11.6 C
Athens
Τρίτη, 16 Δεκεμβρίου, 2025

Λαυρέντης Διανέλλος: Η ψυχή του ελληνικού κινηματογράφου

Υπάρχουν ονόματα που δεν χρειάζονται φανφάρες για...

Βαγγέλης Βουλγαρίδης: Ο ευγενικός ζεν πρεμιέ

Τις περισσότερες φορές, ήταν εκείνοι οι δευτεραγωνιστές...
Blog Σελίδα 19

Όταν το 1994 ο Θανάσης Βέγγος “ράπαρε” σε τραγούδι του Φοίβου Δεληβοριά

Βέγγος

Ο δημοσιογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός, Μιχάλης Γελασάκης, αποκάλυψε την άγνωστη συνεργασία του Θανάση Βέγγου με τον Φοίβο Δεληβοριά, με ανάρτησή του στο facebook.

Παρατίθεται αυτούσια η ανάρτηση του Μ. Γελασάκη

Ο Φοίβος Δεληβοριάς αφηγείται: “Ήταν 1994 και είχα φτιάξει ένα τραγούδι ραπ, επηρεασμένος από τις πρώτες ακροάσεις χιπ-χοπ με φίλους απ’ τη Καλλιθέα (ένας απ’ αυτούς ήταν κι ο Πρύτανης των μετέπειτα Ημισκουμπρίων). Όταν είδα πως δυσκολευόμουν να καβαλήσω τρέχοντας τον χρόνο με τον οποίο έπεφταν οι συλλαβές πάνω στο μπιτ, σκέφτηκα πως μόνο ένας άνθρωπος μπορούσε να με βοηθήσει.

Το πώς τον βρήκαμε και πώς δέχτηκε να τραγουδήσει, είναι μια ιστορία με τη δική της αξία στη ζωή μου, οπότε δεν βρίσκω το λόγο –ακόμα- να την μοιραστώ.

*Αυτό όμως που μπορώ να σας διηγηθώ, είναι το τι συνέβη όταν ήρθε τελικά στο στούντιο. Ανήσυχοι, ο Θύμιος, ο Σωτήρης Παπαδόπουλος κι εγώ, βάλαμε το τραγούδι να παίζει.

veggos

Ο Θανάσης Βέγγος είχε μια σχεδόν πανικόβλητη έκφραση στο πρόσωπό του, κοίταζε δεξιά κι αριστερά σαν χαμένος. Αισθάνθηκα φρικτά. Το ψέμα της παιδικής μου ηλικίας, μάλλον ήταν γραφτό να παραμείνει ψέμα. Σηκώθηκα αποφασιστικά και του είπα, «Κύριε Βέγγο, αν δεν σας αρέσει το τραγούδι, στ’ αλήθεια δεν υπάρχει κανένας λόγος να αισθάνεστε υποχρεωμένος να το πείτε».

Με κοίταξε σαν να τον ξυπνούσα από όνειρο και είπε, «Όχι, δεν φταίει το τραγούδι. Το στούντιο θέλει σφουγγάρισμα!». Μας ζήτησε, λοιπόν, σφουγγαρίστρα και κουβά και αφού έκανε τον θάλαμο λαμπίκο, μπήκε και το τραγούδησε με την πρώτη. Δεν έβγαλα καμιά φωτογραφία εκείνη τη μέρα. Θα ήταν πολύ χαζό να προσπαθήσω να παγώσω τον χρόνο και μ’ αυτόν τον τρόπο. Είχαμε αποτυπώσει το τρέξιμο του Βέγγου σε μια ηχογράφηση. Κι αυτό ήταν αρκετό». Αυτά έλεγε ο Φοίβος το 2010.

Πριν καιρό τελικά μοιράστηκε την ιστορία: Ο Θύμιος Παπαδόπουλος που δούλευαν μαζί γνώριζε μία φίλη του Θανάση Βέγγου και πήγαν στο θέατρο που έκανε πρόβες. Εκεί, επειδή είχε σπάσει το πόδι του και κυκλοφορούσε με πατερίτσες, ο Βέγγος τον βοήθησε πολύ και του ζήτησε να συμμετέχει στο τραγούδι του, αλλά ευγενικά του αρνήθηκε, γιατί δεν προλάβαινε. Παρόλα αυτά την επόμενη μέρα, τον πήρε τηλέφωνο και του είπε ότι «δεν μπορεί να πει όχι σε έναν 20χρονο που προσπαθεί».

«Φυσικά τον βομβάρδισα με ερωτήσεις. Ήμουν αχόρταγος, ακόμα είμαι με τους ανθρώπους που αγαπώ και θαυμάζω», είπε ο Δεληβοριάς.

Ακούστε το επίμαχο τραγούδι εδώ:

Ο Βέγγος με μικρόφωνο για δεύτερη φορά

Το δεύτερο δισκογραφημένο τραγούδι με τη συμμετοχή του Βέγγου είναι, “Η μπαλάντα των σκουπιδιών” από “Τα μυστικά του κήπου” του Νίκου Κυπουργού (2001). Ο Νίκος Κυπουργός για τη συμμετοχή του Βέγγου σε αυτό το τραγούδι έχει πει στον Αντώνη Μποσκοΐτη:

“Όταν κάναμε το casting για το άλμπουμ, νομίζω ότι ο στιχουργός Σταμάτης Δαγδελένης είχε την ιδέα της συμμετοχής του Βέγγου. Δεν ήταν καθόλου θετικός στην αρχή και μου έλεγε όλο επιφύλαξη, “Μαέστρο μου, θα σας απογοητεύσω, έχω μεγαλώσει και δε θα μπορώ να τα πω όπως παλιά”… Εγώ πάλι του έλεγα “Ας το δοκιμάσουμε κι αν δεν σας αρέσει, δεν θα το κρατήσουμε”.

Πιστεύω όμως ότι οι όποιοι φόβοι του παρακάμφθηκαν από τη στιγμή που του είπα να το κάνει για τον εγγονό του. Ήρθε στο στούντιο, γράψαμε μόνο το δικό του μέρος κι έπειτα μπήκαν οι φωνές των άλλων δύο ερμηνευτών.

Μάλιστα, ο Δαγδελένης τράβηξε κι ένα ωραίο βίντεο απ’ τη συγκεκριμένη συνάντηση μας. Του έλεγα, “Καθίστε να πιούμε ένα καφέ” κι απαντούσε, “Δεν κάθομαι ποτέ εγώ, φοβάμαι μη με πιάσουν” (γέλια). Και πραγματικά, στο αυτοκίνητο μέσα τον θυμάμαι να κάθεται, αφού μόνο εκεί δε μπορούσε να είναι όρθιος! “Αχ, πολύ σας βασανίζω” μας έλεγε, κατά τη διάρκεια των εγγραφών του τραγουδιού.

Όταν του το έστειλα λίγο καιρό μετά, τελειωμένο, έδειξε να το έχει ευχαριστηθεί πολύ! Κάτι άλλο που θέλω να καταθέσω είναι ότι πρωτογνώρισα τον Θανάση Βέγγο μεσ’ στη χούντα, το 1972 ή το ΄73, όταν πήγα και τον είδα στην ανατρεπτική παράσταση, “Ο τρελός του λούνα-παρκ”, όπου μετά του έδωσα συγχαρητήρια στα καμαρίνια.

Τριάντα χρόνια μετά, μού είπε “Κι όμως, μαέστρο μου, εγώ σας θυμάμαι”, πράγμα που θεωρώ τελείως απίθανο, αλλά και πολύ ενδεικτικό της γλυκύτητας και ευγένειας του ».

Advertisement

Πως είναι σήμερα το σπίτι της ταινίας, “Μερικοί το προτιμούν κρύο”

Μερικοί το προτιμούν κρύο

Οι κωμωδίες είναι ένα ξεχωριστό και αγαπημένο κεφάλαιο του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου. Μία από αυτές είναι σίγουρα η ταινία, “Μερικοί το προτιμούν κρύο” του 1963.

Αμίμητες ατάκες που έχουν μείνει στην μνήμη των τηλεθεατών έως σήμερα και περνούν από γενιά σε γενιά. Ηθοποιοί με αστείρευτο ταλέντο που κέρδισαν μια θέση στο πάνθεο του κινηματογράφου.

Τοποθεσίες από γωνιές της Αθήνας και γενικά της Ελλάδας που κάποιοι από εμάς δεν είχαμε γνωρίσει πώς ήταν στο παρελθόν. Όλα αυτά σε ένα μείγμα τέχνης και ιδιαίτερου χιούμορ που μοιάζει να ταιριάζει σε κάθε εποχή.

merikoi to protimoun krio

Αυτό που μένει να θυμίζει συχνά αυτές τις παλιές και αγαπημένες ελληνικές ταινίες είναι τα σπίτια που έγιναν τα γυρίσματα. Και αυτό γιατί κάποια από αυτά διατηρούνται ως και σήμερα σχεδόν αναλλοίωτα.

Μια τέτοια περίπτωση είναι και το σπίτι που γυρίστηκε η ταινία, “Μερικοί το προτιμούν κρύο” με πρωταγωνιστές τη Ρένα Βλαχοπούλου, τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τον Κώστα Βουτσά. Αν περάσεις από την περιοχή του Παπάγου μπορείς να σταματήσεις και να το δεις.

Πολλές από τις σκηνές της ταινίας γυρίστηκαν στο σπίτι του Λάκη στο οποίο έμενε με τις αδερφές του. Χαρακτηριστική είναι η είσοδος από την οποία έφευγε κρυφά τα βράδια. Το ίδιο και το μπαλκόνι με το τραπέζι που συγκεντρωνόταν όλη η οικογένεια. Πώς είναι όμως σήμερα αυτό το σπίτι και πού βρίσκεται. Πρόκειται για την μονοκατοικία που μπορεί να δει κανείς ακόμη και σήμερα στου Παπάγου.

merikoi to protimoun krio 1

Περνώντας κανείς σήμερα απ’ έξω μπορεί να νομίσει ότι θα δει κάποια σκηνή από την ταινία με τη Ρένα Βλαχοπούλου να παραπονιέται στον μικρό της αδερφό Ντίνο Ηλιόπουλο. Κοιτώντας ακόμη και τις φωτογραφίες θα νιώσεις σαν να μην πέρασε μια μέρα. Ο αθάνατος ελληνικός κινηματογράφος βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Αθήνας και μπορείς να σταθείς μπροστά του ανά πάσα στιγμή με θαυμασμό και νοσταλγία.

Η υπόθεση της ταινίας, “Μερικοί το προτιμούν κρύο”

Ο Λάκης έχει την υποχρέωση να παντρέψει τις τρεις αδελφές του, τη Ρένα, την Εύα και τη Μαίρη, πριν προχωρήσει στον δικό του γάμο με την αγαπημένη του Λέλα. Σε μια εκδρομή για μπάνιο στη θάλασσα, η Εύα και η Μαίρη θα γνωρίσουν τον Κλεόπα και τον Γιώργο με τους οποίους θα τα φτιάξουν.

Ο Γιώργος όμως έχει πει ψέματα στην Εύα ότι είναι πλούσιος εφοπλιστής, ενώ στην πραγματικότητα είναι υπάλληλος σε τουριστική επιχείρηση. Η Ρένα και μεγαλύτερη της οικογένειας έχει εδώ και 10 χρόνια μια κρυφή σχέση με το Θόδωρο, ο οποίος δεν την παντρεύεται, γιατί κι αυτός πρέπει πρώτα να παντρέψει τη δική του αδερφή. Ωστόσο, η Λέλα διαμρτύρεται έντονα στο Λάκη για την καθυστέρηση του γάμου τους, με αποτέλεσμα αυτός να ξεκινήσει να γνωρίζει φίλους του στη Ρένα, ώστε να βρει γαμπρό.

merikoi to protimoun krio 2

Η Ρένα, μη μπορώντας να μιλήσει για τη σχέση της, ακολουθεί τον αδερφό της στα ραντεβού που της κανονίζει, προσπαθώντας με τη συμπεριφορά της να μη γίνεται αρεστή στους υποψήφιους γαμπρούς και αυτοί να την απορρίπτουν ο ένας μετά τον άλλο.

Έτσι, εξαντλείται η υπομονή της Λέλας και πείθει το Λάκη να παντρευτούν κρυφά από τη δική του οικογένεια. Εν τω μεταξύ σε μια απο τις εξορμήσεις της οικογένειας για να βρεί η Ρένα γαμπρό σε ορειβατικό σύλλογο, η Εύα ανακαλύπτει την αλήθεια για το Γιώργο και χωρίζουν.

Αργότερα, η Ρένα δέχεται να αρραβωνιαστεί έναν άντρα που εξομολογήθηκε στον πατέρα της τον κρυφό έρωτά του για εκείνη και ανακοινώνει στο Θόδωρο την ημέρα που αυτός θα έρθει στο σπίτι της να τη ζητήσει.

merikoi to protimoun krio 3

Την ίδια μέρα ορίστηκε ο γαμος του Λάκη και της Λέλας, στον οποίο όμως αυτός δε μπορεί να πάει, διότι οι γονείς του έχουν αντιρρήσεις να λείπει την ημέρα του αρραβώνα της αδερφής του και εκεινος αδυνατεί να βρει πειστική δικαιολογία. Ο Θόδωρος πάει στο σπίτι της οικογένειας της Ρένας, μιλάει για τη σχέση τους και διαλύεται ο αρραβώνας, αφού δηλώνει έτοιμος να την παντρευτεί.

Εκεί καταφθάνει και η Λέλα φορώντας νυφικό και λέει και αυτή στην οικογένεια του Λάκη τι είχε συμβεί. Τέλος, καταφθάνουν ο Κλεόπας και ο Γιώργος, τον οποίο συγχωρεί η Εύα και τελικά ορίζονται να γίνουν την ίδια μέρα οι γάμοι των τεσσάρων αδερφιών.

Advertisement

Ποιος μαχαίρωσε τον Νίκο Κούρκουλο στη ταινία, “Οι αδίστακτοι”

Οι αδίστακτοι

Ο Νίκος Κούρκουλος ήταν πολύ σκληρός για να πεθάνει ακόμα και στο πανί, γι’ αυτό και στις ταινίες συνήθως επιβίωνε σε πείσμα Θεών και ανθρώπων.

Στη δεκαετία του ’60 το “σκληρό αγόρι” του ελληνικού σινεμά διαμόρφωνε ένα προφίλ από ατσάλι και δεν θα έπρεπε να βρεθεί άνθρωπος που θα το τσαλάκωνε. Έτσι σώθηκε στη “Λόλα”, έτσι και στο “Χώμα που βάφτηκε κόκκινο“. Όμως κάποτε θα “στράβωνε” το σενάριο, έτσι και ο Κούρκουλος θα αποδειχτεί ένας “κοινός θνητός” στην ταινία του Ντίνου Κατσουρίδη, “Οι αδίστακτοι“.

oi adistaktoi 1
Στέλιος Καζαντζίδης, Μαρινέλλα και ο Νίκος Κούρκουλος τραγουδούν, “Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός” στην ταινία, “Οι αδίστακτοι

Η οδηγία του Φώσκολου ήταν να “μαχαιρωθεί” ο Κούρκουλος στην τελική σκηνή του δράματος κι αυτό είναι κάτι που βεβαιώνει και ο Στέλιος Καζαντζίδης που συμμετείχε στο μουσικό ενσταντανέ με την Μαρινέλα, τραγουδώντας το τραγούδι του Μαρκόπουλου “Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός” αγκαλιά με τον Νίκο Κούρκουλο.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης σημειώνει ότι το “μαχαίρωμα” του Κούρκουλου γίνεται κατ’ απαίτηση του σκηνοθέτη, και το λέει με μια δόση έκπληξης, γιατί στην συνείδηση κάθε σινεφίλ της εποχής εκείνης ο Κούρκουλος ήταν άτρωτος.

Ο μύθος που έχτισε στον ελληνικό κινηματογράφο δεν είναι τυχαίος κι αυτό αποδεικνύεται ακόμα και στις πιο μέτριες από τις ταινίες που πρωταγωνίστησε. Οι “αδίστακτοι” ταινία του ελληνικού υποκόσμου με στοιχεία νουάρ, αποδείχτηκε μια μέτρια παραγωγή. Είχε όμως ως πρωταγωνιστή της τον Κούρκουλο της χρυσής εποχής κι αυτό το στοιχείο από μόνο του της δίνει μεγάλη αβάντα.

Ο Κούρκουλος διαχειρίζεται ένα ρόλο αντιήρωα με απίστευτη εσωτερικότητα χωρίς να έχει την αύρα του Αγγέλου-Διαβόλου που είχε ο Άρης της Λόλας. Χωρίς υπερβολές, μ’ ένα μπλαζέ στιλ που του έρχεται γάντι κυριαρχεί σε μια κινηματογραφική μετριότητα που ευλογείται κυριολεκτικά από την υποκριτική του δυναμική.

Για το ρόλο του αυτό ο Κούρκουλος απέσπασε δικαίως το βραβείο Α’ αντρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Για την Ιστορία, ο ηθοποιός που τον μαχαίρωσε για μια και μοναδική φορά μπροστά στον φακό ήταν ο Γιώργος Μούτσιος.

Advertisement

Ίλυα Λιβυκού: Όταν ο Αιγύπτιος πρόεδρος, Νάσερ την ερωτεύτηκε

Ίλυα Λιβυκού

Οι ταινίες, “Σάντα Τσικίτα” και “Δεσποινίς ετών 39” γυρίστηκαν στην Αίγυπτο το καλοκαίρι του 1953. Τότε στην Ελλάδα τα κινηματογραφικά πλατό ήταν άγνωστη έννοια και οι φιλόδοξες ταινίες φιλοξενούνταν στα υπερσύγχρονα Αιγυπτιακά στούντιο.

Ο Αλέκος Σακελλάριος θυμόταν πάντοτε τη μέρα που διακόπηκαν τα γυρίσματα για να υποδεχθούν τον συνταγματάρχη Ναγκίμπ, ο οποίος είχε μόλις ανατρέψει τον βασιλιά Φαρούκ της Αιγύπτου. Ο Ναγκίμπ αγαπούσε τους Έλληνες και θαύμαζε τον Βασίλη Λογοθετίδη.

livikou

Τη μέρα εκείνη συνοδευόταν από τον υπασπιστή του, ένα νεαρό αξιωματικό, ψηλό, μελαχρινό και πολύ όμορφο. Ήταν ο Αμπντέλ Νάσερ που στη συνέχεια τον ανέτρεψε και ανέλαβε τα ηνία του Αιγυπτιακού κράτους.

Ο Νάσερ ζήτησε να παρακολουθήσει τα γυρίσματα και η Ίλυα Λιβυκού που εντυπωσιάστηκε από την ομορφιά του, του είπε:

  • Μα γιατί γίνατε αξιωματικός;
  • Τι να γινόμουν;
  • Σταρ του σινεμά

Ο Νάσερ ανταπέδωσε τη φιλοφρόνηση και άρχισε να φλερτάρει την ξανθιά Ελληνίδα καλλονή. Για χάρη της μάλιστα έμεινε στο πλατό μέχρι το τέλος του γυρίσματος. Τότε δεν ήταν ακόμα ο Νάσερ που ξέρουμε σήμερα ωστόσο η Ίλυα Λιβυκού θα είχε να το λέει μετά πως κάποτε γοήτευσε τον ισχυρό άντρα της Νειλοχώρας.

Advertisement

Η οργισμένη αντίδραση του Δημήτρη Παπαμιχαήλ όταν γιούχαραν την ταινία, “Παπαφλέσσας”

Παπαφλέσσας

Μια άγνωστη ιστορία για τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ είχε δημοσιεύσει παλιότερα ο σπουδαίος δημοσιογράφος, Δημήτρης Λυμπερόπουλος. Μια ιστορία για την οργισμένη αντίδραση του σπουδαίου ηθοποιού όταν κάποιοι γιούχαραν την ταινία, “Παπαφλέσσας” στην οποία πρωταγωνιστούσε.

Σύμφωνα με τις πηγές, στις 22 Σεπτεμβρίου του 1971 ήταν η μέρα προβολής της ταινίας της Φίνος Φιλμ και του Τζέιμς Πάρις, “Ο Παπαφλέσσας” στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Από νωρίς το πρωί το κοινό είχε κατακλύσει τα ταμεία προκειμένου να αγοράσει ένα εισιτήριο για να δει την πολυαναμενόμενη ταινία με πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ.

papaflessas 1

Όλοι οι συντελεστές και οι ηθοποιοί είχαν συγκεντρωθεί έξω από την αίθουσα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Μαζί με τον κόσμο περίμεναν για να εισέλθουν στην αίθουσα ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και η Αλίκη Βουγιουκλάκη.

Μάλιστα όταν έφτασε ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ με τη σύζυγό του, Αλίκη Βουγιουκλάκη, το κοινό τον αποθέωσε. Ο Τύπος της εποχής έγραφε χαρακτηριστικά ότι εκείνη την ημέρα έκλεψε τη δόξα από την Αλίκη, και για πρώτη φορά το χειροκρότημα ήταν πολύ πιο έντονο για τον πρωταγωνιστή.

Άλλωστε το ποιος από τους δύο θα προκαλούσε τα πιο πολλά χειροκροτήματα στις κοινές εμφανίσεις τους ήταν το αγαπημένο θέμα του Τύπου.

Πολλοί δημοσιογράφοι μάλιστα υποστήριζαν ότι η Αλίκη Βουγιουκλάκη αναγκάστηκε να πάρει ηρεμιστικό για να ξεπεράσει το γεγονός ότι το κοινό αποθέωσε τον σύζυγό της και όχι εκείνη. Ειδήσεις που ήταν αδύνατο να διασταυρωθούν, αλλά ο κόσμος τις διάβαζε με μανία.

Όταν ξεκίνησε η προβολή της ταινίας, το κλίμα άλλαξε. Μια ομάδα θεατών άρχισε τα γιουχαΐσματα και τις κοροϊδίες σε βάρους του Παπαμιχαήλ, του Φίνου και του παραγωγού Τζέιμς Πάρις.

Η προβολή δεν διακόπηκε, αλλά ο πρωταγωνιστής έγινε έξαλλος με τη συμπεριφορά του κοινού.

«Μίσησα την οργανωμένη οχλαγωγία του Φεστιβάλ. Εκείνων που μετέτρεψαν την αίθουσα σε εξέδρα γηπέδου. Ντροπή τους τέτοια ασέβεια», είπε ο Παπαμιχαήλ στον δημοσιογράφο Δημήτρη Λυμπερόπουλο.

papaflessas 2

Ο ηθοποιός δεν μπορούσε να κρύψει την πικρία του. Ο ρόλος του Παπαφλέσσα είχε χαρακτηριστεί από τους κριτικούς ως ο «καλύτερος της καριέρας του», ενώ η ταινία είχε θεωρηθεί «υπερπαραγωγή» για τα δεδομένα της εποχής, αφού είχε κοστίσει 12 εκατομμύρια δραχμές.

Στα γυρίσματα είχαν συμμετάσχει 3000 στρατιώτες που πήραν μέρος στις κινηματογραφικές μάχες. Η απογοήτευσή του ηθοποιού ήταν τόσο μεγάλη που δεν δίστασε να ζητήσει και την κατάργηση του θεσμού του Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

«Δεν σεβάστηκαν τίποτε. Εξεπλάγην. Επρόκειτο για ένα φαιδρό συρφετό αγέλης, φανατικών της εξέδρας. Καφενόβιους. Ήρθαν με σκοπό να μετατρέψουν το Φεστιβάλ σε εμποροπανήγυρη. Για αυτό είναι προτιμότερο να καταργηθεί», υπογράμμιζε ο ηθοποιός.

Παρά τα επεισόδια και την αγανάκτηση του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, η ταινία, “Παπαφλέσσας” απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στο Φεστιβάλ. Επίσης κέρδιζε τα βραβεία, Καλύτερης σκηνοθεσίας και Αρτιότερης παραγωγής ενώ δόθηκε και Τιμητική διάκριση στο Δημήτρη Φωτόπουλο για τη συμβολή του.

Advertisement

Γιάννης Δαλιανίδης: Χωρίς τη Βλαχοπούλου δεν θα είχαμε Ελληνικό κινηματογράφο το ’60

Βλαχοπούλου

Ο Γιάννης Δαλιανίδης πίστευε πολύ σε ένα πρόσωπο που ανανέωσε τους κώδικες της κωμωδίας και δεν ήταν ούτε η Αλίκη Βουγιουκλάκη ούτε η Τζένη Καρέζη.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 όλοι το είχαν καταλάβει πως ακόμα κι αν τα δράματα συνέχιζαν να κόβουν εισιτήρια στις κινηματογραφικές αίθουσες, το βαρύ πυροβολικό παρέμενε η κωμωδία. Το είδος αυτό που στο μεταπολεμικό τοπίο της μεγάλης οθόνης ήταν περιφρονημένο, άρχισε να γιγαντώνεται στα τέλη του ’50 μετά την κυριαρχική παρουσία του Βασίλη Λογοθετίδη αλλά και της Γεωργίας Βασιλειάδου.

vlaxopoulou dalianidis 1

Έπρεπε όμως να δοθεί μια συνέχεια και στην επόμενη δεκαετία, τότε που ο Βασίλης Λογοθετίδης δεν ήταν εν ζωή και η Γεωργία Βασιλειάδου είχε αρχίσει να γερνά και να επαναλαμβάνεται. Υπήρχε βέβαια ο Θανάσης Βέγγος και ο Κώστας Χατζηχρήστος και μια πλειάδα άλλων κωμικών αλλά έλειπε η πρώτη κυρία του γέλιου.

Η ανακάλυψη του Γιάννη Δαλιανίδη ήταν μια γυναίκα που συστήθηκε αρχικά ως τραγουδίστρια της τζαζ με καριέρα στη Μέση Ανατολή και στην Αμερική, που στη συνέχεια πέρασε στο θέατρο αλλά για τον κινηματογράφο κρινόταν αντιεμπορική από τον ίδιο τον Φίνο.

Ο Γιάννης Δαλιανίδης πάλεψε πολύ για να την επιβάλει και δεν το μετάνιωσε ποτέ, αφού στο πρόσωπό της η ελληνική κωμωδία βρήκε τη μεγάλη πρωταγωνίστρια και το ελληνικό σινεμά ένα λόγο για να συνεχίσει να θριαμβεύει για δέκα χρόνια ακόμα.

Η Ρένα Βλαχοπούλου, η “Τρελοκερκυραία” με τη θεσπέσια φωνή και τον ανοικονόμητο χαρακτήρα, που πήγαινε αδιάβαστη στα γυρίσματα και της άρεσε να αυτοσχεδιάζει μπροστά στον φακό έγινε η νέα σταρ του ελληνικού κινηματογράφου.

Χωρίς αυτήν η ελληνική κωμωδία θα φάνταζε ακυβέρνητη στην απαιτητική δεκαετία του ’60. Γι’ αυτό ακόμα και αν είναι υπερβολική η δήλωση του Γιάννη Δαλιανίδη, εμπεριέχει μια γερή δόση αλήθειας. Η Ρένα Βλαχοπούλου έδωσε ένα δυνατό φιλί ζωής στον εγχώριο κινηματογράφο.

Advertisement

Αποκαλύψεις της ταινίας, Το Αγκίστρι του 1976

Το Αγκίστρι

Ο Ερρίκος Ανδρέου τη δεκαετία του ΄70, σκηνοθέτησε μια τριλογία ταινιών από έγχρωμες κοσμοπολίτικες ερωτικές περιπέτειες ταινίες σε παραγωρή του Κλέαρχου Κονιτσιώτη.

Πρώτη ήταν η “Αναζήτησις” το 1972 με την Έλενα Ναθαναήλ και τον Άγγελο Αντωνόπουλο και δεύτερη το φιλμ, “Ψυχή και σάρκα (Εσύ κι εγώ)” το 1974 με τον Κώστα Πρέκα, την Κορίνα Τσοπέη και την Ντέμπορα Ριντ.

Η τριλογία ολοκληρώνεται το 1976 με “Το Αγκίστρι” που προβάλλεται στο εξωτερικό με τον τίτλο “Τhe Hook”. Αυτή τη φορά, ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης γυρίζει την ταινία με συμπαραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το σενάριο προέρχεται από μια δικιά του νουβέλα με τον ίδιο τίτλο. Το σενάριο διασκεύασαν ο Ερρίκος Ανδρέου και ο Πάνος Κοντέλης, που αναφέρονται στους ξένους τίτλους της ταινίας. Στην ελληνική κόπια αναφέρεται μόνο ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης.

to agkistri 1976 3

Στον πρώτο γυναικείο ρόλο έχουμε την καλλονή Μπάρμπαρα Μπουσέ, κορυφαία εμπορική σταρ του Ιταλικού κινηματογράφου των ΄70ς αλλά και με συμμετοχές στο Χόλιγουντ (Sweet Charity, Casino Royale ενώ το 2002 έπαιξε και στις “Συμμορίες της Νέας Υόρκης” του Μάρτιν Σκοτσέζε) και δίπλα της ο Gunther Stoll και ο Bob Behling (κι όχι ο Ρόμπερτ Μπίλινγκ όπως λανθασμένα αναφέρεται σε διάφορα αφιερώματα). Παίζουν επίσης η Σοφία Ρούμπου, ο Γιώργος Κυρίτσης, ο Ντίνος Καρύδης, ο Γιώργος Βακουλέτος (που ήταν και ο σύμβουλος ιστιοπλοϊας), η Τζέσικα Ντάμπλιν, ο Σπύρος Βουτσινάς κ.α.

Το Αγκίστρι είναι ένα ερωτικό θρίλερ με απρόοπτο φινάλε: Ο Κώστας Μαράς είναι ένας πανίσχυρος μεγιστάνας, ερωτευμένος με την όμορφη γυναίκα του Ηρώ, πρώην μοντέλο, η οποία όμως τον απατά μ’ έναν νεαρό πλέι μπόι, τον Νίκο. Οι δύο εραστές σχεδιάζουν να σκοτώσουν τον Κώστα, και πιστεύουν ότι η ευκαιρία παρουσιάζεται κατά τη διάρκεια ενός ιστιοπλοϊκού αγώνα πιστεύοντας ότι το έγκλημα μπορεί να θεωρηθεί ως ατύχημα.

Όμως στη θάλασσα πέφτει ο Νίκος, το πτώμα του οποίου δεν βρίσκεται ποτέ. Η αστυνομία που ερευνά τα αίτια του ατυχήματος δεν πιστεύει τους ισχυρισμούς της μνηστής του Νίκου, η οποία διατείνεται ότι ο αρραβωνιαστικός της δολοφονήθηκε. Ο Κώστας αποδεικνύεται γνώστης των σχεδίων της γυναίκας του και του Νίκου, και η δήθεν εξαφάνιση του δεύτερου είναι δική του επινόηση για να πάρει εκδίκηση. Ωστόσο, η σύγκρουση του αντρόγυνου θα αποβεί μοιραία για όλους. Το φινάλε στους βράχους ανήκει στην ανθολογία του ελληνικού σινεμά.

Ο Γκούντερ Στολ είχε πρωταγωνιστήσει δίπλα στον Νίκο Κούρκουλο και τον Γιάννη Βόγλη σε μια άλλη παραγωγή του Κλέαρχου Κονιτσιώτη το 1966, στην ταινία “Επιτάφιος για εχθρούς και φίλους”. Απεβίωσε σε ηλικία μόλις 53 ετών, υπέφερε από κάποιας μορφής καρδιοπάθεια.

Ο Bob Behling που είχε και σύντομη καριέρα φωτομοντέλου στη χώρα μας, στα 70ς, την ίδια χρονιά, το 1976 έπαιξε σε δύο ακόμα ταινίες στην Ελλάδα, το “The Devil’s men” του Κώστα Καραγιάννη και το “Island of death” του Νίκου Μαστοράκη με μουσική του Νίκου Λαβράνου. Έβαλε ο ίδιος, τέρμα στη ζωή του, τοποθετώντας στο στόμα του ένα σωλήνα παροχής προπανίου. Αλήθεια ή όχι, οι πληροφορίες αυτές υπάρχουν στο διαδίκτυο. Γεγονός είναι ότι πέθανε στην Αθήνα, στις 14 Νοεμβρίου 1977.

to agkistri 1976 1

Στο “Αγκίστρι” έχουμε μαγική φωτογραφία, καλοκαίρι, θάλασσα, κότερα, τολμηρές ερωτικές σκηνές, φόνο, δολοπλοκίες και καταπληκτική μουσική για άλλη μια φορά, του Γιώργου Χατζηνάσιου. Ο σπουδαίος συνθέτης έγραψε 12 ορχηστρικά κομμάτια για το “Αγκίστρι” με φωνητικά από την Μαριάννα Τόλη.

Στην ταινία ακούγονται και δύο τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου, το “Χάρε σαν έρθεις” με τον Μανώλη Μητσιά (από το δίσκο του 1973 “Διαδρομές”) και το “Κι όμως, κι όμως” από το δίσκο του 1974 “Άσπρο Μαύρο” όπου τραγουδούν ο Δημήτρης Κοντολάζος, ο Γιάννης Πάριος, ο Κώστας Σμοκοβίτης, η Χάρις Αλεξίου και η Άννα Βίσση! Η μουσική της ταινίας (χωρίς τα δύο ήδη γνωστά τραγούδια) κυκλοφορεί σε δίσκο που σήμερα θεωρείται συλλεκτικός και σπάνιος.

Για να μην σπαζοκεφαλιάσετε με τη μεταγλώττιση, ποιος μιλάει πού, διαβάστε: την Ηρώ-Μπάρμπαρα Μπουσέ-ντουμπλάρει η Όλγα Καρλάτου, τον Νίκο ο Χρήστος Πάρλας, τον Μαρά ο Βασίλης Ανδρεόπουλος και την Σοφία Ρούμπου (αδικαιολόγητη μεταγλώττιση) η Ματίνα Καρρά.

Το Αγκίστρι προβλήθηκε τη σεζόν 1975-76, έκοψε 32.071 εισιτήρια και κατέκτησε την 13η θέση ανάμεσα σε 38 ταινίες. Είχε ήδη αρχίσει η πτώση του ελληνικού κινηματογράφου και η άνοδος της τηλεόρασης. Κανείς όμως δεν περίμενε ότι αυτές οι ταινίες που έγιναν καλτ, θα έκαναν δεύτερη καριέρα με την προβολή τους στην τηλεόραση και σήμερα θα είναι τα διαμάντια του ελληνικού κινηματογράφου.

Advertisement

Αποκαλύψεις της ταινίας, Ο θάνατος θα ξανάρθει του 1961

Ο θάνατος θα ξανάρθει

“Η Φίνος Φιλμ παρουσιάζει την πρώτη της αστυνομική ταινία αξιώσεων”. Έτσι διαφήμιζε η Φίνος Φιλμ το 1960 την ταινία “Ο θάνατος θα ξανάρθει” που αποτελεί την πρώτη -και μοναδική σε αυτό το είδος- αστυνομική ταινία στιλ φιλμ νουάρ, ένα είδος που είχε γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στο ασπρόμαυρο Χόλιγουντ.

Το σενάριο είναι του Νίκου Φώσκολου, ο οποίος γράφει ένα έργο στα πρότυπα των βιβλίων της Άγκαθα Κρίστι και προσθέτει τα δικά του στοιχεία που τον έκαναν γνώριμο κι αγαπητό στα επόμενα χρόνια.

Η πλοκή της ιστορίας συμβαίνει σε ένα απομονωμένο σπίτι κάπου στην Κύπρο (πριν τη διχοτόμηση, ένα επιπλέον συν για την ταινία στην εποχή μας), όπου δολοφονείται ένας Εγγλέζος ταξίαρχος και η τοπική αστυνομία, συγχρόνως με έναν ντετέκτιβ και την βοηθό του, προσπαθούν να ανακαλύψουν τον ένοχο μεταξύ των ενοίκων του σπιτιού, που είναι η οικογένεια του, ένας γιατρός και το υπηρετικό προσωπικό.

Ο θάνατος θα ξανάρθει

Η ταινία με τις ανατροπές της και το αποκαλυπτικό φινάλε, κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή μέχρι το τέλος.

Ο θάνατος θα ξανάρθει” ήταν το πρώτο θεατρικό έργο που έγραψε ο Νίκος Φώσκολος και ανέβηκε δύο χρόνια πριν μεταφερθεί στον κινηματογράφο, το 1959, από το Αθηναϊκό Θέατρο που ανέβαζε αστυνομικά έργα (είχε προηγηθεί το αστυνομικό έργο του Ιάσονα Βροντάκη, “Η γυναίκα με το πράσινο βέλο” που παίχτηκε Ιούνιο με Αύγουστο).

Στις 21 Αυγούστου ανεβαίνει “Ο θάνατος θα ξανάρθει” που σκηνοθετεί ο Ίων Νταϊφάς. Τους βασικούς ρόλους είχαν η Ελένη Χατζηαργύρη, ο Πέτρος Φυσσούν, ο Λιάκος Χριστογιαννόπουλος (που ήταν και ο ιδρυτής του Αθηναϊκού Θεάτρου), ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, η Μαργαρίτα Λαμπρινού, η Νάντια Χωραφά, η Καίτη Χρονοπούλου, ο Σταύρος Παράβας, η Ελεάνα Απέργη, ο Σπύρος Καλογήρου κ.α.

Η παράσταση σημειώνει επιτυχία και ολοκληρώνει τον κύκλο της, δύο μήνες μετά, στις 11 Οκτωβρίου 1959.

Ο Φίνος που ήθελε να γυρίσει ένα ελληνικό αστυνομικό φιλμ νουάρ, παίρνει το θεατρικό του Νίκου Φώσκολου και το δίνει στον Γιώργο Νότα και τον Ερρίκο Θαλασσινό να το διασκευάσουν για το σινεμά. Αναθέτει κιόλας στον Ερρίκο Θαλασσινό να το σκηνοθετήσει.

Ο Ερρίκος Θαλασσινός είχε σκηνοθετήσει μέχρι τότε τέσσερις ταινίες σε μικρές εταιρίες, με πιο γνωστή “Το ραντεβού της Κυριακής” όπου έπαιζαν ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και η Δέσπω Διαμαντίδου που θα παίξουν και στη ταινία του Φίνου.

Ήταν εκείνοι άλλωστε που σύστησαν τον Ερρίκο Θαλασσινό στον Φίνο. Ο Ερρίκος Θαλασσινός μετά την ταινία “Ο θάνατος θα ξανάρθει” θα σκηνοθετήσει περισσότερες από 30 ταινίες και θα επιστρέψει στη Φίνος Φιλμ δέκα χρόνια μετά για να γυρίσει τις καλύτερες και πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες του, το “Ένας ξένοιαστος παλαβιάρης” και τον “Τσαρλατάνο” με τον Θανάση Βέγγο και το “Ένας νομοταγής πολίτης” με τον Σωτήρη Μουστάκα.

Ας επιστρέψουμε όμως στο 1961 και στην ταινία “Ο θάνατος θα ξανάρθει”. Ο Νίκος Φώσκολος μπορεί να έγραψε το έργο, όμως δεν θα διαβεί την πόρτα της Φίνος Φιλμ. Θα χρειαστεί να περάσει τέσσερα χρόνια περιπλάνησης σε άλλες εταιρίες μέχρι να τον φωνάξει ο Φίνος και να υπογράψει αποκλειστικό συμβόλαιο στην αρχή ως σεναριογράφος και πολύ σύντομα και ως σκηνοθέτης.

Η συνεργασία του Νίκου Φώσκολου με τη μεγαλύτερη και σπουδαιότερη εταιρία παραγωγής ελληνικών ταινιών, θα επισφραγιστεί με 22 ταινίες, από το 1965 ως το 1973. Η επιβλητική μουσική είναι του Αργύρη Κουνάδη (η μοναδική του συνεργασία με τη Φίνος Φιλμ) και η φωτογραφία του Νίκου Δημόπουλου, βασικού συνεργάτη της Φίνος Φιλμ.

Η διανομή για την ταινία, δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Οι σίγουροι ήταν ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και η Δέσπω Διαμαντίδου που τότε ήταν ζευγάρι στη ζωή.

Η Δέσπω Διαμαντίδου -που την αποκαλούσαν χαρακτηριστικά “η διανοούμενη” όχι μόνο γιατί ήταν η πλέον μορφωμένη πρωταγωνίστρια της ελληνικής σκηνής και της οθόνης αλλά και για την προσφορά της στη φιλολογία με τις μεταφράσεις έργων του παγκόσμιου ρεπερτορίου- γνωρίστηκε με τον Παπαμιχαήλ όταν εκείνος ήταν στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου και συμμετείχε σε παράσταση που εκείνη πρωταγωνιστούσε.

Η Δέσπω με τις γνώσεις της και τη μόρφωσή της εντυπωσιάζει τον νεαρό Δημήτρη και το ειδύλλιο αρχίζει. Εκτός από το θέατρο, θα παίξουν μαζί και σε 11 ταινίες: “Το τελευταίο ψέμα”, “Το ραντεβού της Κυριακής”, “Η Αλίκη στο ναυτικό”, “Μανταλένα”, “Μην ερωτεύεσαι το Σάββατο”, “Το τεμπελόσκυλο”, “Κόκκινα Φανάρια”, “Ποτέ την Κυριακή”, “Ποτέ δεν σε ξέχασα”, “Ο λουστράκος” και “Ο θάνατος θα ξανάρθει”.

o thanatos tha ksanarthei 2

Για το βασικό γυναικείο ρόλο της ταινίας επιλέγεται η Νέλη Αγγελίδου στη δεύτερη και τελευταία της συνεργασία με τη Φίνος Φιλμ μετά “Το ποτάμι” το 1958.

Το καστ ολοκληρώνουν ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, ο οποίος στις διαφημιστικές καταχωρήσεις γράφεται δεύτερος μετά τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, ενώ στους τίτλους μπαίνει στο τέλος με την ένδειξη “και ο”, η Μέλπω Ζαρόκωστα στη δεύτερη συνεργασία της με τη Φίνος Φιλμ μετά “Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο”.

Ο Θανάσης Μυλωνάς στη μοναδική ταινία που γύρισε με τη Φίνος Φιλμ, η πρωτοεμφανιζόμενη Άννα Τάρη που θα παίξει και στην “Προδομένη αγάπη” το 1962 και μετά θα χαθούν τα ίχνη της, ο Βασίλης Ανδρονίδης, ο Νίκος Μπιρμπίλης, ο Χρήστος Τσαγανέας, ο Γιώργος Μπέλλος (που πολλά χρόνια μετά θα ιδρύσει το Θέατρο Μπέλλος στην Πλάκα) και η Ελένη Μαβίλη που μετά τη σύντομη καριέρα της ως ηθοποιός, θα κάνει δεύτερη καριέρα ως σεναριογράφος (και ως σκηνοθέτις) με τα σίριαλ του Μega στα ΄90ς που άφησαν εποχή “Χάι Ροκ”, “Λαβ Σόρι” και “Τζιν και τσέρι”. Οι περισσότεροι προέρχονται από το Θέατρο Τέχνης του Κουν.

Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ είχε ήδη παίξει δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη στην “Αστέρω“, στο “Ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο”, στην “Αλίκη στο ναυτικό”, στην “Μανταλένα” αλλά και στη “Θεία από το Σικάγο”, στην “Κυρά μας τη μαμή”, στην πρώτη έγχρωμη ελληνική ταινία “Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας”, στο “Ποτέ την Κυριακή” και στα “Χαμένα όνειρα”.

Την ίδια περίοδο με τα γυρίσματα της ταινίας, παίρνει την απόφαση να εγκαταλείψει οριστικά το Εθνικό Θέατρο μετά από τριάντα παραστάσεις που τον αναδεικνύουν ως τον πιο δημοφιλή ζεν πρεμιέ πρωταγωνιστή και να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στο ελεύθερο θέατρο.

Αποφασίζει λοιπόν -με την καθοδήγηση της Δέσπω Διαμαντίδου στην επιλογή των έργων- να κάνει μία μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο με τέσσερα εναλλασσόμενα έργα στο ρεπερτόριό του. Η περιοδεία ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1962 και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 1963.

Η επιτυχία της ήταν τεράστια και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ καθιερώθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές του θεάτρου και του κινηματογράφου.

Η ταινία, “Ο θάνατος θα ξανάρθει” κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα. Το ημερολόγιο έδειχνε 9 Απριλίου 1961. Έκοψε 43.658 εισιτήρια και ήρθε στην 11η θέση σε 58 ταινίες.

Advertisement

Αποκαλύψεις της ταινίας, Δάκρυα για την Ηλέκτρα

Δάκρυα για την Ηλέκτρα

Το 1966 ο Φιλοποίμην Φίνος ενώνει για πρώτη φορά κινηματογραφικά τον Γιάννη Δαλιανίδη και τον Νίκο Φώσκολο για την τολμηρή δραματική ταινία, “Δάκρυα για την Ηλέκτρα”.

Σε σενάριο του Νίκου Φώσκολου -βασισμένο στο μύθο των Ατρειδών- ο Γιάννης Δαλιανίδης ξαναπιάνει ένα από τα αγαπημένα του θέματα, η κόρη που ερωτοτροπεί με τον εραστή της μητέρας της, όπως είχε κάνει και τον “Ίλιγγο” το 1963 και θα το ξαναπιάσει και στην “Στεφανία” το 1967. Στο “Δάκρυα για την Ηλέκτρα” τα κίνητρα της κόρης είναι διαφορετικά, θέλει να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα της.

dakria gia tin ilektra 2

Ο Νίκος Φώσκολος παίρνοντας το μύθο των Ατρειδών, όπου η Ηλέκτρα εκδικείται το φόνο του πατέρα της από την γυναίκα του και τον εραστή της, γράφει ένα μοντέρνο σενάριο, βασισμένο στο μύθο αυτό.

Η ταινία αρχίζει με την Ηλέκτρα που αποπειράται να σκοτώσει με το αμάξι της την μητέρα της, Λίνα, και τον εραστή της, Γιώργο, την ημέρα του γάμου τους.

Η αποκάλυψη της παράνομης σχέσης της Λίνας και του σοφέρ του άντρα της έγινε η αιτία να πεθάνει ο πατέρας της. Η Ηλέκτρα δεν θα συγχωρέσει ποτέ την μητέρα της γι’ αυτό.

Από την πράξη της όμως θα τραυματιστεί η ίδια. Μετά την ανάρρωση της αποφασίζει να φύγει από το σπίτι αλλά την τελευταία στιγμή αλλάζει γνώμη και μένει σχεδιάζοντας την εκδίκηση της. Το σχέδιο της είναι να αποπλανήσει ερωτικά τον εραστή της μητέρας της με σκοπό να τον δολοφονήσει εκείνη όταν θα μάθει ότι είναι ζευγάρι.

dakria gia tin ilektra 4

Ο Γιάννης Δαλιανίδης παίρνει το σενάριο του Φώσκολου, το κάνει δικό του και σκηνοθετεί με μαεστρία και ευρηματικότητα, μία από τις καλύτερες ταινίες του, που συγκαταλέγεται στο λεγόμενο ασπρόμαυρο τολμηρό αστικό δράμα που διέπρεψε (Ίλιγγος, Ιστορία μιας ζωής, Εγωισμός, Δάκρυα για την Ηλέκτρα). Με τον Νίκο Φώσκολο στο σενάριο, θα συνεργαστούν σε ακόμα δύο ταινίες, “Το παρελθόν μια γυναίκας” και ”Όταν η πόλις πεθαίνει”.

Όπως και στον “Ίλιγγο” και στην “Στεφανία” αργότερα, ο Γιάννη Δαλιανίδης δίνει το ρόλο της κόρης στην απόλυτη μούσα του, την ιδανική πρωταγωνίστρια αυτών των ταινιών, την Ζωή Λάσκαρη, στην 11η ταινία που συνεργάζονται μαζί.

Η Ζωίτσα είναι 24 χρονών, κούκλα, λάμπει από νιάτα και ομορφιά, έχει κάνει την ίδια χρονιά το ντεμπούτο της στο θέατρο (στην Κύπρο, στην Αθήνα θα παίξει το 1970) με δικό της θίασο και με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιάννη Δαλιανίδη, δημιουργεί ρόλους που αφήνουν εποχή. Η Ηλέκτρα δεν έχει την αίγλη της Στεφανίας και του “Ιλίγγου” όμως προκαλεί αίσθηση και δεν περνάει απαρατήρητη.

Για το ρόλο της μητέρας που παραμελεί την κόρη της για τα δικά της πάθη, ο Γιάννης Δαλιανίδης επιλέγει την Μαίρη Χρονοπούλου που έχουν ξαναδουλέψει μαζί στο “Χωρίς ταυτότητα” και της δίνει την ευκαιρία να πλάσει ένα χαρακτήρα σε πολλλα επίπεδα με την ερμηνεία της.

Η Μαίρη Χρονοπούλου είναι τότε 33 χρονών, έχει δηλαδή διαφορά από την “κόρη” της μόνο 9 χρόνια! Το όνομά της στους τίτλους μπαίνει πριν από τον Αλέκο Αλεξανδράκη στο ρόλο του αδίστακτου σοφέρ. Το καστ ολοκληρώνει ο Μάνος Κατράκης στο ρόλο του πατέρα, ο Λάκης Κομνηνός (πριν γίνει ο αρρενωπός γόης με το μούσι και τα κατάξανθα μαλλιά), ο Δημήτρης Μπισλάνης, η Λίζα Κοντούρη και η Ειρήνη Κουμαριανού. Αριστουργηματική μουσική από τον Μίμη Πλέσσα.

dakria gia tin ilektra 1

Η ταινία έχει τολμηρές σκηνές για την εποχή (όπως η περιβόητη σκηνή στο ντους) είναι ακατάλληλη για ανηλίκους στην πρώτη προβολή τους στους κινηματογράφους. Κάνει πρεμιέρα στις 07 Νοεμβρίου του 1967, κόβει 328.277 εισιτήρια και μπαίνει στην 11η θέση σε 117 ταινίες (Πρώτη είναι “Η κόρη μου η σοσιαλίστρια” με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, δεύτερη το “Κοινωνία ώρα μηδέν” με τον Νίκο Κούρκουλο και τρίτη “Οι θαλασσιές οι χάντρες”. Στην 7η θέση, βρίσκουμε την “Στεφανία”).

Ο αρχικός τίτλος της ταινίας ήταν “Τα δάκρυα ταιριάζουν στην Ηλέκτρα” (κατά το “Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα”).

Η ταινία έχει πολλά εξωτερικά γυρίσματα, έχει γήπεδο του τένις, αυτοκίνητα που καταστρέφονται, κότερα (κρις κραφτ) που ανατινάζονται μέχρι ελικόπτερα! Ο Φίνος δεν άλλαξε τίποτα από το σενάριο του Νίκου Φώσκολου και δεν έκανε περικοπές για να βγει πιο χαμηλό το κόστος της ταινίας. Γι΄αυτό άλλωστε αυτές οι ταινίες παραμένουν αξεπέραστες!

Το μακιγιάζ του κορυφαίου μακιγιέρ των ελληνικών στούντιο Σταύρου Κελεσίδη με το καμένο παραμορφωμένο πρόσωπο της Μαίρης Χρονοπούλου είχε εντυπωσιάσει στην πρώτη προβολή της ταινίας.

Advertisement

Ραντεβού με μια άγνωστη: Παρασκήνιο από την ταινία

Ραντεβού με μια άγνωστη

Η ταινία, “Ραντεβού με μια άγνωστη” γυρίστηκε το 1968 από τον οργανισμό «Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης» σε σενάριο Πάνου Κοντέλη και σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ταινία με κεντρική ηρωίδα μια νεαρή γυναίκα η οποία κατηγορείται για το φόνο του εραστή της και προφυλακίζεται.

Για κάποιους είναι μια αισθηματική ταινία, για άλλους ένα δικαστικό δράμα και για μερικούς ένα καλοστημένο θρίλερ. Εγώ θα τη τοποθετούσα μέσα στις 100 καλύτερες ταινίες από καταβολής του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο Βασίλης Γεωργιάδης είναι από εκείνους τους σκηνοθέτες που είναι μια “σχολή” από μόνος του. Με μοναδικό ίσως τρόπο εμβαθύνει και ψυχογραφεί τους ήρωες του, κυρίως την ηρωίδα του φιλμ.

rantevou me mia agnosti 2

Η Έλενα Ναθαναήλ ωραιότερη από ποτέ, ζωντανεύει τη γυναίκα του εισαγγελέα μίας επαρχιακής πόλης, της οποίας η παράνομη σχέση με έναν ερημίτη ζωγράφο, εξελίσσεται σε εφιάλτη, όταν ο εραστής της παρουσιάζει ψυχολογικά προβλήματα και αρχίζει να την καταδιώκει.

Η ερμηνεία της θα της χαρίσει το βραβείο Α΄ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης καθώς κατορθώνει να υποβάλλει στον θεατή τη “βαριά” ατμόσφαιρα που επικρατεί στο σπίτι με το σύζυγό της.

Τα πλάνα της ταινίας γοητεύουν και τον πλέον απαιτητικό θεατή, ιδιαίτερα όταν η Έλενα ξαπλωμένη στο κρεβάτι πάνω από το μικρό πικάπ με τα δισκάκια εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας μαγεύει το κοινό κερδίζοντας μια θέση στο ανθολόγιο του ελληνικού σινεμά.

Το περίεργο με τη ταινία είναι ότι ο μύθος κινείται στην επαρχία, χώρος ασυνήθιστος για τον ελληνικό κινηματογράφο. Το μεσοαστικό – μεγαλοαστικό εύπορο περιβάλλον σε μία πόλη “που δεν συμβαίνει ποτέ τίποτα” και όλα ακολουθούν την ρουτίνα του χρόνου.

Κεντρικοί ήρωες δύο άνθρωποι διαφορετικής ηλικίας και κοινωνικής θέσης. Εκείνος εισαγγελέας, εκείνη η νεαρή σύζυγος που ζει σε μία πνιγηρή ατμόσφαιρα όπου δεν μπορεί να αναπνεύσει. Πολύ καλός ο Δημήτρης Μυράτ με το εντυπωσιακό παράστημα και τον ήρεμο λόγο του σε μία από τις καλύτερες του ερμηνείες στη μεγάλη οθόνη.

Το ρόλο του εραστή ερμηνεύει ο Γιάννης Βόγλης ενώ το δροσερό πέρασμα της νεότατης, Άνν Λόνμπεργκ δίνει μια ανοιχτόχρωμη πνοή στη βαριά ατμόσφαιρα του έργου. Περιορισμένοι αλλά απαραίτητοι οι δεύτεροι ρόλοι από τους: Λυκούργο Καλλέργη ως πρόεδρος του δικαστηρίου, Περικλή Χριστοφορίδη ως διοικητής αστυνομίας, Βασίλη Ανδρεόπουλο στο ρόλο του δικηγόρου και η Εύα Ευαγγελίδου ως οικονόμος.

Παρότι η υπόθεση του έργου εξελίσσεται στην ελληνική επαρχία, τα γυρίσματα έγιναν στον Πειραιά, με εξαίρεση κάποια πλάνα προς το τέλος της ταινίας από τους βράχους των Μετεώρων.

Ως δικαστικό μέγαρο χρησιμοποιήθηκε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Το σπίτι του ζεύγους βρίσκεται στην οδό Καραγιώργη Σερβίας 8, πολύ κοντά στη πλαζ Βοτσαλάκια, το οποίο δεν είναι άλλο από την έπαυλη της οικογένειας Οριγώνη (μετέπειτα ιδιοκτησίας Μουτούση) ενώ το νησί που βρίσκεται το σπίτι του Βόγλη είναι το νησί του Κουμουνδούρου, μια μικρή βραχονησίδα, η πλησιέστερη στο Πειραιά.

rantevou me mia agnosti 1

Αξίζει να αναφερθεί ότι τα πρώτα πλάνα της ταινίας είναι από τον ιστορικό σταθμό Λαρίσης Πειραιώς, στον Άγιο Διόνυσο ενώ εντυπωσιάζουν τα πλάνα της ηρωίδας στο λιμανάκι Μπαίκουση, της Πειραϊκής.

Η υπέροχη μουσική της ταινίας, ανήκει στον πολυταλαντούχο Χρήστο Λεοντή, ο οποίος έντυσε με τις μελωδίες του και άλλες κλασικές ταινίες όπως: “Με τη λάμψη στα μάτια”»” (1966), “Επιστροφή της Μήδειας”»” (1968) και “Η δίκη των δικαστών”»” (1974).

Ο συνθέτης με τη λιτή και απέριττη μουσική του προσθέτει το αναγκαίο χρώμα στο φιλμ. Ο υποφαινόμενος σε μια προσπάθεια να καταγράψει δισκογραφικά αυτό το σπουδαίο έργο του συνθέτη προχώρησε στην παραγωγή του αποσπώντας σκόρπια μουσικά θέματα (φευγαλέα και ημιτελή) από την έκδοση του φιλμ σε dvd.

Πέρα όμως από τη πρωτότυπη μουσική στη ταινία ακούγεται η σύνθεση «Lohengrin» του Richard Wagner (πρελούδιο 3ης πράξης) και το «Good Night Irene» των Weavers, που εδώ όμως το ερμηνεύει μοναδικά η ηθοποιός Άνν Λόνμπεργκ.

Η ταινία, “Ραντεβού με μία άγνωστη” έκανε πρεμιέρα στις 16 Δεκεμβρίου του 1968, άρεσε σε κοινό και κριτικούς. Καριέρα έκανε και στο εξωτερικό με τους τίτλους, “One night for love” και “Appointment with an unknown woman”.

Μεγάλη ήταν η αποδοχή της ταινίας και στην Ιταλία, όπου προβλήθηκε με τον τίτλο, “Appuntamento con una sconosciuta”. Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι ο αρχικός τίτλος του φιλμ ήταν, “Για μια νύχτα έρωτα” ενώ ο σκηνοθέτης Βασίλης Γεωργιάδης, κάνει ένα πέρασμα ως σταθμάρχης του τρένου που στο τέλος της ταινίας δίνει το σήμα αναχώρησης.

Advertisement

Χαμένα όνειρα: Όταν η πρώτη προβολή έγινε με σκοπό να τη δει ο Μάνος Χατζιδάκις

Χαμένα όνειρα

Το 1960 η Φίνος Φιλμ σε συνεργασία με τον κινηματογραφικό οργανισμό Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης παρουσιάζει μια από τις ολιγοδάπανες παραγωγές της. Την ταινία, “Χαμένα όνειρα”, βασισμένη στο θεατρικό έργο των Αλέκου Σακελλάριου – Χρήστου Γιαννακόπουλου, “Μεγάλη παρένθεση”. Ως θεατρικό ανέβηκε για πρώτη φορά το 1951 στο Θέατρο Κοτοπούλη, από το Δημήτρη Μυράτ και τη Μελίνα Μερκούρη.

Όταν ο Φίνος αποφασίζει να το μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη αρχικά θέλει για το ρόλο της Λίζας Ζέριγκα, την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Η Εθνική μας Σταρ θεωρεί το ρόλο πολύ καταθλιπτικό και μάλλον τρομάζει στην ιδέα ότι στα τελευταία λεπτά του φιλμ πρέπει να δείχνει μεγάλη με γκρίζα μαλλιά. Έτσι το ρόλο παίρνει η Αντιγόνη Βαλάκου και τον περνά στην κινηματογραφική μας μυθολογία.

xamena oneira 1

Η ιστορία της ταινίας κινείται γύρω από δύο πρόσωπα, έναν νεαρό φιλόδοξο που χλευάζει την υπαλληλία και μια κοπέλα στο άνθος της νιότης που ονειρεύεται τον καλό γάμο καθώς η οικογένεια της έχει ξεπέσει οικονομικά.

Δίπλα τους ένας ολόκληρος κόσμος, ο διευθυντής ενός εργοστασίου κλωστικών, ένας παλιός υπάλληλος, το γκαρσόνι του μεγάρου, η μητέρα της Λίζας αλλά και δύο αξιόλογοι νέοι που δεν είναι γραπτό να αρραβωνιαστούν την ηρωίδα.

Οι δύο κεντρικοί ήρωες αν και διαφορετικοί χαρακτήρες έχουν κοινό παρανομαστή τα νιάτα και τη δίψα για ζωή.

Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ και η Αντιγόνη Βαλάκου δίνουν σάρκα και οστά στους δύο χαρακτήρες, ο πρώτος με το εντυπωσιακό παράστημα και τη γοητεία του και η δεύτερη με την τρυφερή και ευαίσθητη παρουσία της.

Ιδιαίτερη αναφορά θα έπρεπε να γίνει στον ηθοποιό Γιώργο Δαμασιώτη, ο οποίος ανήκει στη γενιά εκείνων των παλιών κωμικών που είχαν το χιούμορ στην ψυχοσύνθεσή τους και δεν χρειάζονταν μαθήματα ηθοποιίας. Στη ταινία, “Χαμένα όνειρα” ερμηνεύει έναν συντηρητικό διευθυντή που η ζωή του δεν είναι τίποτα άλλο από πωλήσεις, ανταγωνισμούς, πελάτες και παράπονα.

xamena oneira 2

Από το υπόλοιπο καστ ξεχωρίζουν ο Λαυρέντης Διανέλλος, ο Θανάσης Βέγγος, ο Γιώργος Λευτεριώτης, η τότε σύζυγος του Σακελλάριου Νίκη Λινάρδου, ο Γιώργος Δάνης (στην πρώτη κινηματογραφική του εμφάνιση) και η σπουδαία Αθηνά Μιχαηλίδου.

Η πρώτη ιδιωτική προβολή της ταινίας έγινε με σκοπό να τη δει ο μουσικοσυνθέτης Μάνος Χατζιδάκις και να εμπνευστεί τη μουσική, με την οποία θα την έντυνε. Στα πρώτα πέντε λεπτά όμως ο Μάνος αποκοιμήθηκε και ξύπνησε λίγο πριν τελειώσει η προβολή.

Ο Αλέκος Σακελλάριος έντρομος του ζήτησε να την ξαναδεί, όμως ο Χατζιδάκις αρνήθηκε και έφυγε με την υπόσχεση πως σε λίγες μέρες θα του έστελνε την μουσική για την ταινία. Και έτσι έγινε.

Η μουσική ήταν καταπληκτική. Ο Μάνος Χατζιδάκις έγραψε αυτό το μαγικό βαλς των “Χαμένων ονείρων” που θεωρείται η καλύτερη μελωδία του στον κινηματογράφο. Φυσικά και όλες οι υπόλοιπες μελωδίες δένουν απόλυτα με το δραματικό στόρι.

Κι όμως αυτό το αριστουργηματικό σάουντρακ του Χατζιδάκι δεν εκδόθηκε ποτέ ως αυτόνομο έργο του. Το 1994 εντάχθηκε στην κασετίνα με τα κινηματογραφικά του συνθέτη.

Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε στις 11 Μαρτίου 1961 και έκοψε μόλις 61.469 εισιτήρια, αφήνοντας μάλλον αδιάφορο το κοινό, το οποίο και θα την ανακαλύψει δεκαετίες αργότερα κυρίως χάρη στην αριστουργηματική μουσική του Μάνου. Για την ιστορία το 1968 γυρίστηκε το ριμέικ της ταινίας του Σακελλάριου με τον τίτλο, “Τόσα όνειρα στους δρόμους” με πρωταγωνιστές τη Μιράντα Κουνελάκη και το Χρήστο Νέγκα.

Advertisement

Αποκαλύψεις για την ταινία, Αγάπησα μια πολυθρόνα του 1971

Αγάπησα μια πολυθρόνα

Η ταινία, “Αγάπησα μια πολυθρόνα” με πρωταγωνιστή τον αξέχαστο Κώστα Βουτσά γυρίστηκε το 1971 και έκοψε 232.049 εισιτήρια.

Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr, Χρήστος Κωνσταντίνου έψαξε και βρήκε άγνωστες πτυχές για την ταινία, “Αγάπησα μια πολυθρόνα” και μας τις αποκαλύπτει…

agapisa polithrona

Οι άγνωστες πτυχές της ταινίας, “Αγάπησα μια πολυθρόνα”

Το σενάριο έγραψε ο Λάκης Μιχαηλίδης ενώ την σκηνοθεσία υπόγραψε ο Ντίνος Δημόπουλος μετά από πρόταση του ίδιου του Κώστα Βουτσά.

Έχει γραφτεί ότι το σενάριο βασίστηκε στην αμερικάνικη ταινία της ίδιας χρονιάς με τίτλο, “Τhe twelve chairs” το οποίο με την σειρά του είχε βασιστεί στην Ρώσικη ταινία του 1969 που ήταν μεταφορά στο σινεμά του μυθιστορήματος, “The twelve chairs” που έγραψαν ο Γιεβγκένι Πετρόφ και η Ίλια Ιλφ το 1928.

Το συγκεκριμένο μυθιστόρημα ήταν από τα πιο πετυχημένα εκείνης της περιόδου και οχτώ χρόνια μετά το 1936 για μεταφέρθηκε για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη ως μια υπέροχη Βρετανική μουσική κωμωδία με τον τίτλο, “Keep your seats please”.Όποιος την δει θα αντιληφθεί αμέσως πως ο Λάκης Μιχαηλίδης με οδηγό αυτή έγραψε το δικό του σενάριο διότι οι ομοιότητες είναι αρκετές.

Τα γυρίσματα διήρκεσαν περίπου ενάμιση μήνα ενώ η αμοιβή του Κώστα Βουτσά ήταν κάτι παραπάνω από 450.000 δραχμές ένα ποσό αρκετά μεγάλο για τα δεδομένα της εποχής.

Επίσης ο αγαπημένος ηθοποιός είχε προτείνει να έχει ως συμπρωταγωνίστρια του την τότε σύζυγό του, Έρρικα Μπρόγιερ όμως εκείνη αρνήθηκε κι έτσι ο ρόλος δόθηκε στην Ελένη Ερήμου με την οποία ένα χρόνο πριν είχαν συνεργαστεί στην κωμωδία του Κώστα Καραγιάννη, “Ο δασκαλάκος ήταν λεβεντιά“.

Εν τέλει η Έρρικα Μπρόγιερ εμφανίστηκε στην ταινία μαζί με την αδερφή της Μαργαρίτα ως ντουέτο σε νούμερο θεατρικής παράστασης.

Τέλος όταν ο σκηνοθέτης, Ντίνος Δημόπουλος διάβασε το σενάριο ήθελε για έναν ρόλο και τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο. Όμως ο αγαπημένος ηθοποιός εκείνη την περίοδο είχε κάποιες άλλες επαγγελματικές υποχρεώσεις κι έτσι τελικά επιλέχθηκε ο Γιώργος Μοσχίδης.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Ταμίλα Κουλίεβα 1967-

Ταμίλλα Κουλίεβα
Η Ταμίλα Κουλίεβα γεννήθηκε στο Μπακού στις 16 Φεβρουαρίου του 1967 και μεγάλωσε στην Μόσχα. Είναι ηθοποιός του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.Σπούδασε...

Το πιο λαμπρό μπουζούκι 1968-1969

Το πιο λαμπρό μπουζούκι
Η ταινία, "Το πιο λαμπρό μπουζούκι" προβλήθηκε τη σαιζόν 1968-1969 και έκοψε 436.475 εισιτήρια. Ήρθε στην 6η θέση σε 108 ταινίες.Περίληψη της ταινίας,"Το πιο...