12.7 C
Athens
Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου, 2025

Λαυρέντης Διανέλλος: Η ψυχή του ελληνικού κινηματογράφου

Υπάρχουν ονόματα που δεν χρειάζονται φανφάρες για...

Βαγγέλης Βουλγαρίδης: Ο ευγενικός ζεν πρεμιέ

Τις περισσότερες φορές, ήταν εκείνοι οι δευτεραγωνιστές...
Blog Σελίδα 58

Νανά Σκιαδά 1919-1974

skiada nana
skiada nana

Η Νανά Σκιαδά ήταν ταλαντούχα ηθοποιός υποδύονταν συνήθως ρόλους, που είχαν να κάνουν με κάποια μητέρα ή κάποια θεία. Ωστόσο, στη συνείδηση του απλού τηλεθεατή έμεινε κυρίως για την ιδιαίτερη χροιά, αλλά και για τον τόνο της φωνής της.

Νανά Σκιαδά
Η Νανά Σκιαδά στην μουσική κωμωδία, “Έτσι και την πιάσουμε”.

Η Νανά Σκιαδά γεννήθηκε το 1919 στην Αθήνα από γονείς ηθοποιούς των μπουλουκιών και σπούδασε στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Το κινηματογραφικό της ντεμπούτο έγινε το 1957 στην ταινία του Σακελλάριου, “Ο Φανούρης και το σόι του” στην οποία ενσάρκωσε τη Μάργκαρετ.

Αναλάμβανε κυρίως δεύτερους ρόλους, όμως το πέρασμά της από τον ελληνικό κινηματογράφο δεν πέρασε απαρατήρητο. Τη θυμόμαστε σε σκηνές στο πλευρό του Μίμη Φωτόπουλου, του Λαυρέντη Διανέλλου, της Τζένης Καρέζης, του Βασίλη Αυλωνίτη και πολλών ακόμη πρωτοκλασάτων ηθοποιών της εποχής. Στην ταινία, “Τζένη, Τζένη” ενσάρκωσε την κα Καρίπη, κομπιναδόρα – “καθηγήτρια” στο κουμ καν που ήθελε να τυλίξει για την κόρη της τον Μαντά, ενώ στις “Θαλασσιές τις χάντρες” έπαιξε την αριστοκράτισσα.

Το 1965 πήρε μέρος στην ταινία, “Ένα έξυπνο, έξυπνο μούτρο“, “Τεντυμπόυ αγάπη μου” και “Οι Εχθροί” και την επόμενη χρονιά έπαιξε στην ταινία, “Ξυπόλυτος Πρίγκηψ”.

Παράλληλα η Νανά Σκιαδά είχε μια σπουδαία καριέρα στο θέατρο και έπαιξε σε πολλές παραστάσεις, ενώ είχε ιδρύσει μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη και τον Τάκη Μηλιάδη τον θίασο, “Ελληνική Μουσική Κωμωδία”.

Η Νανά Σκιαδά παντρεύτηκε 3 φορές και απέκτησε μια κόρη από τον τελευταίο της σύζυγο, τον ηθοποιό, Χρήστο Πάρλα.

Δυστυχώς, έφυγε από τη ζωή αρκετά νέα, σε ηλικία μόλις 55 χρονών. Ο θάνατός της σημειώθηκε στις 07 Φεβρουαρίου του 1974.

Η Νανά Σκιαδά βρέθηκε νεκρή στο κρεβάτι της στις 6:30 το απόγευμα στο διαμέρισμα της στη Θεσσαλονίκη, από κάποια συνάδελφο της που πήγε να την πάρει για την πρόβα. Η Σκιαδά επρόκειτο να πρωταγωνιστήσει στην παράσταση ο “Φιάκας” της Πειραματικής Σκηνής του “Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος”. Με βάση το ιατροδικαστικό πόρισμα η αιτία του θανάτου της ήταν θρόμβωση στεφανιαίας αρτηρίας.

Νανά Σκιαδά: Φιλμογραφία

ΈτοςΤίτλος ταινίας
1957Ο Φανούρης και το σόι του 
1960Η Νάνσυ την ψώνισε!
1963Ένας βλάκας με πατέντα
1963Μεσάνυχτα στη βίλα Νέλλη 
1964Έξω φτώχεια και καλή καρδιά 
1964Οι φτωχοδιάβολοι 
1965Ένα έξυπνο έξυπνο μούτρο 
1965Είναι ένας τρελλός τρελλός τρελλός Βέγγος 
1965Καημοί στη φτωχογειτονιά 
1965Οι εχθροί 
1965Τέντι μπόι αγάπη μου 
1965Φτωχό μου σπουργιτάκι 
1966Αχ!.. Καί Νάμουν Άντρας 
1966Κούνια που σε κούναγε
1966Ο Ξυπόλυτος Πρίγκηψ 
1966Πλήγωσες την Αγάπη μου 
1966Τζένη Τζένη 
19675 Γυναίκεs για Έναν Άνδρα
1967Ο γαμπρός μου ο προικοθήρας 
1967Οι θαλασσιές οι χάντρες 
1968Ένας ιππότης με τσαρούχια 
1968Αφροδίτη το κορίτσι που πόνεσε 
1968Ο ψεύτης 
1969Κοντά σου γνώρισα την αγάπη 
ΈτοςΤίτλος ταινίας
1945Μπλε και άσπρο 
1945Χαρούμενες ώρες 
1955Τζώνηδες και καουμπόυ 
1962Ο ανθρωπάκος 

Ευχαριστούμε πολύ το greekactor.blogspot.com για τις πληροφορίες!!!

Advertisement

Η μεγάλη απόφραξη 1988-1989

I megali apofraksi e1616938071264
I megali apofraksi e1616938071264

Η ταινία, “Η μεγάλη απόφραξη” προβλήθηκε τη σαιζόν 1988-1989.

Η μεγάλη απόφραξη 1988-1989

-Η ταινία, προσδίδει μια αμεσότητα και αναδυκνύει τις ιδιαιτερότητες μιας ξεχωριστής απόφραξης. Προβλήθηκε κυρίως τη δεκαετία του 80 μέσω Video Clubs σε βιντεοκασέτες που αποθανατίζουν τους κορυφαίους κωμικούς, Κώστα Τσάκωνα και Τάσο Κωστή.

Η σκηνοθεσία της “Μεγάλης Απόφραξης” είναι του Τάκη Βουγιουκλάκη. Εναλλακτικός τίτλος της βιντεοταινίας: “Το σκατόμουτρο”. Ο Στέλιος Φράστας δεν αναγράφεται στους τίτλους.

Για πολλούς η ταινία, “Η μεγάλη απόφραξη” θεωρείται ή φυσική συνέχεια της επίσης κωμικής ταινίας με τίτλο, “Κλασική περίπτωση βλάβης“. Γραμμένη σε ένα πανομοιότυπο μοτίβο οι δύο ίδιοι πρωταγωνιστές (Κώστας Τσάκωνας και Τάσος Κωστής) παρουσιάζουν με μοναδικό τρόπο το επάγγελμα του υδραυλικού.

Περίληψη της ταινίας, “Η μεγάλη απόφραξη”

Η ιστορία της ταινίας ξεκινάει 43 χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά τα πράγματα είναι ακόμα πολύ δύσκολα για δυο βιοπαλαιστές, τον Τρύφωνα και τον βοηθό του, Βασιλάκη. Οι δυο τους προσπαθούν να επιβιώσουν αξιοπρεπώς, αλλά καταστρέφουν με απίστευτο τρόπο τις συσκευές που αναλαμβάνουν να επισκευάσουν, επιδεικνύοντας παράλληλα θρασύτατη συμπεριφορά στους πελάτες…

Advertisement

Αντίο ζωή 1959-1960

antio zoi
antio zoi

Η ταινία, “Αντίο ζωή” προβλήθηκε την σαιζόν 1959-1960 και έκοψε 40.867 εισιτήρια. Ήρθε στην 19η θέση σε 52 ταινίες.

Αντίο ζωή 1959-1960

-Η ταινία, “Αντίο ζωή” είναι σε σενάριο Νέστορα Μάτσα και Κώστα Ασημακόπουλου, από το θεατρικό έργο των ίδιων, “Τώρα που θα φύγω”.

Ορέστης Λάσκος σκηνοθετεί σε μια από τις λίγες σκηνοθεσίες του στην Φίνος Φιλμ και με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Φούντα και την Ελένη Χατζηαργύρη, που επίσης λίγες συμμετοχές είχαν σε ταινίες του Φίνου.

-Η Νάντια Κωνσταντοπούλου τραγουδάει το τραγούδι, “Αντίο ζωή” που είχε γράψει για την ταινία ο σύζυγος της, Τάκης Μωράκης.

-Η ταινίακυκλοφόρησε σε μορφή DVD στις 04 Απριλίου του 2010.

Περίληψη της ταινίας, “Αντίο ζωή”

Μια γυναίκα που ζει ευτυχισμένη με το σύζυγο και το παιδί της ανακαλύπτει ότι πάσχει από καρκίνο και προσπαθεί να τους εξασφαλίσει την ευτυχία μετά το θάνατο της, χωρίς να μάθουν τίποτα για την αλήθεια…

Advertisement

Όταν ο Φίνος αρνήθηκε το Χόλιγουντ

filopoimin finos 1
filopoimin finos 1

Τον Σεπτέμβριο του 1962, ο Φιλοποίμην Φίνος αρνήθηκε τη θέση του Τεχνικού Διευθυντή στην κορυφαία κινηματογραφική εταιρεία Metro Goldwyn Mayer (MGM), λέγοντας χαριτολογώντας.

“Στο Χόλιγουντ δεν θα με άφηναν να σκαλίζω τις κάμερες με το κατσαβίδι μου” και συμπλήρωνε, “Εκεί κάνουν σινεμά με το μυαλό, εδώ κάνουμε με την καρδιά”, αποδεικνύοντας την βαθιά αγάπη του
για την Ελλάδα και τον πολιτισμό μας.

Στο ενεργητικό του περιλαμβάνονται 175 ταινίες, πολλές από τις οποίες έμειναν κλασσικές, όπως “Η Αγνή του λιμανιού“, “Η Αλίκη στο Ναυτικό“, “Μανταλένα“, “Οι κυρίες της αυλής“, “Στεφανία“, “Λατέρνα, φτώχια και γαρύφαλλο“, “Η θεία από το Σικάγο” και πολλές άλλες.

Συνεργάστηκε με πολλούς μεγάλους ηθοποιούς, ανάμεσά τους η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Ζωή Λάσκαρη, η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Αλέκος Αλεξανδράκης, η Μάρθα Καραγιάννη, η Τζένη Καρέζη, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Γεωργία Βασιλειάδου ο Λάμπρος Κωνσταντάρας κ.α.

Ο Φιλοποίμην Φίνος είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου μας. Το έργο του αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο “μαζικής κουλτούρας”, χωρίς αυτό να σημαίνει χαμηλή καλλιτεχνική στάθμη. Η μεγαλύτερη απόδειξη είναι η αέναη αγάπη του κόσμου ανεξαρτήτως ηλικίας, που ψυχαγωγείται βλέποντας ακούραστα ξανά και ξανά αυτές τις ταινίες. Όπως, άλλωστε, έχει πει και ο ίδιος “Στο τέλος μιλάει το πανί”.

Ο “πατέρας” του ελληνικού κινηματογράφου έφυγε από τη ζωή στις 26 Ιανουαρίου του 1977, αρνούμενος να υπηρετήσει ούτε στιγμή την τηλεόραση, η οποία του προκαλούσε αποστροφή.

Advertisement

Ο άνθρωπος που δημιούργησε τον Ελληνικό κινηματογράφο

άνθρωπος

Φιλοποίμην Φίνος

Το όνομα του έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία της 7ης τέχνης στην Ελλάδα καθώς εν μέσω Γερμανικής Κατοχής κατάφερε να δημιουργήσει την θρυλική κινηματογραφική εταιρεία που έχει στο ενεργητικό της πάνω από 180 ταινίες.

Αρχικά μπήκε στον χώρο του κινηματογράφου ως σκηνοθέτης. Όμως η αποτυχία της πρώτης και μοναδικής του ταινίας τον οδήγησε μετέπειτα να ασχοληθεί αποκλειστικά και μόνο με την παραγωγή.

Φιλοποίμην Φίνος
Φιλοποίμην Φίνος και Ζωή Λάσκαρη

Στα τέλη της δεκαετίας του 1930 γνώρισε και ερωτεύτηκε την Τζέλα Βανάκου που τότε μεσουρανούσε ως τραγουδίστρια του ελαφρού τραγουδιού και το εγκατέλειψε για χάρη του. Παντρεύτηκαν το 1947 όμως δεν απέκτησαν παιδιά.

Επέλεγε προσεκτικά τα σενάρια των ταινιών του όπως και τους σκηνοθέτες καθώς ήθελε τους καλύτερους για την εταιρία του. Αυτός άλλωστε ήταν που έπεισε τον Αλέκο Σακελλάριο να περάσει στον κινηματογράφο. Κάτι που έκανε και λίγα χρόνια μετά με τον Ντίνο Δημόπουλο.

Δεν υπολόγιζε τα χρήματα προκειμένου οι ταινίες του να είναι άρτιες και γι’αυτό πολλές φορές ζητούσε κάποιες σκηνές να ξαναγυριστούν, όπως στην περίπτωση της αισθηματικής ταινίας, “Το κλωτσοσκούφι” που ζήτησε να ξαναγυριστεί από την αρχή καθως στην ιδιωτική προβολή διαπίστωσε πως η Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν ταίριαζε με τον συμπρωταγωνιστή της Μιχάλη Νικολινάκο. Έτσι ξαναγυρίστηκε από την αρχή με τον Αλέκο Αλεξανδράκη.

Το 1961 μαζί με τον Γιάννη Δαλιανίδη επέλεξε την Ζωή Λάσκαρη για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον “Κατήφορο” , την ηθοποιό που αγάπησε σαν την κόρη που δεν είχε.

Έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς ηθοποιούς να αναδειχθούν κι εκείνοι ακόμα και σήμερα μιλάνε με τα καλύτερα λόγια για τον πατριάρχη του Ελληνικού κινηματογράφου. Εκείνου του σπουδαίου ανθρώπου που στα τέλη του 1969 χρεώθηκε για να κατασκευασει στα Σπάτα τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο των Βαλκανίων ισάξια με εκείνα της Τσινετσιτά που τόσο λάτρευε.

Δυστυχώς δεν μπόρεσε να δει την τελευταία ταινία της εταιρίας του. Την κωμωδία του Γιάννη Δαλιανίδη, “Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται” καθώς η υγεία του ήταν ήδη πολύ επιβαρυμένη και έφυγε από την ζωή στις 26 Ιανουαρίου του 1977 δύο μέρες μετά την πρεμιέρα της και επτά χρόνια πάλης με την επάρατη νόσο.

Advertisement

Από τους Aphrodite’s child στους Mental Grayce

kinimatografos sigrotimata
kinimatografos sigrotimata

Όταν οι Aphrodite’s child έκαναν την εμφάνιση τους το 1967 όλοι μιλούσαν γι’ αυτό το δυνατό συγκρότημα που ξεσήκωνε τον κόσμο με τις εμφανίσεις τους. Μπορεί στη συνέχεια να διαλύθηκαν όμως πρόλαβαν να αφήσουν το στίγμα τους στην μουσική σκηνή της χώρας μας με τα αξέχαστα ψυχεδελικά κομμάτια τους.
Στις δεκαετίες που ακολούθησαν δημιουργήθηκαν δεκάδες συγκροτήματα με με ξένο ήχο και στίχο που κατάφεραν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους και αποκτήσουν το δικό τους κοινό.
Κάποια από αυτά είναι τα παρακάτω κι αν θέλετε να ακούσετε ωραία μουσική δεν έχετε παρά να τα ψάξετε στο youtube.

BLUES WIRE

SOUTH OF NO NORTH

MATISSE

BOKOMOLECH

PURPLE OVERDOSE

TRANSISTOR

FIREWIND

ABBIE GALE

SOLITUDE FIELD

MENTAL GRAYCE

Advertisement

Μανώλης Χιώτης 1920-1970

xiotis manolis
xiotis manolis

Ο Μανώλης Χιώτης ήταν τραγουδιστής, λαϊκός συνθέτης και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, που εισήγαγε την τέταρτη-διπλή-χορδή στο μπουζούκι.Έφερε επανάσταση στο λαϊκό τραγούδι και στην ελληνική μουσική γενικότερα, επινοώντας την τετράχορδη παραλλαγή του μπουζουκιού, αλλά και δημιουργώντας το πρώτο “κοσμικό κέντρο”.

Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1920 στη Θεσσαλονίκη, όπου είχε μετακομίσει η οικογένειά του από το Ναύπλιο. Κατά τη διάρκεια των μαθητικών του χρόνων πήρε μαθήματα κιθάρας, μπουζουκιού και ούτι από τον διάσημο μουσικοδιδάσκαλο της εποχής Γεώργιο Λώλο. Το 1935 επέστρεψε με την οικογένειά του στο Ναύπλιο και σε ηλικία μόλις 15 ετών έκανε τις πρώτες εμφανίσεις του σε μαγαζιά της περιοχής.

Μανώλης Χιώτης
Ο Μανώλης Χιώτης

Η αλήθεια είναι ότι ο Μανώλης Χιώτης δεν έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια. Η οικογένειά του ήταν ευκατάστατη (η μητέρα του μάλιστα διατηρούσε ένα από τα πλέον αριστοκρατικά μπαρ της εποχής) και αυτό το αρχοντικό στυλ στο πάλκο διατήρησε και ο ίδιος στη μετέπειτα πορεία του.

Το 1936 κατέβηκε στην Αθήνα. Εμφανίστηκε για λίγες ημέρες στα «Παγώνια» (στη Σωκράτους και Αγίου Κωνσταντίνου γωνία) και αμέσως μετά στο «Δάσος», πλάι στον μεγάλο Στράτο Παγιουμτζή. Ήταν ακόμα 16 χρονών, ωστόσο ο Παγιουμτζής, διακρίνοντας το ταλέντο του, τον παρουσίασε στην Columbia, με την οποία υπέγραψε το πρώτο του συμβόλαιο, ως «διευθύνον πρίμο όργανο», το χειμώνα του 1936.

Την επόμενη χρονιά ο Μανώλης Χιώτης φωνογράφησε και το πρώτο του τραγούδι «Γιατί δεν λες το ναι» (Το χρήμα δεν το λογαριάζω), με εκτελεστή τον Στράτο Παγιουμτζή. Λίγο αργότερα γνωρίζεται με τον Μπαγιαντέρα και παίζει μαζί του στις κλασικές εκτελέσεις των προπολεμικών επιτυχιών του, «Νυχτερίδα», «Μ’ έχεις μαγεμένο», «Ζούσα μοναχός χωρίς αγάπη» κ.ά.

Αμέσως μετά την απελευθέρωση, ο Μανώλης Χιώτης χρησιμοποιεί για πρώτη φορά τον ενισχυτή στις εμφανίσεις του και η καριέρα του εκτινάσσεται απότομα, όταν ηχογραφεί σε δεύτερη εκτέλεση το ήδη επιτυχημένο τραγούδι του «Ο πασατέμπος» (1946). Σε αυτό το τραγούδι κάνει -σύμφωνα με την κυρίαρχη άποψη- την πρώτη του εμφάνιση το τετράχορδο μπουζούκι, μία καινοτομία που εκτιμάται ότι πρώτος ο Μανώλης Χιώτης χρησιμοποίησε, αν και φαίνεται ότι τελικά το τετράχορδο μπουζούκι υπήρχε και νωρίτερα. Στο πάλκο, χρησιμοποιεί δύο μπουζούκια, ένα κλασικό, με μεταλλικές χορδές, κι ένα με χορδές από έντερα, ώστε η χροιά του να μοιάζει με το ούτι.

Κατά τη δεκαετία του ’40 γράφει τη μια επιτυχία μετά την άλλη: «Πάλι στις τρεις ήρθες εχθές να κοιμηθείς» (Ντουο Χάρμα), «Θα σου πω το μυστικό μου» (Μ. Νίνου), «Το φτωχομπούζουκο» (Στ. Τζουανάκος) κ.ά. Το 1950, έπειτα από δυο χρόνια χωρίς σουξέ, γράφει σε στίχους του Ν. Ρούτσου (που του έδινε στίχους που απέρριπτε ο Τσιτσάνης) «Τα πεταλάκια» και την ίδια χρονιά το «Σ’ αυτό το φτωχοκάλυβο» με τη Στέλλα Χασκίλ.

Μανώλης Χιώτης
Μανώλης Χιώτης και Στέλιος Καζαντζίδης

Το 1954 ο Μανώλης Χιώτης παντρεύεται την πρώτη του γυναίκα, την τραγουδίστρια Ζωή Νάχη και αποκτά μαζί της δύο παιδιά. Λίγο αργότερα γνωρίζει τη Μαίρη Λίντα και κάνουν μαζί το ανεπανάληπτο ντουέτο που κυριάρχησε στο ελληνικό τραγούδι μέχρι το ’66, οπότε και χώρισαν (είχαν παντρευτεί το 1959). Ανεπανάληπτες επιτυχίες, κλασικές φιγούρες στον κινηματογράφο και λάτιν ρυθμοί, που κορυφώνονταν σε οργιαστικά σόλα. Παράλληλα, δίνει και εκπληκτικά, κλασικού ύφους, σουξέ στον Στέλιο Καζαντζίδη, κυρίως σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη.

Το 1959 ενορχηστρώνει τον «Επιτάφιο» του Μίκη Θεοδωράκη, που έχει κάνει ήδη μια αποτυχημένη έκδοση, και τον απογειώνει. Ακολουθούν οι «Λιποτάκτες», η «Πολιτεία» και το «Αρχιπέλαγος». Με τις ενορχηστρώσεις του Χιώτη και τις φωνές της Μαίρης Λίντα, του Γρηγόρη Μπιθικώτση, του Στέλιου Καζαντζίδη και της Μαρινέλλας, τα έργα του Θεοδωράκη, αλλά και του Χατζιδάκι -του οποίου υπήρξε για καιρό σολίστας- αποκτούν λαϊκή απήχηση. Είναι ουσιαστικά αυτός που ανοίγει το δρόμο και στους άλλους λαϊκούς μουσικούς να συνεργαστούν με τους λόγιους συνθέτες, με αποτέλεσμα την έκρηξη του λεγόμενου «Έντεχνου».

Ο Μανώλης Χιώτης, στενός συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη, πήγε μαζί με άλλους τρεις καλλιτέχνες έξω από τις φυλακές του Ωρωπού, παίζοντας μουσική προς τιμήν του κρατούμενου Θεοδωράκη, ως πράξη αντίστασης στη Χούντα. Για τον λόγο αυτό συνελήφθη και στη συνέχεια βασανίσθηκε από την χουντική Ασφάλεια.

Τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του ήταν και τα πιο δραματικά. Χωρίζει με τη Λίντα (πράγμα που του στοίχισε πολύ), κάνει αποτυχημένες συνεργασίες και ο καρκίνος αρχίζει να τον κατατρώγει. Στις 21 Μαρτίου του 1970, ανήμερα των 50ων γενεθλίων του, ο Μανώλης Χιώτης αφήνει την τελευταία του πνοή στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Αθήνας.

Η αγγελία του θανάτου του συγκίνησε το πανελλήνιο. Όλοι οι κρατικοί τότε ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί (ΕΙΡ και ΥΕΝΕΔ), έκαναν ειδικές αφιερώσεις, ενώ ο ημερήσιος Τύπος του απέδωσε ιδιαίτερους εγκωμιαστικούς τίτλους.

Στην κηδεία του, στο Α’ νεκροταφείο Αθηνών, ο Γιάννης Καραμπεσίνης παίζει με το μπουζούκι του Χιώτη τα «Ηλιοβασιλέματα» και το δακρυσμένο πλήθος τραγουδά. Μαζί και οι τρεις συντρόφισσες της ζωής του: Ζωή Νάχη, Μαίρη Λίντα και Μπέμπα Κυριακίδου.

Ήταν υποστηρικτής του Παναθηναϊκού.

Ο Μανώλης Χιώτης υπήρξε μία προσωπικότητα που άλλαξε την ιστορία και την εξέλιξη της μουσικής στην Ελλάδα. Η καινοτομία των τεσσάρων χορδών στο μπουζούκι, που είτε αυτός εφάρμοσε πρώτος είτε την επέβαλλε, μπορεί μεν να προκάλεσε το μένος των παραδοσιακών τριχορδάδων, αλλά έκανε αποδεκτό το μπουζούκι σε όλη την Ελλάδα, μιας και μέχρι τότε ήτανε απαγορευμένο και χαρακτηρισμένο ως «υπερβολικά λαϊκό», αλλά και γνωστό στον υπόλοιπο κόσμο.

Advertisement

Πολύβιος Βασιλειάδης 1922

vasileiadis polivios
vasileiadis polivios

Ο Πολύβιος Βασιλειάδης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1922 και είναι Έλληνας θεατρικός συγγραφέας και ηθοποιός.

Στο ξεκίνημά του συνεργάσθηκε με διάφορα περιοδικά σαν συγγραφέας στήλης και το 1952 παρουσίασε το πρώτο του θεατρικό σενάριο.

Το 1957 ο Πολύβιος Βασιλειάδης συνέγραψε μαζί με το Νίκο Τσιφόρο το πρώτο του σενάριο για την ταινία, “Ο Γυναικάς”. Την επόμενη χρονιά έγραψε μόνος του το σενάριο της ταινίας, «Ο Λεφτάς».

Έγραψε σενάρια για 25 ταινίες, 18 από τα οποία ήταν σε συνεργασία με τον Νίκο Τσιφόρο. Ανάμεσα σε αυτά είναι τα σενάρια για τις ταινίες «Ο Τζίτζικας και ο Μέρμηγκας (1958) «Διακόσια ένα καναρίνια(1964)», «Αχ Αυτή η γυναίκα μου(1967)», και «Ο Εξυπνάκιας(1967)».

Κατά τις δεκαετίες του ΄70 και του ΄80 συνεργάστηκε με τον Λάκη Μιχαηλίδη στις ταινίες, «Εθελοντής στον Έρωτα(1971)» και «ο Αισιόδοξος(1973)».

Ο Πολύβιος Βασιλειάδης, παράλληλα, δημιούργησε και μόνος του σενάρια για πολλά άλλα έργα (κινηματογράφου, θεάτρου, βιντεοταινιών). Η εργογραφία του περιλαμβάνει περισσότερες από 40 ταινίες.

Πολύβιος Βασιλειάδης: Φιλμογραφία

Ο γυναικάς (1957)
Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας (1958)
Ο Λεφτάς (1958)
Ο θησαυρός του μακαρίτη (1959)
Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος (1960)
Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός (1961)
Οι γαμπροί της Ευτυχίας (1962)
Άλλος για το εκατομμύριο (1964)
Διακόσια ένα καναρίνια (1964)
Η γυναίκα μου τρελάθηκε (1966)
Αχ Αυτή η γυναίκα μου (1967)
Ο Εξυπνάκιας (1967)
Μια Ιταλίδα απ’ την Κυψέλη (1968)
Εθελοντής στον Έρωτα (1971)
Ο Αισιόδοξος(1973)

Advertisement

Γιάννης Φλερύ

fleri giannis
fleri giannis

O Γιάννης Φλερύ (το πραγματικό όνομά του, Γιάννης Παπαντωνόπουλος) γεννήθηκε το 1914 στην Πάτρα, όπου παρέμεινε μέχρι τα 14 χρόνια του και ήταν Έλληνας χορογράφος, με σημαντικό έργο στο χώρο του ελαφρού θεάτρου και κυρίως της επιθεώρησης και της οπερέτας.

Γιάννης Φλερυ Λίντα Άλμα
Γιάννης Φλερυ και Λίντα Άλμα, χορευτικό ζευγάρι που έγραψε τη δική του ιστορία.

Ο Γιάννης Φλερύ ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές στην Αθήνα και κατόπιν γράφτηκε (έπειτα από επιμονή της μητέρας του) στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου ουδέποτε φοίτησε. Η ματιά του ήταν στραμμένη πάντα προς το θέατρο και τον κινηματογράφο.

Το 1934 πραγματοποιεί μία από τις πρώτες του εμφανίσεις στο θέατρο «Ριάλτο» σε παράσταση οπερέτας.

Το 1937 έρχεται στην Ελλάδα ο περίφημος δάσκαλος κλασικού χορού Κώστας Νίκολας. Δημιουργεί ομάδα χορού, στην οποία το μοναδικό αγόρι είναι ο Γιάννης Φλερύ.

Με την κήρυξη του πολέμου ο Γιάννης Φλερύ βρίσκεται στο αλβανικό μέτωπο. Το καλοκαίρι του 1946 ήταν σημαδιακό για τον καλλιτέχνη. Τη χρονιά αυτή επισκέπτεται την Αθήνα ο μύθος του γαλλικού τραγουδιού Εντίθ Πιάφ.

Σε μια από τις νυχτερινές της εξορμήσεις η Πιάφ βρίσκεται στο καμπαρέ «Μαϊάμι», όπου εμφανίζεται ο Γιάννης Φλερύ, ο οποίος στο μεταξύ έχει γίνει καλλιτεχνικό ζευγάρι με την επίσης σπουδαία χορεύτρια Λίντα Άλμα.

Η Πιαφ ενθουσιάζεται από το θέαμα και προσκαλεί τους δύο χορευτές στο Παρίσι για κοινές εμφανίσεις, στις οποίες συμμετέχουν ο Iβ Μοντάν και ο Σαρλ Αζναβούρ. Οι παρισινές ημέρες για το Γιάννη Φλερύ διαρκούν επτά χρόνια. Στις διεθνείς διαδρομές του περιλαμβάνονται, επίσης, η Σκανδιναβία και οι ΗΠΑ, όπου παρακολουθεί μαθήματα χορογραφίας στη Μητροπολιτική Όπερα.

Στην Ελλάδα, ο Γιάννης Φλερύ ξετυλίγει μια μεγάλη καριέρα, που διαρκεί πάνω από έξι δεκαετίες. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου (περισσότερες από 40 ταινίες, κυρίως του Ντίνου Δημόπουλου) φέρουν την υπογραφή του.

Χορογραφεί, επίσης, όλα τα μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη. Η δράση του επεκτείνεται και στο θέατρο, όπου συνεργάζεται με τις κρατικές σκηνές, τη Λυρική Σκηνή, αλλά και το ελεύθερο θέατρο.

Ο Γιάννης Φλερύ έφυγε από τη ζωή στις 10 Αυγούστου του 2001.

Γιάννης Φλερύ (1914 – 2001)

Advertisement

9 αποκαλύψεις για την ταινία, Η αρχόντισσα κι ο αλήτης

Η αρχόντισσα κι ο αλήτης

Η “Η αρχόντισσα κι ο αλήτης” είναι αισθηματική κωμωδία του 1968, παραγωγής της κινηματογραφικής εταιρείας Φίνος Φιλμ, σε σκηνοθεσία του Ντίνου Δημόπουλου και σενάριο του Λάκη Μιχαηλίδη.

Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr Χρήστος Κωνσταντίνου, έψαξε και βρήκε 9 άγνωστες πτυχές της ταινίας, “Η αρχόντισσα κι ο αλήτης” και μας τις αποκαλύπτει…

Η αρχόντισσα κι ο αλήτης
Σκηνή από την ταινία, “Η αρχόντισσα κι ο αλήτης”.

1ον. Η σκηνή όπου η “”αρχόντισσα” Ρένα Κατσαρού κυνηγάει τον “αλήτη” της Δημήτρη στα στενάκια της Κέρκυρας και τελικά τον φτάνει ακριβώς στην Λιστόν γυρίστηκε στην αρχή και συγκεκριμένα την δεύτερη ημέρα παραμονής τους στο νησί.

2ον. Σε αυτή την ταινία η Φλωρέττα Ζάννα πραγματοποίησε την τελευταία της εμφάνιση στον κινηματογράφο.

3ον. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων υπήρξε έντονος εκνευρισμός ανάμεσα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον σκηνοθέτη Ντίνο Δημόπουλο. Ο λόγος ήταν το μακιγιάζ και τα βαμμένα νύχια που η αγαπημένη πρωταγωνίστρια δεν ήθελε να αποχωριστεί κατά την μεταμόρφωση της σε “Πίπη”.

4ον. Αυτή η ταινία σηματοδότησε την επιστροφή της Αλίκης Βουγιουκλάκη στην Φίνος Φιλμ μετά από απουσία τεσσάρων ετών. Μάλιστα η αμοιβή της πλησίασε το αστρονομικό για την εποχή ποσό 800.000 δρχ.

5ον. Η σκηνή όπου ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ έρχεται στα χέρια με τον Νίκο Τσούκα ήταν τόσο έντονη που αγαπημένος πρωταγωνιστής του έσκισε κατά λάθος το πουκάμισο. Λίγες μέρες μετά ο Φιλ. Φίνος του έστειλε το ποσό για την αγορά ενός νέου.

Διαβάστε επίσης : Επτά αποκαλύψεις για την ταινία Η νεράιδα και το παλικάρι

6ον. Άλλη μια σκηνή που γυρίστηκε αρκετές φορές ήταν αυτή η περιβόητη με το γιαούρτι. Συγκεκριμένα έκαναν 7 λήψεις για την τελική σκηνή που εν τέλει απολαύσαμε στην μεγάλη και την μικρή οθόνη.

7ον. Η αμοιβή του Νίκου Ρίζου ήταν ισάξια με αυτή του Διονύση Παπαγιαννόπουλου. Δηλαδή 70.000 δραχμές.

8ον. Η ταινία ήταν ένας εισπρακτικός θρίαμβος για την Φίνος φιλμ.
Έκοψε 750.380 εισιτήρια και κατέκτησε την πρώτη θέση στις ταινίες εκείνης της σεζόν και την δευτερη στην λίστα με τις πιο πετυχημένες της Φίνος Φιλμ σε όλη την διάρκεια της λειτουργίας της από το 1943 εως το 1977.

9ον. Όταν η Ρένα Κατσαρού κατεβαίνει με τα σεντόνια από το παράθυρο δεν φοράει περούκα. Είναι τα δικά της μαλλιά που βγαίνουν απο το μαντήλι και απλά τα έχει βάψει σκούρα.

Advertisement

Επιχείρησις Απόλλων 1967-1968

Επιχείρησις Απόλλων
epixirisis apollon

Η ταινία, “Επιχείρησις Απόλλων” προβλήθηκε τη σαιζόν 1967-1968 και έκοψε 316.511 εισιτήρια. Ήρθε στην 22η θέση σε 99 ταινίες.

Επιχείρησις Απόλλων 1967-1968
Σκηνή από την ταινία, “Επιχείρησις Απόλλων”.

-Η ταινία είναι Ελληνοσουηδικής παραγωγής και η γλώσσα αυτής, Ελληνικά, Αγγλικά & Ιταλικά.
Στην Ισπανία έκανε πρεμιέρα στις 10 Νοεμβρίου 1969.

-Ο σκηνοθέτης Γιώργος Σκαλενάκης την δεκαετία του 60 γύρισε αρκετές ταινίες του στο Ναύπλιο και μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες του, την ταινία του 1968, “Επιχείρηση Απόλλων” που έκανε το Ναύπλιο γνωστό σε όλη την Ευρώπη, καθώς η ταινία παίχτηκε στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές κινηματογραφικές αίθουσες της εποχής.

-Η ταινία, “Επιχείρησις Απόλλων” κυκλοφόρησε στην Αγγλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες με τον τίτλο “Apollo Goes on Holiday”, ενώ στην Γαλλία με τον τίτλο “Apollo part en vacances”.

-Η αρχική σκέψη των παραγωγών ήταν ο ρόλος της ξεναγού να δοθεί στην Αλίκη Βουγιουκλάκη, η οποία όμως αρνήθηκε της και έτσι ο ρόλος πήγε στην Έλενα Ναθαναήλ.

Περίληψη της ταινίας, “Επιχείρησις Απόλλων”

Ο γερμανός πρίγκιπας Γιαν έρχεται στην Ελλάδα για διακοπές και φιλοξενείται στη θαλαμηγό μιας διάσημης πριμαντόνας. Ένα πρωινό, και παρά τις σθεναρές αντιρρήσεις της ακολουθίας του, κάνει μια βόλτα με ελικόπτερο πάνω από την Αθήνα.

Στον Λυκαβηττό, διακρίνει μια πανέμορφη ξεναγό, την Έλενα, και καταγοητευμένος απ’ τη λαμπερή παρουσία της αποφασίζει να τη γνωρίσει από κοντά, παριστάνοντας τον απλό τουρίστα. Ενώ εκείνος χαίρεται τις ελληνικές αρχαιότητες, σαν μέλος του γκρουπ της Έλενας, η εξαφάνισή του έχει κινητοποιήσει τις μυστικές υπηρεσίες και τον πρέσβη της χώρας του.

Μέχρι όμως να τον ανακαλύψουν, ο Γιαν και η Έλενα έχουν ερωτευτεί ο ένας την άλλη κι έχουν ζήσει υπέροχες στιγμές. Ο πρίγκιπας δυσανασχετεί όταν τον ανακαλύπτουν και αρνείται να επανέλθει στα καθήκοντά του, η Έλενα όμως τον πείθει ότι είναι καλύτερα να χωρίσουν οι δρόμοι τους, καθώς ανήκουν σε δυο τελείως διαφορετικούς κι ασύμβατους κόσμους.

Advertisement

7 αποκαλύψεις για την ταινία, Η Παριζιάνα

Η Παριζιάνα

Η Παριζιάνα είναι ελληνική κωμική ταινία του 1969, σε παραγωγή Φίνος Φιλμ και σκηνοθεσία-σενάριο του Γιάννη Δαλιανίδη. Πρωταγωνιστούν: Ρένα Βλαχοπούλου, Χρόνης Εξαρχάκος, Βαγγέλης Σειληνός, Έρρικα Μπρόγιερ, Κώστας Καρράς και Δημήτρης Καλλιβωκάς.

Η Παριζιάνα
Σκηνή από την ταινία, “Η Παριζιάνα”.

Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr Χρήστος Κωνσταντίνου, έψαξε και βρήκε άγνωστες πτυχές της ταινίας, “Η παριζιάνα” και μας τις αποκαλύπτει…

1ον. Ο αρχικός τίτλος της ταινίας ήταν, “Μια Παριζιάνα απ’ τα Τρίκαλα” ο οποίος όμως άλλαξε γιατί θύμιζε μια παλαιότερη δημιουργία του Γιάννη Δαλιανίδη. Την κωμωδία “Ο Δήμος απ’ τα Τρίκαλα” με πρωταγωνιστή τον Κώστα Χατζηχρήστο.

2ον. Με την ταινία αυτή η Ρένα Βλαχοπούλου επέστρεψε στην Φίνος Φιλμ μετα από έναν χρόνο απουσίας κατά τον οποίο γύρισε στην Καραγιάννης-Καρατζόπουλος τρεις ταινίες.
Μάλιστα “Η παριζιάνα” ήταν η πιο πετυχημένη εισπρακτικά από όσες γύρισε μετέπειτα. Έκοψε 554.428 και κατέκτησε την 6η θέση ανάμεσα στις 99 ταινίες εκείνης της χρονιάς.

3ον. Σε μια σκηνή της ταινίας ως κομπάρσος εμφανίζεται και ο Κώστας Βουτσάς. Εκείνη τη μέρα είχε πάει να πάρει την τότε σύζυγο του Έρρικα Μπρόγιερ και καθώς περίμενε να τελειώσει το γύρισμα ζήτησε απ’ τον σκηνοθέτη να συμμετάσχει κι αυτός. Έτσι λοιπόν κάνει μια εμφάνιση ολίγων δευτερολέπτων.

4ον. Αρχική επιλογή του σκηνοθέτη για τον ρόλο της Ελενίτσας ήταν η Νόρα Βαλσάμη όμως εκείνη την περίοδο η αγαπητή ηθοποιός είχε συμφωνήσει να γυρίσει μια αλλη ταινία και έτσι επιλέχθηκε η Έρρικα Μπρόγιερ.

Διαβάστε επίσης : Επτά αποκαλύψεις για την ταινία Η νεράιδα και το παλικάρι

5ον. Η σκηνή με την Ρένα Βλαχοπούλου που λέει στην Ρένα Πασχαλίδου την περιβόητη φράση “Σούζυ τρως, και ψεύδεσαι, και τρως” γυρίστηκε πέντε φορές καθώς οι δυο γυναίκες δεν μπορούσαν να συγκρατήσουν τα γέλια τους.

6ον. Αυτή ήταν η δεύτερη συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου με τον Δημήτρη Καλλιβωκά. Η πρώτη ήταν το 1963 στην μουσική κωμωδία, “Μερικοί το προτιμούν κρύο“. Και η τελευταία το 1985 στην ταινία, “Ρένα τα ρέστα σου” όπου υποδυόταν τον σύζυγο της. Συνολικά συνεργάστηκαν εφτά φορές.

7ον. Όλα τα γυρίσματα στην Μύκονο πραγματοποιήθηκαν μέσα σε μόλις δύο ημέρες καθώς οι θεατρικές υποχρεώσεις κάποιων πρωταγωνιστών απαιτούσαν την παραμονή τους στην Αθήνα.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Πίσω από τις σκηνές άλλων 8 Ελληνικών ταινιών

Πίσω από τις σκηνές
Συνεχίζουμε το ταξίδι μας στον μαγικό κόσμο του παλιού ελληνικού σινεμά, φέρνοντας στο φως ξεκαρδιστικά απρόοπτα, στιγμές έντασης αλλά και δημιουργικές εφευρέσεις που έμειναν...

Πέρσα Βλάχου

Πέρσα Βλάχου
Η Πέρσα Βλάχου - Ψάλτη γεννήθηκε στο Μουντούκι της Κέρκυρας το 1905.Από το 1921 εμφανίστηκε σε διάφορα μουσικά θέατρα συνεργαζόμενη με τους θιάσους Κόκκου,...