10.4 C
Athens
Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, 2025

Λαυρέντης Διανέλλος: Η ψυχή του ελληνικού κινηματογράφου

Υπάρχουν ονόματα που δεν χρειάζονται φανφάρες για...

Βαγγέλης Βουλγαρίδης: Ο ευγενικός ζεν πρεμιέ

Τις περισσότερες φορές, ήταν εκείνοι οι δευτεραγωνιστές...
Blog Σελίδα 51

Μοντέρνα Σταχτοπούτα 1964-1965

monterna staxtopouta ellinikos kinimatografos 1
monterna staxtopouta ellinikos kinimatografos 1

Η ταινία, “Μοντέρνα Σταχτοπούτα” προβλήθηκε τη σαιζόν 1964-1965 και έκοψε 446.691 εισιτήρια. Ήρθε στην 5η θέση σε 93 ταινίες.

-Πρόκειται για την 24η ταινία που γύρισε η Αλίκη Βουγιουκλάκη – ακολούθησε η ταινία “Διπλοπεννιές” η οποία γυρίστηκε επίσης το 1965.
-Μικρό ρόλο έχει και ο Χάρης Παναγιώτου, του οποίου το όνομα δεν βλέπουμε στους τίτλους της ταινίας.

Μοντέρνα Σταχτοπούτα 1964-1965
H Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ στην ταινία, “Μοντέρνα Σταχτοπούτα”.

-Η ταινία βγήκε στις αίθουσες ενάμισι μήνα μετά το γάμο του ζευγαριού στους Δελφούς, τον Ιανουάριο του 1965.
-Η μουσική ήταν του Σταύρου Ξαρχάκου και στην ταινία ακούστηκε για πρώτη φορά το τραγούδι «Υπομονή» με τη φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση και της Βουγιουκλάκη….

-Η σκηνή που η φτωχή Κατερίνα προσλαμβάνεται και τηλεφωνεί στον μπακάλη της γειτονιάς τον περίφημο κυρ Στέφανο, κάνοντας μια μεγάλη παραγγελία είναι πλέον διαχρονική, όπως και η φράση: «θα το κάψουμε απόψε κυρ Στέφανε»…

-Στη σκηνή του φινάλε της ταινίας, που ο Δημήτρης πλησιάζει την Αλίκη και τη φιλάει, εγώ φώναξα στοπ για το πλάνο και εκείνοι συνέχιζαν τα φιλιά τους. Εγώ ξαναφώναξα στοπ μήπως δεν είχαν ακούσει, αλλά τίποτα. Το φιλί συνεχιζόταν με πάθος ρεαλιστικό και καθόλου κινηματογραφικό….

Ο ερωτάς και ο γάμος Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας

Το φθινόπωρο του 1964, αναγγέλλεται η συνεργασία των Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ για πρώτη φορά στο θέατρο στην μέχρι τότε επαγγελματική πορεία τους, με το έργο του Ζαν Ανουίγ “Κολόμπ”. (Στον κινηματογράφο είχαν ήδη συμπρωταγωνιστήσει στις ταινίες Αστέρω (1958), Μανταλένα (1960), Η Αλίκη στο Ναυτικό (1961) και Χτυποκάρδια στο θρανίο (1963), όμως στο θέατρο μέχρι την αναγγελία της “Κολόμπ” δεν είχαν έως τότε συνυπάρξει). Παράλληλα με τις θεατρικές πρόβες της “Κολόμπ” αναγγέλλεται και η νέα τους συνεργασία στον κινηματογράφο με την ταινία “Μοντέρνα Σταχτοπούτα”.

Τα media της εποχής ανέφεραν πως τόσο τα γυρίσματα όσο και η συνθιασαρχική τους κίνηση δεν είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς διότι υπήρχε ένταση ανάμεσα στους δυο πρωταγωνιστές (γεγονός που το επιβεβαίωσε τη δεκαετία του ’90 και η μητέρα της Αλίκης Βουγιουκλάκη, Εμμυ Βουγιουκλάκη, σε τηλεοπτική της συνέντευξη με την Αλίκη στην Σεμίνα Διγενή).

Όταν κάποια στιγμή για τις ανάγκες της ταινίας, οι ηθοποιοί μετέβησαν για λίγα εικοσιτετράωρα στην Ρώμη, η ρομαντική και ειδυλλιακή ατμόσφαιρα της πόλης -όπως οι ίδιοι είχαν πει κατά καιρούς σε συνεντεύξεις τους- έκανε τους δυο πρωταγωνιστές να κατευνάσουν τα πνεύματα και να έρθουν πιο κοντά, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει ο θυελλώδης έρωτας τους που έμελλε να γίνει “θρύλος” στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα για τη συνέχεια των γυρισμάτων και των θεατρικών παραστάσεων της “Κολόμπ”, η απόφαση τους να δημοσιοποιήσουν ότι είναι πλέον ζευγάρι και παντρεύονται έγινε με μια επεισοδιακή αναγγελία γάμου κατά τη διάρκεια διαλείμματος στο στούντιο Άλφα όπου γίνονταν τα γυρίσματα της ταινίας. Ο εκνευρισμός του Παπαμιχαήλ σε ερώτηση που του έκανε ο δημοσιογράφος Απόστολος Βραχιολίδης δημιούργησε έντονο επεισόδιο, με την Αλίκη να ξεσπά σε κλάματα, το Σακελλάριο να προσπαθεί να ηρεμήσει τα πνεύματα και τους δημοσιογράφους σε ένδειξη συμπαράστασης στον συνάδελφό τους να αποχωρούν από την αίθουσα.

Στον ηθοποιό έγινε μήνυση από το δημοσιογράφο για ανάρμοστη συμπεριφορά (τεντιμποϊσμό) και του επιβλήθηκε ποινή στέρησης αδείας ασκήσεως επαγγέλματος για λίγο χρονικό διάστημα. Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων για καιρό αναφερόντουσαν στο εν λόγω περιστατικό, δηλώνοντας πως θα τηρήσουν «δημοσιογραφικό εμπάργκο» δηλαδή δεν θα δημοσιεύουν τίποτα από τις κινήσεις των δυο ηθοποιών. Ωστόσο ο γάμος τους που έγινε στις 18 Ιανουαρίου 1965 στους Δελφούς αποτέλεσε το κοσμικό γεγονός της χρονιάς και για τα media, με special αφιερώματα σε πρωτοσέλιδα και έκτακτες εκδόσεις περιοδικών.

Περίληψη της ταινίας, “Μοντέρνα Σταχτοπούτα”

Η Κατερίνα Πιερή, φτωχή και άνεργη πτυχιούχος, προσπαθεί μάταια να βρει δουλειά ως δακτυλογράφος, προκειμένου να αντεπεξέλθει στις βιοποριστικές ανάγκες της οικογένειας της αφού οι γονείς της έχουν πεθάνει και η ίδια αποτελεί τον μοναδικό στυλοβάτη μέσα στο σπίτι, μεγαλώνοντας τα μικρότερα αδέρφια της με την πενιχρή σύνταξη απορίας που εισπράττουν.

Όταν κάποια στιγμή πληροφορείται πως ο επιχειρηματίας Αλέξης Βαρνέζης απέλυσε την γραμματέα του από την εταιρία του, καταφέρνει με την καπατσοσύνη της να τον συναντήσει και να του ζητήσει να την προσλάβει. Ο Βαρνέζης, αν και νέος στην ηλικία, είναι ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας καθ’ όλα αφοσιωμένος στη δουλειά του, γεγονός που τον κάνει να έχει και τις ανάλογες απαιτήσεις από τους υπαλλήλους του.

Οι γνώσεις και η αγάπη της Κατερίνας για δουλειά, του δίνουν το έναυσμα να την προσλάβει και αμέσως αποδεικνύεται το δεξί του χέρι κατακτώντας τον θαυμασμό και την εκτίμηση, όχι μόνο του ίδιου αλλά και όλης της εταιρίας, με την εργατική ευσυνειδησία της. Όμως, στο επαγγελματικό ταξίδι τους στη ρομαντική Ρώμη, ο μπον-βιβέρ Αλέξης θα ανακαλύψει μετά από διάφορες συγκυρίες και τη “γυναικεία φύση” της γραμματέως του, την οποία μέχρι τότε δεν είχε προσέξει.

Η εκτίμηση του για την Κατερίνα θα εξελιχθεί σε έρωτα διαπιστώνοντας πλέον ότι συνδυάζει την επαγγελματική σπιρτάδα με την θηλυκότητα. Έτσι, όταν η Κατερίνα, ως άλλη “σταχτοπούτα”, θα ξεχάσει κατά λάθος τις γόβες της στην Fontana di Trevi σε μια νυχτερινή βόλτα, ο “πρίγκιπας” Αλέξης θα βρει στο πρόσωπο της την ιδανική σύζυγο που θα σταθεί ισάξια στο πλευρό του ως κυρία Βαρνέζη…

Advertisement

Ο ανήφορος 1964-1965

Ο ανήφορος

Η ταινία, “Ο ανήφορος” προβλήθηκε τη σαιζόν 1964-1965 και έκοψε 166.958 εισιτήρια. Ήρθε στην 34η θέση σε 93 ταινίες.

Περίληψη της ταινίας, “Ο ανήφορος”

Τρεις μαθήτριες μοιράζονται τα όνειρα τους για την μελλοντική πορεία τους μετά το σχολείο. Η Γιάννα, το ηθικό στοιχείο της ταινίας. Θέλει να δουλέψει, να γίνει οικονομικά ανεξάρτητη και μετά, εάν βρει τον άνθρωπο που θα μιλήσει στην καρδιά της, να παντρευτεί και να δημιουργήσει οικογένεια.

Ο ανήφορος 1964-1965

Η Κατερίνα θέλει απλά να παντρευτεί και να ασχολείται με τα παιδιά που θα κάνει, και η τρίτη της παρέας θέλει να λύσει το οικονομικό της πρόβλημα μέσα από έναν πλούσιο γάμο. Δεν την νοιάζουν οι αγάπες και οι έρωτες, δεν θέλει παιδιά, θέλει να έχει μια ζωή γεμάτη «χρήματα» έστω κι αν πρέπει να παντρευτεί χωρίς αγάπη.

Ο φακός επικεντρώνεται τελικά στην ζωή της Γιάννας που μοιάζει ανήφορος. Μένοντας σταθερή στα πιστεύω της, ψάχνει για δουλειά. Όταν μετά από ένα χρόνο καταφέρνει να την βρει στα γραφεία ενός εργοστασίου, το αφεντικό της ο κος Γεωργίου της ρίχνεται και εκείνη τον τραυματίζει σοβαρά.

Advertisement

Φτωχαδάκια και λεφτάδες 1960-1961

ftoxadakia
ftoxadakia

Η ταινία, “Φτωχαδάκια και λεφτάδες” προβλήθηκε τη σαιζόν 1960-1961 και έκοψε 49.318 εισιτήρια. Ήρθε στην 10η θέση σε 58 ταινίες.

-Πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου “Γάντι Και Σαρδέλλα”.

Περίληψη: Ο Φώντας Μπαρδούσης (Μίμης Φωτόπουλος) είναι ένας λαϊκός αλλά καλόκαρδος άνθρωπος που ξεκίνησε από ψαράς και απέκτησε μια μεγάλη επιχείρηση αλιείας κα ιχθυεμπορίας. Μένει μαζί με την ξαδέλφη του Δέσπω (Ζωή Φυτούση) και έναν μακρινό του ανιψιό, τον Σάββα (Γιάννης Γκιωνάκης) σε ένα παλιό παραδοσιακό σπίτι σε έναν λόφο του Πειραιά. Όμως, αποφασίζει να εισέλθει στην υψηλή κοινωνία και να μορφωθεί, γι’αυτό προσλαμβάνει την μαντάμ Τζούλια (Ελένη Χαλκούση) για να τον βοηθήσει σε αυτή του την προσπάθεια.

Η μαντάμ Τζούλια σκοπεύει να του κάνει συνοικέσιο με την Μίλη Ντεκρίση (Σμαρούλα Γιούλη), την κόρη ενός πλούσιου εφοπλιστή (Θάνος Τζενεράλης) με ταπεινή όμως καταγωγή. Από κοινού με την μαντάμ Τζούλια ο Φώντας προσλαμβάνει ως δάσκαλο καλών τρόπων έναν εκπεσόντα αριστοκράτη, τον Τεό Νταλέκη (Νίκος Σταυρίδης), ο οποίος στην πορεία θα προσπαθήσει να νυμφευθεί εκείνος την Μίλη για να αποκατασταθεί οικονομικά.

Όμως η Μίλη είναι ερωτευμένη με τον Ιάσονα (Ερρίκος Μπριόλας), και αφού το αποκαλύψει στην μαντάμ Τζούλια θα προσπαθήσει μαζί με εκείνην, την αρραβωνιαστικιά του Φώντα, την Φανή (Μπεάτα Ασημακοπούλου), και την μνηστή του Τεό, τη Ρίτα, να απομακρύνουν τους υποψήφιους μνηστήρες της Μίλης.

Advertisement

Ελία Καζάν 1909-2003

kazan elia
kazan elia

Ο Ελία Καζάν ήταν ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης και ηθοποιός, με σημαντική καριέρα στο Χόλιγουντ.

Γεννήθηκε στις 07 Σεπτεμβρίου 1909 στην Κωνσταντινούπολη και το πραγματικό όνομά του ήταν Ηλίας Καζαντζόγλου. Σε ηλικία τεσσάρων ετών μετανάστευσε με τους γονείς του, αρχικώς στη Γερμανία και στη συνέχεια στις ΗΠΑ.

Αποφοίτησε από το τμήμα υποκριτικής του πανεπιστημίου Γέιλ και συνέχισε τις σπουδές του στο Γκρουπ Θίατερ του Λι Στράσμπεργκ. Η πλούσια καριέρα του άρχισε στη δεκαετία του ’30 και το αστέρι του έλαμψε με μεγάλα θεατρικά έργα στο Μπρόντγουεϊ και κινηματογραφικές επιτυχίες στο Χόλιγουντ.

Το 1937, έπειτα από μία ήδη επιτυχημένη πορεία ως ηθοποιός, πέρασε και πίσω από τις κάμερες, ως σκηνοθέτης. Βραβεύθηκε με Όσκαρ για τη “Συμφωνία Κυρίων” (1947) και “Το Λιμάνι της Αγωνίας” (1954), ενώ το 1999 τιμήθηκε για το σύνολο της προσφοράς του στην 7η Τέχνη (1999). Στις μεγάλες επιτυχίες του περιλαμβάνονται, επίσης, οι ταινίες “Λεωφορείον ο Πόθος” (1951), “Ανατολικά της Εδέμ” (1955) και “Αμέρικα, Αμέρικα” (1963).

Ελία Καζάν 1909-2003
Η Aλίκη Βουγιουκλάκη μαζί με τον Ελία Καζάν.

Στην ιστορία της τέχνης καταγράφονται, ακόμα, οι σκηνοθετικές του προσεγγίσεις στο θεατρικό σανίδι, σε έργα όπως “Λεωφορείον ο Πόθος”, “Ο θάνατος του Εμποράκου” και “Λυσσασμένη Γάτα”.

Ο Ελία Καζάν ήταν ο σκηνοθέτης που ανέδειξε τον Μάρλον Μπράντο και τον Γουόρεν Μπίτι. Οδήγησε 21 ηθοποιούς στις υποψηφιότητες των Όσκαρ.

Το 1948 υπήρξε συνιδρυτής του περίφημου “Actor’s Studio” στη Νέα Υόρκη, ενός πρότυπου εργαστηρίου για νέους ηθοποιούς, που κατά καιρούς φιλοξένησε πολλά ανερχόμενα αστέρια κι έγινε πνευματικό λίκνο του θεατρικού κόσμου στην Αμερική.

Ωστόσο, ο Ελία Καζάν αμαύρωσε την εικόνα του, όταν κατακρίθηκε για τη συνεργασία του το 1952 με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων, μέσω της οποίας κατέδωσε στις αρχές συναδέλφους του ως κομμουνιστές.

Οι προσπάθειες του στη δεκαετία του΄80 να γυρίσει στην Ελλάδα το μυθιστόρημα του Πέρα από το Αιγαίο, βασισμένο στη Μικρασιατική καταστροφή έβρισκε εμπόδιο μάλλον την ελληνική εθνικοφροσύνη, καθώς ζητούσε από την Ελλάδα στρατιωτική βοήθεια με ένα σενάριο που κρατούσε ίσες αποστάσεις στις ευθύνες Ελλήνων και Τούρκων, και λιγότερο η επιρροή του Ζυλ Ντασέν συζύγου της Μελίνας Μερκούρη, υπουργού πολιτισμού τότε, στη μη-πραγματοποίηση της παραγωγης όπως ισχυριζόταν ο ίδιος.

Ήταν γνωστή η οργή του Ντασέν, παλιό γνώριμο του Καζάν και θύμα του Μακαρθισμού ο οποίος ήταν από εκείνους που ποτέ δεν του συγχώρεσαν την κατάθεση του στην επιτροπή. Έφτασε μάλιστα να πληρώσει ολοσέλιδη καταχώρηση στην εφημερίδα Hollywood Reporter καταγγέλλοντας την απόφαση της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να απονέμει το 1999 στον Καζάν τιμητικό όσκαρ για το σύνολο του έργου του.

Στην τελετή πάντως τον συνόδεψαν ο Ντε Νίρο και ο Μάρτιν Σκορτσέζε ενώ από κάτω κάποιοι αστέρες τον χειροκρότησαν όρθιοι και κάποιοι παρέμειναν σιωπηλοί και άπραγοι.

Ο Ελία Καζάν απεβίωσε στο σπίτι του στο Μανχάταν σε ηλικία 94 ετών το Σεπτέμβριο του 2003.

Advertisement

Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ 1984-1985

Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ

Η ταινία, “Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ” προβλήθηκε τη σαιζόν 1984-1985 και έκοψε 203.654 εισιτήρια. Ήρθε στην 3η θέση σε 38 ταινίες.

  • -Εναλλακτικός τίτλος της ταινίας είναι, “Έλα ν’ αγαπηθούμε ντάρλινγκ“.
Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ 1984-1985
Σκηνή από την ταινία, “Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ”.

-Τα γυρίσματα όλα έγιναν στην Αθήνα. Μόνο τα εξωτερικά γυρίστηκαν Ύδρα.

Καίτη Φίνου είχε αποκαλύψει… Η βαφή έβγαινε πολύ δύσκολα στο λούσιμο.
Σ’ένα από τα γυρίσματα στην Ύδρα έχασα το πρώτο ντολφιν(με πήρε ο ύπνος) και πήρα το επόμενο. Νεύρα ο Δαλιανιδης. Μου κρατούσε μούτρα και έκανε τις σκηνές μου τελευταίες. Με την ψυχή στο στόμα γύρισα για την παράσταση στο Δελφινάριο.
Φυσικά και δεν οδηγούσα την μηχανή. Με ντουμπλαριζε ένας μπρατσαράς…

Περίληψη της ταινίας, “Έλα να γυμνωθούμε ντάρλινγκ”

Ο Στάθης, ένας ζωηρός νέος, του οποίου ο πατέρας έχει καφενείο στην κεντρική πλατεία του νησιού, κάνει “καμάκι” στις προκλητικές τουρίστριες. Εμπόδιο σ’ αυτές τις ερωτικές εξορμήσεις του στέκεται η γειτόνισσά του, η Μαργαρίτα, που τον αγαπά και κάνει τα πάντα για να τον κατακτήσει. Από την άλλη, η αδελφή του Καίτη, μια νόστιμη και ρομαντική κοπέλα, επιστρέφει στο νησί και ερωτεύεται έναν Αθηναίο που γνώρισε στο πλοίο, τον Σταμάτη, ο οποίος μένει για χάρη της στο νησί.

Advertisement

Αλίμονο στους νέους 1961-1962

Αλίμονο στους νέους

Η ταινία, “Αλίμονο στους νέους” προβλήθηκε τη σαιζόν 1961-1962 και έκοψε 37.302 εισιτήρια. Ήρθε στην 16η θέση σε 68 ταινίες.

-O πρωτότυπος τίτλος της ταινίας είναι, “Αλλοίμονο στους νέους”.

Δημήτρης Χορν κέρδισε το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1961 για το ρόλο του ως Ανδρέας.

Αλίμονο στους νέους 1961-1962
Σκηνή από την ταινία, “Αλίμονο στους νέους”

-Την μουσική επένδυση της ταινίας ανέλαβε ο Μάνος Χατζιδάκις. Το soundtrack της ταινίας περιλαμβάνει τα τραγούδια «Ας είν’ καλά το γινάτι σου», που ερμηνεύει ο Δημήτρης Χορν και «Πες μου μια λέξη», που ερμηνεύουν ο Χορν και η Μάρω Κοντού, σε στίχους Αλέκου Σακελλάριου.

-Για τον ρόλο του Ανδρέα προοριζόταν εξαρχής ο Δημήτρης Χορν, που είχε ενσαρκώσει τον ρόλο και στο ομώνυμο θεατρικό, αλλά ο Φίνος που επρόκειτο να χρηματοδοτήσει την κινηματογραφική μεταφορά του έργου είχε αντιρρήσεις για τον “αντιεμπορικό” Χορν και θέλησε να προτείνει τον ρόλο στον Ντίνο Ηλιόπουλο. Όταν εκείνος τον απέρριψε, ο Σακελλάριος συνεργάστηκε με άλλη ομάδα παραγωγής, δίνοντας τον ρόλο στον Χορν.

-Η προσπάθεια των μακιγιέρ να μετατρέψουν τον Χορν σε γέρο δεν έφερε ικανοποιητικό αποτέλεσμα, οπότε αποφασίστηκε να κληθεί ένας φημισμένος makeup artist του κινηματογράφου από την Αγγλία, ο Dick Bonnor-Morris. Μάλιστα ο τελευταίος είχε αμοιβή ισάξια του Χορν και όταν το έμαθε, είπε: “Με τόσα λεφτά που πήρε αυτός για να με γεράσει, δεν τα δίναμε καλύτερα σ’ έναν πλαστικό να με κάνει 20 χρόνια νεότερο;

-Τα δικαιώματα της ταινίας, “Αλίμονο στους νέους” ανήκουν σήμερα στον κινηματογραφικό οργανισμό Καραγιάννης-Καρατζόπουλος, που ψηφιοποίησε και επανεξέδωσε το 2018 την ταινία.

-Ξένοι τίτλοι: Woe to the young, What a pity for the young, Alas for youth.

Περίληψη της ταινίας, “Αλίμονο στους νέους”

Με αντάλλαγμα την ίδια του τη ψυχή ο Ανδρέας, ένας ρομαντικός και ηλικιωμένος κύριος, γίνεται ξανά νέος και προσπαθεί να κατακτήσει την καρδιά της όμορφης Ρίτας, μιας φτωχής και νέας γυναίκας, την οποία πάντα ποθούσε αλλά δίσταζε να πλησιάσει εξαιτίας της ηλικίας του. Σύντομα θα καταλάβει πως τα νιάτα από μόνα τους δεν αρκούν για να κάνουν κάποιον ευτυχισμένο. Έτσι, δεν θα διστάσει να προικίσει την Ρίτα ώστε να μπορέσει να ευτυχήσει δίπλα στον αγαπημένο της Μανώλη, έναν επίσης φτωχό νέο.

Advertisement

Κάρολος Κουν

karolos koun
karolos koun

Ο Κάρολος Κουν γεννήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 1908 στην Προύσα και ήταν Έλληνας θεατρικός σκηνοθέτης και δημιουργός του Θεάτρου Τέχνης.

Ο πατέρας του, Ερρίκος Κοέν, πάμπλουτος έμπορος και κοσμοπολίτης, ήταν κατά το ήμισυ έλληνας χριστιανός και κατά το άλλο ήμισυ γερμανοπωλονοεβραίος. Η μητέρα του, Μελπομένη Παπαδοπούλου, ήταν ελληνίδα χριστιανή ορθόδοξη.

Οι γονείς του απουσίαζαν συχνά από το σπίτι, κάποια στιγμή χώρισαν και πολύ αργότερα η μητέρα του ξαναπαντρεύτηκε ένα μακρινό συγγενή της. Μοναχικό παιδί, ο Κάρολος μεγάλωσε σ’ ένα αστικό σπίτι, με πρωσογερμανίδα γκουβερνάντα, μ’ έναν παπά και μια καθηγήτρια πιάνου ανάμεσα στους κατ’ οίκον διδασκάλους.

Κάρολος Κουν
Ο Κάρολος Κουν και ο Λυκουργος Καλλεργης το 1934.

Από πολύ μικρός άρχισε να ξεδιπλώνει τα καλλιτεχνικά του χαρίσματα. Σχημάτιζε μελωδίες στην πιανόλα του σαλονιού. Έκοβε τα μοντέλα από τα περιοδικά μόδας της μητέρας του κι έκανε θέατρο. Τα έπιπλα του σαλονιού ήταν το σκηνικό που έπλαθε η φαντασία του. Οι πολυθρόνες γίνονταν βράχοι και τα χαλιά θάλασσα. Πιο πολύ, όμως, του άρεσε να ζωγραφίζει με νερομπογιές.

Τα χρόνια της εφηβείας του τα πέρασε εσώκλειστος στην αμερικανική Ροβέρτειο Σχολή της Κωνσταντινούπολης, με παιδιά από τα Βαλκάνια. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, η ελληνική μειονότητα της Ροβερτείου Σχολής στερήθηκε τη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Στον θεατρικό όμιλο Robert College Ρlayers Οfficers, ο Κάρολος εκτελούσε χρέη γραμματέα και συμμετείχε στις παραστάσεις, διαπρέποντας κυρίως στους γυναικείους ρόλους. Όταν αποφοίτησε το 1928, όλα είχαν αλλάξει στην Πόλης. Ακόμη και οι συγγενείς του δεν έμεναν πια εκεί.

Τον ίδιο χρόνο ο Κάρολος Κουν έφυγε για να σπουδάσει Αισθητική στη Σορβόννη και το 1929 εγκαταστάθηκε με τη μητέρα του στην Ελλάδα. Έπιασε δουλειά ως καθηγητής Αγγλικών στο Κολέγιο Αθηνών, όπου άρχισε να κάνει τις πρώτες θεατρικές παραστάσεις με τους μαθητές του, με μικρά σκετς που έγραφε ο ίδιος. Παράλληλα, τα βράδια παρέδιδε μαθήματα αγγλικών στο σύλλογο Εθνικής Τραπέζης για να ενισχύει τα οικονομικά του. Μετά τον πόλεμο, ο πατέρας του είχε καταστραφεί οικονομικά.

Στο μεταξύ, καθοριστική για τον Κουν υπήρξε η γνωριμία του με τον Φώτη Κόντογλου. Όπως έλεγε ο ίδιος, τον βοήθησε να γνωρίσει την Ελλάδα, να νιώσει το ξάνοιγμα προς κάθε τι το Ελληνικό…

Σε μια προσπάθεια να μεταφέρει επί σκηνής το αίτημα της επιστροφής στο ρωμαίικο, τον χειμώνα του 1933 ιδρύει, μαζί με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον δημοσιογράφο Διονύσιο Δεβάρη, τη Λαϊκή Σκηνή. Από τη δραματική σχολή που στεγάζεται σ’ ένα εγκαταλελειμμένο καμαρίνι του Δημοτικού Θεάτρου, θα προκύψει ο βασικός πυρήνας του θιάσου.

Στην εναρκτήρια παράσταση της Ερωφίλης του Χορτάτση, στις 20 Απριλίου ’34 στο Θέατρο Ολύμπια, ο Κουν τοποθετεί τους ηθοποιούς σύμφωνα με τις αγιογραφίες του Κόντογλου και τους φωτίζει σαν από φως καντηλιού. Στα δύο χρόνια της λειτουργίας της η «Λαϊκή Σκηνή» θα παρουσιάσει ακόμη τα έργα: «Άλκηστη», «Πλούτος», «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» και τα «Παντρολογήματα».

Το 1938 εγκαταλείπει το Κολέγιο και συνεργάζεται με τους θιάσους της Κυρίας Κατερίνας και της Μαρίκας Κοτοπούλη. Όμως, το όνειρο του ήταν να δημιουργήσει τη δική του μόνιμη, αφοσιωμένη ομάδα, να φτιάξει ηθοποιούς που να βλέπουν το θέατρο ως λειτούργημα και όχι ως επαγγελματική ενασχόληση. Το όνειρό του αυτό έγινε πραγματικότητα το 1942, ιδρύοντας μέσα στο σκοτάδι της γερμανικής κατοχής το Θέατρο Τέχνης.

Στο δωμάτιο μιας αυλής της οδού Ζωοδόχου Πηγής 9 ξεκίνησε τις πρόβες στην «Αγριόπαπια» του Ίψεν, με μαθητές της Σχολής το Β. Διαμαντόπουλο, το Δ. Καλλέργη, τον Π. Ζερβό, τη Β. Μεταξά, την Κ. Λαμπροπούλου και με τον ίδιο σκηνοθέτη και ηθοποιό. Τις παραστάσεις του τις έδινε σε διάφορα θέατρα, κυρίως στο θέατρο Κώστα Μουσούρη και το καλοκαίρι σε διάφορα θερινά που του παραχωρούσαν.

Οι οικονομικές δυσχέρειες τον ανάγκασαν να αναστείλει τις δραστηριότητες του Θεάτρου Τέχνης το 1950. Τότε κλήθηκε να σκηνοθετήσει στο Εθνικό Θέατρο, όπου ανέβασε πέντε έργα: «Ερρίκος Δ’», «Άνθρωποι και ποντίκια», «Οι τρεις αδερφές», «Όνειρο καλοκαιρινής νυκτός», «Ο θείος Βάνιας».

Το 1959 παρουσίασε στο Φεστιβάλ Αθηνών τους «Όρνιθες», στο Ηρώδειο. Η παράσταση διακόπηκε από τις έξαλλες διαμαρτυρίες και τα γιουχαΐσματα του κοινού, ενώ η κυβέρνηση επενέβη δραστικά. Τρία χρόνια αργότερα, στο Φεστιβάλ των Εθνών στο Παρίσι, οι «Όρνιθες» του βέβηλου Κουν μοιράστηκαν το πρώτο βραβείο με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας. Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές.

Κάρολος Κουν
Ο Κάρολος Κουν και η Μελίνα Μερκούρη.

Παρότι κέρδισε την εκτίμηση και την αποδοχή στην Ευρώπη, ενώ στο τόπο του εισέπραττε την περιφρόνηση και το χλευασμό, αρνήθηκε όλες τις προτάσεις που του έγιναν για να σκηνοθετήσει στα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης και της Αμερικής. Η μοναδική φορά που δέχτηκε ήταν το 1967, που σκηνοθέτησε στο Στράτφορντ «Ρωμαίος και Ιουλιέττα». Η πρόσκληση ήταν από το Βασιλικό Σαιξπηρικό θέατρο της Αγγλίας. Ήταν ο δεύτερος σκηνοθέτης μέσα σε τριάντα χρόνια που τον καλούσαν να σκηνοθετήσει σ’ αυτό το θέατρο. Η αγγλική κριτική χαρακτήρισε την παράσταση ως την καλύτερη Σαιξπηρική της τελευταίας δεκαετίας.

Η Μεγάλη Πορεία άρχισε από το 1954, οπότε ξανάστησε το θέατρο Τέχνης, στη δική του πια μόνιμη στέγη στο κυκλικό Υπόγειο της Στοάς Ορφέως. Μέσα από το «Υπόγειο των θαυμάτων», κάτω από τη σοφή, εμπνευσμένη καθοδήγηση του, βγήκαν ηθοποιοί, σκηνοθέτες, συγγραφείς, μουσικοί, σκηνογράφοι. Το ελληνικό θέατρο είναι σπαρμένο με πνευματικά του τέκνα: Διαμαντόπουλος, Χατζηαργύρη, Καλλέργης, Ζερβός, Ζαβιτσιάνου, Λυμπεροπούλου, Φερτής, Μιχαλακόπουλος, Καρακατσάνης, Πιττακή, Κοταμανίδου, Χρυσομάλλης, Αρμένης, Μπάκας, Λαζάνης, Γκιωνάκης, Κουγιουμτζής. Παιδιά του ήταν οι στενοί του συνεργάτες, ο Πλωρίτης, ο Χατζηδάκης, ο Τσαρούχης, ο Σταματίου, ο Σεβαστικόγλου. Δικά του παιδιά είναι και οι περισσότεροι ηθοποιοί του Κυπριακού Θεάτρου.

Το ελληνικό κοινό, χάρη στον Κουν, γνώρισε τα σύγχρονα ξένα θεατρικά ρεύματα, το θέατρο του «Παραλόγου», Ιονέσκο, Μαξ Φρις, Μπέκετ, Άλμπυ, Βάις, Πίντερ, Αραμπάλ, ενώ επανήλθε συχνά στους Ουίλλιαμς, Πιραντέλλο, Τσέχωφ, Μπρεχτ, Μίλλερ, Σαίξπηρ. Πρόβαλε το ελληνικό έργο μέσα από τον Βυζάντιο, Κορομηλά, Καπετανάκη, Ξενόπουλο και δημιούργησε νέους συγγραφείς: τον Καμπανέλλη, την Αναγνωστάκη, τον Κεχαΐδη, τον Σκούρτη, τον Μουρσελλά, τον Αρμένη.

Στη δεκαετία 1974-1983 δημιούργησε για πρώτη φορά και Β’ σκηνή, τη «Λαϊκή», που λειτούργησε στο Θέατρο Βεάκη.

Η ερευνά του πάνω στην αναβίωση του Αρχαίου Δράματος θεωρείται από τις εγκυρότερες. Οι παραστάσεις των «Ορνίθων» και των «Περσών» ήταν οριακά γεγονότα στην ιστορία της ερμηνείας του Αρχαίου Δράματος κι έγιναν πρότυπα για τους νεότερους σκηνοθέτες. Ο ίδιος, όμως, ο Κουν έλεγε πως δε φτάνουν δυο ζωές για να ασχοληθεί κανείς σοβαρά με την ερμηνευτική προσέγγιση του Αρχαίου Δράματος.

Το 1980 το θέατρο Τέχνης μπήκε στην Επίδαυρο με τη μεγαλειώδη παράσταση της τριλογίας «Ορέστεια» του Αισχύλου. Με παραστάσεις αρχαίου δράματος όργωσε την Ευρώπη και γύριζε πάντα στην Ελλάδα θριαμβευτής. Στις αρχές του 1985 απέκτησε και δεύτερη θεατρική αίθουσα στην Πλάκα, με τη βοήθεια της Πολιτείας.

Όταν άρχισε να ανασαίνει οικονομικά και να απολαμβάνει τους καρπούς των κόπων 50 χρόνων, η υγεία του είχε πλέον κλονιστεί.

Στις 8 Φεβρουαρίου 1987 ο Κάρολος Κουν εισήχθη στο νοσοκομείο «Υγεία» με έντονους πόνους στο στήθος. Άφησε την τελευταία του πνοή το βράδυ της 14ης Φεβρουαρίου, την ώρα ακριβώς που θα δινόταν η πρεμιέρα του έργου «Ο ήχος του όπλου» της Λουλας Αναγνωστάκη, που λίγο καιρό πριν είχε αρχίσει να σκηνοθετεί στο «Υπόγειο», στο Θέατρο Τέχνης.

Ο Κάρολος Κουν τιμήθηκε με το παράσημο Φοίνικα, το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών και το βραβείο Θεάτρου των Εθνών. Με τη διαθήκη του, που δημοσιεύτηκε λίγες μέρες μετά το θάνατό του τον Φεβρουάριο του 1987, κληροδότησε τον τίτλο Θέατρο Τέχνης στους Γ. Λαζάνη, Μ. Κουγιουμτζή και Γ. Αρμένη με την προτροπή να συνεχίσουν τη συνεργασία τους στο Θέατρο Τέχνης Κ. Κουν.

Ο Κάρολος Κουν ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών (οδός Λυκαβηττού) και μιλούσε επίσης αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά.

Προς τιμήν του θεσμοθετήθηκαν τα Βραβεία Κάρολος Κουν.

Υπήρξε ένας σπουδαίος δάσκαλος και θεατράνθρωπος που ανέδειξε σημαντικούς ανθρώπους του καλλιτεχνικού κόσμου, εξύψωσε τον θεατρικό κόσμο γνωρίζοντάς τον σε δύσβατα μονοπάτια με τρόπο που μόνο εκείνος θα είχε καταφέρει.

Θέατρο

ΈτοςΤίτλος παράστασης
1939/1940Ταξιδιώτης χωρίς αποσκευές
1939/1940Τιμόνι στον έρωτα
1941/1942Απόψε θα γελάσουμε
1942/1943Η αγριόπαπια
1942/1943Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε
1943/1944Βρυκόλακες
1944/1945Στο βυθό
1946/1947Εμείς και ο χρόνος
1946/1947Ο γυάλινος κόσμος
1946/1947Πόθοι κάτω από τις λεύκες
1946/1947Το φιόρο του Λεβάντε
1948/1949Ήταν όλοι τους παιδιά μου
1947/1948Ματωμένος γάμος
1947/1948Το ευλαβικό γύναιο – Ο Απόλλων του Μπελλάκ
1947/1948Χρυσή μου Ρουθ
1948/1949Αχ αυτά τα φαντάσματα
ΈτοςΤίτλος παράστασης
1949/1950Το χαμόγελο της Τζοκόντας
1949/1950Ο θάνατος του εμποράκου
1949/1950Άννα Λουκάστα
1949/1950Ανώμαλος προσγείωσις
1949/1950Ο Τζων αγαπά τη Μαίρη
1949/1950Το σπίτι της μαντάμ Βοραί
1949/1950Νίνα ή Ο δρόμος του Μεξικού
1950/1951Έντα Γκάμπλερ
1950/1951Ερρίκος Δ’
1951/1952Τρεις αδελφές
1951/1952Η κυρά της θάλασσας
1952/1953Ο θείος Βάνιας
1952/1953Το φιόρο του Λεβάντε
1952/1953Ο άνθρωπος το κτήνος και η αρετή
1954/1955Η μικρή μας πόλη
1954/1955Ο ματωμένος γάμος
1955/1956Βυσσινόκηπος
1955/1956Το αλέτρι και τ’ άστρα
1955/1956Η αγριόπαπια
1955/1956Δωδέκατη νύχτα
1955/1956Το αυγουστιάτικο φεγγάρι
1956/1957Ένα τριαντάφυλλο στο στήθος
1957/1958Η αυλή των θαυμάτων
1958/1959Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι
ΈτοςΤίτλος παράστασης
1963/1964Ο παγοπώλης έρχεται
1963/1964Αχ αυτά τα φαντάσματα
1964/1965Το πανηγύρι
1964/1965Η πόλη
1965/1966Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ
1965/1966Ο επιστάτης
1966/1967Ο γυρισμός
1968/1969Περιμένοντας τον Γκοντό
1969/1970Ο επιστάτης
1969/1970Πάρτυ γενεθλίων
1969/1970Το τέλος του παιχνιδιού
ΈτοςΤίτλος παράστασης
1971/1972Η βέρα – Το τάβλι
1972/1973Παλιοί καιροί
1973/1974Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
1977/1978Η νίκη
1980/1981Δάφνες και πικροδάφνες
1980/1981Η προδοσία
1980/1981Το σόι
1983/1984Η κασέτα
1986/1987Ο ήχος του όπλου
Advertisement

Οικογένεια Χωραφά 1968-1969

oikogeneia xorafa
oikogeneia xorafa

Η ταινία, “Οικογένεια Χωραφά” προβλήθηκε τη σαιζόν 1968-1969 και έκοψε 152.145 εισιτήρια. Ήρθε στην 44η θέση σε 108 ταινίες.

Οικογένεια Χωραφά 1968-1969
Σκηνή από την ταινία, “Οικογένεια Χωραφά”.

Περίληψη της ταινίας, “Οικογένεια Χωραφά”

Ο Παντελής και η Μαρίκα (Αλέκος Αλεξανδράκης και Μάρω Κοντού) φέρνουν στον κόσμο το δέκατο παιδί τους και προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα μέσα για να ζήσουν την πολυμελή οικογένειά τους.

Τα πράγματα όμως γίνονται εξαιρετικά δύσκολα, όταν η Μαρίκα γεννάει τρίδυμα και το ζευγάρι αναγκάζεται να σκεφτεί την υιοθεσία ενός τουλάχιστον παιδιού τους.

Τα μεγαλύτερα αδέλφια κρύβουν το μωρό και ισχυρίζονται ότι το απήγαγε ο «τρελός βομβιστής» (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), ο οποίος συλλαμβάνεται με τη βοήθεια των παιδιών της οικογένειας.

Οι γονείς τους, με τη χρηματική αμοιβή που τους δίνει η αστυνομία, έχουν πλέον την οικονομική δυνατότητα να κρατήσουν το μωρό, και επιπλέον να υιοθετήσουν ένα παιδάκι από την Αφρική.

Advertisement

Πώς είναι σήμερα το σπίτι της ταινίας Μια κυρία στα μπουζούκια

mia kiria sta mpouzoukia
mia kiria sta mpouzoukia

Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος, μας έχει χαρίσει αμέτρητες στιγμές γέλιου και ευχάριστων στιγμών. Ειδικά οι παλιές ελληνικές ταινίες – κωμωδίες έχουν αφήσει πίσω τους πολλές ατάκες και σκηνές που όλοι θυμόμαστε για χρόνια. Μια από αυτές τις ελληνικές ταινίες είναι το “Μια κυρία στα μπουζούκια” με πρωταγωνιστές ηχηρά ονόματα όπως η Ζωή Λάσκαρη, ο Κώστας Βουτσάς, ο Φαίδων Γεωργίτσης και η Μαίρη Χρονοπούλου. Πολύ χαρακτηριστικό είναι το σπίτι στο οποίο έγιναν τα γυρίσματα μέρους της ταινίας. Εκεί όπου ζούσε η Λάσκαρη με τα αυστηρά αδέρφια της.

Και ποιος δε θυμάται τη σκηνή όπου η Ζωή Λάσκαρη έβγαινε με αφορμή να πάρει τσιμπιδάκια στο απέναντι ψιλικατζίδικο ενώ στην πραγματικότητα ήθελε να πάρει τηλέφωνο;

Πώς είναι σήμερα το σπίτι της ταινίας Μια κυρία στα μπουζούκια
Το σπίτι της ταινίας, “Μια κυρία στα μπουζούκια”.

Η υπόθεση της ταινίας

Τα τρία αδέλφια – πρωταγωνιστές (δηλαδή οι Κώστας Βουτσάς, Γιάννης Βογιατζής και Χρήστος Δοξαράς) προσέχουν σαν κόρη οφθαλμού την αδελφή τους, Αννούλα (την οποία υποδύεται η Ζωή Λάσκαρη). Δεν την αφήνουν μόνη αλλά ούτε και να βγει έξω. Ο μόνος τον οποίο εμπιστεύονται να μείνει με την αδερφή τους και να την προσέχει είναι ο Γιώργος (Φαίδων Γεωργίτσης). Ο Γιώργος είναι συμπαίκτη τους από την ομάδα ποδοσφαίρου όπου παίζουν.

Μια ταινία από την παλιά Αθήνα που αποπνέει ρομαντισμό και αθωότητα. Και αυτό γιατί ο Γιώργος αγαπάει την Αννούλα κρυφά αλλά δεν το ομολογεί από σεβασμό στην εμπιστοσύνη που του δείχνουν τα αδέλφια της. Κάπως έτσι ξεκινάει μια σειρά από μπερδέματα και αστείες παρεξηγήσεις που θα καταλήξουν στο γάμο των δύο νεαρών.

Μέσα σε αυτές τις καταστάσεις μπλέκεται και η Μαίρη Χρονοπούλου, μια πλούσια κυρία που διαφέρει πολύ από την Αννούλα…

Πώς είναι σήμερα το σπίτι της ταινίας Μια κυρία στα μπουζούκια
Το σπίτι της ταινίας, “Μια κυρία στα μπουζούκια”.

Πώς είναι όμως σήμερα το σπίτι που γυρίστηκε η ταινία…

Το σπίτι που έμενε η Ζωή Λάσκαρη με τα αδέρφια της βρισκόταν και βρίσκεται ακόμη και σήμερα στους Αγίους Αναργύρους και συγκεκριμένα στην οδό Δημητρίου Γούναρη. Λίγα πράγματα θυμίζουν ακομη την ταινία όπως το παράθυρο που στέκονταν τα αδέρφια της Αννούλας αλλά και το ψιλικατζίδικο ακριβώς απέναντι. Η ρυμοτομία της περιοχής έχει αλλάξει πολύ αφού έχει πυκνοκατοικηθεί και τη θέση πολλών σπιτιών έχουν πάρει πολυκατοικίες.

Πώς είναι σήμερα το σπίτι της ταινίας Μια κυρία στα μπουζούκια
Το σπίτι της ταινίας, “Μια κυρία στα μπουζούκια”.

Μπορείς, πατώντας ΕΔΩ, να κάνεις μια περιήγηση στο σπίτι και τη γειτονιά μέσα από τους χάρτες του Google Maps.

Ωστόσο ακόμη και σήμερα βλέποντας εικόνες από την ταινία “Μια κυριά στα μπουζούκια” σου έρχονται στο μυαλό σκηνές με τους πρωταγωνιστές και την Ελλάδα μιας άλλης εποχής. Νομίζεις ότι από την πόρτα του σπιτιού θα εμφανιστεί η Ζωή Λάσκαρη. Θα θέλει να πάει στο ψιλικατζίδικο να πάρει κουβαρίστρα και τσιμπιδάκια.

Η ταινία, Μια κυριά στα μπουζούκια” προβλήθηκε τη σαιζόν 1967-1968 και έκοψε 615.483 εισιτήρια. Ήρθε στην 2η θέση σε 99 ταινίες.

Στην ταινία παίζουν: Ζωή Λάσκαρη, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη, Φαίδων Γεωργίτσης, Χρόνης Εξαρχάκος, Γιάννης Βογιατζής, Μαίρη Χρονοπούλου, Χρήστος Δοξαράς, Μίλτος Κοντέας, Νίκος Πασχαλίδης, Γιώργος Μάζης, Γιώργος Γρηγορίου, Νίκος Γαλιάτσος, Καίτη Ιμπροχώρη, Μαίρη Μεταξά. Τραγουδάει ο Γιάννης Πουλόπουλος.

Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος μένει ακόμη ζωντανός ειδικά όταν τα σπίτια που έγιναν τα γυρίσματα υπάρχουν ακόμη…

Advertisement

7 αποκαλύψεις για την ταινία, Πανικός

Πανικός

Η ταινία, “Πανικός” προβλήθηκε τη σαιζόν 1969-1970 και έκοψε 260.627 εισιτήρια. Ήρθε στην 25η θέση σε 99 ταινίες.

Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr Χρήστος Κωνσταντίνου, έψαξε και βρήκε άγνωστες πτυχές της ταινίας, “Πανικός” και μας τις αποκαλύπτει…

1ον. Η ταινία κέρδισε το βραβείο καλύτερης μουσικής στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1969.

2ον. Η πρώτη εμφάνιση του Σταύρου Τσιώλη, ως σκηνοθέτη και σεναριογράφου σε ηλικία μόλις 31 ετών.

7 αποκαλύψεις για την ταινία, Πανικός

3ον. Ο αρχικός τίτλος της ταινίας όπως βλέπουμε ήταν “Άγρια γυμνή νύχτα” και η Σοφία Ρούμπου αναγράφεται σαν Μαρία Ρούφου.

4ον. Πολύ καλές οι ερμηνείες όλων των συντελεστών με προεξάρχοντα τον Σπύρο Καλογήρου στον πειστικότατο ρόλο του “σκληρού”.

5ον. Εξαιρετική η μουσική επένδυση της ταινίας από τον “μαιτρ” Κώστα Καπνίση.

7 αποκαλύψεις για την ταινία, Πανικός

6ον. Η εγκαταλελειμμένη “βίλα Μαργαρίτα” στην Κηφισιά όπου βρίσκεται το κρησφύγετο των απαγωγέων κατεδαφίστηκε το 1970, ένα χρόνο δηλαδή μετά την ταινία.

Διαβάστε επίσης: 7 αποκαλύψεις για την ταινία του 1968 Η Αγάπη μας

7ον. Η σκηνή που κλέβει ο Νίκος Γαλανός την BMW-2002 είναι γυρισμένη στον Άγιο Δημήτριο Ψυχικού στη σημερινή λεωφόρο Δημοκρατίας.

Advertisement

15 αποκαλύψεις για την ταινία Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο

to ksilo vgike ap ton paradeiso
to ksilo vgike ap ton paradeiso

Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο” είναι ελληνική αισθηματική κωμική ταινία του 1959, σε σενάριο και σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου και παραγωγή Φίνος Φιλμ. Στην ταινία παίζουν: Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Χρήστος Τσαγανέας, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Γιώργος Γαβριηλίδης, Θόδωρος Μορίδης, Ορέστης Μακρής, Μαρίκα Κρεββατά, Μέλπω Ζαρόκωστα και πολλοί άλλοι.

Η κλασική αυτή ελληνική ταινία πρόκειται για μια από τις γνωστότερες και επικερδέστερες του Ελληνικού Κινηματογράφου. Ο ρόλος της μαθήτριας, Λίζας Παπασταύρου, εκτόξευσε την Αλίκη Βουγιουκλάκη και την έκανε σταρ. Η ταινία, “Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο” στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1960, βραβεύτηκε ως μια από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της πενταετίας 1955-1960.

Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο
Σκηνή από την ταινία, “Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο”.

1ον. Στην ταινία συναντήθηκαν για πρώτη φορά η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Μάνος Χατζιδάκις, μια συνάντηση που έμελλε να γίνει η αρχή μακρόχρονης συνεργασίας, καθώς οι δυο τους, έχουν συνεργαστεί και σε άλλες ταινίες. Το σινγκλ της ταινίας, που περιείχε το Γκρίζο Γατί (πιο γνωστό ως Νιάου, βρε Γατούλα) και το Έχω ένα Μυστικό, έγινε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία και αποτέλεσε τον πρώτο χρυσό δίσκο στην Ελλάδα.

2ον. Στην εκδρομή του σχολείου, τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στον Σχοινιά. Τα γυρίσματα της σκηνής όπου η Αλίκη Βουγιουκλάκη τραγουδάει το “Γκρίζο γατί” κράτησαν 3 ημέρες. Τα γυρίσματα στο σχολείο έγιναν στο Κολλέγιο Αθηνών στο Παλαιό Ψυχικό, την καλοκαιρινή περίοδο, κι έτσι ήταν άδειο από μαθητές.

3ον. Πρόκειται για την πρώτη συνεργασία μεταξύ Αλέκου Σακελλάριου και Αλίκης Βουγιουκλάκη. Έγινε λογομαχία μεταξύ τους, διότι εκείνη θεωρούσε ότι ο Σακελλάριος έκανε περισσότερα πλάνα στην Νίκη Λινάρδου (μετέπειτα σύζυγο του σκηνοθέτη). Η Βουγιουκλάκη ζήτησε από τον διευθυντή παραγωγής, Φιλοποίμην Φίνο, να ελέγξει τις σκηνές, εκείνος συμφώνησε μαζί της, και οι σκηνές ξαναγυρίστηκαν.Παρόλα αυτά, η συνεργασία Βουγιουκλάκη και Σακελλάριου συνεχίστηκε τα επόμενα χρόνια με τεράστια επιτυχία.

4ον. Ο Αλέκος Σακελλάριος, αρχικά, είχε σκεφτεί, για τον ρόλο του Πάνου Φλωρά, τον ηθοποιό Δημήτρη Χορν. Ο Χορν όμως αρνήθηκε να ερμηνεύσει τον εν λόγω ρόλο, λέγοντας: «Όχι Αλέκο μου, δεν θα δεθώ εγώ στο άρμα της Βουγιουκλάκη σαν τον Μουσούρη».

5ον. Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της ταινίας, είναι τα πολλά χαστούκια που έδωσαν οι καθηγητές στις μαθήτριες, καθώς αυτός αποδείχτηκε ο τρόπος για να τις συνετίσουν. Στην ταινία δόθηκαν συνολικά 17 πραγματικά χαστούκια. Ήταν πραγματικά διότι οι συντελεστές ήθελαν να αποφύγουν τα πολύωρα γυρίσματα για μια επιτυχημένη και πειστική σκηνή.

6ον. Την πρώτη μέρα προβολής, η ταινία έκοψε περίπου 21.500 εισιτήρια, αριθμός-ρεκόρ για τα δεδομένα της εποχής, καθώς ήταν η πρώτη ελληνική ταινία που το είχε καταφέρει. Μέχρι τότε, τα περισσότερα εισιτήρια που είχε κόψει μια εγχώρια παραγωγή ήταν μόλις 16.500 εισιτήρια κατά την πρώτη μέρα προβολής της.

Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο
Σκηνή από την ταινία, “Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο”.

7ον. Τα δημοσιεύματα για – πραγματικές ή φανταστικές – κόντρες μεταξύ Βουγιουκλάκη και Παπαμιχαήλ υπήρχαν από τότε. Ένα από αυτά ήθελε την Αλίκη να είχε ζηλέψει τον μεγάλης διάρκειας μονόλογο του Δημήτρη σε κάποια σκηνή και ότι γι’ αυτόν τον λόγο είχε ζητήσει να φαίνεται και η ίδια ως “σφήνα”.

8ον. Στην ταινία, τα γυρίσματα της οποίας πραγματοποιήθηκαν τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του 1959 στο Ψυχικό, συμμετείχαν συνολικά 200 κοπέλες, οι οποίες υποδύονταν τις μαθήτριες του κολεγίου, όπου διαδραματιζόταν το σενάριο της ταινίας. Από τις 200, επί καθημερινής βάσης χρησιμοποιούνταν οι 30, η αμοιβή των οποίων είχε γραφτεί ότι θα ήταν 2500 δραχμές.

9ον. Απολαμβάνοντας εξαιρετική εμπορική επιτυχία μετά την ταινία “Αστέρω” (Φεβρουάριος 1959), αλλά και καλλιτεχνική καταξίωση, μιας και η ταινία εκείνη είχε προβληθεί με ευμενή σχόλια στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, το κασέ της Αλίκης Βουγιουκλάκη είχε εκτοξευτεί. Γράφτηκε ότι για να πρωταγωνιστήσει στο “Ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο” είχε συμφωνήσει να εισπράξει 150.000 δραχμές.

10ον. Η ταινία προβλήθηκε στην Τουρκία και η Βουγιουκλάκη γοήτευσε τον ανδρικό πληθυσμό της γειτονικής χώρας. Μάλιστα, όταν λίγα χρόνια αργότερα, η Αλίκη Βουγιουκλάκη βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη για τα γυρίσματα της ταινίας “Χτυποκάρδια στα θρανία“, ένας νεαρός Τούρκος – γράφτηκε στις ελληνικές εφημερίδες ότι το όνομά του ήταν Νιχάτ Καρψί – αποπειράθηκε ν’ αυτοκτονήσει πέφτοντας στο Βόσπορο, επειδή δεν μπορούσε να πλησιάσει την Αλίκη, την οποία είχε ερωτευτεί από, “Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο”.

11ον. Το σάουντρακ της ταινίας – τα τραγούδια “Το γκρίζο γατί” και “Έχω ένα μυστικό” – κυκλοφόρησαν σε δισκάκι το Σεπτέμβριο του 1959, περίπου δυο μήνες πριν την πρώτη προβολή της ταινίας στις κινηματογραφικές αίθουσες.

12ον. Η ταινία είχε αποσπάσει πολύ καλές κριτικές, πράγμα σπάνιο για τις ελληνικές ταινίες της εποχής.

13ον. Η ιστορία της ταινίας δημοσιεύθηκε με τη μορφή σινερομάντζου στο περιοδικό Θεατής τον Αύγουστο του 1960, πράγμα που διήρκεσε για 24 εβδομάδες.Έχει κυκλοφορήσει και στο εξωτερικό, με τίτλο Maidens’ Cheek (μτφ: Μάγουλα κοριτσιών). Η ταινία έχει γίνει πολλές φορές θεατρική παράσταση από διάφορα σχολεία της Ελλάδας.

14ον. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη αρεσκόταν πολύ στο όνομα Λίζα για τους ρόλους της και σε πολλές ταινίες είχε αυτό το όνομα. Μάλιστα, το 1996, όταν εισήλθε στο Νοσοκομείο, στη γραμματεία έδωσε το όνομα Λίζα Παπασταύρου, δηλαδή το ίδιο όνομα με τον χαρακτήρα της ταινίας.

15ον. Η ταινία θεωρείται πως είναι η πιο ειδωμένη ταινία στην Ελλάδα, καθώς μέσα στα πρώτα δέκα χρόνια, την είδαν πάνω από δέκα εκατομμύρια Έλληνες.

Advertisement

Επτά αποκαλύψεις για την ταινία Της κακομοίρας

tis kakomoiras
tis kakomoiras
Της κακομοίρας
Σκηνή από την ταινία, “Της κακομοίρας”.

Της κακομοίρας (γνωστή και ως, Ο μπακαλόγατος) είναι ελληνική κωμική ταινία παραγωγής του 1963, σε σενάριο και σκηνοθεσία Ντίνου Κατσουρίδη. Το σενάριο βασίστηκε στο ομώνυμο θεατρικό έργο των Χρήστου και Γιώργου Γιαννακόπουλου.

Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr Χρήστος Κωνσταντίνου, έψαξε και βρήκε επτά άγνωστες πτυχές της ταινίας, “Της κακομοίρας” και μας τις αποκαλύπτει…

1ον. Ολόκληρη η ταινία γυρίστηκε στο στούντιο της Φίνος Φιλμ παρόλο που ήταν άλλης εταιρίας. Και το συγκεκριμένο μαγαζί ήταν όλο ένα σκηνικό.

2ον. Αρχικά ο ρόλος του ιδιοκτήτη του μαγαζιού είχε προταθεί στον Βασίλη Αυλωνίτη. Όμως τον απέρριψε κι έτσι τον υποδύθηκε ο Κώστας Δούκας.

3ον. Είναι η μοναδική ταινία που τραγουδάει ο Κώστας Χατζηχρήστος.

4ον. Παραγωγός ήταν ο ίδιος ο Κώστας Χατζηχρήστος μαζί με τον αδερφό του Δήμο.

5ον. Τα περισσότερα λόγια δεν ήταν γραμμένα στο σενάριο. Ήταν αυτοσχεδιασμοί μεταξύ των ηθοποιών και με την άδεια του σκηνοθέτη Ντίνου Κατσουρίδη.

6ον. Η πιο μεγάλη αμοιβή ήταν αυτή του Νίκου Ρίζου που ξεπέρασε τις 40.000 δραχμές.

7ον. Παρόλο που η ταινία έκανε πρεμιέρα καλοκαίρι (18 Ιουνίου) πήγε πολύ καλά σε εισιτήρια. Συνολικά έκοψε 201.008.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Η μεγάλη απόφραξη 1988-1989

I megali apofraksi e1616938071264
Η ταινία, “Η μεγάλη απόφραξη” προβλήθηκε τη σαιζόν 1988-1989.-Η ταινία, προσδίδει μια αμεσότητα και αναδυκνύει τις ιδιαιτερότητες μιας ξεχωριστής απόφραξης. Προβλήθηκε κυρίως τη δεκαετία...

Νίκος Κούρκουλος 1934-2007

kourkoulos nikos
Ο Νίκος Κούρκουλος ήταν Έλληνας ηθοποιός, που υπηρέτησε το Εθνικό Θέατρο, το οποίο και τον γαλούχησε.Ο Νίκος Κούρκουλος δεν ήταν απλά ένας ταλαντούχος ηθοποιός...