15.6 C
Athens
Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου, 2025

Λαυρέντης Διανέλλος: Η ψυχή του ελληνικού κινηματογράφου

Υπάρχουν ονόματα που δεν χρειάζονται φανφάρες για...

Βαγγέλης Βουλγαρίδης: Ο ευγενικός ζεν πρεμιέ

Τις περισσότερες φορές, ήταν εκείνοι οι δευτεραγωνιστές...
Blog Σελίδα 264

Τόλης-Μαρινέλλα μέρος 1ο

afierwmeno voskopoulos marinella 2015 11 24 002
afierwmeno voskopoulos marinella 2015 11 24 002

Στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, δεν είναι λίγα εκείνα τα ζευγάρια που έγραψαν το δικό τους, μεγάλο κεφάλαιο στο βιβλίο της. Ζευγάρια που χάρισαν ανεπανάληπτες στιγμές στην πίστα και στη δισκογραφία, αλλά και τροφοδότησαν με άφθονο υλικό τα έντυπα μέσα ενημέρωσης, ειδικά όταν η σχέση τους δεν περιορίστηκε σ’ επαγγελματικό επίπεδο, αλλά προχώρησε και σε προσωπικό…

Ένα από τα πιο διάσημα, ήταν αυτό της Μαρινέλλας με τον Τόλη Βοσκόπουλο. Η «μεγάλη κυρία», είναι η μοναδική που έχει το προνόμιο να συνδέσει το όνομά της και να γράψει ιστορία ως ντουέτο με δύο άνδρες, αφού έγινε γνωστή κι αγαπητή πλάι στον Στέλιο Καζαντζίδη, πριν συνδεθεί καλλιτεχνικά και συζυγικά με τον «άρχοντα της πίστας». Είναι αδύνατο να σκεφτούμε αυτά τα δύο ονόματα, χωρίς το δικό της δίπλα τους…

Τόλης, Μαρινέλλα
Τόλης-Μαρινέλλα

Η σημερινή στήλη, παρουσιάζει το πρώτο μέρος της κοινής πορείας Μαρινέλλας-Βοσκόπουλου, που καλύπτει την περίοδο από το 1969 ως το 1974. Τα δύο τραγούδια που έγραψε εκείνος για κείνη, ο θρυλικός γάμος, τα μοναδικά ντουέτα τους, οι δύο κοινοί δίσκοι τους και όλα όσα χρήζουν αναφοράς, σ’ ένα όμορφο μουσικό ταξίδι. Πάμε…

«Και κλαιν’ τα όνειρά μου…»

Βρισκόμαστε στο 1968. Ο Τόλης Βοσκόπουλος έχει κάνει κάποιες απόπειρες να ενταχθεί στη δισκογραφία, αλλά η παταγώδης αποτυχία των δίσκων 45 στροφών που ηχογράφησε στην Columbia (1962 και 1963), τον απομακρύνουν για λίγο από το όνειρο να γίνει τραγουδιστής. Έτσι, στρέφεται στο σινεμά και στο θέατρο, ενώ υπογράφει συμβόλαιο με την τότε PHILIPS-Ελλαδίσκ, αποκλειστικά ως συνθέτης.

Εκείνη την εποχή, έχει γράψει ένα τραγούδι και ψάχνει κάποια τραγουδίστρια, ώστε να το ερμηνεύσει μαζί της. Αφηγείται στον Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη: «Είχα γράψει ένα τραγούδι, το «Οι αναμνήσεις ξαναγυρίζουνε». Πρώτα, έκανα κρούση στη Μαρινέλλα, ήθελα ντουέτο μαζί της, αλλά μόλις είχε χωρίσει με τον Καζαντζίδη και ήθελε να κάνει καριέρα μόνη της. Το κατάλαβα και το μόνο που της είπα -και το θυμάται ακόμη-, ήταν ότι εμείς κάποια στιγμή θα ξανασυναντιόμασταν»…

Και πράγματι, έτσι έγινε. Μπορεί «Οι αναμνήσεις» να ηχογραφήθηκαν από τη Δούκισσα και να ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία της καριέρας της, όμως Μαρινέλλα και Βοσκόπουλος ήτανε γραφτό να συνεργαστούν λίγο καιρό μετά.

Στις 7 Ιουλίου 1969 λοιπόν, κυκλοφορεί ένα 45άρι με δύο τραγούδια που της γράφει εκείνος, σε στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου: «Δυο νύχτες» και «Φύγε να βρεις τη μοίρα σου». Το πρώτο ακούγεται πολύ, αλλά θα γίνει περισσότερο γνωστό όταν θα το ξανατραγουδήσει ο Δημήτρης Μητροπάνος μ’ εντελώς διαφορετικό τρόπο το 1976, μέσα από το περίφημο «ποτ-πουρί» («Δυο νύχτες»-«Αλίμονο»-«Θέλω απόψε να σου γράψω»).

Από την «Παναγιά», στο γάμο με…μπλουτζίν

Από τότε, θα περάσουν τρία χρόνια. Ο Τόλης Βοσκόπουλος (απόλυτος σταρ πλέον) θα συνδεθεί με τη Ζωή Λάσκαρη και ο έρωτάς τους θ’ απασχολήσει εκατοντάδες φορές τα «σκανδαλοθηρικά» έντυπα, τα οποία βεβαίως δεν είχανε καμία σχέση με τα ρυπαρά σημερινά. Θα κάνουν αμέτρητα εξώφυλλα, θα δώσουν άλλες τόσες συνεντεύξεις, θα «σπάσουν ταμεία» εμφανιζόμενοι στο θέατρο με τους «Εραστές του ονείρου» κι όλα δείχνουν ότι ο γάμος τους δε θ’ αργήσει…

Όλα αυτά, μέχρι το Σεπτέμβριο του 1972. Τότε, ο «άρχοντας» θ’ ανέβει στη Θεσσαλονίκη, ώστε να συμμετάσχει για πρώτη φορά «αυτοπροσώπως» στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της συμπρωτεύουσας, μ’ ένα τραγούδι που έχει γράψει ο ίδιος, σε στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου. Τίτλος, «Ξανθή αγαπημένη Παναγιά» και οι συνειρμοί αυτονόητοι.

Όμως, στη «νύφη του Θερμαϊκού» ζει ίσως το μεγαλύτερο Βατερλό της καριέρας του. Προσπαθεί τρεις φορές να ερμηνεύσει το κομμάτι, αλλά δεν τα καταφέρνει και αποδοκιμάζεται έντονα από το κοινό, που περίμενε με ανυπομονησία να τον δει. Δεν περνάει καν στον τελικό γύρο. Η Λάσκαρη είναι στις εξέδρες του Παλέ ντε σπορ, αλλά άπαντες ξαφνιάζονται, όταν βλέπουν τη Μαρινέλλα να τρέχει κοντά του και να προσπαθεί να τον παρηγορήσει.

Οι απορίες, θα λυθούν λίγο καιρό μετά. Ο χωρισμός του ζεύγους Τόλη-Ζωής θα πέσει ως κεραυνός εν αιθρία στους κοσμικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους, όμως ακόμη πιο μεγάλο σοκ θα προκαλέσει η αναγγελία του γάμου του με τη Μαρινέλλα, το Νοέμβριο του 1973. Το όλο σκηνικό, θα ολοκληρωθεί με την εμφάνιση του ζευγαριού στην τελετή, φορώντας …μπλουτζίν παντελόνια και γενικότερα με casual ντύσιμο. Κουμπάρος, ο Γιώργος Κατσαρός.

«Όπου γυρίσεις θα με δεις…»

Όπως ήταν φυσικό, από εκεί και πέρα όλοι περίμεναν τα επόμενα καλλιτεχνικά βήματα του ζεύγους τόσο στην πίστα, όσο και στη δισκογραφία. Ο Βοσκόπουλος πηγαίνει μαζί με τη Μαρινέλλα στο Μάκη Μάτσα και του ανακοινώνει ότι θα πάρει τη γυναίκα του από τη PHILIPS και θα τη φέρει στη MINOS, ώστε να ηχογραφούν μαζί τα τραγούδια και τους δίσκους τους.

Όμως, ο διευθυντής της εταιρείας προσπαθεί με διάφορες προφάσεις ν’ αποφύγει κάτι τέτοιο, καθώς είναι φίλος με τον ομόλογό του Νίκο Αντύπα και δε θέλει μετά τον Τόλη να του στερήσει και τη «μεγάλη κυρία». Έπειτα από πολλές συναντήσεις και διαφωνίες, τελικώς καταφέρνει να τους πείσει και δρομολογείται μια μέση λύση: Να ηχογραφηθούν δύο δίσκοι, ένας σε καθεμιά εταιρεία, με «αλληλοδανεισμό» των ερμηνευτών, ώστε κατά κάποιο τρόπο να γιορταστεί το ευτυχές γεγονός του γάμου τους…

Έτσι, την άνοιξη του 1974 η MINOS κυκλοφορεί το άλμπουμ «Μαρινέλλα-Βοσκόπουλος», το οποίο στη μία πλευρά περιλαμβάνει τραγούδια σε μουσική του Τόλη και στίχους του Μίμη Θειόπουλου και στην άλλη, δημιουργίες του Γιάννη Σπανού με «λόγια» του Πυθαγόρα. Έχουμε λοιπόν τα πρώτα ντουέτα και διφωνίες του ζευγαριού, τα οποία πραγματικά είναι μοναδικά: «Δεν έχει δρόμο να διαβείς», «Τι είχαμε τι χάσαμε», «Όλη η ζωή ένας καημός» κ.α.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι αρχικώς ο δίσκος ήταν προορισμένος για μεγάλες πωλήσεις, ήλθε η μεταπολίτευση. Όπερ σημαίνει επιστροφή Θεοδωράκη, ξέσπασμα ελευθερίας από τον καταπιεσμένο λαό, κυριαρχία του πολιτικού τραγουδιού και μοιραία, οι εταιρείες έστρεψαν προς τα κει το ενδιαφέρον τους, κάνοντας έξαλλο το Βοσκόπουλο, ο οποίος διαμαρτυρόταν στο Μάτσα ότι προωθούσε τις δουλειές του Μίκη, εις βάρος του εν λόγω άλμπουμ…

Το Νοέμβριο του 1974, στην πρώτη επέτειο των γάμων τους, κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος της «συμφωνίας», τούτη τη φορά με την ετικέτα της PHILIPS και τίτλο «Εγώ κι εσύ». Αυτός θα έχει σαφώς καλύτερη τύχη και θα βγάλει μεγάλες επιτυχίες, με πρώτη το ομότιτλο κι εν συνεχεία τα «Τι ζητάμε», «Κέρνα-κέρνα», «Ούτε ένας», «Δώσε μου Θεέ μου» κ.α.

Περιέχει τραγούδια του ίδιου του Βοσκόπουλου, του Γιώργου Κατσαρού και του Στέλιου Ζαφειρίου, με τους δύο ερμηνευτές να δίνουν και πάλι ρεσιτάλ διφωνιών, αφού οι φωνές τους ταίριαζαν απολύτως…

Παράλληλα, τη χειμερινή σεζόν 1974-75 Μαρινέλλα και Βοσκόπουλος εμφανίζονται μαζί στη θρυλική «Νεράιδα», έχοντας πλάι τους τον Γιάννη Καλατζή…

musiccorner.gr

Advertisement

Μάθε ποιο είναι το πραγματικό επίθετο του Χρήστου Πολίτη

00f24b909a8b307b5061e0
00f24b909a8b307b5061e0

Παρά το γεγονός ότι είχε πολύχρονη καριέρα με επιτυχίες κυρίως στην τηλεόραση όταν εκείνη βρισκόταν στα πρώτα χρόναι λειτουργίας της στην Ελλάδα, αλλά και στο θέατρο, το κοινό έχει ταυτίστει τον Χρήστο Πολίτη με τον ρόλο του Γιάγκου Δράκου της θρυλικής «Λάμψης» του Νίκου Φώσκολου.

Εξάλλου μην ξεχνάμε πως έπαιζε στη σειρά ασταμάτητα από την πρεμιέρα το φθινόπωρο του 1991 μέχρι το τελευταίο επεισόδιο το καλοκαίρι του 2005 κι ήταν ο μόνος ηθοποιός από το αρχικό καστ που έμεινε μέχρι το τέλος.

Ωστόσο, αν και γνωρίζουμε πολλά πράγματα για τον δημοφιλή ηθοποιό, μέχρι σήμερα ίσως αρκετοί να μην ήξεραν πως το «Πολίτης» δεν είναι το αληθινό επίθετό του, αλλά αντίθετα το κανονικό επίθετο ήταν «Πιατουλάκης», το οποίο άλλαξε από πολύ νεαρή ηλικία.

Στο εν λόγω «μυστικό» αναφέρθηκαν στην εκπομπή ΦΜ Live, ξεφυλλλίζοντας ένα τεύχος του περιοδικού Φαντάζιο από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, ενώ αναγράφεται και στην ελληνική έκδοση της Wikipedia.

Advertisement

Νίκος Ξεπαπαδάκος

Xepapadakos Nikos P d040be936310818975daa1bcb9ca604f T
Xepapadakos Nikos P d040be936310818975daa1bcb9ca604f T

Ο Νίκος Ξεπαπαδάκος ξεκίνησε από ράφτης, συνέχισε σαν ηθοποιός και εξελίχθηκε τελικά σε έναν από τους καλύτερους μακιγιέρ του κινηματογράφου στον τόπο μας. Συνεργάστηκε με τη Φίνος Φιλμ για 22 ολόκληρα χρόνια, επιμελώντας το μακιγιάζ σε 68 ταινίες της, και μένοντας ως το τέλος του Φίνου.

Γεννήθηκε στη Μάνη και ήρθε στην Αθήνα στα 16 του χρόνια για να γίνει ράφτης. Επιστρέφοντας στην πατρίδα του, έτυχε να αντικαταστήσει έναν νεαρό ηθοποιό σε μια ερασιτεχνική παράσταση.

Νίκος Ξεπαπαδάκος
Ο Νίκος Ξεπαπαδάκος με την Μαίρη Χρονοπούλου και την Νόρα Βαλσάμη.

Έτσι, παθιάστηκε με τον κόσμο του θεάματος και αποφάσισε να ενταχθεί σε αυτόν. Αργότερα, επί γερμανικής κατοχής, ο Δημήτρης Μπαστιάς έκανε δύο θιάσους και ζητούσε νέους για ακρόαση.

Από τα 65 άτομα που παρουσιάστηκαν, πέρασαν 15, ανάμεσα τους και ο Ξεπαπαδάκος. Το 1945 άρχισε να συμμετέχει και σε ταινίες ως ηθοποιός, σε μερικές από τις οποίες ήταν και πρωταγωνιστής.

Σε μια ταινία του σκηνοθέτη Στέλιου Τατασσόπουλου «Μαύρη γη», που γυριζόταν στη Νάξο, ο μακιγιέρ Γιώργος Σταυρακάκης δεν μπόρεσε να μεταβεί στο νησί, και ο σκηνοθέτης ζήτησε από τον Ξεπαπαδάκο να κάνει το μακιγιάζ των ηθοποιών.

Από τότε ο Νίκος Ξεπαπαδάκος ασχολήθηκε επαγγελματικά με το μακιγιάζ. Το 1952, ο Φιλοποίμην Φίνος χρειάστηκε 2ο συνεργείο μακιγιάζ, επειδή δεν επαρκούσε ο Σταύρος Κελεσίδης. Έτσι, τον φώναξε για το μακιγιάζ μιας ταινίας στην οποία συνεργαζόταν ο Φίνος, και ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα, του πρότεινε το 1955 να δουλέψει μόνιμα στη Φίνος Φιλμ.

Στα 22 χρόνια που συνεργάστηκε με τον Φίνο, ανέλαβε το μακιγιάζ για όλες σχεδόν τις ταινίες του Γιάννη Δαλιανίδη αλλά και για πολλές ακόμα, όπως «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη που ήταν και μια από τις μεγαλύτερες επαγγελματικές προκλήσεις του.

Ο Νίκος Ξεπαπαδάκος κατάφερε να εφευρίσκει διάφορα δημιουργικά τεχνάσματα, όχι μόνο για την καλύτερη παρουσίαση των ηθοποιών, αλλά και για την μεταμόρφωσή τους με ουλές, τραύματα και άλλες τεχνικές για τις ανάγκες συγκεκριμένων ρόλων.

Advertisement

Όταν ο Στέφανος Στρατηγός αποκοιμήθηκε στο σανίδι

Στέφανος Στρατηγός

Τα αδέλφια Στρατηγού έκαναν περάσματα και μικρές εμφανίσεις στις παραστάσεις των γονιών τους, από πολύ μικρή ηλικία.

Η Αλέκα Στρατηγού είχε περιγράψει σε συνέντευξή της ένα ευτράπελο περιστατικό που συνέβη επί σκηνής όταν εκείνη και ο Στέφανος ήταν παιδιά.

Τα δυο αδέλφια εμφανίζονταν στην παράσταση «Κουρσάρος», αλλά λόγω του νεαρού της ηλικίας και της κούρασης, αποκοιμήθηκαν κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου μονόλογου του πατέρα τους.

Όταν εκείνος το αντιλήφθηκε άρχισε να φωνάζει, στο πλαίσιο του ρόλου του, «Άστραψαν οι ουρανοί…», προκειμένου να ξυπνήσει τα παιδιά του.

Μεγαλώνοντας ο ηθοποιός αποφάσισε να σπουδάσει την τέχνη που είχε μάθει από μικρός. Αποφοίτησε από τη δραματική σχολή του Βασιλικού Θεάτρου και σε νεαρή ηλικία ξεκίνησε την καριέρα του.

Η πορεία του στο θέατρο άφησε εποχή, καθώς από το 1963 δημιούργησε δικό του θίασο με την τότε σύζυγό του και επίσης ηθοποιό, Γκέλυ Μαυροπούλου.

Μαζί ανέβασαν πολλά γνωστά θεατρικά έργα όπως τα «Κόκκινα Φανάρια», «Χρυσή μου Ρουθ» «το υπόγειο της Λέλας» και πολλά άλλα.

Η επαγγελματική σχέση των δύο ηθοποιών είχε συνήθως μεγάλη επιτυχία.

Δε συνέβη το ίδιο όμως και στην προσωπική τους ζωή….

Advertisement

Δημήτρης Ροντήρης 1899-1981

Δημήτρης Ροντήρης

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Δημήτρης Ροντήρης, γεννήθηκε το 1899 στον Πειραιά.

Πέρασε στην ιστορία, ως ο «δάσκαλος» του αρχαίου δράματος. Εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, την οποία, μετά από διετή φοίτηση, εγκατέλειψε για χάρη της νομικής του σπουδής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Την θεατρική του σταδιοδρομία άρχισε το έτος 1919 ως ηθοποιός. Στη συνέχεια μετέβη στην Αυστρία, όπου και σπούδασε θέατρο, ιστορία τέχνης και αρχαία ελληνική φιλολογία. Στη συνέχεια μετέβη στο Βερολίνο παρά τον μεγάλο σκηνοθέτη Μαξ Ράινχαρντ.

Επανήλθε στην Ελλάδα και διορίσθηκε το 1933 σκηνοθέτης στο Βασιλικό θέατρο αλλά και στο «Θέατρο Ωδείου», όπου εμφανίστηκε πρώτα ως σκηνοθέτης, με το μουσικό δράμα του Καλομοίρη «Το δαχτυλίδι της μάνας».

Αργότερα διετέλεσε σκηνοθέτης του Εθνικού Θεάτρου, του οποίου ανέλαβε και τη διεύθυνση κατά τους χρόνους 1946-1950 και 1953-1955. Το 1950 ίδρυσε την «Ελληνική Σκηνή» και το 1957 το «Πειραϊκό Θέατρο», επικεφαλής του οποίου έκανε περιοδείες σε πολλές χώρες της Ευρώπης, της Βόρειας και Νότιας Αμερικής και της Ασίας, όπου παρουσίασε θεατρικές παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας.

Σκηνοθέτησε πολλά έργα του παγκόσμιου κλασικού αλλά και νεότερου δραματολογίου, μεταξύ των οποίων 11 έργα του Σαίξπηρ καθώς και πολλές αρχαίες τραγωδίες.Η σκηνοθεσία του στην Ηλέκτρα και στον Άμλετ, τα οποία ο θίασος του Βασιλικού Θεάτρου ανέβασε το 1939 στην Αγγλία και τη Γερμανία, προκάλεσε τις πλέον ενθουσιώδεις κριτικές των ειδικών του χώρου.

 Ιδιαίτερα η παράσταση της τριλογίας του Αισχύλου Ορέστεια στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού το 1949, παρουσία της πολιτειακής και πολιτικής αρχής της χώρας, θεωρήθηκε ως εξαιρετικό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Ο Δημήτρης Ροντήρης πέθανε στις 20 Δεκεμβρίου 1981.

Advertisement

Αφιέρωμα στις Ελληνικές παρουσίες στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ

11763
11763

Η παρουσία των Ελλήνων εκπροσώπων του κινηματογράφου στα βραβεία Όσκαρ, μπορεί να είμαι μικρή αναλογικά, αλλά αρκετά αξιοσημείωτη.

Ο ελληνικός κινηματογράφος δεν έχει να επιδείξει – πλην των όποιων εξαιρέσεων φυσικά – παραγωγές που θα μπορούσαν να «σταθούν» στο ύψος των παραγωγών του εξωτερικού, πόσο μάλλον του Hollywood. Παρόλα αυτά, σημαίνουσες προσωπικότητες της χώρας μας κατάφεραν με το ταλέντο τους να φύγουν από κάποια απονομή με το χρυσό αγαλματίδιο ανά χείρας.

Αφιέρωμα στις Ελληνικές παρουσίες στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ

Το πρώτο Όσκαρ κέρδισε η Κατίνα Παξινού, και μάλιστα με την πρώτη της εμφάνιση στην μεγάλη οθόνη – κάτι που το έχουν καταφέρει μόλις δέκα ηθοποιοί. Η μεγάλη ελληνίδα ηθοποιός βραβεύτηκε για το δεύτερο γυναικείο ρόλο για το “Για ποιόν χτυπάει η καμπάνα”, το 1943.

Ακολουθεί ο σκηνοθέτης Ηλίας Καζάν, με επτά υποψηφιότητες και τρία Όσκαρ, το τελευταίο για τη συνολική προσφορά του στην 7η τέχνη – το 1999. Τα άλλα δύο τα κερδίζει το 1947 και το 1954 για τα “Συμφωνία Κυρίων” και το “Λιμάνι της Αγωνίας”, αντίστοιχα. Ο άνθρωπος που μπορεί να δίχασε ως ιδιώτης, αγαπήθηκε ως σκηνοθέτης. Μεταξύ των υποψηφιοτήτων του για Όσκαρ είναι και ως καλύτερη σκηνοθεσία στα «Λεωφορείον ο Πόθος» (1951), «Ανατολικά της Εδέμ» (1955) και «Αμέρικα, Αμέρικα» (1963).

Η δεκαετία του 1960 ήταν μια καλή οσκαρικά δεκαετία για τη χώρα μας – ξεκίνησε με ένα Όσκαρ και με τρεις υποψηφιότητες. Την ίδια χρονιά, στην κατηγορία «Καλύτερου Τραγουδιού» νικητής αναδεικνύεται ο Μάνος Χατζιδάκις, για τα «Παιδιά του Πειραιά», το τραγούδι που «έντυσε» το «Ποτέ την Κυριακή».
Θεώνη Βαχλιώτη-Aldredge

Για την ίδια όμως ταινία, που αποτέλεσε σταθμό για την κινηματογραφική μας ιστορία, η χώρα μας έχει και άλλες δύο υποψηφιότητες. Α’ Γυναικείου Ρόλου για τη Μελίνα Μερκούρη και για την Θεώνη Βαχλιώτη-Aldredge στην κατηγορία Ενδυματολογίας. Για την ιστορία, για την γυναικεία ερμηνεία συνυποψήφιες της Μελίνας ήταν οι Λιζ Τέιλορ, Γκριρ Γκάρσον, Σίρλεϊ Μακ Λέιν και η Ντέμπορα Κερ. Τελικά κέρδισε η Τέιλορ («Butterfield 8»).
Την επόμενη χρονιά, το 1961, ο Τζορτζ Τσακίρης κέρδισε το Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου για την ταινία «West Side Story», ενώ μερικά χρόνια αργότερα, το 1964, ο Βασίλης Φωτόπουλος κέρδισε το Όσκαρ καλλιτεχνικής διεύθυνσης – σκηνικών για ασπρόμαυρη ταινία, για τον «Αλέξη Ζορμπά».

Βασίλης Φωτόπουλος
Ο Φωτόπουλος είχε συμμετέχει και στην καλλιτεχνική διεύθυνση ταινίας του Ελία Καζάν «Αμέρικα, Αμέρικα» (1962), όμως για χάριν «παρεξήγησης» το όνομα του δεν μπήκε στους τίτλους. Στα χρόνια που ακολούθησαν η χώρα μας έλαβε αρκετές υποψηφιότητες. Ο Μιχάλης Κακογιάννης προτάθηκε τρεις φορές για τον «Αλέξη Ζορμπά» – καλύτερη ταινία με τον ίδιο παραγωγό, αλλά και για την «Ηλέκτρα» (1962) και την «Ιφιγένεια» (1977), που διεκδίκησαν το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης παραγωγής. Ένας άλλος σημαντικός σκηνοθέτης, ο Βασίλης Γεωργιάδης, προτάθηκε – εμμέσως – για τις ταινίες τα «Κόκκινα φανάρια» (1963) και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» (1965), που βρέθηκαν στην κατηγορία για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης παραγωγής.

Το επόμενο Όσκαρ ήρθε για την Ελλάδα μόλις το 1974, και μάλιστα εις διπλούν! Νικητής στην κατηγορία καλλιτεχνικής διεύθυνσης – σκηνικών, αναδείχθηκε ο ελληνικής καταγωγής Ντιν Ταβουλάρης, ο άνθρωπος που έστησε το σκηνικό για το δεύτερο μέρος του «Νονού» (αργότερα προτάθηκε και για το τρίτο μέρος της ταινίας).
Ντιν Ταβουλάρης

Ο διάσημος σκηνογράφος είναι στενός συνεργάτης του Francis Ford Coppola, και έχει μια λαμπρή καριέρα στο Hollywood, ενώ δουλείες του έχουμε δει και πρόσφατα. Στην «Ένατη Πύλη» του Roman Polanski αλλά και το 2001, στο “Angel Eyes”. Tην ίδια χρονιά βραβεύτηκε και η Θεώνη (Ντένη) Βαχλιώτη – Ολντριτς για τα κοστούμια της ταινίας «Ο υπέροχος Γκάτσμπι». Η ίδια είχε κερδίσει άλλες δύο υποψηφιότητες, για τη συνεργασία της στο πλευρό του Ζυλ Ντασέν, στο «Ποτέ την Κυριακή» και στη «Φαίδρα» (1962).

Το 1981, ο Vangelis – ο Βαγγέλης Παπαθανασίου – κερδίζει το Όσκαρ πρωτότυπης μουσικής για την ταινία «Οι δρόμοι της φωτιάς» και αμέσως την επόμενη χρονιά ο Κώστας Γαβράς κερδίζει στην κατηγορία σεναρίου για τον «Αγνοούμενο». Είχε βέβαια κερδίσει εμμέσως και για το «Ζ», το 1969, που είχε βραβευτεί για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, που απονεμήθηκε ωστόσο στον παραγωγό. Πέντε χρόνια, το 1987, η ελληνικής καταγωγής Ολυμπία Δουκάκη, μία εξαίρετη θεατρική ηθοποιός, που πήρε το Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για το “Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού”.

Έκτοτε υπήρξαν διάφορες υποψηφιότητες για τη χώρα μας αλλά καμία βράβευση μέχρι το 2005, που το χρυσό αγαλματίδιο για το πρωτότυπο σενάριο κατέληξε στα χέρια του – ελληνικής καταγωγής – Alexander Payne για το φιλμ «Πλαγίως».

Την επόμενη χρονιά ο επίσης ελληνικής καταγωγής George Miller βραβεύεται για το «Happy Feet» ως καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων. Το 2007, η Ελληνοαμερικανίδα Patricia Fields προτείνεται για τα κοστούμια του “The Devil Wears Prada”, ενώ λίγο αργότερα ακόμα μια ελληνική συμμετοχή έρχεται με τον ελληνικής καταγωγής Alexandre Desplat που είναι υποψήφιος για το Oscar Μουσικής Επένδυσης για το «The Curious Case of Benjamin Button».

Φέτος η Ελλάδα επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια – συγκεκριμένα από το 1977 και την υποψηφιότητα του Μιχάλη Κακογιάννη με την «Ιφιγένεια» – στην κούρσα για το χρυσό αγαλματίδιο στην κατηγορία της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ο πολυβραβευμένος «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου, πέτυχε το – μάλλον ακατόρθωτο – καταφέρνοντας να στρέψει «το βλέμμα» της Ακαδημίας στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Και ποιος ξέρει, ίσως επιστρέψει από τη 83η απονομή… οσκαρικός!

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ

1943
Η μεγάλη τραγωδός Κατίνα Παξινού κερδίζει το Oscar Β’ Γυναικείου Ρόλου για το «Για Ποιόν Χτυπά η Καμπάνα»

1947
Ο Elia Kazan κερδίζει το Oscar Σκηνοθεσίας, για το «Gentleman’s Agreement» («Συμφωνία Κυριών»)

1954
Ο Elia Kazan κερδίζει το Oscar Σκηνοθεσίας, για το «On the Waterfront» («Το Λιμάνι της Αγωνίας»).

1955
Ο Elia Kazan είναι υποψήφιος για το Oscar Σκηνοθεσίας, για το «East of Eden».(«Ανατολικά της Εδέμ»)

1960
Τρεις υποψηφιότητες για το «Ποτέ την Κυριακή». Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Μελίνα Μερκούρη, Ενδυματολογίας για τη Θεώνη Βαχλιώτη-Aldredge και καλύτερου τραγουδιού για το Μάνο Χατζιδάκι. Τελικά ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης βραβεύεται για τα «Παιδιά του Πειραιά».

1962
Υποψηφιότητα για την «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη στην κατηγορία Καλύτερης Ξένης Ταινίας.
Η Θεώνη Βαχλιώτη-Aldredge είναι υποψήφια στην κατηγορία Ενδυματολογίας για την ταινία «Φαίδρα».

1963
«Τα Κόκκινα Φανάρια» του Βασίλη Γεωργιάδη είναι υποψήφια στην κατηγορία Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Νικήτης ωστόσο αναδεικνύεται ο Φελλίνι με το 8 1/2 .
Ο Elia Kazan προτείνεται για Oscar στις κατηγορίες καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου για το «America, America».

1964
Τρεις υποψηφιότητες για τον «Ζορμπά» του Μιχάλη Κακογιάννη. Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσίας και καλύτερο διασκευασμένο σενάριο, δεν κερδίζει ωστόσο σε καμία.
Το μοναδικό Όσκαρ της ταινίας παίρνει ο Βασίλης Φωτόπουλος για την Ασπρόμαυρη Σκηνογραφία.

1965
Η ταινία «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη είναι υποψήφια στην κατηγορία Ξένης Ταινίας.
Ο John Cassavetes είναι υποψήφιος για το Όσκαρ B’ Ανδρικού ρόλου, για το «The Dirty Dozen».

1968
Άλλη μια υποψηφιότητα για τον John Cassavetes, αυτή τη φορά για το Πρωτότυπο Σενάριο, για το «Faces».

1969
Ο Κώστας Γαβράς είναι υποψήφιος για το Oscar Σκηνοθεσίας αλλά και Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου για το «Ζ». Η ταινία βραβεύεται ως η καλύτερη ξενόγλωσση ταινία και το Όσκαρ πάει στον παραγωγό.

1974
Η Θεώνη Βαχλιώτη-Aldredge κερδίζει το Oscar Ενδυματολογίας για την ταινία «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ».
Oscar Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης για τον Dean Tavoularis για το «The Godfather II».
Ο John Cassavetes είναι υποψήφιος για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας, για το «A Woman Under the Influence».

1977
Άλλη μια υποψηφιότητα για τον Μιχάλη Κακογιάννη, για την ταινία «Ιφιγένεια» που είναι υποψήφια στην κατηγορία Ξένης Ταινίας.

1981
Oscar Μουσικής στον Βαγγέλη Παπαθανασίου – τον Vangelis – για το «Οι Δρόμοι της Φωτιάς».

1982
O Κώστας Γαβράς κερδίζει το Oscar Διασκευασμένου Σεναρίου για την ταινία «Ο Αγνοούμενος».

1987
Η ελληνικής καταγωγής με αμερικανική ωστόσο υπηκοότητα, θεατρική ηθοποιός, Ολυμπία Δουκάκη κερδίζει το Oscar Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Κάτω από την Λάμψη του Φεγγαριού».

1990
«The Godfather III» και ο Dean Tavoularis είναι υποψήφιος για το Oscar Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης.

1999
Ο Elia Kazan κερδίζει το ειδικό Oscar για τη συνολική του προσφορά στον κινηματογράφο.
Ο Alexander Payne (Papadopoulos) είναι υποψήφιος στην κατηγορία Διασκευασμένου Σεναρίου για το «Election».

2000
Η Χριστίνα Λαζαρίδη είναι υποψήφια για το Oscar Καλύτερης Ταινίας μικρού μήκους για το «One Day Crossing».

2002
Η ελληνοαμερικανίδα Nia Vardalos είναι υποψήφια για Oscar Πρωτότυπου σεναρίου για το «My Big Fat Greek Wedding».

2005
O Alexander Payne με την ταινία του «Sideways» («Πλαγίως») κερδίζει το Oscar καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου, ενώ ήταν υποψήφιος και στην κατηγορία καλύτερης σκηνοθεσίας. Η ταινία συνολικά απέσπασε 5 υποψηφιότητες

2006
Το «Happy Feet» του ελληνικής καταγωγής George Miller κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων.

2007
Η ελληνοαμερικανίδα Patricia Field προτείνεται για Oscar Ενδυματολογίας για το «The Devil Wears Prada».

2008
Ο ελληνικής καταγωγής Alexandre Desplat είναι υποψήφιος για το Oscar Μουσικής Επένδυσης για το «The Curious Case of Benjamin Button».

2010
O “Κυνόδοντας” του Γιώργου Λάνθιμου διεκδικεί το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Advertisement

Το Ελληνικό Αστυνομικό Φιλμ

Αστυνομικό Φιλμ

Για την Μάρω Κοντού δεν χρειάζονται πάρα πολλά λόγια και συστάσεις όσον αφορά τη θητεία, την προσφορά της, το πέρασμά της από τον Ελληνικό Κινηματογράφο.

59 ολάκερα χρόνια η εξαίρετη Ελληνίδα ηθοποιός ακούραστα υπηρετεί με το πληθωρικό της ταλέντο το οικοδόμημα του Ελληνικού Κινηματογράφου σε όλο του το φάσμα.

Το σημερινό μας θέμα δεν έχει σκοπό να κάνει γενική αναφορά στο πέρασμα της πανέμορφης ηθοποιού μας στον Κινηματογράφο μας.
Έχει σκοπό να μιλήσει για κάτι πολύ συγκεκριμένο.
Ανάμεσα στα άλλα, η Μάρω Κοντού, διέπρεψε σε ένα συγκεκριμένο εξαίρετο είδος του κινηματογράφου μας. Και μάλιστα στο ξεκίνημα της μεγάλης καριέρας της.

Το Ελληνικό αστυνομικό φιλμ ή γενικότερα το Ελληνικό film noir κύρια αυτό της περιόδου 1960 όπου άνθησε αυτό το εξαίρετο είδος κάτω από εμπνευσμένες σκηνοθεσίες αλλά και σενάρια με βασικό δημιουργό τον μεγάλο συγγραφέα μας αστυνομικών μυθιστορημάτων, τον Γιάννη Μαρή.

Το πέρασμα της Μάρως Κοντού στο Ελληνικό αστυνομικό φιλμ είναι όχι απλά σημαντικό.
Είναι καθοριστικό!!! Οι ερμηνείες της Ελληνίδας ηθοποιού στο είδος αυτό πραγματικά ξεχωρίζει σε σημείο να έχει γράψει κάτι σαν “σχολή ερμηνείας” πάνω στις ταινίες αυτές.

Η ερμηνεία της χαρακτηρίζονταν από έντονη αισθησιακή και ερωτική παρουσία. Ποτέ δεν μια “συνηθισμένη” γυναίκα. Είχε πολλές φορές το χαρακτήρα της Femme Fatale. Άλλες φορές είχε έναν κρυμμένο “κυνισμό”, κάποια πανέμορφα και γοητευτικά “σκοτάδια” στον εσωτερικό της κόσμο που σε τράβαγαν κοντά της ασφυκτικά.

Σε αυτές τις ταινίες η Μάρω Κοντού δεν ήταν αυτό που λέμε “καλό κορίτσι” αλλά μια γυναίκα με έντονο και σκοτεινό παρελθόν, με ψυχικό κόσμο αναστατωμένο και γκρίζο.

Έδωσε αυτούς τους ρόλους με τρομερή άνεση, με την χαρκτηριστική ερωτική της φωνή και την επιβλητική σωματική της παρουσία.

Θα κάνουμε λοιπόν μια αναφορά από τους ρόλους και τις ερμηνείες της πάνω στις ταινίες αυτές.

Το “χρυσό” αυτό διάστημα αφορά την περίοδο 1959 έως 1966 όπου η Μάρω Κοντού πρωταγωνιστεί σε έξι (6) σημαντικές και εξαίρετες αστυνομικές ταινίες με έντονο το χαρακτηριστικό του noir στην υφή τους.

Έτσι η ηθοποιός μας εκείνην την περίοδο απέκτησε μια εξαιρετική “ταυτότητα” ρόλου και την απολαύσαμε τόσο στα πανέμορφα αισθησιακά, σωματικά της προσόντα όσο και στην δυνατή και εσωτερική της ερμηνεία.
Πάμε λοιπόν:

Έγκλημα στο Κολωνάκι

1959 “Έγκλημα στο Κολωνάκι”

Ο Τζανής Αλιφέρης σκηνοθετεί το συγκλονιστικό διήγημα του Γιάννη Μαρή, σε σενάριο δικό του.

Ένα εξαίρετο αστυνομικό φιλμ με έντονα τα χαρακτηριστικά του film noir.

Πρωταγωνιστούσαν οι: Μάρω Κοντού, Γκέλυ Μαυροπούλου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Τσαγανέας, Μιχάλης Νικολινάκος, Ελένη Χατζηαργύρη, Στέφανος Στρατηγός.

Η Μάρω Κοντού, στα 25 της χρόνια είναι εντυπωσιακή, ερωτική, γεμάτη μυστήριο, με εξαίρετη ερμηνεία, σε ρόλο κλειδί αυτόν της Ζανέτ Φλωρά, την μυστηριώδη σύζυγο του Κώστα Φλωρά και ερωμένη του δολοφονημένου ζωγράφου Νάσου Καρνέζη.

1960 “Έγκλημα στα παρασκήνια”

Ένα χρόνο μετά από το προηγούμενο φιλμ, ο Ντίνος Κατσουρίδης σκηνοθετεί ένα ακόμα αστυνομικό αριστούργημα και αυτό βασισμένο στο διήγημα του Γιάννη Μαρή, σε σενάριο μάλιστα του ιδίου.

Η Μάρω Κοντού ερμηνεύει την αινιγματικά σκοτεινή ηθοποιό Έλενα Παυλίδη, δίπλα στους: Αλέκο Αλεξανδράκη, Τίτο Βανδή, Ζωρζ Σαρή, Χρήστο Τσαγανέα, Δήμο Σταρένιο, Αλίκη Γεωργούλη, Γκίκα Μπινιάρη, Θανάση Μυλωνά.

1963 “Το κάθαρμα”

Σειρά έχει ένας άλλος σπουδαίος σκηνοθέτης μας, που “ειδικεύτηκε” στο noir αστυνομικό και ψυχολογικό φιλμ.
Ο Κώστας Ανδρίτσος, σε σενάριο του μεγάλου Νίκου Φώσκολου σκηνοθετεί μια εξαίρετη ταινία με πολλά μοτίβα.
Δράμα ερωτικό με σαφέστατα κοινωνικά ταξικά χαρακτηριστικά δοσμένα με μυστήριο και noir ατμόσφαιρα

Η Μάρω Κοντού δεσπόζει με την της παρουσία, στο ρόλο της Μάγδας μιας πόρνης του λιμανιού, που προσπαθεί να γράψει κάτι καινούργιο στη ζωή της αλλά τα σκοτάδια του παρελθόντος και οι αστυνομικές ανατροπές καραδοκούν.

Στο πλάι της ο συγκλονιστικός Γιώργος Φούντας, με τον οποίο θα συναντηθούν φτιάχνοντας ένα εξαίρετο δίδυμο και στις επόμενες ταινίες του είδους αυτού.

Επίσης έπαιξαν οι: Στέφανος Στρατηγός, Νίκος Τσαχιρίδης, Παύλος Λιάρος.

Και πάλι ο Κώστας Ανδρίτσος σε σενάριο Νίκου Φώσκολου δημιουργεί ένα ακόμα δράμα με πολλά χαρακτηριστικά στη πλοκή του: Ερωτικά, κοινωνικά, ταξικά, εργατικά, αρκετό μυστήριο και έντονη γκρίζα ατμόσφαιρα.

Η Μάρω Κοντού λάμπει με την επιβλητική αισθησιακή της παρουσία στο ρόλο της Γιούλας Μπογκοσιάν, ιδιοκτήτριας της βιομηχανίας μεταλλουργίας με την οποία είναι δεμένοι ένα σωρό εργατικές οικογένειες στις ταξικές γειτονιές του Πειραιά.

Πάλι στο πλάι του Γιώργου Φούντα ο οποίος και κρατάει τον βασικό ρόλο στο έργο, ως το πρότυπο που σταδιακά καταρρέει και εκπίπτει και επίσης με τους: Γιώργο Μούτσιο, Τάκη Εμμανουήλ, Ελένη Ανουσάκη, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Γιάννη Βόγλη.

Το μυστήριο εμπλέκεται στο τι κρύβει ακριβώς η παράξενα γοητευτική Γιούλα και σε ποια σκοτάδια είναι τυλιγμένη παρασύροντας στο διάβα της μοιραία τον άνθρωπο που συνδέεται μαζί της.

1966 “Οι στιγματισμένοι”

Ο Κώστας Ανδρίτσος συνεχίζει ακάθεκτα τον εξαίρετο δρόμο του στο Ελληνικό αστυνομικό, και πάλι αυτή τη φορά σε σενάριο του Γιάννη Μαρή.

Η Μάρω Κοντού είναι πάλι εκεί, για τρίτη φορά δίπλα στον Γιώργο Φούντα, στο ίδιο μοτίβο επιτυχίας, στο ρόλο της Έφης, μιας νεαρής κοπέλας που προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο του κόσμου της και να κάνει ευτυχισμένο τον πατέρα της κλείνει μια συμφωνία με έναν άντρα να παραστήσει τον σύζυγό της.
Πρωταγωνίστησαν οι: Παντελής Ζερβός, Νίκος Τσαχιρίδης, Νίκος Φέρμας.

1966 “Μια γυναίκα κατηγορείται”

Το τελευταίο αλλά μακράν το καλύτερο από αυτού του είδους τις ταινίες στις οποίες διακρίθηκε η Μάρω Κοντού.

Φέρει την υπογραφή της σκηνοθεσίας του μεγάλου μας Γρηγόρη Γρηγορίου.
Φυσικά βασισμένο στο βιβλίο και στο σενάριο του Γιάννη Μαρή.

Ένα δικαστικό αστυνομικό φιλμ από τα καλύτερα του είδους στον Ελληνικό κινηματογράφο.

Δίπλα στην Μάρω Κοντού πρωταγωνιστούν οι: Λευτέρης Βουρνάς, Βάσος Ανδρονίδης, Νίκος Τζόγιας, Άγγελος Μαυρόπουλος και ο Μιχάλης Νικολινάκος.

Η Μάρω Κοντού στο ρόλο της κατηγορουμένης Ελεονώρας Δενδρινού, η οποία κατηγορείται για το φόνο του πολύ μεγαλύτερου σε ηλικία συζύγου της.

Όλες οι ενδείξεις είναι συντριπτικά ενάντιά της αλλά ο ανηψιός της και στο βάθος ερωτευμένος μαζί της Ανδρέας (Λευτέρης Βουρνάς) πιστεύουν στην αθωότητά της παλεύοντας με αντίξοες συνθήκες για να το αποδείξουν με τον συνήγορό της Καλαντζή (Βάσος Ανδρονίδης).

Οι ανατροπές στην ταινία είναι συγκλονιστικές φέροντας την υπογραφή του μαιτρ Γιάννη Μαρή.
Η Μάρω Κοντού είναι εκπληκτική στο ρόλο της μια ακόμα φορά.

Δώσαμε, φίλες και φίλοι, ανάγλυφα πιστεύουμε το στίγμα της Μάρως Κοντού στο Ελληνικό αστυνομικό φιλμ της δεκαετίας του 1960

Διαμόρφωσε την εικόνα μιας γυναίκας “εκτός ορίων”, μιας Γυναίκας έξω από τα “χρηστά ήθη” και την κοινά αποδεκτή συστημική “ηθικοπλαστική” εικόνα.

Μια femme fatale ίσως; Μοιραία; Παραβατική; Πέρα από όλα όμως αυτά απίστευτα ερωτική, αισθησιακή, γεμάτη όμως από ανθρώπινα αισθήματα και έναν κρυφό κόσμο που αν και ζούσε στα σκοτάδια έκρυβε πάντα ένα άσβηστο φως.

Advertisement

Κώστας Μουσούρης 1903-1976

Κώστας Μουσούρης

Ο Κώστας Μουσούρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1903 και ήταν  Έλληνας ηθοποιός, σκηνοθέτης, ποιητής και θεατρικός επιχειρηματίας

Αποφοίτησε από τη Σχολή της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων. Προσλήφθηκε από την ηλικία των 15 ετών στο θίασο της ίδιας Εταιρείας. Πρωτοεμφανίσθηκε στη θεατρική σκηνή το Μάιο του 1919.

Κώστας Μουσούρης 1903-1976
Ο Κώστας Μουσούρης και η Τζένη Καρέζη.

Η κύρια όμως θεατρική του σταδιοδρομία άρχισε πέντε χρόνια μετά, το Μάιο του 1924, όταν σε συνεργασία με νέους ηθοποιούς ίδρυσε το “Θίασο των Νέων”, που στεγάσθηκε σε μικρό συνοικιακό θέατρο του Παγκρατίου (Αθήνα).

Το 1925 ο Κώστας Μουσούρης προσλαμβάνεται από το Σπύρο Μελά ως πρωταγωνιστής στο Θέατρο Τέχνης. Ο Χειμώνας του 1927 τον βρίσκει πρωταγωνιστή στο θίασο της Κυβέλης μέχρι και το τέλος του 1928. Το 1929 με την Αλίκη Θεοδωρίδου ιδρύει ίδιο θίασο (Μουσούρη – Θεοδωρίδου), απ΄ όπου και αρχίζει να χρονολογείται η πλούσια και πολύμορφη θεατρική δράση του τόσο ως θιασάρχης όσο και ως σκηνοθέτης.

Εμφανίσθηκε με το θίασό του σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδος, ενώ κατ΄ επανάληψη επισκέφθηκε ελληνικές παροικίες της Αιγύπτου (Κάιρο, Αλεξάνδρεια), Τουρκίας (Κωνσταντινούπολη) αλλά και της Αιθιοπίας και του Σουδάν.

Συμπρωταγωνίστριές του μετά το 1949, κατά χρονολογική σειρά, υπήρξαν και οι Έλλη Λαμπέτη, Ελένη Χατζηαργύρη, Τζένη Καρέζη, Βάσω Μανωλίδου, Αντιγόνη Βαλάκου, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Αλεξάνδρα Λαδικού και Τζένη Ρουσσέα.

Ο Κώστας Μουσούρης ασχολήθηκε επίσης και με την ποίηση και την πεζογραφία δημοσιεύοντας πλείστα των έργων του καθώς μελέτες άρθρα και διηγήματα σε διάφορα έντυπα. Στη δεκαετία του ’50 υπήρξε Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ελεύθερου Θεάτρου. Τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις και παράσημα.

Ο Κώστας Μουσούρης πέθανε στις 7 Δεκεμβρίου 1976 σε ηλικία 73 ετών αφήνοντας μια πλούσια καλλιτεχνική παρακαταθήκη στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Κηδεύτηκε στο Α΄ Νεκροταφείο.

Κώστας Μουσούρης: Φιλμογραφία

ΈτοςΤίτλος ταινίας
1927Έρως και κύματα
1929Αστέρω
1939Αγνούλα
1958Είμαι παιδί σου μανούλα
Advertisement

Ανέστης Βλάχος: Μία αποκαλυπτική συνέντευξη

Ανέστης Βλάχος

Οταν όμως κάποιος συναντάει τον Ανέστη Βλάχο από κοντά, δεν χρειάζεται πολλή ώρα για να διαπιστώσει ότι χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια από μέρους του προκειμένου να ερμηνεύσει αυτό τον κόντρα ρόλο.

Ο μεγάλος πρωταγωνιστής του σινεμά είχε καρδιά μικρού παιδιού, ήταν έντονα πολιτικοποιημένος και τα μάτια του γυάλιζαν όταν έκανε αναδρομή στο παρελθόν ή όταν μιλούσε για την οικογένειά του. Τα δύο παιδιά του, τον Ηρακλή από τον πρώτο του γάμο με την καλλιτέχνιδα Αναστασία Παπανδρόνη, και την ‘Ελλη με τη δεύτερη σύζυγό του, επίσης ηθοποιό, Μαρία Γαρίτση.

Ανέστης Βλάχος
Ο Ανέστης Βλάχος.

Η ζωή του δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Ο πατέρας του σκοτώθηκε στον πόλεμο του 1940. Ο Ανέστης τελείωσε τις πρώτες τάξεις του δημοτικού στο ορφανοτροφείο Δράμας και το 1946 ήρθε στην Αθήνα μαζί με τη μητέρα του αναζητώντας μια καλύτερη τύχη . Σπούδασε στη σχολή Σταυράκου και παράλληλα δούλευε στην οικοδομή, όπου έχασε το μάτι του, όταν τραυματίστηκε σοβαρά από μια πρόκα.

Η Ελλη Λαμπέτη και ο Δημήτρης Χορν, που τότε ήταν ζευγάρι, τον φρόντισαν σαν αδέρφια. Υστερα από τόσα χρόνια, επιστρέφει στο θέατρο Ορφέας με το έργο «Οίκος ευγηρίας», που θα ανέβει το επόμενο διάστημα, με συμπρωταγωνιστές τους Νίκο Βανδώρο, Μαρία Ιωαννίδου, Τρύφωνα Καρατζά, Καίτη Φίνου, Τιτίκα Σαριγκούλη, Σπύρο Μπιμπίλα και πολλούς άλλους.

«Τόσα χρόνια δεν έκανα θέατρο, γιατί δούλευα στον κινηματογράφο, τον οποίο αγαπούσα πολύ.Εκανα πάνω από 180 ταινίες, με απορρόφησε το σινεμά. Εχω τιμητική σύνταξη χάρη στα βραβεία που έχω κερδίσει. Τώρα λοιπόν στα γεράματα μου έκαναν πρόταση να παίξω σε αυτό το έργο, το οποίο έχει να κάνει με μια κοινωνία απόστρατων ηθοποιών.

Η ιστορία μας διαδραματίζεται μέσα σε ένα νοσοκομείο, όπου άνθρωποι που βρίσκονται στη “δύση” τους ανοίγουν την καρδιά τους, λένε τα προβλήματά τους. Ευχαριστήθηκα πολύ με αυτή τη συνεργασία, γιατί τους ήξερα ως ηθοποιούς, όμως δεν είχα συνεργαστεί μαζί τους. Θα δείτε μια παράσταση ανθρώπινη και θα καταλάβετε ότι και οι ηλικιωμένοι έχουν ψυχή».

Ομορφα περιστατικά που τα φυλάει στην καρδιά σαν πολύτιμα πετράδια
Ο κόσμος τον έχει συνδέσει με τον ρόλου του κακού, του άγριου, του άξεστου, ενώ εκείνος χαρακτηρίζει τον εαυτό του ρολίστα. «Ο κινηματογράφος περισσότερο στηρίζεται στο physique και μετά στην ψυχολογία και στο ταμπεραμέντο του ηθοποιού. Ετυχε λοιπόν στην πρώτη μου ταινία, την “Αγιούπα” του Γκρεγκ Τάλας, να κάνω έναν βιαστή.

Στον κινηματογράφο, όταν ένας ηθοποιός έπαιζε έναν ρόλο και είχε επιτυχία, τότε όλοι οι σεναριογράφοι έγραφαν τον ίδιο χαρακτήρα. Μην ξεχνάμε ότι γίνονταν 200 ταινίες τον χρόνο και δεν προλάβαιναν οι συγγραφείς να γράφουν, έλεγαν “υπάρχει ένας σκληρός, ποιος θα τον κάνει;” και σε έπαιρναν και γινόταν μοτίβο».

Το βλέμμα του νοσταλγικό όταν αναφέρεται στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο και ειδικά στον κουμπάρο του Νίκο Ξανθόπουλο. «Κάποτε πίναμε τον καφέ μας με τον Νίκο εδώ στην πλατεία Βικτωρίας. Κάποια στιγμή περνάνε δύο γυναίκες, οι οποίες αρχίζουν τραγικά να πιάνουν τα μαλλιά τους και να του λένε “Νίκο, πώς κάθεσαι δίπλα του”. Οπότε γυρίζει ο Νίκος και τους λέει “Τι λέτε, κυρίες μου, ο Ανέστης είναι το κουμπαράκι μου, το φιλαράκι μου, τον αγαπώ” κι εκείνες του φώναζαν “φύγε, φύγε θα σε σκοτώσει”.

Αυτό είναι αληθινό! Χτυπιόντουσαν! Επειδή καθόμουν δίπλα του θεωρούσαν πως θα του κάνω κακό. Ενώ με τον Νίκο είμαστε κουμπάροι, με έχει στεφανώσει και είμαστε φίλοι χρόνια. Εχουμε και σήμερα επαφές, όχι πολύ τώρα που μεγαλώσαμε, παίρνουμε κανένα τηλέφωνο και τα λέμε».
Τα παρασκήνια από τις 180 ταινίες που έχει γυρίσει είναι αρκετά ώστε να γράψει ακόμη και βιβλίο. Μοιράστηκε μαζί μας κάποια περιστατικά, που τα φυλάει στην καρδιά του σαν πολύτιμα πετράδια.

«Στην ταινία του Νίκου Κούνδουρου “Το ποτάμι” εγώ έπρεπε να πέσω μέσα και, λόγω ζέστης, να ρίχνω νερό πάνω μου για να δροσιστώ. Ελα όμως που τα γυρίσματα τα κάναμε χειμώνα στις Σέρρες και το ποτάμι κατέβαζε κομμάτια πάγου! Εγώ έκανα κανονικά τη σκηνή, αλλά με έβγαλαν μελανιασμένο από το κρύο και άρχισαν να με τρίβουν με οινόπνευμα, γιατί δεν ανέπνεα» διηγείται, ενώ το κουβάρι των αναμνήσεων συνεχίζει να ξεδιπλώνεται.

«Γυρίζαμε την “Κατάρα της μάνας” με τον Γιώργο Φούντα και τον Κώστα Κακαβά, ο οποίος είχε μια σκηνή που έπρεπε να πέσει στο ποτάμι. Την έκανε -ήταν ένας τσακωμός- και βγήκε με λάσπες διηγείται στην Espresso το 2013 .

Ο Φούντας, πολύ καλός ηθοποιός και φίλος: “Αγοράκι μου, να προσέχεις τη φάτσα σου”. Εννοούσε ότι ο Κακαβάς, που είναι φίλος μου και τον αγαπώ, δεν είναι καλός ηθοποιός, αλλά τον έπαιρναν στις ταινίες για την εξωτερική του εμφάνιση . Εγώ αντέδρασα. “Τι του λες, ρε Γιώργο, του παιδιού;” του είπα. Ηταν ωραίες εποχές και περνάγαμε ωραία, είχαμε τις πλάκες μας. Εχω πολλές αναμνήσεις από τις ταινίες που έχω γυρίσει, μπορώ να πω και νοσταλγία».

Η αδερφική φιλία με Χορν και Λαμπέτη
Ο Ανέστης Βλάχος μιλάει και για άλλη μια μεγάλη φιλία, σχεδόν αδερφική. Το θρυλικό ζευγάρι του ελληνικού σινεμά, η Ελλη Λαμπέτη και ο Δημήτρης Χορν, ήταν εκείνοι που του στάθηκαν μετά το ατύχημα που είχε, με αποτέλεσμα να χάσει το μάτι του. Αν και δύσκολα μιλάει γι’ αυτή την περιπέτεια, εντούτοις θυμάται: «Μετά το “Κορίτσι με τα μαύρα”, όταν χτύπησα κι είχα προβλήματα, η Λαμπέτη και ο Χορν μου στάθηκαν σαν αδέρφια. Δεν θα το ξεχάσω μέχρι να πεθάνω, γιατί λίγοι άνθρωποι έχουν τέτοια ψυχή . Οταν βλέπω ταινίες τους συγκινούμαι πολύ και κλαίω».

Ο… νταής  που τρέμει στην πλατεία Βικτωρίας
Μένοντας σε μια δύσκολη περιοχή, όπως η πλατεία Βικτωρίας, ομολογεί ότι φοβάται. «Ο νταής του κινηματογράφου, από τους ρόλους εννοώ, προτού πέσει ο ήλιος πάει σπίτι του. Κλειδώνω, αμπαρώνω και είναι τραγική κατάσταση στα γεράματά μου να φοβάμαι να βγω έξω. Εγώ εδώ στην πλατεία Βικτωρίας έζησα πενήντα χρόνια. Ηταν μια χαρούμενη περιοχή. Φοβάμαι όχι μήπως με σκοτώσουν, αυτό είναι το λιγότερο, αλλά τον βασανισμό και τον εκβιασμό που κάνουν στον δρόμο ακόμα και για πέντε ευρώ».

Τα μόνα του έσοδα προέρχονται από τη σύνταξη που παίρνει. «Δεν περίμενα να περάσω τέτοια μαύρα γεράματα, γιατί δουλεύω από 11 χρόνων παιδί και τώρα είμαι 79. Κάθε φορά που πάω να πληρωθώ, κάθε μήνα, τρέμει η ψυχή μου και λέω “θα προλάβω να πληρώσω το φως και τα χαράτσια;»”. Ζω και με αυτό το άγχος».

Όταν τον ρωτάς για την υποκριτική, τον πιάνει νοσταλγία. «Είναι ωραίο επάγγελμα, είναι λειτούργημα για μένα». Και τονίζει ότι δεν θα συμβούλευε κανέναν νέο να ασχοληθεί με την υποκριτική: «Δεν συστήνω σε κανέναν να γίνει ηθοποιός, δεν υπάρχει πολιτισμός στην Ελλάδα. Οι περισσότεροι αυτοκτονούν από την πείνα. Πού να δουλέψουν; Την καλή εποχή είχαμε συνέχεια δουλειές και θέατρο. Τώρα, υπάρχει μόνο διάλυση».

Τον χρόνο του τον περνά μέσα στο σπίτι. Κάποιες φορές πηγαίνει στην πλατεία Βικτωρίας για να πιει έναν καφέ με τους φίλους του. Μένει στο κέντρο της Αθήνας και έρχεται αντιμέτωπος με την εγκληματικότητα που επικρατεί στην περιοχή. «Φοβάμαι, στη γειτονιά που μένω. Πουλάνε ναρκωτικά λες και πουλάνε πασατέμπο».

Απόσπασμα συνέντευξης του από  το περιοδικό Λοιπόν:
Υποστηρίζετε το ΠΑ.ΣΟ.Κ.;
Και τότε και πάντα. Αλλά της αριστερής πτέρυγας. Ήμουν ο ιδρυτής της πρώτης τοπικής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στην Ελλάδα. Κι αργότερα, με ένα συνάδελφο, φτιάξαμε την πρώτη κλαδική των ηθοποιών. Δεν πήγα στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. για να βγάλω λεφτά. Πήγα για να βάλω το λιθαράκι μου και να αλλάξει η Ελλάδα. Ήθελα την ανατροπή, που την έφερε ο Αντρέας. Ο λαός με τον Αντρέα έφαγε ψωμάκι.

 Κάποτε πολιτευτήκατε κιόλας.
Στο δήμο της Αθήνας, επί Μπέη. Άλλη Αθήνα εκείνη, άλλη η σημερινή. Η τωρινή ζέχνει παντού. Πληρώνουμε τόσα λεφτά και οι δρόμοι είναι βρόμικοι. Περνάς απ’ τις πλατείες και φοβάσαι μήπως σε σφάξουν. Εγώ ζω με αυτό το φόβο, στην περιοχή όπου μένω, στην πλατεία Βικτωρίας. Ο δήμαρχος φταίει. Τον ψήφισα, αλλά φταίει. Να γίνει επιστάτης, δεν κάνει για δήμαρχος.

Τη Χρυσή Αυγή τη φοβάστε;
Οι Έλληνες είμαστε δημοκράτες. Η άνοδος της Χρυσής Αυγής δεν έχει σχέση με την ιδεολογία της. Αυτή ελάχιστοι την πιστεύουν. Οι ψήφοι σ’ αυτό το κόμμα είναι ψήφοι διαμαρτυρίας. Αν οι πολιτικοί φτιάξουν τα πράγματα και κοιτάξουν το λαό στα μάτια, ούτε εκατό ψήφους δεν θα πάρουν. Η Χρυσή Αυγή θα χαθεί γιατί δεν αντιπροσωπεύει τίποτα.

Ο αγαπητός ηθοποιός συνέχισε, λέγοντας: «Έχασα το δεύτερο παιδί από την πρώτη γυναίκα μου. Μικρό παιδάκι, ήταν 3 χρονών, ήταν ένας άγγελος. Ήταν ένα κοριτσάκι…».
Κάνοντας αναδρομή, λοιπόν, στη ζωή του χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη απώλεια ως εκείνη που τον σημάδεψε: «Πολύ με σημάδεψε… Το «χάσαμε» από παράτυφο, είναι μια αρρώστια σαν τον τύφο. Τώρα θα ήταν 30 χρονών».

* Πρόκειται γιά συρραφή συνεντεύξεων του στην Espresso & στο Λοιπόν 

Eπιμέλεια: Ειρήνη Νικολοπούλου

Advertisement

Μια λατρεμένη κυρία Ζωή Φυτούση

myselvi
myselvi

Η Ζωή Φυτούση, υπήρξε από τις πιο αντιπροσωπευτικές τραγουδίστριες του Μάνου Χατζιδάκι. Ξεκίνησε την θριαμβευτική της πορεία ως «αποτυχημένη» τραγουδίστρια στο «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Πιραντέλο ερμηνεύοντας τα: «Ο ταχυδρόμος πέθανε» και «Το μαντολίνο», σε μουσική του μεγάλου Μάνου Χατζιδάκι. Αυτό ήταν!!!

Ζωή Φυτούση
Ο Νίκος Σταυρίδης και η Ζωή Φυτούση στην ταινία, “Η Λιλή και ο μουρντάρης” του 1959.

Κοινό και κριτικοί μετά την πρεμιέρα του έργου μίλησαν με πολύ κολακευτικά λόγια τόσο για την υπέροχη μουσική του συνθέτη, όσο και για την υγρή, ζεστή φωνή της ερμηνεύτριας. Το καλοκαίρι του 1962 στο θερινό θέατρο «Μετροπόλιταν» της Αθήνας ο Χατζιδάκις ανεβάζει την «Οδό Ονείρων», μια ιστορική μουσικοθεατρική παράσταση, ένα είδος μιούζικ χωλ ή επιθεώρησης με μια σειρά από νούμερα, τραγούδια και χορευτικά δρώμενα. Η Ζωή Φυτούση συμμετέχει και εδώ ως ηθοποιός και τραγουδίστρια καθώς κι η ίδια δεν μπόρεσε ποτέ να διαχωρίσει μέσα της αυτή τη διπλή ιδιότητα.

Η πρώτη επαφή της με την δισκογραφία έγινε το 1957 όταν τραγούδησε σε δίσκο γραμμοφώνου «Το τριανταφυλλάκι», ντουέτο με την Μπεάτα Ασημακοπούλου. Δισκογραφικά συνεργάστηκε με μερικούς από τους πιο αξιόλογους συνθέτες, τραγουδώντας σε θεατρικές παραστάσεις και σε ταινίες. Μεταξύ άλλων έχει ερμηνεύσει τα: «Βαριά είναι η καρδιά μου» (1963) από τη ταινία του Φίνου «Αμόκ», «Κάμε τον πόνο σου χαρά» (1963) από την ταινία «Διακοπές στην Αθήνα» ενώ το 1966 είχε ερμηνεύσει σε δίσκους 45 στροφών τα τραγούδια του Γιώργου Ζαμπέτα από την κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια».

Σταθμός στην καριέρα της η εμφάνιση της στη ταινία του Φίνου «Το Ταξίδι», όπου ερμήνευσε ένα από τα πλέον αγαπημένα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου «Τα δάκρυα μου είναι καυτά». Ως κινηματογραφική ηθοποιός εμφανίστηκε στις ταινίες: «Ο Ηλίας Του 16ου»(1959), «Φτωχαδάκια και λεφτάδες» (1960), «Η Ψεύτρα(1963), «Ο εαυτούλης μου (1964) και άλλες.

Το ποίημά της «Κανείς, μα κανείς» βραβεύτηκε και περιελήφθη στην Anthologia di poeti Italiani e Greci, Academia Internationale di Propaganda Culturale, το  1996. Βιβλία της έχουν κυκλοφορήσει από μεγάλους εκδοτικούς οίκους. Ανάμεσα τους το μυθιστόρημα «Βοήθεια θέλω να ζήσω», το παιδικό θεατρικό «Μαγικό Βιβλίο» και η ποιητική συλλογή «Παρ’ εκτός».

Γράφει ο Ηλίας Τάσκου / δημοσιογράφος / [email protected]

Advertisement

Μάρκος Ζέρβας

Βασίλης Αυλωνίτης

Ο Μάρκος Ζέρβας ήταν Έλληνας σκηνογράφος, διευθυντής παραγωγής και συγγραφέας. Η καριέρα του είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία της κινηματογραφικής εταιρείας Φίνος Φιλμ, συμμετέχοντας σε 152 ταινίες της, ακόμη κι ως τεχνικός και ηχολήπτης, εκτός από σκηνογράφος και διευθυντής παραγωγής.

Ο Μάρκος Ζέρβας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920. Συνεργάστηκε με το Φιλοποίμενα Φίνο, από το 1939, τότε με την εταιρεία Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο, που ήταν νεοσύστατη και θεωρείται πρόδρομος της Φίνος Φιλμ.

Από το 1952, σχεδόν, συμμετείχε σχεδόν σε όλες της ταινίες της εταιρείας, ως σκηνογράφος, και από το 1958 έως το 1977, όπου και έπαψε τη λειτουργία της η εταιρεία, ως διευθυντής παραγωγής.

Μάρκος Ζέρβας
Ο Μάρκος Ζέρβας.

Μεταξύ των σπουδαιότερων ταινιών που συμμετείχε ως σκηνογράφος, πρέπει να θεωρούνται οι εξής: “Η ωραία των Αθηνών”, “Ούτε γάτα, ούτε ζημία”, “Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο”, “Η θεία από το Σικάγο” κ.ά.

Ενώ ως διευθυντής παραγωγής, δεδομένου ότι υπήρξε από το 58 έως το 77, συναντώνται και οι γνωστότερες ταινίες της εταιρείας, όπως, “Ο Ηλίας του 16ου“, “Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες“, “Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο“, “Ο ατσίδας” και πολλά άλλα.

Μετά το τέλος της εταιρείας ο Ζέρβας ασχολήθηκε με διάφορες παραγωγές της τηλεόρασης και του κινηματογράφου. Τέλος, μετράει πάνω από 200 συμμετοχές σε ταινίες.

Ο Μάρκος Ζέρβας, επίσης, ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το κολάζ. Έργα του, μάλιστα, εκτέθηκαν δις στην Αθήνα το 1989, και μία φορά στην Ερμούπολη της Σύρου, το 2001.

Ενώ, το 2003, κυκλοφόρησε το βιβλίο: Φίνος Φιλμ 1939-1977 (Ο μύθος και η πραγματικότητα), ένα σπάνιο ντοκουμέντο στα πρώτα χρόνια της εταιρείας, και των προσπαθειών του Φίνου, προπολεμικά και μεταπολεμικά.

Σύμφωνα με τη σύντροφό του Αγγελική Λάμπρου, η αγαπημένη του ταινία ήταν «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη. «Δεν είμαι συγγραφέας, ούτε ιστορικός, ούτε καν κειμενογράφος. Όμως ένιωσα την ανάγκη και θεώρησα χρέος μου να γράψω ό,τι έζησα κοντά στους ανθρώπους που πάλεψαν και στήριξαν τον ελληνικό κινηματογράφο» ανέφερε στο πρόσφατο βιβλίο του για τη Φίνος Φιλμ.

Τις τελευταίες ημέρες ο Μάρκος Ζέρβας νοσηλευόταν σε νοσοκομείο και ο θάνατός του οφείλεται σε ανακοπή καρδιάς.

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών στις 23 Ιουνίου του 2003.

Advertisement

Η επιλογή του Φ. Γεωργίτση να εγκαταλείψει τη Σχολή Δοκίμων

Γεωργίτσης

Την πρώτη του θλιβερή ανάμνηση διαδέχτηκαν τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής.

Η οικογένειά του, όπως και οι περισσότερες ελληνικές οικογένειες, υπέφερε από την έλλειψη τροφίμων. Ο ηθοποιός όμως ήταν από τους «τυχερούς», καθώς ο πατέρας του που ήταν αξιωματικός του Ναυτικού, κατάφερνε αραιά και πού να εξασφαλίζει ένα κομμάτι κρέας για την οικογένειά του, μέσω του στρατού.

Στα Δεκεμβριανά ο Γεωργίτσης ήταν 5 χρονών και οι σκληρές εικόνες που αντίκριζε από το προσωπικό του παρατηρητήριο, που ήταν μια στάση λεωφορείου στη Νέα Σμύρνη, έμειναν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη του.

Όταν τα πράγματα αγρίευαν, ανέβαινε σε ταράτσες σπιτιών για να μπορεί να παρακολουθεί τι γίνεται. Οι γειτόνισσες που τον έβλεπαν ανησυχούσαν και συνήθως ειδοποιούσαν τη μητέρα του, που μετά το δυστύχημα της κόρης της, δεν ήθελε ο γιος της να πλησιάζει σε ταράτσες.

Μεγαλώνοντας, αν και ήξερε ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός, προσπάθησε να κάνει το χατίρι του αυστηρού πατέρα του που δεν ήθελε ούτε να ακούσει για το θέατρο και μπήκε στη Σχολή Ναυτικών δοκίμων. Η φοίτησή του όμως κράτησε μόνο μερικούς μήνες.

Ο Γεωργίτσης τα παράτησε και λίγο αργότερα κατάφερε να γίνει δεκτός στη Δραματική Σχολή του Κάρολου Κουν. Τα επόμενα χρόνια πήρε πτυχίο και από άλλες δύο δραματικές σχολές, του Χρήστου Βαχλιώτη και του Πέλου Κατσέλη.

Αρχικά οι γονείς του απογοητεύτηκαν αλλά η μετέπειτα επιτυχία του στο θέατρο και το σινεμά έδειξαν ότι το καλύτερο για έναν άνθρωπο είναι να κάνει αυτό που θέλει ο ίδιος και όχι οι άλλοι….

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Τόλης Χάρμας 1918-2008

Τόλης Χάρμας
Ο Τόλης Χάρμας ήταν λαϊκός τραγουδοποιός και οργανοπαίχτης της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Έγραψε και ερμήνευσε πάνω από 150 τραγούδια.Ο Τόλης Χάρμας γεννήθηκε το 1918...

Μπαλανίκα Κατιάνα

mpalanika athensbars
Η Κατιάνα Μπαλανίκα γεννήθηκε στις 20 Αυγούστου 1949,είναι Ελληνίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια.Είναι αδελφή της τραγουδίστριας Sigma Fay.Για τέσσερα χρόνια στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ήταν...