17.8 C
Athens
Δευτέρα, 24 Μαρτίου, 2025

Ψυχώ αλλά Μεν και Δεν…

"Οι Μεν και Δεν" όχι μόνο αποτελούν...

Μίμης Πλέσσας: Τα άγνωστα περιστατικά της ζωής του

Ο Μίμης Πλέσσας, ο μουσικοσυνθέτης με τις...

Ορέστης Μακρής: Μία κατηγορά ηθοποιού από μόνος του

Και οι δυνατοί λυγίζουν…Όχι, δεν είναι τίτλος...
Blog Σελίδα 278

Οι λόγοι που ξεχώρισε Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας

60LvuIV
60LvuIV

Δεν ήταν πολλές οι ταινίες που γύρισε ο Θανάσης Βέγγος με την Φίνος Φιλμ, ωστόσο κάθε μια από αυτές ξεχώριζε για κάποιο δικό της, ξεχωριστό λόγο. Όπως η ταινία «Ο Θανάσης στη Χώρα της Σφαλιάρας», η οποία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 15 Μαρτίου του 1976, σε σκηνοθεσία Ντίνου Κατσουρίδη και Πάνου Γλυκοφρύδη.

Ο Θανάσης στη Χώρα της Σφαλιάρας
Σκηνή από την ταινία, “Ο Θανάσης στη Χώρα της Σφαλιάρας”.

Η ταινία αυτή ξεχώρισε για δύο λόγους.

Πρώτα από όλα διότι είναι από τις λίγες σπονδυλωτές ελληνικές ταινίες που γυρίστηκαν και κατά δεύτερο λόγο διότι είναι η προτελευταία ταινία που βγήκε από τα στούντιο της Φίνος Φιλμ. Ο Θανάσης Βέγγος για άλλη μια φορά πρωτοπορεί και ρισκάρει, ωστόσο το αποτέλεσμα τον δικαιώνει, μπορεί όχι άμεσα – η ταινία στην πρώτη προβολή της έκοψε 248.982 εισιτήρια-, ωστόσο διαχρονικά αποδείχθηκε πόσο αριστοτεχνικά ήταν φτιαγμένη για να περάσει διακριτικά, αλλά ουσιαστικά και ξεκάθαρα τα μηνύματα που έπρεπε. Κεντρικό της πρόσωπο ο Θανάσης Βέγγος, ο οποίος ερμηνεύει και στα δύο μέρη της ταινίας έναν απλό άνθρωπο που προσπαθεί να επιβιώσει μέσα από την καταπίεση δικτατορικών καθεστώτων.

Η Ελλάδα είχε μόλις βγει από μια στυγνή επταετή δικτατορία και οι πληγές δεν είχαν ακόμη επουλωθεί.

Το αποτέλεσμα ήταν οι Έλληνες να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε τέτοια μηνύματα και να τα ακούν με προσοχή, δέος, αλλά και φόβο. Το πρώτο μέρος της ταινίας είχε τίτλο «Με τι χαίρεται ο κόσμος» και αφορούσε στην δικτατορία του Μεταξά, το διάστημα 1936-1940.

Η δεύτερη είχε τίτλο «Επτά χρόνια γύψος» και – φυσικά – αφορούσε στην δικτατορία των συνταγματαρχών, την περίοδο 1967-1974. Στο πρώτο μέρος, η μεταξική δικτατορία αποδίδεται με ένα τσίρκο, όπου ο κλόουν Θανάσης προσπαθεί να συγκαλύψει τη δράση ενός νεαρού συναδέλφου του που δρα εναντίον του καθεστώτος. Στο δεύτερο μέρος, ο Θανάσης εμφανίζεται να καταταλαιπωρείται εξαιτίας της αγνότητας και της αφέλειάς του, μέσα από καταστάσεις που αναδεικνύουν με εξαιρετικά εύστοχο τρόπο τον παραλογισμό της εξουσίας.

Advertisement

Το ξεκίνημα της τεράστιας καριέρας του Γιάννη Δαλιανίδη

Γιάννης Δαλιανίδης

O Γιάννης Δαλιανίδης άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στον ελληνικό κινηματογράφο, πέρα από κάθε αμφιβολία. Πόσοι όμως γνωρίζουν πώς ξεκίνησε την καριέρα του στον ελληνικό κινηματογράφο;

Ήταν το 1957 όταν η Ολύμπια Φιλμς και ο νέος εκείνη την εποχή σκηνοθέτης Δημήτρης Δαδήρας (αργότερα στους τίτλους των ταινιών του εμφανίζονταν ως Ντίμης Δαδήρας) αποφάσισαν να γυρίσουν μια ταινία με έμφαση στη μουσική και στο χορό, στα πρότυπα ανάλογων ταινιών του Hollywood, που εκείνη την εποχή έκαναν «θραύση», την ταινία «Χαρούμενοι Αλήτες».

χαρουμενοι αλητες
Ο Κούλης Στολίγκας η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Νίκος Ρίζος στην ταινία “Χαρούμενοι αλήτες” του 1958.

Σε αυτήν μάλιστα εμφανίζονταν για 5η φορά στον κινηματογράφο η Αλίκη Βουγιουκλάκη, την οποία όμως ακόμα δεν είχε ανακαλύψει ο Φίνος. Το φινάλε της συγκεκριμένης ταινίας θύμιζε μουσική επιθεώρηση, αφού αποτελούνταν από συρραφή τραγουδιών, χορευτικών και επιθεωρησιακών νούμερων. Σε αυτό το κομμάτι της ταινίας, ο Δαδήρας είχε μαζί του τον νεαρό Γιάννη Νταλ (Δαλιανίδη), στον οποίο ανέθεσε να επιμεληθεί το χορευτικό νούμερο της Λάουρας, η οποία συμμετείχε σε αυτό το σκέλος της ταινίας.

Ήταν το τραγούδι «Τι είναι αυτό», το οποίο τραγουδούσε παράλληλα με το χορό της, η γνωστή αυτή καλλιτέχνιδα. Το αποτέλεσμα προκάλεσε τα θετικά σχόλια των ειδικών της εποχής, οι οποίοι διέκριναν στο πρόσωπο του Γιάννη Νταλ ένα αυθεντικό ταλέντο.  Αυτή ήταν η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Δαλιανίδη και ακριβώς επειδή είχε να κάνει με μουσική και χορό, ανέδειξε μέσα του την αγάπη γι’ αυτού του είδους τις ταινίες.

Στην ταινία «Χαρούμενοι Αλήτες», η Αλίκη Βουγιουκλάκη υποδύονταν μια νεαρή χορεύτρια, η οποία είχε όνειρο να παίξει κάποτε σε μια μεγάλη μουσική παράσταση.

Φυσικά, στο τέλος της ταινίας, το όνειρό της γίνεται πραγματικότητα και εμφανίζεται ως κλασική μπαλαρίνα, ρόλο που δεν ξαναέπαιξε ποτέ στην καριέρα της. Μάλιστα, η σπουδή της για τον ρόλο αυτό ήταν τόσο μεγάλη που έκανε μαθήματα κλασικού μπαλέτου, ώστεν να ανταποκριθεί στις ανάγκες του ακόμα καλύτερα.

Μαζί με την Βουγιουκλάκη, στην ταινία πρωταγωνιστούσαν οι Κούλης Στολίγκας και Νίκος Ρίζος, ηθοποιοί που εκείνη την εποχή ξεχώριζαν στις μουσικές επιθεωρήσεις. Μαζί τους σε μια από τις ιδιαίτερες εμφανίσεις του, ήταν και ο Θανάσης Βέγγος, ο οποίος εκείνη την εποχή προσπαθούσε να βρει το στίγμα του, το στοιχείο εκείνο που αργότερα θα τον αναδείκνυε σε έναν ηθοποιό-μύθο. Σε ένα μικρό ρόλο εμφανίζονταν δε, και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος.

Η ταινία ωστόσο δεν πήγε καθόλου καλά στην πρώτη προβολή της στην Αθήνα, όπου έκοψε μόλις 14.031 εισιτήρια. Ήταν όμως μια καινοτομία για την εποχή της και ως συνήθως οι καινοτομίες αναγνωρίζονται…κατόπιν εορτής.

Advertisement

Η εξαιρετίκη ερμηνεία του Νίκου Κούρκουλου

εξαιρετίκη ερμηνεία

Πέρα από τις κωμωδίες και τις δραματικές ταινίες, ο ελληνικός κινηματογράφος έδωσε εξαιρετικά δείγματα δουλειάς και σε αστυνομικά δράματα, όπου εκτός από τον μετρ του είδους, Νίκο Φώσκολο, εμφανίστηκαν πολλοί ακόμα ικανότατοι σεναριογράφοι, όπως ο λιγότερο γνωστός Σταύρος Τσιώλης, ο οποίος έγραψε το σενάριο για το εξαιρετικό αστυνομικό δράμα της Φίνος Φιλμ, «Θέμα συνειδήσεως», που έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 12 Μαρτίου του 1973.

Στην ταινία αυτή, ο Τσιώλης υπογράφει το σενάριο με το ψευδώνυμο Αντώνης Φωκάς. Σκηνοθέτης ήταν ο Πέτρος Λύκας, ο οποίος ήταν βασικός μοντέρ της Φίνος Φιλμ για πολλά χρόνια και με το «Θέμα συνειδήσεως» έκανε την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, η οποία εκ του αποτελέσματος κρίνεται επιτυχημένη.

Θέμα συνειδήσεως
Σκηνή από την ταινία, “Θέμα συνειδήσεως”.

Πρωταγωνιστής της ταινίας ήταν ο μοναδικός Νίκος Κούρκουλος, ο οποίος κυριολεκτικά απογείωσε το σενάριο, καλύπτοντας ακόμα και τις όποιες σκηνοθετικές ατέλειες.

Το σενάριο ήθελε τον νευροχειρουργό Γεραλή (Νίκος Κούρκουλος) να καλείται επειγόντως να χειρουργήσει κάποιον ασθενή με όγκο στον εγκέφαλο. Μετά την επιτυχή επέμβαση, ο ασθενής απαγάγεται από αγνώστους με τη συνδρομή και του διευθυντού της κλινικής.

Ο Γεραλής παίρνει το θέμα προσωπικά κι αρχίζει να ερευνά την υπόθεση, ανακαλύπτοντας ότι ο ασθενής είναι ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Πετρελαίων, ο Παναγιώτης Αργυρόπουλος, που έχει πέσει θύμα του ανταγωνισμού των πολυεθνικών, έχοντας άθελά του γίνει όργανό τους. Με τη συμπαράσταση του εισαγγελέα και του ανακριτή, ο Γεραλής αγωνίζεται να αποκαλύψει την αλήθεια, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

thema sinidisis 1

Η εξαιρετική μουσική της ταινίας ήταν του Μίμη Πλέσσα, ενώ ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει και στη συμμετοχή του Αντώνη Καλογιάννη, ο οποίος ερμηνεύει με το δικό του, ξεχωριστό τρόπο, το τραγούδι «Το Ποτάμι». Μαζί με τον Κούρκουλο, στην ταινία πρωταγωνιστούν η Μπέτυ Αρβανίτη, ο Νικήτας Τσακίρογλου, ο Ζώρας Τσαπέλης, ο Βασίλης Ανδρεόπουλος κ.α.

Advertisement

Θα μπορούσε να ξεκινήσει την πρώτη προβολή ως ακατάλληλη

ακατάλληλη

Θα μπορούσατε ποτέ να πιστέψετε ότι μια από τις πιο επιτυχημένες και δημοφιλείς ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου, θα μπορούσε να ξεκινήσει την πρώτη προβολή της ως…ακατάλληλη; Μάλλον όχι.

Κι όμως συνέβη κι αυτό και αφορούσε στην ταινία «Το Δόλωμα», στην οποία πρωταγωνιστούσε η Αλίκη Βουγιουκλάκη, μαζί με τους Αλέκο Αλεξανδράκη και Ντίνο Ηλιόπουλο. Προφανώς και η ταινία δεν είχε ακατάλληλες σκηνές, ωστόσο το σενάριό της ίσως να θεωρούνταν λίγο…προχωρημένο για τα ήθη της εποχής εκείνης. Εμπνευστής του ο Αλέκος Σακελλάριος, ο οποίος είχε επίσης σκηνοθετήσει την ταινία.

Το δόλωμα
Σκηνή από την ταινία, “Το δόλωμα”.

Σύμφωνα με αυτό, ο Μπάμπης Βαλέρης (Αλέκος Αλεξανδράκης) και ο συνεργάτης του Μάνθος (Ντίνος Ηλιόπουλος) ηγούνται μιας σπείρας απατεώνων, οι οποίοι ειδικεύονται σε χαρτοπαικτικές απάτες. Χρειάζονται στις δραστηριότητές τους μία ωραία γυναίκα ως δόλωμα, έτσι ώστε να προσελκύουν ευκολότερα τα θύματά τους.

Γι’ αυτό, ο Μπάμπης επισκεπτεται ένα καμπαρέ της Τρούμπας, στο οποίο ξεχωρίζει την Καίτη (Αλίκη Βουγιουκλάκη) και της προτείνει να συνεργαστούν. Εκείνη δέχεται, και έτσι ακολουθεί μια περίοδος εκπαίδευσης ώστε να αποκτήσει τρόπους και συμπεριφορά αριστοκράτισσας. Η ίδια η Αλίκη Βουγιουκλάκη, πολλά χρόνια αργότερα είπε ότι στο Δόλωμα ήταν ομορφότερη από ποτέ.

Η ταινία ξεχώρισε όχι μόνο για τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών της, όσο και εξαιτίας της καταπληκτικής φωτογραφίας που είχε, αφού γυρίστηκε εξ΄ολοκλήρου στη Ρόδο, με την κάμερα να «ταξιδεύει» σε υπέροχα τοπία του μαγευτικού αυτού νησιού.

doloma

Πολλοί είπαν ότι στην ταινία αυτή, η Βουγιουκλάκη προσπάθησε να μοιάσει με την Μέρλιν Μονρόε, ειδικά στις σκηνές του καμπαρέ, όταν χόρευε γύρω από ένα στύλο, στα πρότυπα αντίστοιχου χορού της Μονρόε στην ταινία «Μερικοί το προτιμούν καυτό». Το Δόλωμα ήταν η τελευταία ταινία της Βουγιουκλάκη με την Φίνος Φιλμ, που αφορούσε όμως στην πρώτη περίοδο της συνεργασίας τους.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1969, επανήλθε στην εταιρεία και γύρισε αρκετές ακόμα εξαιρετικές ταινίες. Η μουσική ήταν του Κώστα Καπνίση, ενώ σε αυτή ακούγονται ορισμένα πολύ όμορφα τραγούδια, όπως το «Μου αρέσουνε τ’ αγόρια» και το «Αστο το χεράκι σου», τα οποία ερμήνευσε η Βουγιουκλάκη, σε στίχους του Αλέκου Σακελλάριου. Ακούγονται ακόμα το «Μπουζουκάκι μου», το οποίο ερμηνεύει η Κλειώ Δενάρδου, αλλά και το «Τσιν Τσιν», με το Τρίο Ατενέ.

΄Αλλοι πρωταγωνιστές της ταινίας ήταν ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης, ο Ανδρέας Μπάρκουλης, ο Περικλής Χριστοφορίδης, ο Βαγγέλης Καζάν κ.α.

Advertisement

Αγάπη και Αίμα: Γουέστερν αλά ελληνικά

Αγάπη και Αίμα

Η ταινία, “Αγάπη και Αίμα” προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1968 και έκοψε 381.554 εισιτήρια.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ισχυρότερο έναυσμα τόσο για τον Φώσκολο, όσο και για τον Φίνο, για να γυρίσουν την ταινία αυτή ήταν η πολύ μεγάλη επιτυχία που είχε σημειώσει 3 χρόνια νωρίτερα, μια ανάλογου ύφους ταινία, η ιστορική πλέον «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο», η οποία προβλήθηκε τη σεζόν 1965-1966 και έκοψε 588.101 εισιτήρια, ερχόμενη δεύτερη ανάμεσα σε 101 ταινίες.

Αγάπη και Αίμα
Σκηνή από την ταινία, “Αγάπη και Αίμα”.

Αν υπάρχει κάτι για το οποίο δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει τον Φίνο ήταν ότι δεν τολμούσε να κάνει πράγματα που έκρυβαν κινδύνους και ρίσκο. Γιατί τι άλλο από ρίσκο ήταν το να επενδύσεις τη δεκαετία του 1960 χρήματα για να γυρίσεις μια ελληνική ταινία που πιο πολύ να παρεπέμπει σε γουέστερν, παρά σε κάποια ελληνική ηθογραφία.

Μια τέτοια ταινία ήταν το «Αγάπη και Αίμα», που έκανε πρεμιέρα στις 4 Μαρτίου του 1968, με την υπογραφή του Νίκου Φώσκολου. Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος, διαπραγματεύεται το αβυσσαλέο μίσος που υπάρχει ανάμεσα σε δύο τσιφλικάδες, αλλά και τις διαρκείς διαμάχες τους για κτηματικές διαφορές.

agapi kai aima

Πολλοί ακόμα και σήμερα υποστηρίζουν ότι το «Αγάπη και Αίμα» είναι μια ακόμα εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, με έντονα αισθηματολογική διάσταση, στην οποία κυριαρχούν οι ακραίες συμπεριφορές των ηρώων. Μπορεί να είναι και έτσι.

Σίγουρα όμως, πρόκειται για αισθηματική περιπέτεια, γυρισμένη με τη σκηνοθετική μαεστρία του Νίκου Φώσκολου, ο οποίος φυσικά υπογράφει και το σενάριο.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα η Φλωρέττα Ζάννα, ο Σπύρος Καλογήρου, η Ελένη Ζαφειρίου, ο Γιάννης Αργύρης, ο Λάκης Κομνηνός και πολλοί ακόμα αξιόλογοι ηθοποιοί. Εξαιρετική η φωτογραφία του Karl Heinz Hummel, αλλά και η επιβλητική μουσική του Κώστα Καπνίση.

Advertisement

Όταν ο Φίνος δεν ήθελε την Τζένη Καρέζη

Τζένη Καρέζη

H δεκαετία του 1950 αποτέλεσε μια ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο για τον ελληνικό κινηματογράφο, παρά την έλλειψη τεχνικών μέσων και φυσικά, κονδυλίων. Ωστόσο ήταν η εποχή που οι έλληνες σεναριογράφοι και θεατρικοί συγγραφείς έδωσαν σπουδαία δείγματα της δουλειάς τους, τα περισότερα εκ των οποίων έμειναν στην ιστορία. Μια από αυτές τις ταινίες ήταν και το έργο «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο», που γυρίστηκε το 1955, σε παραγωγή Φίνος Φίλμ. Η ταινία αποτέλεσε ίσως το σημαντικότερο μέχρι εκείνη τη στιγμή δείγμα γραφής του Αλέκου Σακελλάριου, με το οποίο ο σπουδαίος αυτός έλληνας συγγραφέας και σεναριογράφος καθιερώθηκε όχι απλά ως ένας καλός σεναριογράφος, αλλά ως κορυφαίος άνθρωπος του ελληνικού κινηματογράφου.

Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο
Σκηνή από την ταινία, “Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο”.

Η ταινία «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» ήταν μια κλασική ηθογραφία της ελληνικής κοινωνίας, που πάσχιζε εκείνα τα χρόνια να σταθεί στα πόδια της, να αφήσει πίσω της το καταστροφικό παρελθόν και να προχωρήσει μπροστά. Σημαντικό μερίδιο στην επιτυχία της ταινίας είχε σαφέστατα και η σπουδαία μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Μάλιστα η ταινία αυτή αποτέλεσε την πρώτη συνεργασία του Χατζιδάκι με τον Σακελλάριο και όπως φάνηκε εκ του αποτελέσματος, η χημεία τους ήταν πολύ καλή. Κι αυτό διότι από αυτήν προέκυψαν σπουδαία τραγούδια, τα οποία ακόμα και σήμερα διατηρούν αναλλοίωτη την επιρροή τους. Τραγούδια, όπως το «Γαρίφαλο στ’ αυτί» και το «Είμαι άνδρας και το κέφι μου θα κάνω».

Παρά την επιτυχία των τραγουδιών αυτών ωστόσο, οι αυθεντικές εκτελέσεις που ακούγονταν στην ταινία, δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε δίσκο. Τα τραγούδια αυτά τα ερμήνευσαν στη συνέχεια άλλοι τραγουδιστές, σε δικούς τους δίσκους.

laterna filotimo 1

Η ταινία έκοψε στην πρώτη προβολή της στην Αθήνα 126.530 εισιτήρια και σε αυτή πρωταγωνιστούσαν δύο θρύλοι του ελληνικού θεάτρου: Ο Βασίλης Αυλωνίτης και ο Μίμης Φωτόπουλος, στις καλύτερές τους στιγμές. Μάλιστα, ο Φίνος δεν ήθελε για το ρόλο του πρωταγωνιστή τον Αυλωνίτη, διότι θεωρούσε ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή είχε παίξει σε ταινίες δεύτερης διαλογής. Ο Σακελλάριος ωστόσο επέμεινε και έπεισε τον Φίνο.

Ο Φίνος όμως δεν ήθελε ούτε την Τζένη Καρέζη, η οποία στην ταινία αυτή έκανε την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση.

Κι εδώ όμως ο Σακελλάριος «πήρε πάνω του» το θέμα και κατάφερε τον Φίνο να βάλει και την Καρέζη στο καστ, με τα γνωστά θεαματικά αποτελέσματα.

Η επιτυχία της ταινίας ήταν μεγάλη κι αυτό οδήγησε τους δημιουργούς της να γυρίσουν και τη συνέχειά της, δύο χρόνια αργότερα, με τους ίδιους πρωταγωνιστές και με τον τίτλο «Λατέρνα, φτώχεια και γαρύφαλλο».

Advertisement

Ποια σκηνή ήταν τόσο επιτυχημένη που ο Σακελλάριος την κράτησε

σκηνή

Η πορεία του ποιοτικού ελληνικού κινηματογράφου ξεκίνησε αμέσως μετά την απελευθέρωση και διατηρήθηκε μέχρι τα μέσα της δεκατίας του 1970. Ακόμα και στο τέλος της περιόδου αυτής ωστόσο, γυρίστηκαν σημαντικές ταινίες, αγαπημένες μέχρι σήμερα. Μια από αυτές ήταν και η ταινία «Η θεία μου η χίπισσα», η οποία γυρίστηκε το 1970 σε παραγωγή Φίνος Φίλμ, με σενάριο και σκηνοθεσία από τον Αλέκο Σακελλάριο. Πρωταγωνίστρια φυσικά η αξέχαστη Ρένα Βλαχοπούλου, που άφησε εποχή με την καταπληκτική της ερμηνεία – και – σε αυτή την ταινία.

Η θεία μου η χίπισσα
Σκηνή από την ταινία, “Η θεία μου η χίπισσα“.

Η ταινία ήταν ελεύθερη προσαρμογή του θέματος της αμερικανικής κινηματογραφικής παραγωγής «Η κόμισσα και ο γκάγκστερ», που είχε γυρίσει το 1961 ο Φράνκ Κάπρα. Ήταν πλημμυρισμένη με την εξαιρετική μουσική και τραγούδια του Μίμη Πλέσσα, τα οποία τραγούδησαν ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Ρένα Κουμιώτη, ο Δάκης και ο Δημήτρης Ταμπόσης. Ο Αλέκος Σακελλάριος μάλιστα, ο οποίος συνήθιζε να εμφανίζεται για κάποια δευτερόλεπτα σε ταινίες του, εμφανίζεται κάποια στιγμή και στην ταινία αυτή, υποδυόμενος έναν χίπι, με τον οποίο η Βλαχοπούλου έχει ένα σπαρταριστό…μπλέξιμο.

Τα γυρίσματα έγιναν στα Μάταλα της Κρήτης, αλλά και στη Ρόδο. Ένα  χαρακτηριστικό ευτράπελο που συνέβη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας περιγράφει ο ίδιος ο Σακελλάριος στο βιβλίο «Αλέκος Σακελλάριος, το ταλέντο βγήκε από τον Παράδεισο», των Εκδόσεων Άγκυρα, βιβλίο που επιμελήθηκε ο Μάκης Δελαπόρτας. Σύμφωνα με αυτό, σε μια σκηνή της ταινίας η Βλαχοπούλου, υποδυόμενη την καθαρίστρια ενός ξενοδοχείου, έπρεπε να κρυφτεί από τον Γιάννη Μιχαλόπουλο, για να μην την δει με τα ρούχα της δουλειάς της, αφού ο ίδιος την θεωρούσε πλούσια.

theia xipisa 1

Ο Σακελλάριος της είπε λοιπόν να μπει κάτω από ένα τραπέζι. Εκείνη όμως…αγνόησε τις οδηγίες, και προτίμησε να κινηθεί εκτός σεναρίου και να βάλει…τον κουβά που κρατούσε στο κεφάλι της και φυσικά να γίνει μούσκεμα.

Ακολούθησε πανδαιμόνιο από τα γέλια και η σκηνή ήταν τόσο επιτυχημένη που ο Σακελλάριος την κράτησε και δεν την έκοψε. Δίπλα στη Βλαχοπούλου, πρωταγωνιστούσαν ο Ανδρέας Μπάρκουλης, η Νόρα Βαλσάμη, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος και ο εξαιρετικός στο ρόλο του χίπη, Βασίλης Τσιβιλίκας. Η ταινία «Η θεία μου η χίπισσα» έκοψε στην πρώτη προβολή της στην Αθήνα 481.598 εισιτήρια.

Advertisement

Η απόφαση να γυριστεί σε ταινία το Χτυποκάρδια στο θρανίο

Το «Χτυποκάρδια στο θρανίο» είναι μία από τις πλέον αγαπημένες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών. Ακόμα και σήμερα, όποτε προβάλλεται, όσες φορές κι αν προβάλλεται, ότι ώρα κι αν προβάλλεται, η τηλεθέασή της είναι σημαντική. Η ταινία γυρίστηκε το 1963 και ήταν παραγωγής Κλέαρχου Κονιτσιώτη. Πρωταγωνιστούσαν η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, στις καλύτερες στιγμές της καριέρας τους.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ωστόσο το παρασκήνιο που προηγήθηκε των γυρισμάτων, αλλά και το πως ξεκίνησε η ιδέα της ταινίας. Τον χειμώνα του 1962 η Αλίκη Βουγιουκλάκη ανεβάζει μαζί με τον Μάνο Χατζιδάκι στο Rex μια πλούσια θεατρική παραγωγή με τίτλο «Καίσαρ και Κλεοπάτρα». Παρά τις θετικές προσδοκίες, η παράσταση δεν πάει καλά και σε ένα μήνα σταματάει.

Χτυποκάρδια στο θρανίο

Το θέατρο όμως δεν μπορούσε να παραμείνει ανενεργό, οπότε έπρεπε να βρεθεί κάποια εναλλακτική λύση και μάλιστα σύντομα. Τη λύση έδωσαν ο Αλέκος Σακελλάριος και ο Μίμης Πλέσσας, οι οποίοι μέσα σε 15 μόλις ημέρες ανεβάζουν στο ίδιο θέατρο την παράσταση «Χτυποκάρδια στο θρανίο». Η επιτυχία ήταν μεγάλη και άμεση. Έτσι αποφασίστηκε να γυριστεί και ταινία.

Αυτή η φορά όμως η μουσική ήταν του Μάνου Χατζιδάκι. Μάλιστα οι προσδοκίες για επιτυχία της ήταν τόσο μεγάλες που αποφασίζεται η ταινία να γυριστεί δύο φορές, μια με Έλληνες ηθοποιούς και μια με Τούρκους, με στόχο να προβληθεί και στην γείτονα χώρα, όπου εκείνη την εποχή η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής και αγαπητή.

Η ταινία στην πρώτη προβολή της έκοψε 591.675 εισιτήρια μόνο στην Αθήνα, ενώ και στην Τουρκία πήγε πολύ καλά.

xtipokardia thranio
Από τα γυρίσματα της ταινίας, “Χτυποκάρδια στο θρανίο”.

Στην ελληνική εκδοχή της, εκτός από την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, πρωταγωνιστούσαν ακόμα ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, η Καίτη Πάνου, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος (στο ρόλο του καθηγητή που προσπαθεί να εξετάσει την Αλίκη στην τάξη, ζητώντας της να μεταφράσει ένα αρχαίο κείμενο, από το οποίο εκείνη τη μόνη λέξη που γνωρίζει είναι το όνομα…Ναυσικάαααααα), αλλά και ο Γιώργος Κωνσταντίνου, ο οποίος έγραψε ιστορία με την θρυλική περιγραφή του προφιτερόλ που προσπαθούσε να κάνει στο γκαρσόνι του ζαχαροπλαστείου.

Τα τραγούδια που ερμήνευσε η Βουγιουκλάκη στην ταινία, έμειναν στην ιστορία: «Ο αμαξάς», «Σ’ αγαπώ», «Χόρευε τουίστ», «Τα νιάτα», «Τα χτυποκάρδια»…

Advertisement

Το έξυπνο μούτρο ο Βουτσάς και το τρικ του Δαλιανίδη

έξυπνο μούτρο

Ήταν η τελευταία ταινία του Βασίλη Αυλωνίτη με την Φίνος Φιλμ κι αυτό και μόνο το γεγονός αρκεί ώστε να ανατρέξει κανείς στο ιστορικό της ταινίας «Ένα έξυπνο έξυπνο μούτρο», η οποία γυρίστηκε προς το τέλος του 1964 και έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 28 Φεβρουαρίου 1965.

Ένα έξυπνο έξυπνο μούτρο
Σκηνή από την ταινία, “Ένα έξυπνο έξυπνο μούτρο”.

Υπάρχει όμως κι άλλο ένα στοιχείο που αξίζει να αναφερθεί και το οποίο αφορά στον Γιάννη Δαλιανίδη, ο οποίος ενώ ήταν ο σκηνοθέτης της ταινίας, δεν την υπέγραψε ποτέ και στους τίτλους της εμφανίζεται ως σκηνοθέτης ένας από τους μοντέρ της Φίνος Φιλμ, ο Ανδρέας Ανδρεαδάκης. O λόγος; Καθαρά φορολογικός, αφού εκείνη τη σεζόν ο Δαλιανίδης είχε σκηνοθετήσει πολλές ταινίες και δεν ήθελε να εμφανιστεί σε μια ακόμα. Ναι, γίνονταν και τότε αυτά. Εκτός από τον Αυλωνίτη, στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ο Κώστας Βουτσάς – σε μεγάλα κέφια -, αλλά και ο σπουδαίος Νίκος Ρίζος.

Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο των Τσιφόρου-Βασιλειάδη “Ο Τηλέμαχος τρύπωσε”, που είχε ανεβάσει στο θέατρο ο θίασος Αυλωνίτης – Βασιλειάδου – Ρίζος, ο οποίος συνεργάστηκε με τον δημοφιλέστατο πρωταγωνιστή εκείνης της εποχής, Κώστα Χατζηχρήστο.

eksipno moutro

Όπως δε μας ενημερώνει η Φίνος Φιλμ, σε αυτή την κινηματογραφική μεταφορά, το ρόλο της Βασιλειάδου υποδύεται η Νανά Σκιαδά και το ρόλο του Χατζηχρήστου ο Κώστας Βουτσάς. Όσο για την υπόθεση, αυτή αφορούσε δύο συνέταιρους μιας φαρμακοβιομηχανία, τον Ιορδάνη (Νίκος Ρίζος) και τον Πότη (Βασίλης Αυλωνίτης), οι οποίοι είναι αρκετά «ζωηροί» ερωτικά. Ο Πότης είναι μέγας γυναικάς, γιατί αν και αρραβωνιασμένος με τη βασική χρηματοδότρια της επιχείρησης, Αμαλία, δεν διστάζει να την απατά με την καλλίγραμμη Νανά, την οποία και συντηρεί.

Κάποια στιγμή, ένας φιλόδοξος νεαρός, ο Τηλέμαχος (Κώστας Βουτσάς), αντιλαμβάνεται την απιστία και απειλεί ότι θα τα αποκαλύψει όλα στην Αμαλία. Έτσι, προσλαμβάνεται στην εταιρεία και ξεκινάνε τα μπερδέματα. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα οι Αντιγόνη Κουκούλη, Νινή Τζάνετ, Έλσα Ρίζου, Αλέκος Τζανετάκος, Νανά Σκιαδά, Ελένη Κριτή, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Ελεάνα Απέργη, Κώστας Φυσσούν, Κική Λεβιδιώτου. Η ταινία στην πρώτη προβολή της έκοψε 270.054 εισιτήρια και ήρθε 15η σε εισπράξεις ανάμεσα σε 93 ταινίες της σεζόν 1964-65.

Advertisement

Εγώ κάνω καλές και κακές ταινίες

καλές

Ήταν η εποχή που ο κινηματογράφος «μάγευε» τους Έλληνες, όχι μόνο με την έννοια της παρακολούθησης των ταινιών, αλλά και της ενασχόλησής τους με αυτόν. Πολλοί πίστευαν ότι είχαν ταλέντο παραγωγού και σκηνοθέτη και επένδυαν τα χρήματά τους στις ταινίες, πολλές φορές ακόμα και πουλώντας περιουσιακά τους στοιχεία.

Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν απογοητευτικό, όχι μόνο για τους ίδιους – αφού οι ταινίες που γύριζαν ήταν άθλιες -, αλλά και για τον ελληνικό κινηματογράφο γενικότερα, ο οποίος άρχισε να χάνει κάτι από τη λάμψη του, εξαιτίας αυτών των φθηνών παραγωγών, οι οποίες έφθαναν και τις 100 σε μια μόνο σεζόν.

Μάλιστα, την κατάσταση αυτή είχε πολλές φορές σχολιάσει και ο «πατριάρχης» του ελληνικού κινηματογράφου, Φιλοποίμην Φίνος, ο οποίος είχε πει το εξής: «Εγώ κάνω καλές και κακές ταινίες. Κάποιοι άλλοι κάνουν κάτι πράγματα που δεν είναι καν ταινίες».

to anthropaki

Για να επανέλθουμε όμως στην ταινία της περίπτωσής μας, είναι «Το ανθρωπάκι», η οποία γυρίστηκε το 1969, με πρωταγωνιστές τους Κώστα Βουτσά, Μάρθα Καραγιάννη και Σπύρο Καλογήρου, και σατίριζε αυτή ακριβώς τη μανία των Ελλήνων με τον κινηματογράφο. Η υπόθεση, σύμφωνα με την Finos Film, ήταν η εξής: «Ένας υφασματέμπορος, ο Ευτύχιος Κοπέογλου, παντρεύεται την υπάλληλο του Κική, παρά τη σφοδρή αντίρρηση της μητέρας του, της κυρα-Πολυξένης.

Με την Κική είναι επίσης ερωτευμένος και ο χασάπης της γειτονιάς, ο Παναγιώτης, ο οποίος κάποια μέρα αποφασίζει να γίνει παραγωγός μιας ταινίας και μάλιστα με πρωταγωνίστρια την Κική. Ο ζηλιάρης Ευτύχιος, μπροστά στην επιμονή της γυναίκας του, συμφωνεί τελικά και επιπλέον αποδέχεται να κρατηθεί κρυφός ο γάμος του, ώστε να μην γίνει εμπόδιο στην καριέρα της.

Τα προβλήματα για τον Ευτύχιο έχουν μόλις αρχίσει, ιδιαιτέρως όταν η Κική μένει έγκυος και επιπλέον πρέπει, σύμφωνα με το σενάριο, να παντρευτεί τον συμπρωταγωνιστή της». Το σενάριο και η σκηνοθεσία ήταν του Γιάννη Δαλιανίδη και η μουσική του Μίμη Πλέσσα. Στο «Ανθρωπάκι» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Νίτσα Μαρούδα, Μαίρη Μεταξά, Μίτση Κωνσταντάρα, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Νάσος Κεδράκας, Γιώργος Γρηγορίου, Δημήτρης Κλαιρής, Ανθή Γούναρη, Βαγγέλης Παύλου, Νίκος Κυριακίδης, Χρήστος Νάτσιος, κ.α.

Ενδιαφέρον tip είναι ακόμα το γεγονός ότι η Ρίτα Σακελλαρίου ντουμπλάρει τραγουδιστικά τη Μάρθα Καραγιάννη στη σκηνή του τραγουδιού της ταινίας που γυρίζει. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους την 1η Δεκεμβρίου του 1969 και έκοψε 368.680 εισιτήρια.

Advertisement

Ο Αντωνάκης και η Ελενίτσα για πρώτη φορά έγχρωμο

elenitsa antonakis followme
elenitsa antonakis followme
Ο Αντωνάκης η κλασική ασπρόμαυρη ελληνική ταινία “Η γυνή να φοβείται τον άντρα” μετατράπηκε από την Καραγιάννης – Καρατζόπουλος σε έγχρωμη! Θα πάθεις πλάκα!
Με το στόμα ανοιχτό μείναμε σήμερα όταν η περιήγηση στο διαδίκτυο μας έφερε μπροστά σε ένα μικρό θαύμα. Είδαμε μπροστά στα μάτια μας να ξαναπαίζεται η κλασική ελληνική ταινία “Η γυνή να φοβείται τον άντρα” όχι ασπρόμαυρη αλλά με χρώματα, έντονα χρώματα! Τι φορούσε ο Αντωνάκης, τι χρώμα είχαν τα φουστάνια της Ελενίτσας και πώς ήταν η οικία Κοκοβίκου στην στην οδό Τριπόδων 32 και Ραγκαβά της Πλάκας;

Δες τι βίντεο και θα γεμίσει η ψυχή σου συναισθήματα, όπως και η δική μας!

Το 2016 η “Καραγιάννης Καρατζόπουλος” γιορτάζει τα πενήντα χρόνια επιτυχιών της στον ελληνικό κινηματογράφο και την ελληνική τηλεόραση. Έχοντας, λοιπόν, στη διάθεσή της έναν τεράστιο κατάλογο ελληνικών ταινιών που ξεπερνάει τις 325 και καλύπτει πάνω από εξήντα χρόνια ελληνικού Κινηματογράφου, αποφάσισε να καινοτομήσει και να μετατρέψει την ασπόμαυρη ταινία του Γ.Τζαβέλλα (και του 1965) σε έγχρωμη.

Η επεξεργασία έγινε στα West wing studios, inc. στη Φλόριντα και η ταινία θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά την Τρίτη 1η Μαρτίου στa Village στο Μαρούσι. Εκεί η “Καραγιάννης Καρατζόπουλος” θα γιορτάσει τα πενήντα χρόνια λειτουργίας της και τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου δημιουργού Γιώργου Τζαβέλλα, παρουσιάζοντας έγχρωμη “σα να γυρίστηκε χθες” αυτή την υπέροχη ταινία με πρωταγωνιστές τη Μάρω Κοντού και τον Γιώργο Κωνσταντίνου

Advertisement

Τι δουλειά έκανε ο Σωτήρης Τζεβελέκος

387049b89a11c0f81a6f2b3662f9f079 3 696x418 1
387049b89a11c0f81a6f2b3662f9f079 3 696x418 1

Δουλειές εφήμερες που είχαν κάνει και εξακολουθούν να κάνουν κι άλλοι μεγάλοι και σπουδαίοι άνθρωποι του θεάτρου, της τηλεόρασης και του κινηματογράφου κρατώντας  την αξιοπρέπεια τους και πάνω από όλα την αυθεντικότητα του χαρακτήρα τους. Ενα διάστημα είχε εργαστεί ως ταξιτζής για να τα φέρει βόλτα.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Δόρα Στράτου 1903-1988

Δόρα Στράτου
Η Δόρα Στράτου (Δωροθέα Στράτου) υπήρξε ηθοποιός, χορογράφος και θιασάρχης. Ιδρύτρια του ομωνύμου συγκροτήματος Ελληνικών Χορών. Γεννήθηκε...

Οι προικοθήρες 1964-1965

Οι προικοθήρες
Η ταινία, "Οι προικοθήρες" προβλήθηκε τη σαιζόν 1964-1965 και έκοψε 59.829 εισιτήρια. Ήρθε στην 69η θέση σε...