Μάρω Κοντού

Για την Μάρω Κοντού δεν χρειάζονται πάρα πολλά λόγια και συστάσεις όσον αφορά τη θητεία, την προσφορά της, το πέρασμά της από τον Ελληνικό Κινηματογράφο.

59 ολάκερα χρόνια η εξαίρετη Ελληνίδα ηθοποιός ακούραστα υπηρετεί με το πληθωρικό της ταλέντο το οικοδόμημα του Ελληνικού Κινηματογράφου σε όλο του το φάσμα.

Το σημερινό μας θέμα δεν έχει σκοπό να κάνει γενική αναφορά στο πέρασμα της πανέμορφης ηθοποιού μας στον Κινηματογράφο μας.
Έχει σκοπό να μιλήσει για κάτι πολύ συγκεκριμένο.
Ανάμεσα στα άλλα, η Μάρω Κοντού, διέπρεψε σε ένα συγκεκριμένο εξαίρετο είδος του κινηματογράφου μας. Και μάλιστα στο ξεκίνημα της μεγάλης καριέρας της.

Το Ελληνικό αστυνομικό φιλμ ή γενικότερα το Ελληνικό film noir κύρια αυτό της περιόδου 1960 όπου άνθησε αυτό το εξαίρετο είδος κάτω από εμπνευσμένες σκηνοθεσίες αλλά και σενάρια με βασικό δημιουργό τον μεγάλο συγγραφέα μας αστυνομικών μυθιστορημάτων, τον Γιάννη Μαρή.

Το πέρασμα της Μάρως Κοντού στο Ελληνικό αστυνομικό φιλμ είναι όχι απλά σημαντικό.
Είναι καθοριστικό!!!

Οι ερμηνείες της Ελληνίδας ηθοποιού στο είδος αυτό πραγματικά ξεχωρίζει σε σημείο να έχει γράψει κάτι σαν “σχολή ερμηνείας” πάνω στις ταινίες αυτές.

Η ερμηνεία της χαρακτηρίζονταν από έντονη αισθησιακή και ερωτική παρουσία. Ποτέ δεν μια “συνηθισμένη” γυναίκα. Είχε πολλές φορές το χαρακτήρα της Femme Fatale. Άλλες φορές είχε έναν κρυμμένο “κυνισμό”, κάποια πανέμορφα και γοητευτικά “σκοτάδια” στον εσωτερικό της κόσμο που σε τράβαγαν κοντά της ασφυκτικά.

Σε αυτές τις ταινίες η Μάρω Κοντού δεν ήταν αυτό που λέμε “καλό κορίτσι” αλλά μια γυναίκα με έντονο και σκοτεινό παρελθόν, με ψυχικό κόσμο αναστατωμένο και γκρίζο.

Έδωσε αυτούς τους ρόλους με τρομερή άνεση, με την χαρκτηριστική ερωτική της φωνή και την επιβλητική σωματική της παρουσία.

Θα κάνουμε λοιπόν μια αναφορά από τους ρόλους και τις ερμηνείες της πάνω στις ταινίες αυτές.

Το “χρυσό” αυτό διάστημα αφορά την περίοδο 1959 έως 1966 όπου η Μάρω Κοντού πρωταγωνιστεί σε έξι (6) σημαντικές και εξαίρετες αστυνομικές ταινίες με έντονο το χαρακτηριστικό του noir στην υφή τους.

Έτσι η ηθοποιός μας εκείνην την περίοδο απέκτησε μια εξαιρετική “ταυτότητα” ρόλου και την απολαύσαμε τόσο στα πανέμορφα αισθησιακά, σωματικά της προσόντα όσο και στην δυνατή και εσωτερική της ερμηνεία.
Πάμε λοιπόν:

Έγκλημα στο Κολωνάκι

1959 “Έγκλημα στο Κολωνάκι”

Ο Τζανής Αλιφέρης σκηνοθετεί το συγκλονιστικό διήγημα του Γιάννη Μαρή, σε σενάριο δικό του.

Ένα εξαίρετο αστυνομικό φιλμ με έντονα τα χαρακτηριστικά του film noir.

Πρωταγωνιστούσαν οι: Μάρω Κοντού, Γκέλυ Μαυροπούλου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Τσαγανέας, Μιχάλης Νικολινάκος, Ελένη Χατζηαργύρη, Στέφανος Στρατηγός.

Η Μάρω Κοντού, στα 25 της χρόνια είναι εντυπωσιακή, ερωτική, γεμάτη μυστήριο, με εξαίρετη ερμηνεία, σε ρόλο κλειδί αυτόν της Ζανέτ Φλωρά, την μυστηριώδη σύζυγο του Κώστα Φλωρά και ερωμένη του δολοφονημένου ζωγράφου Νάσου Καρνέζη.

1960 “Έγκλημα στα παρασκήνια”

Ένα χρόνο μετά από το προηγούμενο φιλμ, ο Ντίνος Κατσουρίδης σκηνοθετεί ένα ακόμα αστυνομικό αριστούργημα και αυτό βασισμένο στο διήγημα του Γιάννη Μαρή, σε σενάριο μάλιστα του ιδίου.

Η Μάρω Κοντού ερμηνεύει την αινιγματικά σκοτεινή ηθοποιό Έλενα Παυλίδη, δίπλα στους: Αλέκο Αλεξανδράκη, Τίτο Βανδή, Ζωρζ Σαρή, Χρήστο Τσαγανέα, Δήμο Σταρένιο, Αλίκη Γεωργούλη, Γκίκα Μπινιάρη, Θανάση Μυλωνά.

1963 “Το κάθαρμα”

Σειρά έχει ένας άλλος σπουδαίος σκηνοθέτης μας, που “ειδικεύτηκε” στο noir αστυνομικό και ψυχολογικό φιλμ.
Ο Κώστας Ανδρίτσος, σε σενάριο του μεγάλου Νίκου Φώσκολου σκηνοθετεί μια εξαίρετη ταινία με πολλά μοτίβα.
Δράμα ερωτικό με σαφέστατα κοινωνικά ταξικά χαρακτηριστικά δοσμένα με μυστήριο και noir ατμόσφαιρα

Η Μάρω Κοντού δεσπόζει με την της παρουσία, στο ρόλο της Μάγδας μιας πόρνης του λιμανιού, που προσπαθεί να γράψει κάτι καινούργιο στη ζωή της αλλά τα σκοτάδια του παρελθόντος και οι αστυνομικές ανατροπές καραδοκούν.

Στο πλάι της ο συγκλονιστικός Γιώργος Φούντας, με τον οποίο θα συναντηθούν φτιάχνοντας ένα εξαίρετο δίδυμο και στις επόμενες ταινίες του είδους αυτού.

Επίσης έπαιξαν οι: Στέφανος Στρατηγός, Νίκος Τσαχιρίδης, Παύλος Λιάρος.

Και πάλι ο Κώστας Ανδρίτσος σε σενάριο Νίκου Φώσκολου δημιουργεί ένα ακόμα δράμα με πολλά χαρακτηριστικά στη πλοκή του: Ερωτικά, κοινωνικά, ταξικά, εργατικά, αρκετό μυστήριο και έντονη γκρίζα ατμόσφαιρα.

Η Μάρω Κοντού λάμπει με την επιβλητική αισθησιακή της παρουσία στο ρόλο της Γιούλας Μπογκοσιάν, ιδιοκτήτριας της βιομηχανίας μεταλλουργίας με την οποία είναι δεμένοι ένα σωρό εργατικές οικογένειες στις ταξικές γειτονιές του Πειραιά.

Πάλι στο πλάι του Γιώργου Φούντα ο οποίος και κρατάει τον βασικό ρόλο στο έργο, ως το πρότυπο που σταδιακά καταρρέει και εκπίπτει και επίσης με τους: Γιώργο Μούτσιο, Τάκη Εμμανουήλ, Ελένη Ανουσάκη, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Γιάννη Βόγλη.

Το μυστήριο εμπλέκεται στο τι κρύβει ακριβώς η παράξενα γοητευτική Γιούλα και σε ποια σκοτάδια είναι τυλιγμένη παρασύροντας στο διάβα της μοιραία τον άνθρωπο που συνδέεται μαζί της.

1966 “Οι στιγματισμένοι”

Ο Κώστας Ανδρίτσος συνεχίζει ακάθεκτα τον εξαίρετο δρόμο του στο Ελληνικό αστυνομικό, και πάλι αυτή τη φορά σε σενάριο του Γιάννη Μαρή.

Η Μάρω Κοντού είναι πάλι εκεί, για τρίτη φορά δίπλα στον Γιώργο Φούντα, στο ίδιο μοτίβο επιτυχίας, στο ρόλο της Έφης, μιας νεαρής κοπέλας που προσπαθώντας να βγει από το αδιέξοδο του κόσμου της και να κάνει ευτυχισμένο τον πατέρα της κλείνει μια συμφωνία με έναν άντρα να παραστήσει τον σύζυγό της.
Πρωταγωνίστησαν οι: Παντελής Ζερβός, Νίκος Τσαχιρίδης, Νίκος Φέρμας.

1966 “Μια γυναίκα κατηγορείται”

Το τελευταίο αλλά μακράν το καλύτερο από αυτού του είδους τις ταινίες στις οποίες διακρίθηκε η Μάρω Κοντού.

Φέρει την υπογραφή της σκηνοθεσίας του μεγάλου μας Γρηγόρη Γρηγορίου.
Φυσικά βασισμένο στο βιβλίο και στο σενάριο του Γιάννη Μαρή.

Ένα δικαστικό αστυνομικό φιλμ από τα καλύτερα του είδους στον Ελληνικό κινηματογράφο.

Δίπλα στην Μάρω Κοντού πρωταγωνιστούν οι: Λευτέρης Βουρνάς, Βάσος Ανδρονίδης, Νίκος Τζόγιας, Άγγελος Μαυρόπουλος και ο Μιχάλης Νικολινάκος.

Η Μάρω Κοντού στο ρόλο της κατηγορουμένης Ελεονώρας Δενδρινού, η οποία κατηγορείται για το φόνο του πολύ μεγαλύτερου σε ηλικία συζύγου της.

Όλες οι ενδείξεις είναι συντριπτικά ενάντιά της αλλά ο ανηψιός της και στο βάθος ερωτευμένος μαζί της Ανδρέας (Λευτέρης Βουρνάς) πιστεύουν στην αθωότητά της παλεύοντας με αντίξοες συνθήκες για να το αποδείξουν με τον συνήγορό της Καλαντζή (Βάσος Ανδρονίδης).

Οι ανατροπές στην ταινία είναι συγκλονιστικές φέροντας την υπογραφή του μαιτρ Γιάννη Μαρή.
Η Μάρω Κοντού είναι εκπληκτική στο ρόλο της μια ακόμα φορά.

Δώσαμε, φίλες και φίλοι, ανάγλυφα πιστεύουμε το στίγμα της Μάρως Κοντού στο Ελληνικό αστυνομικό φιλμ της δεκαετίας του 1960

Διαμόρφωσε την εικόνα μιας γυναίκας “εκτός ορίων”, μιας Γυναίκας έξω από τα “χρηστά ήθη” και την κοινά αποδεκτή συστημική “ηθικοπλαστική” εικόνα.

Μια femme fatale ίσως; Μοιραία; Παραβατική; Πέρα από όλα όμως αυτά απίστευτα ερωτική, αισθησιακή, γεμάτη όμως από ανθρώπινα αισθήματα και έναν κρυφό κόσμο που αν και ζούσε στα σκοτάδια έκρυβε πάντα ένα άσβηστο φως.