Ο Γιάννης Δαλιανίδης και ο Νόμος 4000

Νόμος 4000
Advertisement

Μπορεί κάποτε ο Γιάννης Δαλιανίδης να είχε δηλώσει σε ερώτηση δημοσιογράφου γιατί έφτιαχνε μόνο μιούζικαλ, ότι το έκανε γιατί μόνο μιούζικαλ ήξερε να δημιουργεί, ωστόσο αυτό δεν ήταν αληθές.

Advertisement

Πιο πολύ ως δήλωση ενός σεμνού ανθρώπου θα μπορούσε κανείς να το εκλάβει αυτό, παρά ως μια δήλωση αλήθειας.

Ο Γιάννης Δαλιανίδης μπορεί να ήξερε να φτιάχνει εξαιρετικά μιούζικαλ, αλλά και στις δραματικές ταινίες δεν πήγαινε πίσω.

Νόμος 4000

Δύο από αυτές, «Ο κατήφορος» και ο «Νόμος 4000», έκαναν πάταγο στην εποχή τους, όχι τόσο γιατί «έσπασαν ταμεία», όσο γιατί έθιγαν με έναν εξαιρετικά ρεαλιστικό τρόπο ήθη και τα έθιμα της ελληνικής κοινωνίας της δεκαετίας του 1960, που για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων αποτελούσαν ταμπού.

Έτσι, το 1961 μετά το θρίαμβο της ταινίας «Ο κατήφορος», ο Δαλιανίδης και ο Φίνος αποφασίζουν να γυρίσουν μια ακόμη «δύσκολη» ταινία, το «Νόμο 4000».

Η ταινία αυτή κατέγραφε με τρόπο ανεπανάληπτα ρεαλιστικό την ανήσυχη νεολαία των πρώτων χρόνων του ’60, καθώς και τον περίφημο Νόμο 4000 περί τεντιμποϊσμού, που εκείνη την εποχή είχε προκαλέσει αντιδράσεις.

Ιστορική έμεινε η σκηνή τόσο του γιαουρτώματος του καθηγητή, όσο και της δημόσιας διαπόμπευσης του μαθητή που το έκανε, με το ξυρισμένο κεφάλι.
Η Φίνος Φιλμ δε, εκτιμά ότι οι σκηνές αυτές «αποτελούν ντοκουμέντα εποχής».

Φυσικά, μερίδιο στην επιτυχία της ταινίας είχαν και οι σπουδαίοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούσαν, όπως η Ζωή Λάσκαρη, στο ρόλο της μαθήτριας Λένας, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, στο ρόλο του αυστηρού πατέρα της, καθηγητή αρχαίων ελληνικών, αλλά και ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης, στο ρόλο του Γιώργου, του ανθρώπου με τον οποίο η Λένα ήταν ερωτευμένη.

Κάποια στιγμή η Λένα μαθαίνει ότι ο Γιώργος την απάτησε με μια φίλη της και τον χωρίζει. Ο Γιώργος επιμένει πως την αγαπάει και εκείνη αποφασίζει να του δοθεί για να μην την απατήσει ξανά.

Η Λένα μένει έγκυος και καταφεύγει μαζί με τον Γιώργο στην πόρνη του υπογείου της πολυκατοικίας όπου μένει, για να διακόψει την εγκυμοσύνη της.

Κατά την διάρκεια της επέμβασης, όμως, η Λένα κινδυνεύει να πεθάνει και η πόρνη αναλαμβάνει να ειδοποιήσει τον πατέρα της.

Ανεπανάληπτη η ερμηνεία του Βασίλη Διαμαντόπουλου -ενός «ιερού τέρατος» του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου-, ειδικά στη σκηνή που ευχαριστεί την πόρνη (Κατερίνα Χέλμη), η οποία έσωσε την κόρη του.

Η ταινία προσφέρει αξεπέραστες ερμηνείες, που ακόμα και σήμερα καθηλώνουν και δείχνουν με τραχύτητα τις δύσκολες καταστάσεις που βίωναν οι νέοι εκείνης της εποχής. Καταστάσεις που σήμερα δύσκολα μπορεί ένας νέος να συνειδητοποιήσει ότι υπήρχαν.

Όπως π.χ. ότι απαγορεύονταν το μακρύ μαλλί στο σχολείο ή ότι οι καθηγητές είχαν λόγο και στις κοινωνικές συναναστροφές των μαθητών τους.

Στον «Νόμο 4000» συμμετείχαν ακόμα οι Κώστας Βουτσάς, Ελένη Ζαφειρίου, Σπύρος Μουσούρης, Αθηνά Μιχαηλίδου, Λαυρέντης Διανέλλος, Αλίκη Ζωγράφου, Χλόη Λιάσκου, Κατερίνα Γώγου, Αλέκος Τζανετάκος, Θανάσης Παπαδόπουλος, Εύα Μπάρτον, Θάνος Σουγιούλ, κ.α.

Η φωτογραφία ήταν του Νίκου Δημόπουλου και η μουσική του Μίμη Πλέσσα.
Τραγουδούσε η Κατερίνα Τζοβάρα.
Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 29 Οκτωβρίου 1962 και στην πρώτη προβολή της έκοψε 118.841 εισιτήρια

Προηγούμενο άρθροΟ Βασίλης Λογοθετίδης και η λάθος εποχή
Επόμενο άρθροΌταν ο Θανάσης Βέγγος πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ως εξαιρετικό ταλέντο