20.9 C
Athens
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Ήξερες ότι η Άννα Παναγιωτοπούλου…

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ήταν Ελληνίδα ηθοποιός και...

Ποια ηθοποιός κάνει τις υψηλότερες τηλεθεάσεις με τις ταινίες της

Ο Χρήστος Κωνσταντίνου αποκαλύπτει ποια ηθοποιός της...

Ελένη Προκοπίου: Ο επίγειος παράδεισος της στο Ξυλόκαστρο

Στο πανέμορφο Ξυλόκαστρο και κυριολεκτικά πάνω στο...
Blog Σελίδα 247

Η άγνωστη ιστορία του Δημήτρη Μητροπάνου

dimitris mitropanos 1
dimitris mitropanos 1

Αρχές του 60. Στην Τριάνα του Χειλά, ένα από τα πιο γνωστά μαγαζιά της νυχτερινής Αθήνας, ένα γυμνασιόπαιδο, παρακολουθεί όλο το βράδυ όρθιο, το ίνδαλμα του. Τον Στέλιο Καζαντζίδη, που τραγουδά με τη Μαρινέλλα. Εκείνη την στιγμή δεν φανταζόταν ότι λίγα χρόνια αργότερα, ο κόσμος θα χειροκροτούσε τον ίδιο. Ήταν ο Δημήτρης Μητροπάνος.

Η χορωδία και οι αποβολές.
“Μικρή Μόσχα” είχε αποκαλέσει τη γειτονιά που μεγάλωσε, σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του και αυτό γιατί στη συνοικία που γεννήθηκε, στις 2 Απριλίου του 1948, στην Αγία Μονή Τρικάλων, οι περισσότερες οικογένειες ήταν αριστερές. Ο πατέρας του ήταν κομμουνιστής που συμμετείχε στον εμφύλιο. Ο Μητροπάνος δεν τον γνώρισε γιατί είχε φύγει από το σπίτι κυνηγημένος. Μέχρι τα 16 του νόμιζε πως είχε σκοτωθεί στον Εμφύλιο Πόλεμο. Τότε έλαβε ένα γράμμα το οποίο τους ενημέρωνε ότι ζει στην Ρουμανία. Τον συνάντησε για πρώτη φορά στα 29 του χρόνια. Μεγάλωσε με τη μάνα του, μέσα στην φτώχεια, την πείνα και τις στερήσεις.

Αναγκαστικά από μικρός δούλευε τα καλοκαίρια. Πρώτα ως σερβιτόρος στην ταβέρνα του θείου του και ύστερα οικοδομή και σε ξυλουργείο, στις κορδέλες κοπής ξύλων. Πάντα όμως έβρισκε χρόνο για τραγούδι. Με τα γειτονόπουλά του είχαν φτιάξει μία χορωδία και τραγουδούσαν τα βράδια καντάδες. Κάποτε βρέθηκε με την παρέα στην Ελάτη, σε μια κατασκήνωση που είχε ο Γιώργος Σαμολαδάς, φίλος και στιχουργός του Απόστολου Καλδάρα. Εκεί τον πρωτοάκουσε και ο Καλδάρας και του είπε: “Έχεις καλή φωνή, είσαι μικρός όμως και πρέπει να τη δουλέψεις”. Ο 12χρονος Μητροπάνος χάρηκε αλλά εκείνη την εποχή το τραγούδι δεν ήταν μέσα στα σχέδια του. Τα όνειρά του ήταν άλλα . Σύντομα γράφτηκε στο κομμουνιστικό κόμμα, σε μια εποχή που τα πάθη ήταν έντονα και ο αντικομμουνισμός κυριαρχούσε στο δημόσιο βίο. Όπως είπε οι ιδέες και το αριστερό παρελθόν της οικογένειας του, ήταν η αιτία για να κηρυχθεί “ανεπιθύμητος” από τα γυμνάσια της περιοχής. Το ίδιο έγινε και στην ΑΘήνα.

Ο Μητροπάνος με παρέα στην Κομοτηνή, όταν ήταν φαντάρος στην Αλεξανδρούπολη, το 1973. Λέγεται ότι πήγαινε συχνά Κομοτηνή, εξαιτίας μιας κοπέλας


Η πολιτική δράση

Το 1964, μετακόμισε στην Αθήνα με το θείο του, που μόλις είχε έρθει από την εξορία για να τελειώσει το γυμνάσιο. Αμέσως ανέπτυξε έντονη πολιτική δράση. Έγινε μέλος της νεολαίας Λαμπράκη, συμμετείχε σε πορείες, εξέφραζε ανοιχτά τις ιδέες του. Οι καθηγητές του τον συμβούλευαν » να τα παρατήσει και να βρει καμιά δουλειά». Ακόμα και το δίπλωμα οδήγησης κατάφερε να το βγάλει μετά τη μεταπολίτευση. Τελικά ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές σπουδές σε ιδιωτικό σχολείο! Στα χρόνια που ακολούθησαν έμεινε πιστός στις απόψεις του, αλλά συνέχισε πλέον μακριά από την κομματικά δράση, καθώς δεν ήθελε να ακολουθεί την αυστηρή κομματική γραμμή.

></figure><p><strong>Η γνωριμία με τον Ζαμπέτα, τον Θεοδωράκη και τον Μπιθικώτση</strong></p><p>Με τον θείο του βρέθηκαν σε ένα νυχτερινό κέντρο που τραγουδούσε ο Μπιθικώτσης. Μόλις τελείωσε το πρόγραμμα η παρέα του θείου του, τον έβαλε να τραγουδήσει. Όταν τον άκουσε ο Μπιθικώτσης του είπε: «εσύ πρέπει να γίνεις τραγουδιστής, έλα να σε πάω εγώ στην Columbia » Έτσι και έγινε. Στην “Columbia”, του σύστησαν τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον άνθρωπο που έγινε δεύτερος πατέρας του. Πριν το καταλάβει, ο Ζαμπέτας τον υιοθέτησε καλλιτεχνικά και τον ενέταξε στο σχήμα που εμφανιζόταν στα «Ξημερώματα». Ήταν μόλις 16 χρόνων. Τα βράδια τραγουδούσε και το πρωί πήγαινε σχολείο. Ο συνθέτης τον πήρε υπό την προστασία του και ποτέ δεν τον ενόχλησε η αριστερή πολιτική του δράση. Άλλωστε και ο Ζαμπέτας είχε περάσει από την ΕΠΟΝ κατά τη διάρκεια της κατοχής, αλλά χωρίς να συμφωνεί ιδεολογικά με τον κομμουνισμό.</p><figure class=></figure><p><strong>Ο μεγάλος δάσκαλος του χάρισε και την πρώτη του επιτυχία, τη “Θεσσαλονίκη”, το 1967.</strong> Είχε προσπαθήσει και στο παρελθόν να ηχογραφήσει τραγούδια αλλά η λογοκρισία τα απέρριψε. Το 1966 τυχαία είχε γνωρίσει τον Θεοδωράκη, ο οποίος εκτίμησε τη χροιά της φωνής και τον χαρακτήρα του. Ένας καλλιτέχνης του Μίκυ ασθένησε και κάποιος έπρεπε να τον αντικαταστήσει σε μια σειρά συναυλιών στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Ο ταλαντούχος και καλότυχος Δημήτρης Μητροπάνος, ερμηνεύει κομμάτια από τη «Ρωμιοσύνη» και το «Άξιον Εστί». Ο ίδιος θυμάται ότι είχε παγώσει και τον έσπρωξε ο Ξυλούρης για να βγει στη <a class=σκηνή.

Τα τραγούδια της καριέρας του

Παρόλο που είχε παραδεχθεί ότι δεν του άρεσε καθόλου η διαδικασία της ηχογράφησης και του στούντιο, έκανε πολλούς δίσκους κατά τη διάρκεια της πορείας του. Πρώτος σημαντικός σταθμός στην καριέρα του ήταν ο δίσκος “Άγιος Φεβρουάριος” σε μουσική Δήμου Μούτση και στίχους Μάνου Ελευθερίου. Ο ίδιος θεωρούσε ότι ο συγκεκριμένος δίσκος, μαζί με το έργο «Στου Αιώνα την Παράγκα» που έκανε με τον Θάνο Μικρούτσικο ήταν οι καλύτερες δισκογραφικές δουλειές του. Ήταν μεγάλος ερμηνευτής και πάντα καλότυχος. Η περίφημη “Ρόζα” ήταν 10 χρόνια στο συρτάρι του Μικρούτσικου μέχρι να τη δώσει στο Μητροπάνο να την τραγουδήσει. Το ίδιο συνέβη και με το “Σε αναζητώ στη Σαλονίκη” του Μάριου Τόκα. Ένα τραγούδι που απογείωσε με τη φωνή του ο Μητροπάνος.

Ο Τόκας αρνιόταν πεισματικά για χρόνια να το δώσει σε κάποιον ερμηνευτή, ενώ όλοι πίστευαν ότι το τραγούδι δεν θα αρέσει στον κόσμο, γιατί είχε «δύσκολους» στίχους. Η συνεργασία με τον Τόκα, το 1992 τον έστρεψε σε πιο έντεχνους δρόμους. Είκοσι χρόνια μετά συμμετείχε στο άλμπουμ-αφιέρωμα στο συνθέτη Μάριο Τόκα με τίτλο «Ήλιος Κόκκινος”. Αυτή ήταν και η τελευταία του ηχογράφηση, λίγες μέρες πριν το θάνατο του, στις 17 Απριλίου του 2012. Στη 45χρονη πορεία του στο ελληνικό τραγούδι, ο Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους δημιουργούς του λαϊκού αλλά και του έντεχνου τραγουδιού. Όπως είπε ένας φίλος του, ήταν ένας μεγάλος καλλιτέχνης και ένας μέγιστος άνθρωπος.

Advertisement

Δείτε ένα συλλεκτικό βίντεο της παλιάς Αθήνας

συλλεκτικό

Μια εικόνα της πρωτεύουσας τελείως διαφορετική και… vintage μας περιγράφει το παρακάτω βίντεο:

Ρετρό αυτοκίνητα και λεωφορεία…η πλατεία Συντάγματος και το παλιό αεροδρόμιο όπως δεν τα έχετε ξαναδεί! Το υπέροχο video έδωσε στη δημοσιότητα η British Pathe και είναι ένα τουριστικό αφιέρωμα στην παλιά Αθήνα από το 1961!

Απολαύστε το στο ellinikoskinimatografos.gr

Advertisement

Ιστορία που θυμούνται λίγοι

diodia 1
diodia 1

Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι τη δεκαετία του ΄20, κοντά στη γέφυρα της Χαλκίδας υπήρχε παράγκα του Δήμου, όπου οι αρμόδιοι υπάλληλοι εφάρμοζαν τα λεγόμενα  «διαπύλια τέλη» , ένα θεσμό που υπήρξε προπομπός των διοδίων.

Οι υπάλληλοι  φρόντιζαν να ελέγχουν όλα τα είδη των εμπορευμάτων που έμπαιναν στη πόλη, αγροτικά και άλλα, και να εισπράττουν τον ανάλογο δημοτικό φόρο. Το καθημερινό εμπόρευμα ήταν το γάλα που το έφερναν οι Χαλιώτες για να το πουλήσουν στη Χαλκίδα μέσα σε κάδους φορτωμένους σε γαϊδουράκια. Οι υπάλληλοι εξέταζαν το γάλα και αν καμιά φορά το έβρισκαν νερωμένο το αδειάζαν στη θάλασσα!

Τέτοιους δημοτικούς σταθμούς για την είσπραξη τελών υπήρχαν και σε άλλα σημεία της πόλης που ήταν περάσματα προς τα ενδότερα: στον Άγιο Στέφανο, την οδό Μεσσαπίων και στην Λιανή Άμμο. Κάρα γεμάτα προϊόντα από κηπευτικά, ντομάτες, μελιτζάνες, σταφύλια και άλλα φρούτα πηγαινοέρχονταν καθημερινά από τα γύρω χωριά τροφοδοτώντας τη Χαλκίδα.

Advertisement

Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα 1969-1970

Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα

Η ταινία, “Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα” προβλήθηκε τη σαιζόν 1969-1970 και έκοψε 360.495 εισιτήρια. Ήρθε στην 11η θέση σε 99 ταινίες.

Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα
Σκηνή από την ταινία, “Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα”.

-Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο του Αλέκου Σακελλάριου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου “Σαράντα και…”, που είχε ανεβάσει μερικά χρόνια νωρίτερα η Μαίρη Αρώνη.

-Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, η Ρένα Βλαχοπούλου αποκάλεσε την Τασσώ Καββαδία “κοκκάλω”, σκορπίζοντας άφθονο γέλιο στους συντελεστές. Έτσι, ο Γιάννης Δαλιανίδης αποφάσισε να ξαναγυρίσει πολλές σκηνές της ταινίας προσθέτοντας την συγκεκριμένη ατάκα.

-Η σκηνή στην οποία η Ρένα Βλαχοπούλου χορεύει κάνοντας ακροβατικά, γυρίστηκε χωρίς ντουμπλέρ, με την ίδια να κάνει όλες τις δύσκολες φιγούρες και μάλιστα με κωμικό τρόπο.

-Μοναδικές ερμηνείες τόσο από την Ρένα Βλαχοπούλου όσο και από τους Τασσώ Καββαδία και Γιάννη Μιχαλόπουλο, με σκηνές που θυμίζουν Χοντρό – Λιγνό και διάλογους που υποστηρίζουν αυτό που λέμε “αληθινή κωμωδία”.

Περίληψη της ταινίας, “Μια τρελλή τρελλή σαραντάρα”

Η Τζένη Πετρομιχάλη (Ρένα Βλαχοπούλου) είναι μία σαραντάρα, χήρα από μεγάλη και πλούσια οικογένεια. Δύο χρόνια η Τζένη πένθησε για τον σύζυγό της αλλά πλέον θέλει να προχωρήσει και να ευχαριστηθεί τη ζωή της. Σε μία από τις εξόδους της με τα αδέλφια της, γνωρίζει με τον Τάκη (Ανδρέας Μπάρκουλης).

Ο Τάκης είναι ένας ώριμος και κομψός κύριος, ο οποίος εργάζεται ως βιολιστής σε ένα κέντρο διασκέδασης, όπου συναντιούνται με την Τζένη. Τα αδέλφια της, ο Ορέστης (Γιάννης Μιχαλόπουλος) και η Αιμιλία (Τασσώ Καββαδία) από την άλλη, έχουν διαφορετική γνώμη και προετοιμάζουν το έδαφος, για το συνοικέσιο που έχουν συμφωνήσει με τον κατά πολύ μεγαλύτερό της εφοπλιστή Γεώργιο (Τζώρτζη) Χατζηθωμά (Γιώργος Γαβριηλίδης).

Η Τζένη εκμυστηρεύεται τον έρωτά της για τον Τάκη στην φίλη της Καίτη (Μέλπω Ζαρόκωστα), η οποία προσπαθεί με κάθε τρόπο και την καλύπτει στις διάφορες εξορμήσεις της με τον αγαπημένο της. Δυστυχώς όμως τα αδέλφια της δεν αργούν να την καταλάβουν λόγω κάποιων γεγονότων που προκύπτουν.

Ο Ορέστης και η Αιμιλία προσπαθούν με κάθε τρόπο να συνετίσουν την Τζένη, σύμφωνα πάντα με τα δικά τους μέτρα και σταθμά, τονίζοντάς της συνεχώς τη θέση που έχουν αυτή και η οικογένειά της στην κοινωνία, αλλά με κανένα αποτέλεσμα. Η ιστορία τελειώνει με την Τζένη να παίρνει τη μεγάλη απόφαση και να τα παρατάει όλα και όλους, προκειμένου να ακολουθήσει την καρδιά της, που την οδηγεί στην Ιταλία μαζί με τον αγαπημένο της.

Advertisement

Χριστούγεννα 1932 στην Παλιά Αθήνα

Χριστούγεννα

«Σας δίδω μίαν συμβουλήν: Του χρόνου, την παραμονήν των Χριστουγέννων, εάν δεν έχετε πού να πάτε, εάν δεν ξεύρετε πώς να περάση λίγο η ώρα σας, σας συνιστώ να κάμετε μια βόλτα στην αγορά.

Παραξενεύεσθε; Έχετε άδικον. Διότι είνε αναμφισβήτητον ότι η παραμονή εις την αγοράν των Αθηνών κατά την παραμονήν των Χριστουγέννων είνε τόσον προβληματική όσον και… διασκεδαστική!

Χριστούγεννα 1932 στην Παλιά Αθήνα

Αιξ Περλεπέ: 28
Κυμάς: 36
Χοιρίδιον Χαλκίδος: 42
Εντόσθια: 30

Έτσι μανθάνει κανείς ότι η Χαλκίς παράγει χοιρίδια, η Θήβα μοσχάρια, ο Περλεπές κατσίκες και το γάλα… αρνάκια…

Δεξιά και αριστερά συζητήσεις:
-Έχετε μυαλά;
-Αμ αν είχα μυαλά, δεν θα ήμουνα χασάπης!

Ελληνίζων κρεοπώλης εξηγεί εις τον πελάτην:
-Δεν σ’αρέσει το κρέας; Είνε αμνός.
-Μου φαίνεται πως είνε… αχαμνός!

Κάποιος γαλατάς παζαρεύει ένα αρνάκι:
-Δεν θέλω αρνάκι του γαλάτου, διότι ξέρω ότι όλα τα γάλατα είνε νερωμένα… Γαλατάς είμαι!

Ο αθεόφοβος τύπος που κυνηγά της γυναίκες, είνε πολυάσχολος. Το περιβάλλον τον επηρεάζει τρομερά. Τον ακούω μια στιγμή να λέγη:
-Να χαθής κατσίκα!

Απορώ πως δεν της είπε:
-Να χαθής αιξ περλεπέ!

… Εις ένα από τους διαδρόμους της αγοράς, υπάρχει ένα ουζοπωλείον του ποδαριού!…

Και εδώ συνωθείται κόσμος πολύς. Άνθρωποι, μάλλον λαϊκών τάξεων, προσπαθούν μέσα εις τον συνωστισμόν να πάρουν ένα ούζο εις το πόδι. Οι μεζέδες; Μάλλον στοιχειώδεις. Εν τούτοις υπάρχει μεταξύ των απαραιτήτων τουρσιών και ελαιών και ένα πιατάκι με… παστουρμάν. Ρίπτω ένα βλέμμα προς την ταμπέλλαν του καταστήματος. Το όνομα του ουζοπώλου λήγει εις… ογλού. Χωρίς καμμιά αντίρρησιν δικαιολογώ τον παστουρμά:

Νάτος πάλιν και ο αθεόφοβος τύπος που πλησιάζει της γυναίκες. Έχει διπλαρώσει τώρα κάποιο δουλικό και του ψιθυρίζει:

-Ένα μεζεδάκι θέλω!… Αχ!…

Αποφεύγω να πιω ούζο. Είνε τόσον μεγάλη η κίνησις του μαγαζιού, ώστε καταντά προβληματικόν το πλύσιμο των ποτηριών. Άλλως τε η ώρα περνά και φοβούμαι μήπως χάσω τα μανάβικα! Φεύγω.

Πατάτες, ντομάτες, ραδίκια, αντίδια, παντζάρια, σελινόριζες, πιπεριές, κρεμμύδια, ραπανάκια, σέσκουλα, φασολάκια, βλίτα, πορτοκάλια, μήλα, αχλάδια, μανδαρίνια… Λαβύρινθος!

Ο κόσμος συνωθείται απελπιστικά. Είνε προφανές, ότι όλοι οι Αθηναίοι έδωσαν ραντεβού εις την κεντρικήν αγοράν. Τα μανάβικα και αυτά στολισμένα με κονκάρδες δια το επίσημον της ημέρας… Φωναί διασταυρούνται:

-Πόσο η ντομάτες;
-Αλεξανδρείας είνε;
-Πράσσα έχετε;
-Πάρε σελινόριζες για να της κάνης με το χοιρινό… Λουκούμι σου λέω… Λουκούμι!

Πάλι τα κάλαντα:
-Και εις έτη πολλά!

Ο αθεόφοβος τύπος που κυνηγά της γυναίκες, παρών κι’αυτός. Πλησιάζει μία και της ψιθυρίζει:
-Μ’ ανάβεις.

Εκείνη θυμώνει και φαίνεται, μάλιστα, ότι ανάβει και εκείνη… από τον θυμό! Του σκάει ένα μεγαλοπρεπές χαστούκι, ενώ του λέγει και αυτή επηρεασμένη από το περιβάλλον:

-Να χαθής μπάμια!…
Ο μπάμιας απομακρύνεται σιωπηλός. Σκέπτομαι να τον μιμηθώ και εγώ. Άλλως τε ο κόσμος σιγά-σιγά αραιώνει…

Καλήν εσπέραν άρχοντες
αν είνε ορισμός σας…

Δ.Γιαννουκάκης, Δεκέμβριος 1932, «Αθηναϊκά Νέα»

Advertisement

Η λέξη Έλληνας απαγορευόταν επί 1.500 χρόνια

Έλληνας

Η μεγαλύτερη καταστροφή του ελληνισμού –χωρίς αμφιβολία– έγινε κατά τη διάρκεια του 4ου μ.Χ. αιώνα. Από τότε και για τα επόμενα 1500 χρόνια ακόμη και το όνομα Έλληνας απαγορεύτηκε τελείως να χρησιμοποιείται.

Στη διάρκεια αυτών των 1500 ετών ψάξτε να βρείτε το όνομα Έλληνας σε ό,τι έμεινε γραπτό στην eλληνική γλώσσα. Δεν υπάρχει. Έγινε καταπιεστικά Ρωμαίος ή Ρωμιός και η Ελλάδα και οι Έλληνες ξεχάστηκαν για πάντα.

Το όνομα Έλληνας ήταν απαγορευμένο επί ποινή ΘΑΝΑΤΟΥ. Συκοφαντήθηκε ανελέητα και κακόβουλα και έγινε συνώνυμο του ειδωλολάτρη, μία λέξη ειδικά κατασκευασμένη για τους έλληνες μόνο με «πνευματική» μανία.

Κατά το υπόλοιπο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, τα χρόνια του Βυζαντίου και κατά την τουρκοκρατία, ο ραγιάς Ρωμιός είχε ξεχάσει τελείως την Ελλάδα, την ελληνικότητά του και το ίδιο το όνομά του. Τον έκαναν να απεχθάνεται τον έλληνα και για αυτό έγινε ρωμιός και μάλιστα να είναι υπερήφανος για αυτό. Κανένας άλλος λαός στον κόσμο δεν πέταξε το όνομά του για να πάρει το όνομα του κατακτητή. Θλιβερό κατάντημά μας. Έμεινε, όμως, η ελληνική γλώσσα η οποία εξυπηρέτησε το εκάστοτε κατεστημένο, αλλά και αυτή αλλοιώθηκε βάναυσα να το υπηρετεί. Χιλιάδες λέξεις της πήραν άλλη σημασία που ήθελαν οι κατακτητές οι οποίοι ήξεραν ότι ένα λαό τον κατακτάς όταν όντως του αλλάζεις τη γλώσσα του.

Η 25η Μαρτίου 1821 έφτασε σαν ένας εφιάλτης και τον ξύπνησε, γιατί στο βαθύ υποσυνείδητο όλοι οι σκλάβοι Ρωμιοί ήξεραν ότι ήταν «Έλληνοι». Ευτυχώς τους είχε μείνει και αυτό μέσα στη ρωμαίικη παράδοση. Τα δημοτικά μας τραγούδια και πάλι ευτυχώς κράτησαν κάτι από αυτή την καταστροφική ισοπέδωση. Αυτή ήταν η ζοφερή κατάσταση των Ελλήνων όταν ανέτειλε το 1821.

Κατά την Αναγέννηση οι Ευρωπαίοι μάς «άνοιξαν» λίγο τα μάτια, αλλά η λάμψη της, δυστυχώς, δεν μπορούσε να φτάσει σε κάθε ελληνική γωνιά της Μεσογείου. Εξάλλου ακολούθησαν και τα 400 χρόνια της μαύρης Τουρκοκρατίας.

Μέχρι και το 1821 –και πολύ μετά από αυτό– η πραγματικότητα ήταν ότι όλος ο Ελληνισμός έμεινε πρώτα από όλα ανιστόρητος και συνεπώς ανελλήνιστος. Η ρωμιοσύνη τον κρατούσε απολίτιστο και κάτω από την εξουσία των δογμάτων και τον τυραννούσε πολιτικά, αλλά περισσότερο πνευματικά.

Ακόμη και μετά το 1821 η Ευρώπη φιλελληνικά προσπάθησε να μάς βοηθήσει, αλλά το ρωμαίικο έμεινε πάντοτε εναντίον της Ελλάδας και κάθε τι ελληνικό. Ακόμη και σήμερα ονομάζουμε τους προγόνους μας, τους φωτοδότες της ανθρωπότητας φευ, τους ιδεολάτρες που έσπειραν το σημερινό μας πολιτισμό, χλευαστικά τους υποβιβάζουμε και τους αποκαλούμε αηδιαστικά ειδωλολάτρες!

Η ελληνικότητά μας ακόμη και σήμερα διαστρεβλώνεται, τις περισσότερες φορές αποκρύπτεται και αλλοιώνεται τόσο άδικα ώστε να την απωθούμε. Ο σημερινός έλληνας αγνοεί τελείως το παρελθόν του και τον εαυτό του. Με τη ρωμιοσύνη γίναμε ένας λαός σχιζοφρενής. Τι μέλλον μπορεί να έχει ένας λαός ο οποίος δεν γνωρίζει την ένδοξη ιστορία και το λαμπρό παρελθόν του το οποίο θα πρέπει να τον οδηγεί στο μέλλον για σημαντικότερα κατορθώματα; Οι Ευρωπαίοι ακόμη και σήμερα περιμένουν σπίθες αναλαμπής από τον ελληνισμό που δεν έρχονται.

Ως ρωμιοί τι έχουμε δώσει στον κόσμο; Η Ευρώπη κατά την Αναγέννηση αναγεννήθηκε μέσα στο αρχαίο ελληνικό πνεύμα. Εμείς είμαστε αιώνες πίσω και ζούμε μέσα σε ένα δογματισμό και κρατικισμό που δεν είναι ελληνικά και αυτό ακριβώς μας απομονώνει από την Ευρώπη, αλλά περισσότερο εκμηδενίζει τις δημιουργικές δυνάμεις του Ελληνισμού. Με μία τόσο μακραίωνη ταπείνωση, ο σημερινός Έλληνας δεν γνωρίζει το χθες και είναι ανίκανος να προβλέψει και να βαδίσει στο ελληνικό του μέλλον. Αυτό μας έχει φέρει σε μία κατάσταση βαρβαρότητας που τη ζει σήμερα ο Έλληνας μέσα στη χρεοκοπία του.

Το πιο σημαντικό πράγμα που μας έφερε τα ο 1821 –εκτός από την ελευθερία από τον τουρκικό ζυγό– είναι που ξαναέφερε στην επιφάνεια και ζωντάνεψε τα ονόματα Ελλάς και Έλληνες. Να, λοιπόν γιατί η γενναία Ελληνική Επανάσταση αφορίστηκε τόσο πανηγυρικά! Η ρωμιοσύνη μάς ήθελε ανιστόρητους, βάρβαρους και σκλάβους. Ποιος το αμφιβάλει αυτό;

Εάν έχετε διαβάσει δύο-τρία βιβλία Ιστορίας, βάλτε το χέρι στην καρδιά σας και πέστε ότι όλα τα ανωτέρω είναι ψέματα. Η καρδιά που χτυπάει ελληνικά και βλέπει ελεύθερα και με πόνο την κατάντιά μας, θα ομολογήσει την αλήθεια που φαίνεται με γυμνό μάτι. Ας κοιτάξουμε λίγο γύρω μας.

Είχε απόλυτο δίκιο ο ποιητής μας Κωστής Παλαμάς που διακήρυξε: Αυτό το λόγο θα σας πω δεν έχω άλλο κανένα. Μεθύστε με το αθάνατο κρασί του Εικοσιένα. Μόνο τότε θα ψάλλουμε με πολλή υπερηφάνεια τα αθάνατα λόγια του εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού.

Απ’ τα κόκκαλα βγαλμένη
Των ελλήνων τα ιερά
Και σαν πρώτα ανδρειωμένη
Χαίρε, ω χαίρε Ελευθεριά!

Advertisement

Aliki my love: Η άγνωστη ξένη ταινία της Αλίκης

Aliki my love

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη γύρισε το 1962 με τη Φίνος Φιλμ την πρώτη της διεθνή ταινία με τίτλο «Aliki my love». Σκηνοθέτης ήταν ο Ρούντολφ Ματέ και παρτενέρ της Αλίκης, ο Άγγλος ηθοποιός Τζες Κόνραντ.

Η πρεμιέρα της ταινίας, “Aliki my love” δόθηκε στο Λονδίνο στις 10 Ιουνίου 1963, ενώ στην Ελλάδα προβλήθηκε πρώτη φορά το 1964 χωρίς να γνωρίσει, όμως, επιτυχία εφάμιλλη με τις άλλες ταινίες της Αλίκης.Η Αλίκη πίστευε πως ο Φίνος ήταν ο υπαίτιος που η διεθνής ταινία της δεν σημείωσε την αναμενόμενη επιτυχία στο εξωτερικό, μιας και όπως έλεγε, φοβόταν μην του φύγει απο την Ελλάδα και την χάσει!

Η Φίνος Φιλμς με μια βρετανική εταιρία παραγωγής συνεργάστηκαν για την παραγωγή της ταινίας με σκηνοθέτη τον Ρούντολφ Μάτε που την δεκαετία του ’40 ήταν από τους εκπροσώπους του φιλμ νουάρ (κυρίως ως κινηματογραφιστής).

αλικη

Στο εξωτερικό την διανομή ανέλαβε η LIONEX films με έδρα τη Νέα Υόρκη. Οι παραγωγοί ΑQUARIUS PRODUCTION, φημολογείται ότι ήταν από το Ισραήλ (για αυτό και στην κόπια, εκτός από τους ελληνικούς υπότιτλους υπάρχουν και εβραϊκοί.).

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μετά την προβολή στο εξωτερικό ταινιών όπως η «Αστέρω» (που το 1958 προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου κερδίζοντας θερμές κριτικές) αλλά και μικροσκανδάλων (όπως η περιβόητη γνωριμία – σχέση με τον τότε διάδοχο Κωνσταντίνο, που ο ιταλικός τύπος κυρίως, το 1960, κάλυψε δημοσιογραφικά) πίστεψε πως θα μπορούσε να κάνει ένα διεθνές άνοιγμα στην καριέρα της.

Η ιστορία της ταινίας «Aliki my love» περιγράφει το πώς ένας πλειμποϋ Αμερικάνος (Τζες Κονραντ) κερδίζει μια μεγάλη κληρονομιά στην άλλη άκρη του κόσμου, σε ένα νησάκι ελληνικό, την Ευτυχία.

Πηγαίνοντας να πιστοποιήσει την αξία της περιουσίας προκειμένου να την ρευστοποίησει και να βγάλει ζεστό χρήμα, θα βρεθεί σε έναν μικρό ελληνικό νησιώτικο παράδεισο, φιλοξενούμενος μιας καπάτσας νησιώτισσας και της γοητευτικής κόρης της (αυτή είναι η Βουγιουκλάκη) που θα τον μπλέξουν σε πολλές απρόβλεπτες ιστορίες που τελικά θα του αλλάξουν την ζωή.

Η ταινία «Aliki my love» τελικά δεν είχε την πορεία που αναμενόταν.

Tο αποτέλεσμα του Μάτε σε συνδυασμό με το σενάριο οδήγησαν την Βουγιουκλάκη σε μια αμήχανη παρουσία μπροστά στον φακό.

Σκηνές χωρίς ρούχα πάντως δεν υπήρξαν, όπως φημολογείται και μια υποτιθέμενη τολμηρή σκηνή στην παραλία, με στηθόδεσμο, δεν αποτελεί τέτοιου είδους σκηνή. Aυτό αναφέρεται γιατί η επί μισό αιώνα εξαφάνιση της ταινίας, στήριξε για χρόνια μια παραφιλολογία που ήθελε την Βουγιουκλάκη, εδώ, να έχει κάνει και τολμηρές πόζες.

Advertisement

Του έβαλε τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι

papoutsia1 1
papoutsia1 1

Όλοι οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου, διατηρούσαν στα παλάτια τους νάνους, για να τους διασκεδάζουν στα συμπόσια τους.

Οι «τζουτζέδες» αυτοί -όπως τους έλεγαν- ήταν σχεδόν παντοδύναμοι και μπορούσαν να καταδικάσουν σε θάνατο ή ν’ ανεβάσουν στα ψηλότερα αξιώματα, όποιον ήθελαν:

Οι αυτοκράτορες τους είχαν φοβερή αδυναμία και ποτέ δεν τους χαλούσαν το χατίρι, σε καμιά περίπτωση. Τους είχαν, ακόμη, ως μυστικοσυμβούλους και κατάσκοπους.

Μόνον όταν έπεφταν σε βαρύ παράπτωμα τρεις φορές, τιμωρούνταν κι αυτοί με μια περίεργη τιμωρία.

Τους έβαζαν τα δυο πόδια μέσα στο ίδιο υπόδημα και τους άφηναν να κυκλοφορούν, χοροπηδώντας.

Η τιμωρία αυτή κρατούσε από τέσσερις μέχρι έξι μήνες.

Στο τέλος, ο νάνος δεν μπορούσε να κρατήσει περισσότερο το αφάνταστο αυτό μαρτύριο και έπεφτε στα πόδια του αυτοκράτορα, για να του ζητήσει έλεος.

Έτσι, έμεινε η φράση:

«Μου έβαλε ή του έβαλε τα δυο πόδια σ’ ένα παπούτσι».

Advertisement

ΦΙΞ η γέννηση και η ιστορία της ζυθοποιίας μύθου

ΦΙΞ

Για την Ελλάδα, μία πραγματική ιστορία που έχει λάβει διαστάσεις «μύθου» ξεκινά το 1850, με τον Γιάννη Φιξ (Φουξ, αρχικά), τον πρωτότοκο γιο του Γεωργίου Ιωάν. Φιξ. Ο Γιάννης γεννήθηκε στις 3 Ιανουαρίου 1832 στο Mϋhldorf της Βαυαρίας, όπου και σπούδασε την επιστήμη της ζυθοποιίας. Σε ταξίδι του από το Μόναχο για να δει τον πατέρα του, που ήταν μηχανικός μεταλλείων στα λιγνιτωρυχεία της Κύμης και του Λαυρίου, φτάνει στον Πειραιά, όπου και αντικρίζει μία εικόνα που τον θλίβει από τη μιζέρια και τον πόνο των ανθρώπων.

Η πρώτη εντύπωση από το επίνειο των Αθηνών ήταν πολύ φτωχή, σε σχέση με το Μόναχο: τις μεταφορές επιτελούσαν ζώα, καθώς την εποχή εκείνη τα αυτοκίνητα, ακόμα και τα ιππήλατα, ήταν άγνωστα.

Ο νεαρός και οξυδερκής Γιάννης, μόλις 18 ετών, ξεκίνησε για το πατρικό του σπίτι, που βρισκόταν στα περίχωρα της Αθήνας, στην περιοχή που σήμερα αποτελεί το Νέο Ηράκλειο, που τότε λεγόταν Μαγκουφάνα. Η μοίρα, όμως, έμελλε να τον στιγματίσει για όλη του τη ζωή. Έτσι, καθώς πλησίαζε προς τη Μαγκουφάνα, άκουσε πυροβολισμούς στο δρόμο.

Στην περιοχή, όπως πληροφορήθηκε αργότερα, κυκλοφορούσαν ανενόχλητοι ληστές. Παρατήρησε ότι στο δρόμο βρισκόταν πεσμένος νεκρός ένας άντρας. Πλησιάζοντας, αναγνώρισε αμέσως τον πατέρα του.

Το σοκ για το νεαρό Γιάννη είναι τεράστιο. Μετά τον αδόκητο θάνατο του πατέρα του, παίρνει τη μεγάλη και καθοριστική απόφαση να μείνει στην Ελλάδα και να δραστηριοποιηθεί σε διάφορες επιχειρήσεις.

></figure></div><p>Ο Γιάννης Φιξ, παρά την οικονομική κατάσταση που επικρατούσε τότε στην Ελλάδα, καθώς και την κρισιμότητα της εποχής, αναλαμβάνει το <a class=ρίσκο να προχωρήσει με ένα άγνωστο προϊόν, σε μία χώρα που λίγα χρόνια μετά, το 1893, επί Χαριλάου Τρικούπη, έφτασε στη χρεωκοπία.

Έτσι, η ζυθοποιία FIX ιδρύεται το 1864 από τον Ιωάννη Φιξ, του οποίου ο πατέρας, Κάρολος, είχε ξεκινήσει την ενασχόληση με τη ζυθοποίηση 30 χρόνια πριν, με αποτέλεσμα να αποτελεί την πρώτη μεγαλοζυθοποιία στην Ελλάδα την εποχή εκείνη. Μάλιστα, καθώς ήταν και επίσημος προμηθευτής της βασιλικής αυλής, θεωρούνταν ότι κατείχε μονοπωλιακή θέση στην αγορά και αναγνωρίστηκε από τις υπόλοιπες, που δραστηριοποιούνταν, τότε, στη νεοσύστατη αθηναϊκή αγορά.

Μετά το θάνατο του Γιάννη Φιξ, ο Κάρολος αποφασίζει να μεταφέρει τη ζυθοβιοτεχνία, λόγω ανεπάρκειας χώρου, στην εξοχική, τότε, λεωφόρο Συγγρού, όπου η μικρή χειροκίνητη βιοτεχνία, το 1893, μετατρέπεται σε ατμοκίνητο εργοστάσιο, με πρωτοπόρα για την εποχή εκείνη συστήματα ψυκτικών μηχανημάτων, που ήταν απαραίτητα για την παραγωγή της μπύρας.

Το 1922, χρονιά της Μικρασιατικής Καταστροφής, φεύγει από τη ζωή ο Κάρολος Φιξ, αφήνοντας το εργοστάσιο στους δύο γιους του, Γιάννη και Αντώνη. Τα δύο αδέλφια εργάστηκαν σκληρά για την ανέλιξη της επιχείρησης που τους κληροδότησε ο πατέρας τους, με πραγματικά πρωτοπόρες ενέργειες, που έθεσαν και τις βάσεις για τη νεότερη βιομηχανική ανασυγκρότηση της χώρας.

></figure></div><p><strong>Οι ημερομηνίες-σταθμοί:</strong></p><p><strong>1850: </strong>Η «ανεπίσημη» έναρξη της ιστορίας, με την έλευση του Ιωάννη Φιξ από το Μόναχο και τον αιφνίδιο θάνατο του πατέρα του. Ο Ιωάννης Φιξ ξεκινά την παραγωγή μπύρας, δίνοντάς της το όνομα της οικογένειάς του, Fix.</p><p><strong>1864: </strong>Το επίσημο έτος κυκλοφορίας της ομώνυμης μπύρας, που συμπίπτει με την εγκατάσταση του ζυθοποιείου του Ιωάννη Φιξ στο Κολωνάκι, που αποτελούσε κοντινό προάστιο. Η μπύρα Fix κερδίζει τους Έλληνες, γίνεται μόδα και σταδιακά εξαπλώνεται σε όλη την Αθήνα.</p><p><strong>1870:</strong> Ο Φιξ ανοίγει την πρώτη του μεγάλη μπυραρία στις πλαγιές του Αρδηττού. Από το όνομα της μπυραρίας, «Μετς» πήρε στη <a class=συνέχεια το όνομά της η περιοχή και το κρατάει μέχρι και σήμερα. Η πελατεία ολοένα και αυξάνεται, ο χώρος δεν επαρκεί και ο Ιωάννης Φιξ αποφασίζει να μεταφέρει το σπίτι του και το μαγαζί του στη λεωφόρο Συγγρού. Η μικρή χειροκίνητη βιοτεχνία μεγαλώνει μέρα με τη μέρα και σε λίγα χρόνια εξελίσσεται σε ατμοκίνητο εργοστάσιο, εξοπλισμένο με τα τελειότερα για την εποχή μηχανήματα παρασκευής μπύρας.

1900: Η μπύρα Fix αποσπά το «Χρυσούν Βραβείο» στην έκθεση του Μιλάνου.

1920:
Ο Κάρολος Φιξ πληροφορείται ότι στην Ευρώπη αρχίζει η παραγωγή τεχνητού ψύχους. Χωρίς καθυστέρηση, συγκεντρώνει τις οικονομίες του και εφοδιάζει το μικρό του εργοστάσιο με ψυκτικά μηχανήματα. Έτσι, φέρνει στην Ελλάδα, για πρώτη φορά, τον τεχνητό πάγο.

1922:
Ο Κάρολος Φιξ πεθαίνει, αφήνοντας το εργοστάσιο στους δύο γιους του, Γιάννη και Αντώνη. Τα δύο αδέλφια εργάστηκαν μεγαλώνοντας ακόμη περισσότερο την επιχείρηση. Δημιούργησαν βυνοποιείο, ώστε η μπύρα να παρασκευάζεται από ελληνικό κριθάρι, και διαμόρφωσαν τεράστιους ψυκτικούς χώρους για τη διατήρηση του πλεονάσματος της γεωργικής παραγωγής.

Advertisement

Μια τρελλή τρελλή οικογένεια 1965-1966

Μια τρελλή τρελλή οικογένεια

Η ταινία, “Μια τρελλή τρελλή οικογένεια” προβλήθηκε τη σαιζόν 1965-1966 και έκοψε 521.134 εισιτήρια. Ήρθε στην 5η θέση σε 101 ταινίες.

-Η ταινία αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου του Νίκου Τσιφόρου και του Πολύβιου Βασιλειάδη “Οι Γυναίκες Προτιμούν τους Σκληρούς”.

-Το έργο αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα του ελληνικού κοινου διαχρονικά, ενώ ανέδειξε την έξοχη Μαίρη Αρώνη με το ρόλο της ως “Πάστα Φλώρα”.

Μια τρελλή τρελλή οικογένεια
Σκηνή από την ταινία, “Μια τρελλή τρελλή οικογένεια”.

-Αξίζει να σημειωθεί ότι το ρόλο της “Πάστα Φλώρα” είχε προτείνει αρχικά ο Φίνος στην Ρένα Βλαχοπούλου, αλλά εκείνη αρνήθηκε, μη θέλοντας να παίξει τη μητέρα της Καρέζη για λόγους γυναικείας φιλαρέσκειας.

-Η ταινία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες της Τζένης Καρέζη, με ένα μεγάλο μουσικοχορευτικό φινάλε σε μια χάρτινη Βενετία, όπου ο Γιάννης Βογιατζής τραγουδάει στα ιταλικά το τραγούδι “Η πρώτη μας νύχτα”, το οποίο είχε πρωτοτραγουδήσει ο Λάκης Παυλίδης στα ελληνικά, στην ταινία “Μερικοί το Προτιμούν Κρύο“.

-Κορυφαία ατάκα της Μαίρης Αρώνη, σε πρόταση της Καρέζη να κάνει δίαιτα με σαλάτες: “Και οι αγελάδες τρώνε σαλάτες, αλλά είναι τετράπαχες!”.

-Κατά τη διάρκεια μιας σκηνής, το γύρισμα διακόπτηκε και η Μαίρη Αρώνη αποχώρησε από το πλατό απειλώντας πως δεν θα ξαναγυρίσει. Ο λόγος ήταν ένα δυνατό χαστούκι που της είχε δώσει, για τις ανάγκες της ταινίας, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος. Ο παραγωγός της ταινίας Φιλοποίμην Φίνος, της έστειλε στο σπίτι της λουλούδια ώστε να τη συγχωρέσουν και να την πείσουν να επανέλθει στα γυρίσματα. Μάλιστα, ο ίδιος ο Παπαγιαννόπουλος είχε παραδεχτεί πως πολλές φορές τα χαστούκια που έδινε στις ταινίες, ήταν πέρα για πέρα αληθινά.

Γ.Κ. Πηλιχός, Εφημερίδα Τα Νέα, Οκτώβριος 1965

-Ο όρος «φροντισμένη ταινία στα ελληνικά μέτρα» θα μπορούσε άφοβα να χρησιμοποιηθεί, για αυτή τη χρωματιστή μουσική κωμωδία, που φιλοδόξησε, προφανώς να γίνει μια στα καθ’ ημάς κινηματογραφική παραλλαγή της πασίγνωστης σαιξπηρικής «Στρίγγλας που έγινε αρνάκι» ( αλλά…εις διπλούν) και που, τελικά, έγινε απλώς ένα φιλμ για να αρέσει στο λεγόμενο «πλατύ κοινό».

Ανάλογα με το «υλικό» που είχε στα χέρια του ο Ντίνος Δημόπουλος (και σίγουρα δεν είχε το «Φίλησέ με, Καίτη» του Πόρτερ, ούτε τα μέσα, ούτε τους πρωταγωνιστές εκείνης της αξέχαστης αμερικάνικης μουσικής κωμωδίας-διασκευής της «Στρίγγλας») κατάφερε να κάνει μια «ευπρόσωπη» ταινία, που θα ικανοποιήσει το κοινό για το οποίο έγινε∙ γιατί ασφαλώς δεν είναι τίποτα περισσότερο από «ευπρόσωπη» για «πλατύ κοινό» αυτή η ταινία που θέλει να περνάει για «μουσική κωμωδία» με αστειάκια σαν το «Πέθανε πολύ;» ή «Εσύ διαβάζεις βουλωμένο γράμμα» ή «Δεν είναι πολύ φανατικός άντρας», και με τραγουδάκια που ταιριάζουν περισσότερο σε δίλεπτο διαφημιστικό φιλμ για ηλεκτρικές κουζίνες…

Αλλά ας σταματήσουμε καλύτερα εδώ, προσθέτοντας μόνο δυο λόγια ακόμα για τους ερμηνευτές. Γενικά, όλοι κάνουν ό,τι μπορούν για να κερδίσουν, ο καθένας με το μέρος του, τον θεατή. Ωστόσο, η Μαίρη Αρώνη κι ο Δημήτρης Καλλιβωκάς κερδίζουν την κούρσα – και μάλιστα, με σημαντική διαφορά από τους άλλους συναδέλφους των.

Περίληψη της ταινίας, “Μια τρελλή τρελλή οικογένεια”

Η Μίκα είναι μια νεαρή γυναίκα που ζει σε μια τρελή… οικογένεια. Η μητέρα της, η Πάστα Φλώρα, είναι αλλοπαρμένη, η μικρή της αδελφή ανεξέλεγκτη και ο σχεδόν διαζευγμένος με τη μητέρα της πατέρας, είναι καλός αλλά δειλός. Ενώ είναι αρραβωνιασμένη με τον Μίκη, μια μέρα πριν το γάμο τους, πηγαίνει στη Βενετία και παντρεύεται τον Ανδρέα, ο οποίος αφού ανακαλύπτει την φύση της οικογένειας της, χωρίζει την Μίκα και αναλαμβάνει να τους λογικέψει.

Advertisement

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες

voreio pilio 1
voreio pilio 1

Βρίσκεται στους πρόποδες του βόρειου Πηλίου και αναφέρεται στα έργα των αρχαίων ποιητών καθώς από εκεί ξεκίνησε η Αργοναυτική εκστρατεία και εκεί έγινε η Κενταυρομαχία που ενέπνευσε όλους τους αρχαίους γλύπτες. 

Η λίμνη Κάρλα αποτέλεσε σημαντικό υγροβιότοπο της χώρας, αλλά αποξηράνθηκε πριν από δεκαετίες για να αναπτυχθεί η γεωργία. Έτσι εξαφανίστηκε η σπάνια πλωτή πολιτεία των ψαράδων που ζούσαν εκεί. 
Σήμερα γίνεται προσπάθεια να ανασυσταθεί. 

Σύμφωνα με τη μυθολογία, στη βόρεια πλευρά της λίμνης πραγματοποιήθηκε η σύγκρουση των Λαπιθών με τους Κενταύρους και ξεκίνησε η Αργοναυτική εκστρατεία.
Σε αυτή την περιοχή, ο Απόλλωνας ερωτεύτηκε την κόρη του Θεσσαλού Φλεγύα, την Κορωνίδα με την οποία απέκτησε τον Ασκληπιό και ο Ερμής ερωτεύτηκε της θεότητα του Άδη, Βριμώ.

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες
Την περίοδο της τουρκοκρατίας η περιοχή ήταν γνωστή και ως Κάρλα Σου και Κάρλα Γκιόλ

Η λίμνη Κάρλα, την οποία οι ντόπιοι αποκαλούσαν «βάλτο» ήταν από τους μεγαλύτερους υγροβιότοπους της Ελλάδας και στην αρχαιότητα ήταν γνωστή ως Βοηβηίς.
Δημιουργήθηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια και στις όχθες της αναπτύχθηκαν νεολιθικοί οικισμοί.
Ήταν ένα πανέμορφο φυσικό τοπίο, που αποτελούσε καταφύγιο για χιλιάδες πτηνά και ψάρια.
Περιτριγυριζόταν από πλατάνια και στο πέρασμα των ετών υπήρξε καταφύγιο πολλών ανθρώπων που εγκαταστάθηκαν στις όχθες τη λίμνης και ασχολήθηκαν με την καλλιέργεια της γης και την αλιεία.

Η πολιτεία του νερού

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες
Ψαράς στις όχθες της λίμνης Κάρλας, φωτογραφία Μάκης Εξαρχόπουλος.

Στις όχθες της λίμνης οι ψαράδες του χωριού Κανάλια ανέπτυξαν ένα μοναδικό οικισμό που αποτελείτο από 100 καλύβες, όπου ζούσαν μόνο άνδρες.
Κάθε χρόνο, μετά τον Δεκαπενταύγουστο έφευγαν από τα σπίτια τους για εννέα μήνες και έμεναν στις αυτοσχέδιες καλύβες μέχρι το Πάσχα.

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες
Ο αρχηγός κάθε ομάδας ονομαζόταν «καπετάνιος», φωτογραφία Μάκης Εξαρχόπουλος.

Επέστρεφαν στο χωριό τους σε τακτά χρονικά διαστήματα μόνο για λίγες ημέρες, καθώς η αλιεία αποτελούσε το μοναδικό τρόπο  επιβίωσης των ντόπιων.
Σχημάτιζαν ομάδες από δύο ως έξι άτομα που ήταν γνώστες ως «ντουκιάνια» και κατασκεύαζαν καλύβες πάνω στην επιφάνεια της λίμνης. Κατασκεύαζαν καλύβες σε στρογγυλό σχήμα χρησιμοποιώντας καλάμια και ψάθα.

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες
Οι καλύβες βρίσκονταν στη βόρεια πλευρά της λίμνης και στην κορυφή τους είχαν σταυρό

Το μέγεθος τους ήταν ανάλογο με τα άτομα που έμεναν στο εσωτερικό της. Στο κέντρο της καλύβας υπήρχε μια εστία γνωστή ως φωτοκαγιά, όπου μαγείρευαν τα ψάρια που αλίευαν, γνωστά ως «καρλίσια» ψάρια.
Κοιμόντουσαν σε κυκλική διάταξη και ψάρευαν στήνοντας παγίδες στις καλαμιές που υπήρχαν γύρω από τις καλύβες.
Η πολιτεία του νερού που δημιούργησαν έμοιαζε με τις πλωτές πολιτείες που αναπτύχθηκαν από φυλές της Αφρικής και της Κίνας. Ωστόσο, μετά την αποξήρανση της λίμνης το 1962, εξαφανίστηκε.

Η άγνωστη πολιτεία του νερού με τις ψάθινες καλύβες
Οι βάρκες που χρησιμοποιούσαν οι ψαράδες γνωστές ως «καράβια» ήταν προϊόν της ντόπιας ναυπηγικής παράδοσης

Τότε, η ελληνική πολιτεία πήρε επώδυνες, για τους ψαράδες, αποφάσεις προκειμένου να αναπτυχθεί η γεωργία. Έτσι από άνθρωποι του νερού έγιναν υποχρεωτικά αγρότες.
Όπως αποδείχτηκε με το πέρασμα του χρόνου, η αποξήρανση είχε καταστροφικές συνέπειες για το οικοσύστημα της περιοχής.
Ο Καναλιώτης ψαράς Σωκράτης Ζιώγας  με τους παρακάτω στίχους εκφράζει τη θλίψη του για το τέλος της λίμνης:

«Κάρλα μου λίμνη όμορφη, που σ’έχουνε ξεράνει,τον τόπο που μας άφησες, για τίποτε δεν κάνει».

Τη δεκαετία του ’90 με πρωτοβουλίες του ερευνητή και προέδρου του ΚΕΠΟΛΚ, Μάκη Εξαρχόπουλου έγιναν προσπάθειες αναβίωσης της λίμνης και αποκατάστασης του οικοσυστήματος.
Σήμερα, ένα μικρό κομμάτι της λίμνης έχει γεμίσει ξανά με νερό και η ζωή επιστρέφει στη λίμνη Κάρλα έπειτα από αρκετά χρόνια.

Advertisement

Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες

αφίσες

Πολύ πριν τις διαφημίσεις των… Jumbo το promotion γινόταν κάπως διαφορετικά. Φωτογραφίες από προϊόντα και διαφημίσεις που θα κάνουν τους παλαιότερους να θυμηθούν και τους νεότερους να μάθουν!

Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Παλιές ελληνικές διαφημιστικές αφίσες
Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Γιάννης Κανδήλας 1932-1988

Γιάννης Κανδήλας
Ο Γιάννης Κανδήλας γεννήθηκε στο Αγρίνιο το 1932 και ήταν Έλληνας ηθοποιός, σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας.Σπούδασε θέατρο...

12 ιστορίες από τον Ελληνικό Κινηματογράφο

12 ιστορίες
Οι ιστορίες από τον Ελληνικό Κινηματογράφο συνεχίζονται…Ο δημοσιογράφος και αρθρογράφος του ellinikoskinimatografos.gr, Χρήστος Κωνσταντίνου έψαξε και βρήκε...