20.8 C
Athens
Τρίτη, 21 Μαΐου, 2024

Ήξερες ότι η Άννα Παναγιωτοπούλου…

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ήταν Ελληνίδα ηθοποιός και...

Ποια ηθοποιός κάνει τις υψηλότερες τηλεθεάσεις με τις ταινίες της

Ο Χρήστος Κωνσταντίνου αποκαλύπτει ποια ηθοποιός της...

Ελένη Προκοπίου: Ο επίγειος παράδεισος της στο Ξυλόκαστρο

Στο πανέμορφο Ξυλόκαστρο και κυριολεκτικά πάνω στο...
Blog Σελίδα 259

Λάκης Μιχαηλίδης 1932-2010

Λάκης Μιχαηλίδης

Ο Λάκης Μιχαηλίδης, είναι από τους σημαντικότερους επιθεωρησιογράφους του μεταπολεμικού μουσικού θεάτρου κι ένας από τους παραγωγικότερους σεναριογράφος του εμπορικού κινηματογράφου. Ο Λάκης Μιχαηλίδης συνεργάστηκε στενά και με τη Ρένα Βλαχοπούλου, με χαρακτηριστικότερη ίσως συνεργασία τους την ταινία Βίβα Ρένα, ο τίτλος της οποίας δόθηκε αρκετά χρόνια αργότερα και στην επίσημη βιογραφία της.

Λάκης Μιχαηλίδης
Λάκης Μιχαηλίδης

Ο Λάκης Μιχαηλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 21 Νοεμβρίου του 1932. Αρχικά σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα δραματικής τέχνης στο Μακεδονικό Ωδείο (συμμαθητές τους εκεί ήταν ο Άλκης Στέας και ο Κώστας Βουτσάς). Στα πρώτα του επαγγελματικά βήματα, ωστόσο, τον κέρδισε η διαφήμιση. Στα μέσα της δεκαετίας του ’50 ήταν ένας από τους πιο επιτυχημένους διαφημιστές της Θεσσαλονίκης.

Το 1953 ο Λάκης Μιχαηλίδης ίδρυσε μαζί με φίλους του τη διαφημιστή εταιρία “Ηχώ” που έγινε περιζήτητη σε όλη την Ελλάδα. Δικής του έμπνευσης ήταν μια σειρά από διαφημιστικά για τα ξυραφάκια “Άστορ” με τον Κώστα Χατζηχρήστο να λανσάρει τα σλόγκαν “Αμ πώς!”, “Τίπουτας” και “Ασουπή”. Σιγά-σιγά άρχιζε να δοκιμάζει τις δυνατότητές του στο μουσικό θέατρο, γράφοντας νούμερα και επιθεωρήσεις για θιάσους της συμπρωτεύουσας ή για αθηναϊκούς θιάσους που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη.

Η πρώτη του επιθεώρηση είχε τίτλο Χαρούμενες τουλίπες που ανέβηκε στο Στρατιωτικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης από τον θίασο της Αλεξάνδρας Δέλτα και του Γιάννη Μπέρτου, ενώ σταθμός στα πρώτα του βήματα ήταν η επιθεώρηση Όλα σπάστα που παρουσίασε στο θέατρο Μετροπόλ της συμπρωτεύουσας ο αθηναϊκός θίασος Μαίρης Βασιλάκη-Νίκου Σταυρίδη, με τη συμμετοχή και θεσσαλονικιών ηθοποιών όπως ο Γιώργος Κάππης και ο Κώστας Βουτσάς.  Το τραγούδι της έναρξης ερμήνευε η επίσης Σαλονικιά Κική Παπαδοπούλου που σύντομα τη γνώρισε το πανελλήνιο ως Μαρινέλλα

Κάπου εκεί ο Λάκης Μιχαηλίδης συναντήθηκε για πρώτη φορά με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Όπως διηγείται ο ίδιος στο βιβλίο του Ιερά τέρατα… αγγελικά πλασμένα, η αξέχαστη πρωταγωνίστρια εμφανιζόταν στο τέλος της δεκαετίας του ’50 στο Στρατιωτικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης με ένα νούμερο που δεν είχε επιτυχία (με βάση τις δικές μου έρευνες η Βλαχοπούλου εμφανίστηκε το 1958 στο θέατρο Παλλάς της Θεσσαλονίκης). Τότε ο Άλκης Στέας της πρότεινε να γνωρίσει τον ανερχόμενο συγγραφέα για να της γράψει εκείνος ένα καινούριο νούμερο. “Αύριο το βράδυ, κυρία Βλαχοπούλου, θα έχετε ένα καινούριο σόλο. Έχω ήδη βρει και την ιδέα.” “Αυτή θέλω… την ιδέα… την υπόθεση. Τα άλλα άσ’ τα επάνω μου”, του απάντησε εκείνη. Αυτά της τα λόγια τα επαναλάμβανε πάντοτε ο Μιχαηλίδης, σε εκπομπές και αφιερώματα, όταν του ζητούσαν να μιλήσει για τη μεγάλη κωμικό και για την υποκριτική της τέχνη.

Τελικά ο νεαρός επιθεωρησιογράφος τής έγραψε ένα νούμερο που γνώρισε επιτυχία και φυσικά η Βλαχοπούλου. όπως συνήθιζε, δεν ξέχασε την υποχρέωση που του είχε. Λίγα αργότερα, το 1960 ο Κώστας Χατζηχρήστος καλεί τον Μιχαηλίδη στην Αθήνα για να συνεργαστούν στο θέατρο Παρκ (στην επιθεώρηση Φέρρυ Μπόουτ, για την οποία γράφου επίσης κείμενα οι καθιερωμένοι Κώστας Νικολαΐδης, Ηλίας Λυμπερόπουλος και Γιώργος Οικονομίδης) αλλά και τον κινηματογράφο (Το παιδί της πιάτσας και Ο Μιχαλιός του 14ου Συντάγματος είναι τα πρώτα του σενάρια).

Ταυτόχρονα ο Λάκης Μιχαηλίδης γράφει νούμερα για ραδιοφωνικές επιθεωρήσεις του ΕΙΡ. Το όνομά του ακούγεται όλο και περισσότερο και την άνοιξη του ’64 η Ρένα σκέφτεται ότι πρέπει να του χαρίσει την απόλυτη καταξίωση που θα ονειρευόταν κάθε επιθεωρησιογράφος: να γράψει για το θέατρο Ακροπόλ του Βασίλη Μπουρνέλλη. Λέει λοιπόν τα καλύτερα λόγια στον θρυλικό επιχειρηματία για το νέο συγγραφικό ταλέντο και τον πείθει να συναντηθούν.

Τηλεφωνεί στον Μιχαηλίδη και του λέει: “Αύριο το μεσημέρι θα σε περιμένει στο γραφείο του στο Ακροπόλ για να σε γνωρίσει και να συζητήσετε για τη συνεργασία σας. Του έχω πει τα καλύτερα λόγια… Πρόσεχε μόνο… Όχι πολλά λόγια και φούμαρα με τον Μπουρνέλλη, γιατί δεν τα σηκώνει,.. Είναι χορτάτος από ‘ταλαντούχους’. Σεμνά και ταπεινά΄. Να του κάνεις καλή εντύπωση σαν χαρακτήρας, και τα υπόλοιπα άσ’ τα επάνω μου. Άντε με το καλό και να με ενημερώσεις αμέσως”.

Ο θρυλικός επιχειρηματίας Βασίλης Μπουρνέλλης και η Ρένα Βλαχοπούλου υπογράφουν συμβόλαιο συνεργασίας…
Η συνάντηση βέβαια δεν εξελίχθηκε τόσο καλά όσο περίμεναν η Βλαχοπούλου και ο Μιχαηλίδης. Ο Μπουρνέλλης, για να δοκιμάσει τη σεμνότητα και την υπομονή του νεαρού Σαλονικιού, εμφανίζεται αδιάφορος και ψυχρός και του λέει “Θα σε ειδοποιήσω”. Η Ρένα κλείνει κι άλλα ραντεβού, το σκηνικό επαναλαμβάνεται και κάποια στιγμή, όταν για πολλοστή φορά ο Μπουρνέλλης ρωτά τον Μιχαηλίδη “Ποιος είσαι;”, εκείνος αντιδρά άσχημα και του απαντά προσβλητικά (έως… χυδαία, όπως ομολογεί ο ίδιος) και ορκίζεται ότι δεν θα συνεργαστεί ποτέ μαζί του.

Η Ρένα χαίρεται, γιατί πιστεύει ότι ο Μπουρνέλλης θα έχει εκτιμήσει αυτή τη συμπεριφορά: πράγματι, στην επόμενη, τυχαία, συνάντησή τους ο επιχειρηματίας δηλώνει στον Μιχαηλίδη ότι θα χαρεί πολύ να συνεργαστεί μαζί του, ωστόσο ο νεαρός συγγραφέας δεν δέχεται, γιατί η απόφασή του να μη συνεργαστεί ποτέ με τις επιχειρήσεις του είναι αμετάκλητη. Πραγματικά, τον όρκο αυτό τον κράτησε όσο ζούσε ο αξέχαστος Μπουρνέλλης, παρόλο που συνέχισαν να συναντιούνται φιλικά, και κατά συνέπεια, ο Μιχαηλίδης άργησε να συνεργαστεί στην επιθεώρηση με τη Ρένα Βλαχοπούλου, αφού εκείνη τότε συνεργαζόταν στενά με τον Μπουρνέλλη.

Δεν άργησαν όμως να συναντηθούν στον κινηματογράφο. Η νεοσύστατη κινηματογραφική εταιρία “Καραγιάννης-Καρατζόπουλος” εξασφαλίζει το 1966 τη συνεργασία της Βλαχοπούλου και η πρώτη μεγάλη της παραγωγή είναι η Βουλευτίνα σε σενάριο του Λάκη Μιχαηλίδη και του Γιώργου Κατσαμπή και σκηνοθεσία του Κώστα Καραγιάννη.

Η ταινία, αν και ασπρόμαυρη, γνωρίζει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία (κατακτά την 6η θέση στον πίνακα εισιτηρίων της σεζόν 1966-67) και οδηγεί στη δεύτερη συνεργασία των ιδίων συντελεστών την επόμενη σεζόν: το Βίβα Ρένα είναι πιο ακριβή έγχρωμη παραγωγή και σηματοδοτεί τη δεύτερη κινηματογραφική συνεργασία της Ρένας με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα. Και οι δυο ταινίες δεν ανήκουν σεναριακά στις καλύτερες της φιλμογραφίας της Βλαχοπούλου: ωστόσο, έχουν χαριτωμένες καταστάσεις, αρκετές έξυπνες άτακες και βέβαια είναι άκρως επιτυχμένα star vehicles για τη Ρένα.

Επιπλέον της δίνουν την ευκαιρία να ερμηνεύσει αρκετά τραγούδια, σε μουσική Γιώργου Μουζάκη και Γιώργου Κατσαρού αντίστοιχα, που τους στίχους τους έχει γράψει ο Λάκης Μιχαηλίδης δείχνοντας τις ικανότητές του και σ’ αυτόν τον τομέα.

Στο δυναμικό της εταιρίας Καραγιάννης-Καρατζόπουλος προστίθεται και η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Μιχαηλίδης τής γράφει Το πιο λαμπρό αστέρι και Το κορίτσι του Λούνα Παρκ. Όταν αργότερα η Βουγιουκλάκη επιστρέφει στη Φίνος Φιλμ παίρνει μαζί της και τον Μιχαηλίδη που της δίνει τις μεγάλες της επιτυχίες Η αρχόντισσα κι ο Αλήτης, Η νεράιδα και το παλικάρι και Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά.

Ο Λάκης Μιχαηλίδης είναι πια καθιερωμένος σεναριογράφος που δίνει επιτυχίες και στον Φίνο (Η ωραία του κουρέα, Το λεβεντόπαιδο, Ξυπόλητος Πρίγκιψ) και στον Καραγιάννη (Πατέρα κάτσε φρόνιμα, Ο γεροντοκόρος) ενώ παράλληλα γράφει επιθεωρήσεις και κωμωδίες για μεγάλους αθηναϊκούς θιάσους. Μαζί με τον επί χρόνια συνεργάτη του Πολύβιο Βασιλειάδη γράφουν τις κωμωδίες Επτά χρόνια γάμου, Ο επαρχιώτης, Ο αισιόδοξος, Ο ξύπνιος που κοιμήθηκε, Ένας κοντός θα μας σώσει, Ο σιγανοπαπαδιάς, Ο δημοκράτης, Ο άγουρος και το τρελοκόριτσο, Τι το ‘θελα κι αμάρτησα.

Με τη Ρένα Βλαχοπούλου συναντιέται ξανά το 1980 στον κινηματογράφο, στον οποίο η Ρένα έχει επιστρέψει μετά από μακρόχρονη απουσία την προηγούμενη χρονιά με τις Φανταρίνες. Οι συνθήκες του σινεμά έχουν αλλάξει, ο Φίνος είναι αισθητά απών αλλά η παλιά γενιά δίνει τη μάχη με τις δυνάμεις της αλλά και με συμβιβασμούς. Ο Μιχαηλίδης γράφει για τη Ρένα την κωμωδία (Ρένα), Να η ευκαιρία, που γνωρίζει σαφώς επιτυχία αλλά δεν μπορεί να συγκριθεί με τις ταινίες του παρελθόντος. Αμέσως μετά την ταινία αυτή, οι δυο τους συνεργάζονται για πρώτη φορά και στο θέατρο.

Σε συνεργασία και πάλι με τον Βασιλειάδη, τής γράφουν το μιούζικαλ Η μάνα μου η γόησσα με το οποίο η Ρένα περιοδεύει τη σεζόν 1980-81 σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία (στον θίασό της ανήκουν η Ρένα Παγκράτη, ο Γιώργος Λουκάκης, ο Κώστας Παληός, ο Μιχάλης Δεσύλλας και άλλοι ηθοποιοί).

Αν και το έργο έχει ατέλειες, δίνει την ευκαιρία στη Ρένα να λάμψει και να ερμηνεύσει αρκετά επιτυχημένα τραγούδια σε μουσική του Γιώργου Θεοδοσιάδη και στίχους του Λάκη Μιχαηλίδη. Πιο χαρακτηριστικά από αυτά είναι η “Αρτίστα” που συνοψίζει στο τέλος της τη δυσκολία του επαγγέλματος:

Δεν τον νοιάζει, ναι, τον κοσμάκη
αν οι πίκρες σου είναι μάτσο
“Σε πληρώνω”, σου φωνάζει,
“και γι΄ αυτό, ρίντι παλιάτσο!”

Αλλά το πιο συγκινητικό είναι το “Τι θα μείνει”:
Τι θα μείνει,
ένα άλμπουμ κριτικές απ’ τις πρεμιέρες
που το κλείνει βιαστικά ο χρόνος όπως και τις μέρες.
Τι θα μείνει
λίγα μπράβο και παλιές φωτογραφίες
μια γαλήνη, ένα τέρμα στης χαράς τις τρικυμίες.
 
Τι θα μείνει,
κάποιοι δίσκοι στο πικάκ κι αυτοί φθαρμένοι.
Τι να γίνει,
για το σήμερα είσαι πια ξεπερασμένη.
 
Από ό,τι έχεις δώσει, το τίποτα μένει,
σωρό αναμνήσεις η μόνη ομορφιά.
Δεν είσαι ζωγράφος, το χτες του να δένει
αφήνοντας πίσω μια απλή ζωγραφιά…

Το έργο αυτό μεταφέρεται τη σεζόν 1982-83 στον κινηματογράφο, με τον τίτλο Η μανούλα, το μανούλι και το παίδαρος και με κάποιες αλλαγές στο καστ (βασικότερη η συμμετοχή του Πάνου Μιχαλόπουλου που το όνομά του φιγουράρει “εντός πλαισίου” στις αφίσες μαζί με τον χαρακτηρισμό “Το τσακάλι του ελληνικού κινηματογράφου). Η ταινία, σε σκηνοθεσία Κώστα Καραγιάννη, προδίδει κάποιες αδυναμίες του κειμένου, αλλά μας δίνει την ευκαιρία να χαιρόμαστε τη Ρένα στα τραγούδια του έργου, αν και δυστυχώς το “Τι θα μείνει” είναι συντομευμένο.

Για αυτόν τον λόγο προτείνω να το απολαύσουμε από το κανάλι του φίλου desmich8, που το έχει ανεβάσει έτσι ακριβώς όπως ακουγόταν στην παράσταση. Είναι η στιγμή που τα νέα παιδιά προσπαθούν να πείσουν την παλιά πρωταγωνίστρια να εμφανιστεί και πάλι στην πίστα. Στην αρχή της ηχογράφησης ακούγονται οι επευφημίες του κοινού που φέρνει στον νου της η πρωταγωνίστρια…

Η θεατρική καριέρα του μιούζικαλ Η μάνα μου η γόησσα δεν ολοκληρώθηκε με την τουρνέ, αλλά πριν μιλήσουμε γι’ αυτήn, να αναφέρουμε πως ο Λάκης Μιχαηλίδης έγραψε ένα ακόμα κινηματογραφικό σενάριο για τη Ρένα, τη Σιδηρά κυρία, ταινία που δεν είναι απαραίτητο να σχολιάσουμε καθώς αποτελεί τη χειρότερη ταινία της Ρένας (αν και η ίδια ξεχωρίζει πάντα, ακόμα και σε… αντίξοες συνθήκες), ενώ συναντήθηκαν και στα χρόνια του βίντεο: της έγραψε το σενάριο για τη Βασίλισσα της ρέγγας, στο οποίο επαναδιαπραγματεύτηκε ιδέες από παλιότερά του σενάρια, ενώ έγραψε επίσης τους στίχους για τα τραγούδια μιας άλλης βιντεοταινίας της με τίτλο Η μεγάλη ρεμούλα (το σενάριο ανήκε στη Μέλπω Ζαρόκωστα).

Ο Γιώργος Θεοδοσιάδης γράφει και πάλι τη μουσική και η Ρένα Βλαχοπούλου τραγουδά το “Ανάβουν τα φώτα” και κυρίως το τρυφερό “Αφού ήταν να ‘ρθεις, γιατί άργησες”. Στην ίδια ταινία η Μάγια Μελάγια τραγουδά το “Τράβα λοιπόν”: τους στίχους αυτούς είχε ερμηνεύσει σε μουσική του Ζακ Ιακωβίδη η αξέχαστη Καίτη Μπελίντα σε μια από τις πρώτες ραδιοφωνικές επιθεωρήσεις που έγραψε ο Λάκης Μιχαηλίδης για το ΕΙΡ, στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’60, το Ελάτε να γελάσουμε…

Ας επιστρέψουμε όμως στη θεατρική συνεργασία Ρένας Βλαχοπούλου και Λάκη Μιχαηλίδη. Οι δυο τους συναντιούνται στις θεατρικές επιχειρήσεις των αδελφών Μαρασούλη. Αρχικά το καλοκαίρι του ’83 στο “Δεφλινάριο”, στην επιθεώρηση Μας πρήξανε τα ούμπαλα, στην οποία συνεργάζονται και οι αξέχαστοι συγγραφείς Ναπολέων Ελευθερίου και Μίμης Τραϊφόρος (αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Μιχαηλίδης παρέμεινε πιστός στο “Δελφινάριο” από το 1983 ως το 1992, γράφοντας, σε συνεργασία πλέον με τον Βύρωνα Μακρίδη κείμενα για όλες τις επιθεωρήσεις που ανέβηκαν εκεί, ενώ επέστρεψε αρκετές φορές και τα επόμενα χρόνια).

Τις επόμενες δυο χειμερινές σεζόν, Βλαχοπούλου και Μιχαηλίδης συνεργάζονται στις μεγάλες επιθεωρήσεις που ανεβάζουν οι αδελφοί Μαρασούλη στον “Ορφέα” (της οδού Σταδίου, που δεν “άντεξε” πολύ, παρά τη μεγάλη επιτυχία που γνώριζαν οι παραστάσεις του και έκλεισε): το 1983-84 στο Αλαλούμ Ελλάς και το 1984-85 στο Έξω η Ελλάδα από το ΚΙΑΤΟ. Και τις δυο χρονιές η Ρένα είναι επικεφαλής των πολυπρόσωπων θιάσων στους οποίους συμμετέχουν ο Θανάσης Βέγγος (και τις δυο σεζόν) ο Γιώργος Κωνσταντίνου, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος (στο Αλαλούμ), ο Στάθης Ψάλτης, η Σπεράντζα Βρανά (στο Κιάτο) και άλλα μεγάλα ονόματα.

Τη σεζόν 1985-86 η Ρένα κρίνει πως ήρθε η στιγμή να αποστασιοποιηθεί για λίγο από την επιθεώρηση και να στραφεί στην κωμωδία. Η μάνα μου η γόησσα φαίνεται πως είναι η καλύτερη λύση: αποκτά τον καινούριο τίτλο Η δυναστεία της Ρένας και διαφορετικό καστ (συμμετέχουν αυτή τη φορά ο Δημήτρης Καλλιβωκάς, ο Γιάννης Κατράνης, η Στέλλα Κωνσταντινίδου) και παρουσιάζεται με επιτυχία στο θέατρο Βρετάννια.

Αν και το έργο είναι πολύ γνωστό, αφού πλέον η κινηματογραφική του εκδοχή κυκλοφορεί σε βίντεο και μπαίνει στα σπίτια όλης της Ελλάδας (είναι η εποχή της παντοδυναμίας των βίντεο κλαμπ…), ο κόσμος συρρέει στο Βρετάννια και χειροκροτά με την ψυχή του την αγαπημένη πρωταγωνίστρια, φωνάζοντάς της στο τέλος, όπως θυμάται ο Δημήτρης Καλλιβωκάς, “Να μας ζήσεις, να μας ζήσεις!”

Ο Καλλιβωκάς διηγείται πως η απόδοση της Ρένας σ’ αυτό το έργο τον είχε εντυπωσιάσει και πως ήταν μια καλή ευκαιρία να αναδείξει το ταλέντο της για ένα δίωρο και όχι για τον περιορισμένο χρόνο που διαρκούν τα επιθεωρησιακά νούμερα. Η Ρένα ήταν τότε ακόμα στα μεγάλα της κέφια (δεν είχαν ακόμα παρουσιαστεί τα προβλήματα υγείας που οδήγησαν σταδιακά στην κάμψη της) και, κρίνοντας από τα λίγα βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα της παράστασης που είχα την ευκαιρία να δω τότε, νομίζω πως ήταν πραγματικά απόλαυση για το κοινό να τη χαίρεται τόση ώρα στη σκηνή…

(Αξίζει να αναφέρουμε επίσης ότι Η μάνα μου η γόησσα ή Η δυναστεία της Ρένας παρουσιάστηκε μια ακόμη φορά στο θέατρο, το 1995 από την Κατερίνα Γιουλάκη με τον τίτλο Μαμά μαμούνια. Αυτή τη φορά το έργο παρουσιάστηκε ως καθαρόαιμη πρόζα αλλά, κατά τη γνώμη μου, η εκλεκτή κωμικός δεν έπειθε όσο η Ρένα στον ρόλο αυτόν).

Η τελευταία θεατρική συνεργασία της Ρένας Βλαχοπούλου με τον Λάκη Μιχαηλίδη πραγματοποιήθηκε τη σεζόν 1990-91 στο θέατρο Ακροπόλ, στην επιθεώρηση Ούτε Ψηλός στον κόρφο μας. Τα κείμενα γράφουν εκτός από τον Μιχαηλίδη ο Βύρωνας Μακρίδης και ο Χάρης Ρώμας. Επί σκηνής βρίσκονται επίσης ο Κώστας Καρράς, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, ο Σωτήρης Τζεβελέκος, ο Τάσος Πεζιρκιανίδης, η Κάτια Αθανασίου και η Έλντα Πανοπούλου που παίζει μαζί με τη Ρένα Βλαχοπούλου στο νούμερο “Μια μόνιμη έκτακτη” που δίνει την ευκαιρία στη Ρένα να επαναλάβει κάποιες ατάκες από τη Μάνα μου τη γόησσα, όταν λέει στην κόρη της τι απαιτείται για να κάνει κάποιος/α καριέρα στο θέατρο.

Ο Λάκης Μιχαηλίδης συνέχισε να γράφει, επιθεωρήσεις κυρίως, σε συνεργασία με τον Βύρωνα Μακρίδη ακάθεκτος μέχρι πριν από λίγα χρόνια για κεντρικά θέατρα της Αθήνας. Αν και η επιθεώρηση είχε πλέον μπει σε μια δύσκολη περίοδο και η σάτιρα συχνά κατέφευγε σε φτηνές λύσεις, τα κείμενα του Μιχαηλίδη συχνά κατάφερναν να διακρίνονται για την ποιότητά τους και το χιούμορ τους. Όταν άρχισε πια να αραιώνει τις συνεργασίες του με θιάσους, ο Μιχαηλίδης ασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων.

Εξέδωσε σε μυθιστορηματική μορφή τα επιτυχημένα του σενάρια Η νεράιδα και το παλικάρι (με τίτλο Φουρτουνάκηδες και Βροντάκηδες) και Η αρχόντισσα και ο αλήτης (και τα δύο το 2001, από τις εκδόσεις Σιδέρη). Μας έδωσε επίσης ένα χρήσιμο βιβλίο με τίτλο Έτσι γράφεται η επιθεώρηση (εκδ. Σιδέρη, 2002) στο οποίο μετέφερε πολύτιμες αναμνήσεις από την εμπειρία του σ’ αυτό το θεατρικό είδος και κάποια από τα πρόσφατα νούμερά του.

Δυστυχώς ο Λάκης Μιχαηλίδης δεν διέσωσε νούμερά του από τα χρόνια του ’60. Υπάρχει, ωστόσο, στο βιβλίο και ένα νούμερο της Ρένας Βλαχοπούλου που το έγραψε σε συνεργασία με τον Γιάννη Καλαμίτση για την επιθεώρηση Έξω η Ελλάδα από το ΚΙΑΤΟ). Τέλος, ο Μιχαηλίδης εξέδωσε το απολαυστικό βιβλίο Ιερά τέρατα, αγγελικά πλασμένα στο οποίο θυμάται περιστατικά από τη γνωριμία του με σπουδαίες/ους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου (εκδ. Σιδέρη, 2005).

Όπως μας πληροφορεί το βιογραφικό του που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας, ο Λάκης Μιχαηλίδης εργάστηκε και για την τηλεόραση: έγραψε σενάρια για τηλεοπτικές σειρές για την ΕΡΤ (από τα πρώτα κιόλας χρόνια λειτουργίας της, πχ. Οικογένεια Ταμτούρλα, Ο ταξιτζής) αλλά και για τον ΑΝΤ1 (Είμαι ο πρωθυπουργός, Η καλή πεθερά). 

Ο Λάκης Μιχαηλίδης βραβεύτηκε τρεις φορές από την Εταιρία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων (ΕΕΘΣ, της οποίας ήταν τακτικό μέλος από το 1964, ενώ αρκετές φορές ήταν μέλος του Δ.Σ. της) αλλά και με το Βραβείο Παπαδούκα του Κέντρου Μελέτης του Θεάτρου. Δίδαξε επιθεώρηση στο Σπουδαστήριο Θεατρικής Παιδείας της ΕΕΘΣ. Υπήρξε Γ. Γραμματέας του Θεατρικού Μουσείου και Κέντρου Μελέτης του Θεάτρου, μέλος τηςΓνωμοδοτικής Επιτροπής Θεάτρου, μέλος Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού θεάτρου.

Ο Λάκης Μιχαηλίδης ήταν επίσης από τα παλαιότερα μέλη της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος του ΔιΣ. της αλλά και μέλος του Πειθαρχικού της Συμβουλίου. Η ένωση τον τίμησε για την προσφορά του το 2006, ενώ την ίδια χρονιά τον τίμησε και το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για το σύνολο της προσφοράς του στον ελληνικό κινηματογράφο.

Το 2004, όταν εκδόθηκε από την Άγκυρα η βιογραφία της Ρένας, ο Λάκης Μιχαηλίδης επέτρεψε με πολύ μεγάλη χαρά να δοθεί στο βιβλίο ο τίτλος της ταινίας του Βίβα Ρένα και έγραψε στον πρόλογο τα εξής συγκινητικά λόγια:
Όταν έχεις το κουράγιο να “στραπατσάρεις” την πλούσια ομορφιά σου…
Όταν ο αυτοσαρκασμός σου δεν γνωρίζει περιθώρια…
Όταν η αθυροστομία σου γίνεται ποιητικός λόγος…
Όταν τραγουδάς σαν να λαλούνε αηδόνια…
Όταν η υποκριτική σου δημιουργεί θαυμασμό…
Τότε, ναι… Μπορείς να ισχυριστείς ότι είσαι η Ρένα Βλαχοπούλου.
Πόσοι όμως μπορούν να το ισχυριστούν αυτό… εκτός από την ίδια;

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Λάκης Μιχαηλίδης αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα υγείας που οδήγησαν στον ακρωτηριασμό του ενός ποδιού του. Μέχρι το τέλος πάντως παρέμεινε πνευματώδης, οξυδερκής παρατηρητής της σύγχρονης πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας, ακόμα και αν δεν είχε τη δυνατότητα να την αποτυπώνει σε εξαιρετικά επιθεωρησιακά νούμερα, όπως στο παρελθόν. Στον Λάκη Μιχαηλίδη χρωστώ εν μέρει την αγάπη μου για το μουσικό θεάτρο, καθώς η πρώτη επιθεώρηση που είδα ήταν γραμμένη από κείνον (σε συνεργασία με τον Β. Μακρίδη, τον Ν. Καμπάνη και τον Χ. Ρώμα).

Ήταν το Αντρέα προχώρα, σε θέλει άλλη χώρα, στο κινηματοθέατρο Εγνατία της Θεσσαλονίκης, με τον θίασο Σωτήρη Μουστάκα, Μαρίας Μπονέλλου, Γιάννη Βογιατζή, Νάντιας Φοντάνα και Έρρικας Μπρόγιερ, στις 26 Απριλίου του 1987 (ήταν και τότε Κυριακή του Θωμά…). Ίσως ήταν μια από τις τελευταίες καλές επιθεωρήσεις της παλιάς σχολής που εκπροσωπούσε ο Λάκης Μιχαηλίδης και που με τον θάνατό του μοιάζει να αποσύρεται οριστικά από το προσκήνιο…

Advertisement

Για μια γυναίκα κατέστρεψε την καριέρα του ο Σταμάτης Γαρδέλης

Σταμάτης Γαρδέλης

Μια γυναίκα μπορεί να καταστρέψει έναν άνδρα κι αυτό φαίνεται πως το βίωσε για τα καλά ο Σταμάτης Γαρδέλης που οπως είπε τίναξε τα πάντα στον αέρα για μια… μηχανόβια!

Σταμάτης Γαρδέλης
Ο Σταμάτης Γαρδέλης.

Το 1982 που ο ηθοποιός Σταμάτης Γαρδέλης μεσουρανούσε στις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, τα παράτησε όλα για ν΄ακολουθήσει μια γυναίκα μέχρι το…. Μπέβελρι Χιλς.

Δεν είχε λεφτά, δούλευε σε φαστ φουντ φτιάχνοντας χάμπουργκερ και ζούσε το αμερικάνικο όνειρο του Έλληνα μετανάστη αφήνοντας πίσω του μια λαμπρή καριέρα.

Την αποκάλυψη έκανε ο ίδιος ο Σταμάτης Γαρδέλης στην εκπομπή της Κωσταντίνας Σπυροπούλου όπου είπε χαρακτηριστικά.

Έχω φύγει, έχω τινάξει την καριέρα μου στον αέρα για μια γυναίκα. Το ’82 – ’83 που είχα κάνει τις ταινίες μου. Αυτό που έλεγε η Φλορίντα «πως διαχειρίζεσαι μία επωνυμία 20 χρονών», δεν την διαχειρίζεσαι, πάρα πολύ απλά. Έφυγα με μία μηχανόβια. Κάναμε μία βόλτα γύρω από το Θησείο, στο Αστεροσκοπείο. Τόση ήταν η βόλτα; Τι θες μεγαλύτερη;

Ε… κόντρα στην κόντρα φτάσαμε στο Λος Άντζελες για έξι μήνες. Με ψάχναν. Δεν με ένοιαζε τίποτα. Δεν είχα λεφτά. Δούλευα στο Μπέβερλι Χιλς, είχα νοικιάσει ένα σπίτι, έφτιαχνα χάμπουρκερ και ζούσα αυτό το αμερικάνικο όνειρο του μετανάστη στις μεγάλες λεωφόρους.

Advertisement

Πόσες εκτρώσεις είχε κάνει η Ρένα Βλαχοπούλου

Ρένα Βλαχοπούλου

Μία αποκάλυψη είχε γίνει στο Πρωινούλι για την Ρένα Βλαχοπούλου, που άφησε πολλούς με το στόμα ανοιχτό.

«Της Ρένας Βλαχοπούλου δεν της έλειπε το παιδί. Είχε μια άλλη άποψη. Ήθελε αν έκανε παιδί να το μεγαλώσει μόνη της και όχι ξένα χέρια. Έλεγε «η ζωή μου είναι ταγμένη στο θέατρο. Το πρωί έχω γυρίσματα, το βράδυ έχω θέατρο, μετά έχω μαγαζί. Το παιδί δεν θα με βλέπει. Δεν έχω δικαίωμα το παιδί να το μεγαλώσουν ξένα χέρια». Δεν το ήθελε αυτό.

Και για αυτό σε κάποιες ταινίες, στην «Κόμισσα της Κέρκυρας» ήταν έγκυος και εκεί το έριξε. Έχει ρίξει πολλά παιδιά.

Δεν το μετάνιωσε ποτέ που δεν έκανε παιδί.» είπε ο Μάκης Δελαπόρτας.

Δείτε το βίντεο με τις αποκαλύψεις για τις εκτρώσεις της Ρένας Βλαχοπούλου:

Advertisement

Αλέξης Σολομός

Alexis Solomos
Alexis Solomos

Ο Αλέξης Σολωμός ήταν Έλληνας σκηνοθέτης, συγγραφέας, μεταφραστής και θεωρητικός του θεάτρου. Υπήρξε μία από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου και διακρίθηκε σε έργα Αριστοφάνη, αρχαίας τραγωδίας και Σέξπιρ, στα οποία άφησε έντονο το καλλιτεχνικό του στίγμα.

Ο Αλέξης Σολωμός γεννήθηκε στην Αθήνα στις 9 Αυγούστου 1918 από γονείς κεφαλλονίτικης καταγωγής. Φοίτησε στο Κολέγιο Αθηνών, με καθηγητή τον Κάρολο Κουν. Στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (1939-1942) και κατόπιν με υποτροφία στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών του Λονδίνου (1945-46), στο Πανεπιστήμιο Γέιλ και στο Δραματικό Εργαστήρι του γερμανού σκηνοθέτη Έρβιν Πισκάτορ (1946-48) στη Νέα Υόρκη.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών του δούλεψε ως ενδυματολόγος στο θέατρο Κοτοπούλη (1937) και δύο χρόνια αργότερα, το 1939, εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως σκηνοθέτης με το έργο του Τσέχωφ Αρκούδα. Στην Κατοχή εργάστηκε ως ηθοποιός, ενδυματολόγος, μεταφραστής και κριτικός κινηματογράφου και συνεργάστηκε με τα θέατρα Αθηνών του Κωστή Μπαστιά (1942-43) και Τέχνης του Κάρολου Κουν, ο οποίος ανέβασε το έργο του Ο τελευταίος ασπροκόρακας το 1944.

Ο Αλέξης Σολομός ξεκίνησε τη σκηνοθετική του σταδιοδρομία στη Νέα Υόρκη το 1947 και το 1949 ανέβασε στο Λονδίνο τον Καλιγούλα του Αλμπέρ Καμί. Το 1949 επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου η πρώτη παράσταση που σκηνοθέτησε ήταν η Κληρονόμος του Γκετς στο Θέατρο Μουσούρη. Τον επόμενο χρόνο ξεκίνησε τη μακροχρόνια συνεργασία του (1950-1964, 1968-1985 και 1992) για το οποίο σκηνοθέτησε πάνω από 100 έργα, ενώ άλλα 65 έργα σκηνοθέτησε σε διάφορους αθηναϊκούς θιάσους, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και τη Λυρική Σκηνή. Το 1964 ίδρυσε το δικό του θεατρικό οργανισμό, με την επωνυμία Προσκήνιο, ο οποίος λειτούργησε με διαλείμματα έως 1978. Το 1992 αποσύρθηκε οριστικά από το θέατρο, σκηνοθετώντας για το Εθνικό Θέατρο δύο έργα, την Αντιγόνη του Σοφοκλή και τους Εγκληματίες του αυστριακού συγγραφέα Φέρντιναντ Μπρούκνερ.

Ο Αλέξης Σολωμός χρημάτισε αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ΕΙΡΤ (1974-1975) και δυο φορές διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (1980-1983). Για την προσφορά του στο θέατρο τιμήθηκε με τον Ταξιάρχη του Φοίνικα, ενώ αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Αλέξης Σολομός διακρίθηκε στο ανέβασμα έργων του Αριστοφάνη. Στις παραστάσεις του χρησιμοποίησε στοιχεία από την ελληνική λαογραφία, στο «μέτρο που τα δεχόταν ο οργανισμός του Αριστοφάνη», όπως τόνιζε ο ίδιος. Έτσι, αυτός και άλλοι σκηνοθέτες που ασχολήθηκαν με τα έργου του κατάφεραν να τον απομακρύνουν από τη φήμη και τους χαρακτηρισμούς του ξεπερασμένου, του βωμολόχου ή του αντιεμπορικού. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει έξι θεατρικά έργα, μεταφράσεις θεατρικών έργων, θεατρικά δοκίμια, αυτοβιογραφικά έργα και άλλα βιβλία με άξονα το θέατρο.

Ο Αλέξης Σολομός πέθανε στις 25 Σεπτεμβρίου 2012 στο σπίτι του στο Κολωνάκι, σε ηλικία 94 ετών. Έφυγε ήσυχα, έχοντας κοντά του τις δύο κόρες και τα τρία του εγγόνια.

Advertisement

Νίκος Παπατάκης 1918-2010

Νίκος Παπατάκης

Ο Νίκος Παπατάκης ήταν Ελληνογάλλος σκηνοθέτης του κινηματογράφου, σεναριογράφος και παραγωγός, από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της ελληνικής διασποράς. Γύρισε πέντε συναρπαστικές ταινίες, που οι ωμές και προκλητικές (συχνά σουρεαλιστικές) εικόνες τους σόκαραν μεγάλο μέρος του κοινού.

Ο Νίκος Παπατάκης γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας στις 5 Ιουλίου 1918 από Έλληνα πατέρα με καταγωγή από τη Μακεδονία και ντόπια μητέρα. Αντιστάθηκε πολεμώντας τα ιταλικά στρατεύματα του Μουσολίνι στο πλευρό του Χαϊλέ Σελασιέ και αναγκάστηκε να εξοριστεί, βρίσκοντας καταφύγιο αρχικά στον Λίβανο και εν συνεχεία στην Ελλάδα.

Στην Αθήνα παρέμεινε για δύο χρόνια (1937-1939) και έκανε διάφορες δουλειές για τα προς το ζην. Εργάστηκε ως γκρουμ στο ξενοδοχείο Σεντ Τζορτζ κι εκεί γνώρισε τον γλύπτη Χέρμπερτ Χόφμαν, ο οποίος τον μύησε στον κόσμο της τέχνης.

Το 1939 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Στη γαλλική πρωτεύουσα, ο Παπατάκης συναναστράφηκε όλη την αφρόκρεμα της γαλλικής διανόησης, από τον Ζαν Πολ Σαρτρ και τον Αντρέ Μπρετόν ως τον Ζακ Πρεβέρ και τον «καταραμένο» Ζαν Ζενέ. Το 1947 άνοιξε το καμπαρέ La Rose Rouge (Το Κόκκινο Ρόδο), που αποτέλεσε το δημιουργικό εφαλτήριο για πολλούς καλλιτέχνες, όπως η Ζιλιέτ Γκρεκό και ο Μπορίς Βιάν.

Το 1951 νυμφεύθηκε την ηθοποιό Ανούκ Εμέ, με την οποία απέκτησε μία κόρη, τη Μανουέλα. Το 1950 υπήρξε παραγωγός και χρηματοδότης της ταινίας του Ζαν Ζενέ Un chant d’ amour (Ένα ερωτικό τραγούδι), τη φωτογραφία της οποίας υπέγραφε ο Ζαν Κοκτό. Η μοναδική κινηματογραφική δημιουργία του «άγιου» (όπως τον απεκάλεσε ο Σαρτρ) συγγραφέα-εγκληματία λογοκρίθηκε και δεν προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες, παρά μόνον το 1975.

papatakis

Το 1957 ο Παπατάκης εγκαταλείπει για πολιτικούς λόγους το Παρίσι για τη Νέα Υόρκη. Εκεί γνωρίζει και ερωτεύεται τη Γερμανίδα μανεκέν Κρίστα Πέφγκεν, η οποία υιοθετεί το υποκοριστικό του και ως Nico δημιουργεί μία αξιόλογη καριέρα στη ροκ μουσική σκηνή και γίνεται ιδιαίτερα γνωστή ως ηγερία του Άντι Γουόρχολ και των Velvet Underground.

Κατά την παραμονή του στην αμερικάνικη μεγαλούπολη γνωρίζεται με έναν άλλο σημαντικό σκηνοθέτη της ελληνικής διασποράς, τον Τζον Κασαβέτη, ο οποίος αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα για την ολοκλήρωσή της πρώτη του ταινία. Βρίσκει τα αναγκαία κεφάλαια και γίνεται συμπαραγωγός στην ταινία του Σκιές (1959), που αποτελεί μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου.

Ο Παπατάκης επιστρέφει στο Παρίσι το 1962 και τον επόμενο χρόνο παρουσιάζει την πρώτη του ταινία Οι Άβυσσοι, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ζενέ Οι Δούλες, που με τη σειρά του είχε αντλήσει την έμπνευσή του από την αληθινή, μακάβρια, ιστορία των αδελφών Παπέν. Η ταινία προβάλλεται στο Φεστιβάλ των Καννών και προκαλεί σκάνδαλο με την ωμότητά της.

Το 1967 νυμφεύεται τη δεύτερη σύζυγό του Όλγα Καρλάτου, με την οποία θα αποκτήσει ένα γιο, τον Σέργιο. Τον ίδιο χρόνο γυρίζει στην Ελλάδα την ταινία Οι Βοσκοί, με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του, όπου πραγματεύεται και καταγγέλλει τη δικτατορία των συνταγματαρχών στην Ελλάδα. Η ταινία θα προβληθεί τον επόμενο χρόνο χωρίς επιτυχία.

Περνούν επτά χρόνια μέχρι την επόμενη ταινία του Gloria Mundi, με θέμα τα βασανιστήρια των Γάλλων αποικιοκρατών στον Πόλεμο της Αλγερίας τη δεκαετία του ’50. Η ταινία επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ των Παρισίων, αλλά κατέβηκε αμέσως, έπειτα από βομβιστική επίθεση στον κινηματογράφο Μαρμπέφ.

Καμία οργάνωση δεν ανέλαβε την ευθύνη, αλλά υπήρχαν υπόνοιες ότι πίσω της βρισκόταν η ακροδεξιά τρομοκρατική οργάνωση OAS. H ταινία προβλήθηκε, τελικά, το 2005.

Το 1986 παρουσίασε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, τη Φωτογραφία, με πρωταγωνιστή τον Άρη Ρέτσο, ίσως την καλύτερή ταινία του και μία από τις λυρικότερες ταινίες του ελληνικού σινεμά, που εξερευνά το θέμα της νοσταλγίας του ξενιτεμένου και την αποξένωση της μετανάστευσης, ενώ θίγει πολλά σημεία της τραγικής ιστορίας της νεότερης Ελλάδας.

Το 1991 υπογράφει τους Ισορροπιστές, την τελευταία ταινία του, που αποτελεί ένα αιχμηρό πορτραίτο του Ζαν Ζενέ, τον οποίο υποδύθηκε αξεπέραστα ο Μισέλ Πικολί και προκάλεσε τη μήνιν πολλών θαυμαστών του.

Το 2000 ανακηρύχθηκε επίτιμο μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και το 2005 βραβεύτηκε με τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Με την ευκαιρία της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη κυκλοφόρησε ο τιμητικός τόμος Νίκος Παπατάκης, που συνέγραψε ο Γιάννης Κονταξόπουλος (Καστανιώτης).

Τον Ιανουάριο του 2003 κυκλοφόρησε στη Γαλλία η αυτοβιογραφία του με τίτλο Tous les desespoirs sont permis (Όλες οι απελπισίες επιτρέπονται). Στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Χατζηνικολή με τίτλο Όλοι οι δρόμοι προς την απόγνωση.

O Νίκος Παπατάκης πέθανε στο Παρίσι στις 17 Δεκεμβρίου 2010, σε ηλικία 92 ετών.

Advertisement

Οι δύσκολες ώρες του Πάνου Μουζουράκη

img52479 8e53d6b2133f9a1be400617c4367d1a9
img52479 8e53d6b2133f9a1be400617c4367d1a9

Πώς έπαθε καρδιακό επεισόδιο ο Πάνος Μουζουράκης;

Ο Πάνος Μουζουράκης μπορεί πάντα να φαίνεται χαλαρός, όμως δεν είναι.
Αγχώνεται πολύ και αυτό έχει αντίκτυπο ακόμη και στην υγεία του!

Ο γνωστός τραγουδοποιός, Πάνος Μουζουράκης λίγο πριν την εμφάνισή του στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής στις 4 Ιουλίου, έδωσε μία συνέντευξη όπου και αποκάλυψε πως πέρασε μέχρι και καρδιακό επεισόδιο!

Αυτό τον καιρό περνάω τις… ασπρόμαυρες μου, όπου η μια μέρα μπορεί να είναι διαφορετική από την προηγούμενη για κάποιο λόγο. Προσπαθώ να μπω σε δημιουργική κατάσταση και έμπνευση, αλλά πριν μπω σε αυτό με πιάνει μια μελαγχολία, ένας φόβος ότι δεν θα έρθει ποτέ η έμπνευση στη ζωή μου, οπότε, κάνω άλλα πράγματα, δηλαδή συμμάζεψα το σπίτι, πλήρωσα όλους τους λογαριασμούς, τελείωσα όλα τα σίριαλ τα οποία ήθελα να δω, τερμάτισα ένα παιχνίδι στο play station 4.
 

Τελικά, μου ήρθε η έμπνευση ανάμεσα σε μια μπίρα και μια… καρδιακή ανακοπή που κόντεψα να πάθω» ανέφερε χαρακτηριστικά στο Λοιπόν ο Πάνος Μουζουράκης και συνέχισε:

«Δεν ξέρω… ήταν μια σοβαρή ενόχληση στην καρδιά, τα ξημερώματα, την ώρα που προσπαθούσα να φτιάξω το πρόγραμμα για τον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής, στις 4 Ιουλίου, μαζί με τη Νατάσα Μποφίλιου και τον Σπύρο Γραμμένο και δεν έβγαινε τίποτα. Εκεί είχα μια ενόχληση και… ήρθε η έμπνευση.

Είπα: «Πριν πεθάνω ωραίο θα είναι να γράψω κάτι». Έτσι έγραψα ένα, κείμενο για το οποίο είμαι περήφανος. Ήταν ένα χιουμοριστικό κείμενο, με φιλοσοφική αναζήτηση ως περιεχόμενο. Έτσι, αισθάνομαι αισιόδοξος ότι στη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής θα καταφέρω να φτιάξω ένα ωραίο πρόγραμμα με δικά μου τραγούδια, διασκευές και τραγούδια της Νατάσας και του Σπύρου».

Advertisement

Διαγόρας Χρονόπουλος 1939-2015

Διαγόρας Χρονόπουλος

Σκηνοθέτης, ηθοποιός, πολιτιστικός μάνατζερ, παραγωγός και δάσκαλος της υποκριτικής τέχνης. Υπήρξε από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές προσωπικότητες της γενιάς του.

O Διαγόρας Χρονόπουλος γεννήθηκε το 1939 στην Ιερουσαλήμ, όπου ο πατέρας του υπηρετούσε ως φιλόλογος. Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές στην Αθήνα (5ο Γυμνάσιο), με συμμαθητές τον Γιάννη Φέρτη και τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο. Στη συνέχεια σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1957-1962) και στη Δραματική Σχολή του «Θεάτρου Τέχνης» του Καρόλου Κουν (1957-1960).

Το 1965 πήγε στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε και εργάστηκε στο «Λαϊκό Θέατρο» της Γαλλίας. Από τις αρχές του 1966 έως το 1971 ήταν υπεύθυνος του τμήματος οπτικοακουστικών μέσων της ΑΔΕΛ, μιας από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες στην Ελλάδα. Στο διάστημα αυτό, οργάνωσε δεκάδες ραδιοφωνικές εκπομπές συνεχείας και δέκα τηλεοπτικά προγράμματα, σκηνοθετώντας ορισμένα από αυτά.

Από το 1971 ασχολήθηκε με την παραγωγή ταινιών, ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικών σειρών, τηλεταινιών, διαφημιστικών για την ελληνική τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Τον ίδιο χρόνο συνελήφθη για τη δράση του κατά της δικτατορίας των συνταγματαρχών και καταδικάστηκε σε φυλάκιση.

xronopoulos

Δίδαξε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και στη Δραματική Σχολή του «Θεάτρου Τέχνης». Διετέλεσε πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, πρόεδρος της Ένωσης Παραγωγών Διαφημιστικών Ταινιών Ελλάδος, μέλος του ΔΣ της ΕΡΤ ΑΕ, διευθυντής Τηλεόρασης της ΕΤ1, γενικός γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (1995-1997), καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (1998- 2001), πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (2001-2005) και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν.

Ως ηθοποιός έλαβε μέρος σε πολλές παραστάσεις του «Θεάτρου Τέχνης», συνεργάστηκε με ιδιωτικούς θιάσους κι έπαιξε σε ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.

Έκανε δύο γάμους, πρώτα με την Ελένη Μαβίλη – Φωτοπούλου, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά και κατόπιν με την ηθοποιό και πολιτικό Ελένη Κούρκουλα.

Ο Διαγόρας Χρονόπουλος πέθανε στις 11 Μαρτίου 2015, ύστερα από μάχη με τον καρκίνο, σε ηλικία 76 ετών

Advertisement

Μαρία Πλυτά: Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης

Μαρία Πλυτά

Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Γύρισε συνολικά 25 ταινίες με δημοφιλείς ηθοποιούς και εμπορική επιτυχία. Θεωρείται μία από τις αυθεντικότερες εκπροσώπους του εγχώριου μελό. Οι ταινίες της παίζοντα συχνά – πυκνά στην τηλεόραση, χωρίς η ίδια να έχει την αναγνώριση που της αξίζει.

Η Μαρία Πλυτά γεννήθηκε το 1915 στη Θεσσαλονίκη. Πολυσχιδής προσωπικότητα, στράφηκε πρώτα στη λογοτεχνία κι έγραψε τα μυθιστορήματα «Δεμένα φτερά» (1944) και «Αλυσίδες» (1946). Το 1948 πέρασε και στη συγγραφή θεατρικών έργων, κερδίζοντας με το «Κάστρο της Χερσώνας» έπαινο στο διαγωνισμό του λογοτεχνικού περιοδικού «Μορφές». Ο κινηματογράφος, όμως, γρήγορα την κέρδισε και την απορρόφησε.

Στην αρχή ασχολήθηκε με την παραγωγή και την καλλιτεχνική διεύθυνση στις ταινίες «Μαρίνα» του Αλέκου Σακελλάριου (1947) και «Μαρίνος Κοντάρας» του Γιώργου Τζαβέλλα (1948). Το 1950 γύρισε την πρώτη της ταινία, τα «Αρραβωνιάσματα», διασκευή του ομώνυμου θεατρικού του Δημήτρη Μπόγρη, με πρωταγωνιστές τους Ντίνο Ηλιόπουλο, Αιμίλιο Βεάκη, Μαργαρίτα Γεράρδου και Νίκο Τζόγια, μια ταινία σταθμό στον ηθογραφικό ελληνικό κινηματογράφο.

Ακολούθησαν ταινίες, όπως:

  • «Η Λύκαινα» (1951) με την Αλέκα Κατσέλη.
  • «Ο Βαφτιστικός» (1952), μεταφορά στο πανί της οπερέτας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη με τους Μίμη Φωτόπουλο και Αλέκο Αλεξανδράκη.
  • «Η Εύα» (1953) με τους Μάνο Κατράκη, Ντίνο Ηλιόπουλο, Αλέκο Αλεξανδράκη και Αλίκη Γεωργούλη.
  • «Το κορίτσι της γειτονιάς» (1954) με τους Ορέστη Μακρή, Δέσπω Διαμαντίδου και Γιώργο Φούντα.
  • «Η Δούκισσα της Πλακεντίας» (1956) με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα.
  • «Τα ναυάγια της ζωής» (1959) με την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Κακκαβά.
  • «Άντρας είμαι και το κέφι μου θα κάνω» (1960) με τον Γιάννη Γκιωνάκη.
  • «Ο Λουστράκος» (1962), που έκανε σταρ τον μικρό Βασιλάκη Καΐλα.
  • «Ο Ανήφορος» (1964) με την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Βύρωνα Πάλλη.

Η τελευταία της ταινία μεγάλου μήκους ήταν «Οι άγνωστοι της νύχτας» (1970) με το Γιώργο Καμπανέλη, τον Λυκούργο Καλλέργη και τη Σούλα Κοψίνη. Η Μαρία Πλυτά υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, η οποία την ανακήρυξε το 1986 επίτιμο μέλος της για τη μεγάλη της προσφορά στον κινηματογράφο. Έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών, σε ηλικία 91 ετών, στις 4 Μαρτίου 2006.

Advertisement

Η άγνωστη ιστορία του τραγουδιού Κέρκυρα με το Ποντικονήσι

κερκυρα

Το γνωστό τραγούδι «Κέρκυρα με το Ποντικονήσι» είναι γραμμένο για τις ανάγκες της ταινίας «Η κόμησσα της Κέρκυρας», με πρωταγωνιστές τους αξέχαστους Ρένα Βλαχοπούλου και Αλέκο Αλεξανδράκη.

Η κόμμισα της Κέρκυρας
Σκηνή από την ταινία, “Η κόμησσα της Κέρκυρας”.

Όταν τελείωσαν τα γυρίσματα της ταινίας και κατόπιν το μοντάζ, οι συντελεστές συγκεντρώθηκαν στο στούντιο της Φίνος Φιλμ, επί της οδού Χίου στην Αθήνα για να τη δουν ολοκληρωμένη.

Σε αυτό το χρονικό σημείο παραγωγής συνηθίζεται να γίνονται κάποιες διορθώσεις στην ταινία αν χρειάζεται. Ακόμη μπορεί να προστεθεί ή να αφαιρεθεί κάποια σκηνή που δεν αρέσει στον σκηνοθέτη.

Η προβολή της ταινίας στο στούντιο γινόταν σε μικρή οθόνη (μόνιτορ) και οι παρευρισκόμενοι εκτός από τους τεχνικούς, ήταν ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Αλέκος Σακελλάριος, ο συνθέτης Γιώργος Κατσαρός και η Ρένα Βλαχοπούλου.

Όταν τελείωσε η προβολή, ο Σακελάριος έμεινε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα, μόνο που διαπίστωσε πως λείπει ένα τραγούδι των τίτλων. – Ε και; Απάντησε ο Κατσαρός. Κανένα πρόβλημα. Θα φτιάξουμε ένα τώρα με θέμα την Κέρκυρα.

Ο Σακελλάριος, που οι δυνατότητές του στο γράψιμο ήταν ως γνωστόν εκπληκτικές, είπε στον Κατσαρό:

«Πες μου μερικές λέξεις που να θυμίζουν την Κέρκυρα».

Ο Κατσαρός απάντησε:

«Ποντικονήσι, Παλαιοκαστρίτσα, Μπενίτσες, Καμάρες».

Δεν πέρασαν 15 λεπτά και ο Σακελάριος είχε γράψει το πρώτο κουπλέ και το ρεφρέν. Η Κόμησσα Της Κέρκυρας.

Έδωσε το χειρόγραφο στον Κατσαρό και εκείνος κάθισε στο πιάνο ακούμπησε τα πλήκτρα και άρχισε να ψάχνει τη μελωδία διαβάζοντας τους στίχους.

Όπως ήταν φυσικό η ψυχή του πέταξε στην αγαπημένη του Κέρκυρα, την ιδιαίτερη πατρίδα του και μια πολύ όμορφη μελωδία ξεχείλισε στο στούντιο της οδού Χίου. Μέσα σε μισή ώρα το τραγούδι των τίτλων ήταν έτοιμο.

Διαβάστε επίσης
Η dream team της ταινίας Πολύ αργά για δάκρυα

Η Βλαχοπούλου ακούγοντάς το ξετρελάθηκε. Το έμαθε σχεδόν στη στιγμή και την άλλη μέρα το τραγούδησε για την ηχογράφηση.

Το τραγούδι αγαπήθηκε από όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα από τους Κερκυραίους που το έχουν ως ανεπίσημο ύμνο του νησιού και το έχουν κατατάξει μαζί με τα υπόλοιπα παραδοσιακά τους τραγούδια….

Advertisement

Η κρυφή σχέση του Δημήτρη Παπαμιχαήλ

Η κρυφή σχέση

Κανείς δεν ήξερε για τη σχέση τους, ο ίδιος ο ηθοποιός Δημήτρης Παπαμιχαήλ το ανέφερε στο βιβλίο του…

Έχουν γραφτεί κακεντρέχιες για σας;
Δε με απασχόλησε ποτέ το παρασκήνιο, όσο εύκολα ανάβει, τόσο εύκολα σβήνει. Κάποια στιγμή, μάλιστα, ένα δημοσίευμα ανέφερε ότι μαζί με άλλες τρεις πασίγνωστες ηθοποιούς ήμασταν τα «βαθιά λαρύγγια» της Ελλάδας. Δεν ασχολήθηκα φυσικά, ήταν για γέλια.

Κάποτε οργίαζαν οι φήμες ότι είχατε δεσμό με τον Νίκο Κούρκουλο.
Δεν ισχύει. Και με τον Παπαμιχαήλ ο δεσμός μας, δεν είχε ακουστεί. Μέχρι που το έγραψε εκείνος στο βιβλίο του είπε η Κάτια Δανδουλάκη.

Ήταν λάθος που το αποκάλυψε;
Δεν ξέρω αν ήταν λάθος ή σωστό. Εγώ, δεν υπήρχε περίπτωση ν” αναφέρω σχέσεις μου με ανθρώπους οι οποίοι δε θα ήθελαν ν” αναφερθούν.

Παρόλα αυτά, με την Αλίκη Βουγιουκλάκη είχατε καλές σχέσεις. «Ήμασταν πολύ φίλες» είχε πει η Κάτια Δανδουλάκη.

Advertisement

Το δράμα του Νίκου Παπαναστασίου

ukdtir1q2ziw7v1jxz12
ukdtir1q2ziw7v1jxz12

Σοκαρισμένος και συντετριμμένος από την αυτοκτονία της 22χρονης κόρης του ο ηθοποιός Νίκος Παπαναστασίου είχε μίλησει στο περιοδικό Ciao περιγράφοντας τον τρόπο που η 22χρονη Εύα έβαλε τραγικό τέλος στη ζωή της.

«Πήρε, δυστυχώς, όλη τη σακούλα με τα χάπια που μας είχε δώσει ο γιατρός για την πάθησή της (βουλιμία). Κατά τις δώδεκα και μισή τη νύχτα, η πρώην σύζυγός μου άκουσε ένα θόρυβο. Άκουσαν να πέφτει η Εύα και όταν μπήκαν την είδαν να σπαρταράει στο πάτωμα.»

Μεσολάβησε μεγάλο χρονικό διάστημα; «Η Εύα πήγε στο δωμάτιό της στις πέντε το απόγευμα και άρχισε την “τελετή”. Πήρε μεγάλη ποσότητα χαπιών και δεν αντιλήφθηκε το παραμικρό η πρώην σύζυγός μου που ήταν στο διπλανό δωμάτιο και διάβαζε το μικρό μας γιο. Σκεφτείτε πόση ώρα πάλευε ο οργανισμός της. Όταν με φωνάξανε και πήγα στο σπίτι, μετά από δέκα λεπτά ήρθε το ασθενοφόρο. Τέσσερις ώρες στο Ασκληπιείο Βούλας βρίσκονταν από πάνω της δεκαπέντε γιατροί. Αν την προλαβαίναμε στην αρχή, θα της κάναμε μια πλύση στομάχου και θα σωνόταν το κορίτσι μας. Πήγε η κορούλα μου τσάμπα και βερεσέ.»

Όσο για τη συμπεριφορά της μικρής το τελευταίο διάστημα, ο ηθοποιός λέει: «Τελευταία κάτι δεν πήγαινε καλά, ήταν πολύ ευαίσθητη. Έχουμε χωρίσει εδώ και δέκα χρόνια με τη μητέρα της, την Κατερίνα, αλλά το έβλεπα τακτικότατα το παιδί. Δεν φαντάστηκα ποτέ ότι θα έκανε τέτοιο πράγμα. Το έκανε συχνά η Εύα να κλείνεται για πολλές ώρες στο δωμάτιό της. Ήταν εσωστρεφής η Εύα, όπως και η μητέρα της.»

Το τραγικό αυτό περιστατικό έχει διαλύσει ψυχολογικά τον γνωστό ηθοποιό, ο οποίος προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του για να στηρίξει το άλλο του παιδί, τον Αλέξανδρο. «Έχω τον Αλέξανδρό μου και πρέπει να είμαι δυνατός για να αντιμετωπίσω όλα αυτά τα προβλήματα. Πρέπει να ζήσω για να στηρίξω με τη μανούλα του το γιο μας. Όταν μπήκα στο σπίτι κρατούσε τη μάνα του αγκαλιά και σπαρτάραγε το παιδί.»

Advertisement

Η τραγική οικογενειακή ιστορία του Νίκου Κούρκουλου

assets LARGE t 420 2093186
assets LARGE t 420 2093186

Ο Νίκος Κούρκουλος έχασε τα δύο από τα τρία αδέλφια του, ενώ δε μιλούσε ποτέ δημόσια για την οικογενειακή τραγωδία.

Το 1952 ο πρωτότοκος γιος της οικογένειας, Σπύρος, ταξίδευε με ένα γκαζάδικο σαν τρίτος πλοίαρχος, όταν το πλοίο χτυπήθηκε από τυφώνα ανοιχτά της Βενεζουέλας και κόπηκε στα δύο. Ο αδελφός του δε βρέθηκε ποτέ!

Λίγα χρόνια μετά, ο άλλος αδελφός του βρισκόταν μαζί με τους εργάτες στην οικοδομή και μετρούσε τα τούβλα, όταν ξαφνικά έπεσε από την ταράτσα και σκοτώθηκε.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

15 πράγματα για την Τζένη Καρέζη

Τζένη Καρέζη
Αρχοντική, επιβλητική, με αριστοκρατικό στιλ, ναζιάρικα μάτια, η Τζένη Καρέζη συνδύαζε την κοσμική, τη μάγκισσα και το παιδάκι, αποτελώντας ένα από τα ορόσημα της χρυσής εποχής...

Τάσος Χαλκιάς 1952-

Τάσος Χαλκιάς
Ο Τάσος Χαλκιάς γεννήθηκε στην Αθήνα στις 22 Ιανουαρίου του 1952 και είναι Έλληνας ηθοποιόςΑποφοίτησε από τη...