15.3 C
Athens
Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου, 2025

Λαυρέντης Διανέλλος: Η ψυχή του ελληνικού κινηματογράφου

Υπάρχουν ονόματα που δεν χρειάζονται φανφάρες για...

Βαγγέλης Βουλγαρίδης: Ο ευγενικός ζεν πρεμιέ

Τις περισσότερες φορές, ήταν εκείνοι οι δευτεραγωνιστές...
Blog Σελίδα 265

Ένα συγκλονιστικό κείμενο πριν φύγει ο Λάμπρος Κωνσταντάρας

4 232
4 232

Στις 5 Ιουνίου 1985, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Εικόνες» η τελευταία συνέντευξη του Λάμπρου Κωνσταντάρα στον Δημήτρη Λυμπερόπουλο, στη Βάρκιζα. Ο δημοσιογράφος κατέγραψε την εμπειρία του από την συνάντηση με τον αγαπημένο πρωταγωνιστή, καθώς η υγεία του ήταν πολύ επιβαρυμένη. Δεν μιλούσε. Έγραφε και κρατούσε σημειώσεις σε ένα μπλοκάκι. Δεν θύμιζε σε τίποτα τον λαμπερό Λάμπρο Κωνσταντάρα της δεκαετίας του 60. Τα δημοσιεύματα της εποχής τον αποκαλούσαν ο «έγκλειστος της Βάρκιζας».

συγκλονιστικό κείμενο

Εντελώς άφωνος, από δυο εμφράγματα, είχε αποσυρθεί από το θέατρο και τον κόσμο δυο χρόνια. Μετά λίγες εβδομάδες ο δημοφιλής  καλλιτέχνης έφυγε για πάντα…

Aποσπάσματα:

Εδώ και δυο χρόνια ένας άνθρωπος μένει έγκλειστος στον ίδιο τον εαυτό του…Πρόκειται για τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, που απομονωμένος σ΄ενα διαμέρισμα στη Βάρκιζα,με τη γυναίκα του Φιλιώ, δεν θέλει να μιλήσει με κανένα, αποφεύγει να διαβάσει εφημερίδα και να δει τηλεόραση – εκτός από τα αθλητικά – και με πείσμα έχει κόψει τον ομφάλιο λώρο με τον έξω κόσμο…

Έγκλειστος ποιός; Ο Λάμπρος που όταν βρισκότανε σε αέναη κίνηση, έσφυζε από ζωή πάνω στη σκηνή του θεάτρου, μπροστά στα φώτα και τις κάμερες, ανάμεσα στους φίλους και τις θαυμάστριες, στον ανώνυμο κόσμο που τον λάτρευε…Τώρα δεν μιλάει σε κανένα, παρά μόνο στη γυναίκα του Φιλιώ και στο γιό του Δημήτρη, όταν έρχεται να τον δει… Οι κουβέντες του οι απαραίτητες, συνοδευόμενες από νοήματα…Ναί – Όχι – Νερό… Λέξεις συντήρησης, απομόνωσης και γαλήνης, της σιωπής…

… « Στο διάβολο », λέει ο Λάμπρος. Είναι η μόνη φράση που βγαίνει πεντακάθαρα από το στόμα του…Και μετά γράφει στο χαρτί, με το αριστερό του χέρι, τρεις συγκλονιστικές λέξεις: «γιατί σε μένα;»…

Όταν τον είδα, βρισκόταν ανακαθιστός στο κρεβάτι του με φανελίτσα και σλιπάκι. Άντρακλας. Απαράλλαχτος όπως πριν 25 χρόνια, που έπαιζε τερματοφύλακας στην ομάδα των ηθοποιών κατά των δημοσιογράφων…

-Γειά σου παιχταρά τερματοφύλακα, του είπα, έσκυψα και τον φίλησα.

Το βλέμμα του καρφώθηκε σαν μαχαιριά στα μάτια μου. Και τα δικά του, τα καταγάλανα, βουρκώσανε… Είμαι σίγουρος πως χάρηκε που τον είπα παιχταρά, παρά να τον εξυμνούσα ως ηθοποιό ή ως δον ζουάν ή ως ρέκορντμαν ακροαματικότητας στη τηλεόραση, αφού ως «Λαμπρούκος» είχε πλησιάσει το εκατό τα εκατό!

…Κι΄ όταν κάποιοι θαυμαστές περνάνε κάτω από τη βεράντα του στο πρώτο όροφο και τον γνωρίζουν, αυτός τους γνέφει με το σήμα της νίκης… Γιατί ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, αν και κλεισμένος σιωπηλά στον εαυτό του, ξέρει πως έχει νικήσει όλα τα ανθρώπινα πάθη…Τον εγωισμό, την αλαζονεία, την απληστία και τόσα άλλα…

… Βουβός αλλά χαμογελαστός…Του μιλούσα και  μου έγραφε στο μπλοκάκι…

–  Θα ξανάρθω, του είπα.

Με κοίταξε κατάματα και έγραψε στο χαρτί  ” ίσως να μη ξανασυναντηθούμε…”

Φεύγοντας, είχα την εντύπωση ότι ο Λάμπρος Κωνσταντάρας δεν άντεχε βουβός, απομονωμένος από τον κόσμο… Ήθελε να φύγει, για να τον θυμούνται όπως ήταν στη ζωή, στη σκηνή και να μη σχολιάζουν με θλίψη ότι είχε χάσει τη φωνή του, την ενεργητικότητά του, έγκλειστος σε ένα σπίτι μακριά από το θέατρο και το στούντιο… Η εντύπωση έγινε πεποίθηση, όταν θυμήθηκα ότι  την  τελευταία του γραφή στο χαρτάκι, την έσκισε με νευρικότητα σε κομματάκια…

 Αντιγράφω από το ημερολόγιό του, που μου έδωσε:

…( μετά από μεγάλες λόρδες στο Παρίσι ) βρίσκω δουλειά ως φωτομοντέλο σε διαφημίσεις των “Πεζό” και “Φίλιπς” και κυρίως του μεγαλύτερου ράφτη του Παρισιού, του Κριντ κι΄άρχισα να κερδίζω χρήματα…Έπαιρνα 200 φράγκα τη φωτογραφία κι΄έτσι μπόρεσα να ανανεώσω τη γκαρνταρόμπα μου και να γνωρίσω καλύτερο κόσμο του “Μον Παρνάς”. Δεν θα ξεχάσω ένα βράδυ, που με μιά συντροφιά φίλων γνώρισα την Έντιθ Πιάφ. Τραγουδούσε στις αυλές των λαικών πολυκατοικιών, ήταν τύπος της γειτονιάς κι΄όλοι την φώναζαν “λα μομ Πιάφ”, δηλαδή η μούμια Πιάφ…Εκείνο το βράδυ ο Ανρί Γκαρά, διάσημος τότε, της έδωσε ένα γερό φιλοδώρημα. Πριν λίγο καιρό, ενώ οι δίσκοι της Πιάφ πουλιόνταν σε όλο τον κόσμο, ο Γκαρά, ο μεγάλος γόης της εποχής του, αυτοκτονούσε πάμπτωχος και ξεχασμένος από τους πάντες…

Advertisement

Κώστας Καπνίσης

Κώστας Καπνίσης, μουσικη

Λυρικός, ρομαντικός, και κυρίως σεμνός, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ο Κώστας Καπνίσης είναι ένα φαινόμενο πολυγραφότατου μουσικοσυνθέτη, που έντυσε με τη μουσική του, περισσότερες από εκατό κινηματογραφικές ταινίες.

Μαθητής του Σκαλκώτα, και με έντονη την επίδραση του στις συμφωνικές κυρίως συνθέσεις του, αλλά και γνώστης της κινηματογραφικής τέχνης, καθόρισε με τη μουσική του σε μέγιστο βαθμό την αξία και βαρύτητα των ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών, συμβάλλοντας στην διατήρησή τους στο χρόνο.

Ο Κώστας Καπνίσης γεννήθηκε στην Αθήνα το φθινόπωρο του 1920. Σπούδασε πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και πήρε μαθήματα από τον Σκαλκώτα, τον Βώκο, τον Βάρβογλη και τον Γιάννη Παπαϊωάννου. Στα 19 του χρόνια κυκλοφόρησε το πρώτο τραγούδι του, με τίτλο «Γελάς», και σε ηλικία 21 ετών εισήλθε στο τότε Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας στη δημιουργία ελαφράς ορχήστρας.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 πρωτοασχολήθηκε με τον χώρο της κινηματογραφικής σύνθεσης και στα δέκα επόμενα χρόνια συνθέτει τη μουσική σε 23 ελληνικές ταινίες.

Η πρώτη του κινηματογραφική σύνθεση είναι για την ταινία του Γιώργου Δεμερτζή «Μια νύχτα στον Παράδεισο» και η τελευταία το 1978, στην ταινία του Ντίμη Δαδήρα «Η γυναίκα του Παππά».

Με τη Φίνος Φιλμ συνεργάστηκε σε 17 ταινίες και έγινε ευρύτερα γνωστός από τη μουσική επένδυση της ταινίας «Ο Κατήφορος».
Συνολικά έχει γράψει τη μουσική σε περισσότερες από 110 κινηματογραφικές ταινίες και ντοκυμαντέρ, αλλά έχει αποδώσει εξαιρετικά στις ενορχηστρώσεις και τις μουσικές διασκευές.

Έλαβε μέρος σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων στην Ισπανία, στη Βραζιλία, στη Χιλή, και δύο φορές στη Ρωσία.

Στη Βραζιλία ο Κώστας Καπνίσης τιμήθηκε το 1967, στο Φεστιβάλ Τραγουδιού, με το Χρυσό Μετάλλιο, ενώ τέσσερις φορές τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.

Advertisement

Νίκος Καβουκίδης

Kavoukidis Nikos B 2545e59872125212454ebe287be8cd07 P
Kavoukidis Nikos B 2545e59872125212454ebe287be8cd07 P

Από τους τελευταίους μεγάλους κινηματογραφιστές ο Νίκος Καβουκίδης, γιος του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή Γιώργου Καβουκίδη, έχει σήμερα να παρουσιάσει μια ιστορική πορεία μισού και πλέον αιώνα στον ελληνικό κινηματογράφο.

Γεννήθηκε στον Πειραιά και από πολύ μικρός διδάχτηκε τα μυστικά της 7ης τέχνης από τον πατέρα του, ο οποίος ήταν πιστός φίλος, συνεργάτης και στήριγμα του Φιλοποίμενα Φίνου – αφού χάρη στη δική του χρηματοδότηση γυρίστηκε η πρώτη ταινία της Φίνος Φιλμ η «Φωνή της Καρδιάς».

Έτσι ο Νίκος Καβουκίδης μπαινόβγαινε στη Φίνος Φιλμ από μικρό παιδί. Στα 15 του χρόνια, παθιασμένος πια με την κάμερα, ξεκίνησε να εργάζεται συστηματικά στη Φίνος Φιλμ σαν βοηθός οπερατέρ και μοντέρ, εκπαιδευόμενος από τον Φίνο και τον Ντίνο Κατσουρίδη.

Αργότερα ο Φίνος, σίγουρος για τις ικανότητες του και το ταλέντο του, τον έστειλε  στην Ιταλία για να συνεχίσει την εκπαίδευση του στη φωτογραφία. Όμως, όπως υποστηρίζει ο ίδιος, η μεγάλη σχολή γι’ αυτόν ήταν η Φίνος Φιλμ.

Από το 1962 και ως το 1968, ο Νίκος Καβουκίδης ανέλαβε το μοντάζ και αργότερα τη διεύθυνση φωτογραφίας σε 20 εκλεκτές ταινίες της Φίνος Φιλμ, συνεργαζόμενος με τους καλύτερους σκηνοθέτες. Από εκεί και πέρα συνεργάστηκε με τους σκηνοθέτες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά, καταγράφοντας μια πορεία που τον έχει απόλυτα καταξιώσει.

Συνολικά στην καριέρα του έχει συνεργαστεί εξαιρετικά με τους μεγαλύτερους Έλληνες σκηνοθέτες, όπως: Αλέκος Σακελλάριος, Ντίνος Δημόπουλος, Γιάννης Δαλιανίδης, Νίκος Κούνδουρος, Μιχάλης Κακογιάννης, Παντελής Βούλγαρης, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Ντίμης Δαδήρας, Βαγγέλης Σερντάρης, Χρήστος Σιοπαχάς, Νίκος Τζήμας, Γιώργος Κατακουζηνός, Αντώνης Κόκκινος, Ροβήρος Μανθούλης, Τάσος Ψαρράς και πολλοί άλλοι.

Παράλληλα με τις ταινίες του, από το 1957 και μετά, κατέγραφε με το φακό του κάθε πολιτικό γεγονός στην Ελλάδα, με κορύφωση τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, από τα οποία σκηνοθέτησε την ταινία-ντοκυμαντέρ «Μαρτυρίες» (1974), που  διακρίθηκε σε πολλά ξένα φεστιβάλ. Έχει ακόμα σκηνοθετήσει τα ντοκιμαντέρ «Ανάβαση στα Καλάβρυτα» και «Ολυμπία – Γη Θεών και Ανθρώπων».

Στη διαδρομή του, ως διευθυντής φωτογραφίας στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο έχει βραβευτεί δέκα φορές με τελευταία στο Φεστιβάλ της Ολυμπίας, στο οποίο ήταν το τιμώμενο πρόσωπο για τη συνολική προσφορά του στον κινηματογράφο, αλλά και για τη βοήθεια που προσφέρει στους νέους κινηματογραφιστές. Σύζυγός του είναι η ηθοποιός Σοφία Ρούμπου και κόρη τους η, επίσης ηθοποιός, Μαρία Καβουκίδη.

Advertisement

O Γιώργος Βασιλείου δίνει μάχη για την ζωή του

176582
176582
 Σε ένα θάλαμο το δημόσιου νοσοκομείου Μεταξά, μαζί με άλλους δύο ασθενείς, με τη γυναίκα της ζωής του, Λία, στο προσκεφάλι του και σωληνάκια στο χέρι και τη μύτη, ο Γιώργος Βασιλείου περνά τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής του.
 

«Είμαι καλά. Θα τα καταφέρω να βγω από εδώ υγιής και μετά θα δώσω παντού το μήνυμα της ζωής: «πετάξτε τώρα το τσιγάρο». Θέλω να περάσεις ένα μήνυμα στα νέα παιδιά, να πετάξουν τώρα το τσιγάρο», λέει ψιθυριστά  στον Στέφανο Κωνσταντινίδη και την εφημερίδα Freddo, ο αγαπημένος ηθοποιός.

Ένας βήχας τον τελευταίο χρόνο είχε προβληματίσει τον Γιώργο Βασιλείου και τη σύζυγό του. Αποφάσισαν να κάνουν αξονική, η οποία έδειξε «μαύρισμα» στον πνεύμονα και ένας φίλος γιατρός τους προέτρεψε να προβούν σε ενδελεχή ιατρικό έλεγχο.

Οι εξετάσεις έγιναν σε δημόσιο νοσοκομείο και ύστερα από 20 μέρες βγήκαν οι απαντήσεις. Ο «ταξίαρχος Θεοχάρης» έπρεπε να κάνει εσπευσμένα εισαγωγή στο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Μεταξά, στον Πειραιά.

Η δύσκολη μάχη

Τώρα θα πρέπει να διατηρήσει την αισιοδοξία του. Ο παράγοντας ψυχολογία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην κρίσιμη φάση των ιατρικών επεμβάσεων, στις οποίες θα υποβληθεί. Ο Γιώργος Βασιλείου δεν δείχνει να πτοείται, αφού πιο πολύ του φαντάζει ξένος ο χώρος του νοσοκομείου παρά λυγίζει μπροστά στα σημαντικά που έρχονται.

Advertisement

Γιώργος Αρβανίτης 1941-

Γιώργος Αρβανίτης

Καταξιωμένος στο χώρο του ο Γιώργος Αρβανίτης, μόνιμος κάτοικος Γαλλίας από το 1989, κατάφερε με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο να αλλάξει πολλά πράγματα στην κινηματογραφική φωτογραφία.

Συνεργάτης του Θόδωρου Αγγελόπουλου, από την πρώτη ταινία του σκηνοθέτη, εκπαιδεύτηκε στην τέχνη του κινηματογράφου στα στούντιο της Φίνος Φιλμ.

Γεννήθηκε στο Δίλοφο Φθιώτιδος στις 22 Φεβρουαρίου του 1941, πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια κοντά σε συγγενείς του στη Νέα Πεντέλη, με γονείς θύματα του εμφυλίου, και τελείωσε τεχνικό λύκειο με ειδίκευση ηλεκτρολόγος.

Arvanitis

Από το 1958 άρχισε να εργάζεται σαν οπερατέρ και το 1966 ο Φίνος του εμπιστεύτηκε τη διεύθυνση φωτογραφίας σε ταινία του, κρατώντας τον αποκλειστικά κοντά του ως το 1972. Από τότε, σίγουρος πια για τις επαγγελματικές ικανότητες του, ο Αρβανίτης αναζήτησε νέους ορίζοντες, και συνέχισε σαν ελεύθερος επαγγελματίας.

Έγινε περιζήτητος και συνεργάστηκε με τους καλύτερους σκηνοθέτες ταινιών ποιότητας – Αγγελόπουλο, Βούλγαρη, Κακογιάννη, Ντασέν, Τσιώλη, και άλλους – καταφέρνοντας σύντομα να κερδίσει πολλά βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σαν διευθυντής φωτογραφίας.

Αν και στην Ελλάδα εργάστηκε σε 60 και πλέον ταινίες, το 1989 αποφάσισε να εγκατασταθεί μόνιμα στην Γαλλία. Από τότε εργάζεται εκεί σαν διευθυντής φωτογραφίας, συμμετέχοντας σε 44 ταινίες, που από μερικές κατέκτησε 6 διεθνή βραβεία.

Οι θέσεις που έχει κερδίσει στη Γαλλία σαν διευθυντής φωτογραφίας, όπως στη Γαλλική Ένωση Διευθυντών φωτογραφίας, στην Ακαδημία Κινηματογράφου, στη Γαλλική Ακαδημία Τέχνης και Τεχνικής του Κινηματογράφου και στην Ανώτερη Εθνική Σχολή Επαγγελμάτων Εικόνας και Ήχου, αποτελούν συμπληρωματικά δείγματα της διεθνούς καταξίωσής του.

Advertisement

Μανώλης Καστρινός (1917-1979)

Μανώλης Καστρινός

Ο Μανώλης Καστρινός, με πραγματικό όνομα Μανώλης Παπάζογλου, υπήρξε σπουδαίος Έλληνας χορευτής και χορογράφος, που με το ταλέντο του και την παιδεία του, πρόσφερε στο χορό, στο θέατρο και στον κινηματογράφο.

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης τον Σεπτέμβριο του 1917 και το 1935 αποφάσισε να γίνει ηθοποιός, σπουδάζοντας δραματική τέχνη στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Παράλληλα σπούδαζε χορό στη Σχολή Γριμάνη – Ζουρούδη, και στη συνέχεια στη Σχολή Μοριάνωβ, ενώ εμφανίστηκε και στο Εθνικό Θέατρο σε κωμωδίες του Μολιέρου.

Μανώλης Καστρινός (1917-1979)
Ο Μανώλης Καστρινός και η Χρυσούλα Ζώκα.

Το 1941 μετεκπαιδεύτηκε σε σπουδές μπαλέτου, φλαμένγκο, αλλά και μοντέρνου και αισθητικού χορού, σε τρεις από τις πλέον διάσημες σχολές χορού του Παρισιού. Το 1943 επέστρεψε στην Ελλάδα και ασχολήθηκε αποκλειστικά με τον χορό και την χορογραφία. Λάνσαρε στη σκηνή το χορευτικό ζευγάρι (“Pas de deux”), σε παραστάσεις βασισμένες σε ελληνικούς χορούς, με τα έργα: «Το Ειδύλλιο στη βρύση», «Βουκολικό», «Ελληνική ραψωδία» και «Κρητικά πατήματα».

Μετά από αξιόλογες εμφανίσεις του στη Λυρική Σκηνή αλλά και στο ελεύθερο μουσικό θέατρο, ο Μανώλης Καστρινός εμφανίστηκε στο Παρίσι ως πρώτος χορευτής στα μπαλέτα «Φολί Μπερζέρ» και «Κρίστα». Από το 1949 δούλεψε μόνιμα στην Ελλάδα με παρτενέρ του τη Χρυσούλα Ζώκα, κάνοντας εξαιρετικές εμφανίσεις. Σημαντικότερες από τις εμφανίσεις του είναι: «Θησεύς και Αριάδνη», «Απολλώνιος Μελωδία», «Εύθυμη Χήρα», Μπατερφλάυ», «Ο Πύργος» «Οδός Ονείρων», «Όπερα της Πεντάρας», «Λευκές Νύχτες» κ.α.

Απόδειξη της εκτίμησης που είχε η δουλειά του και εκτός Ελλάδας, είναι η ανάθεση της οργάνωσης για την έναρξη και τη λήξη των Πανευρωπαϊκών Αγώνων, καθώς και για την υποδοχή της ολυμπιακής φλόγας των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου και του Μόντρεαλ.

Το 1955 ο Μανώλης Καστρινός ξεκίνησε να συνεργάζεται και σε κινηματογραφικές παραγωγές, ως ζευγάρι με την Χρυσούλα Ζώκα, χορογραφώντας περίπου 20 ταινίες έως το 1969. Με τη Φίνος Φιλμ συνεργάστηκε σε 10 ταινίες, ξεκινώντας από την «Καφετζού» το 1956, και τελειώνοντας το 1966 με το μιούζικαλ «Ραντεβού στον Αέρα».

Ο Μανώλης Καστρινός δίδαξε χορό και κίνηση σε θεατρικές σχολές και ίδρυσε τον «Πειραματικό Όμιλο Χορού Μ. Καστρινός», καθώς και το πολιτιστικό σωματείο «Φίλοι Πειραματικού Ομίλου Χορού». Το 1970 διακρίθηκε για τη χορογραφία του στην παράσταση «Απολλώνια Μελωδία», ενώ το 1976 βραβεύτηκε «τιμής ένεκεν» από το Σύλλογο Ελλήνων Λογοτεχνών και από την Ελληνική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο Μανώλης Καστρινός έφυγε από τη ζωή στις 02 Νοεμβρίου του 1979.

Μανώλης Καστρινός: Εργολαβίας

1955Γλέντι λεφτά κι αγάπη
1956Η καφετζού
1962Η κυρία του κυρίου
1962Η Ελληνίδα και ο έρωτας
ΈτοςΤίτλος ταινίας
1956Η καφετζού
1959Το ξύλο βγήκε απ’τον παράδεισο
1960Το ραντεβού της Κυριακής
1961Το έξυπνο πουλί
1961Η Αλίκη στο Ναυτικό
1962Η Ελληνίδα και ο έρωτας
1962Μερικοί το προτιμούν κρύο
1963Ο Θύμιος στη χώρα του στριπ-τήζ
1963Η ψεύτρα
1963Κάτι να καίη
1964Η σωφερίνα
1964Ο παράς και ο φουκαράς
1964Λόλα
1965Ραντεβού στον αέρα
1965Κορίτσια για φίλημα
1966Η βουλευτίνα
1967Βίβα Ρένα
1967Καλως ήρθε το δολλάριο
1968Ορκίζομαι είμαι αθώα
1969Κακός ψυχρός κι’ ανάποδος
ΈτοςΤίτλος ταινίας
1971Εφοπλιστής με το ζόρι
Advertisement

Η οικογενειακή τραγωδία του Φ. Γεωργίτση

Φαίδων Γεωργίτσης

Ο Φαίδων Γεωργίτσης γεννήθηκε το 1939 στη Νέα Σμύρνη. Ήταν το δεύτερο παιδί της οικογένειας μετά την αδελφή του την Καίτη, που όμως δεν πρόλαβε να τη γνωρίσει καλά.

Το νεαρό κορίτσι είχε ένα θανατηφόρο ατύχημα όταν έπαιζε σε μια οικοδομή της γειτονιάς.

Ο Φαίδων  ήταν  3 ετών και το μόνο που θυμάται από το τραγικό περιστατικό, όπως έχει αναφέρει σε συνέντευξή του, είναι τα αναφιλητά της μητέρας του….

Advertisement

Για ποιο λόγο δεν παντρεύτηκε ποτέ ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος

Dionysis Papagianopoulos 2
Dionysis Papagianopoulos 2

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος αν και είχε πολλούς δεσμούς στη ζωή του…

Καθώς μεγάλωνε, κάποιοι τον χαρακτήρισαν «γεροντοπαλίκαρο», αλλά ο ίδιος συνήθιζε να αστειεύεται με το θέμα του γάμου.

Όταν οι φίλοι και οι γνωστοί του τον ρωτούσαν γιατί δεν παντρεύτηκε με καμία από τις συντρόφους του, εκείνος απαντούσε :

«Εγώ ροχαλίζω πολύ, ποια γυναίκα θα με ανεχτεί;».

Όταν τον ρώτησε  ο Αλέκος Σακελλάριος απάντησε: «Εγώ να παντρευτώ; Δεν πάω να πνιγώ καλύτερα;…

Advertisement

Όταν τράβηξε μόνος του τα καλώδια που τον κρατούσε στη ζωή

Δημήτρης Νικολαΐδης

Ένα βράδυ η Σούλη Σαμπάχ έκανε το χατίρι σε φιλικό της ζευγάρι και πήγε να τραγουδήσει στο γλέντι του γάμου τους.

Ο Δημήτρης Νικολαΐδης της είχε ζητήσει να τον καλέσει στο τηλέφωνο και να το  αφήσει ανοιχτό για να την ακούει να τραγουδά.

Την επόμενη μέρα έπαθε κρίση και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.

Οι γιατροί διαπίστωσαν ότι ήταν κλινικά νεκρός.

Η κοπέλα που τον πρόσεχε, είπε πως εκείνο το πρωί αρνήθηκε να πάρει τα χάπια του λέγοντας «σήμερα πια δεν τα χρειάζομαι».

Μετά από δέκα ημέρες που παρέμεινε διασωληνωμένος, οι γιατροί τον «ξύπνησαν» και όταν διαπίστωσε την κατάσταση του τράβηξε τα καλώδια από τα μηχανήματα που τον κρατούσαν ζωντανό.

Έπαθε ανακοπή καρδιάς και παρόλο που για λίγο τον επανέφεραν, τελικά έφυγε από τη ζωή στις 21 Ιανουαρίου  του 1993.

Advertisement

Σταύρος Κελεσίδης

Kelesidis Stavros B
Kelesidis Stavros B

Ο Σταύρος Κελεσίδης ήταν αναπόσπαστο μέλος της Φίνος Φιλμ και ένας από τους σημαντικότερους μακιγιέρ της επoxής εκείνης.

Πρόσφυγας από τη Ρωσία, έφτασε στην Ελλάδα το 1938 από την τότε Σοβιετική Ένωση κάνοντας οποιαδήποτε δουλειά για να επιβιώσει. Το 1939 γνώρισε τον Φιλοποίμενα Φίνο, όταν πληροφορήθηκε για τα νέα στούντιο που είχαν πρόσφατα ιδρυθεί στο Καλαμάκι. Τα χέρια του ήταν ροζιασμένα από τις εργατικές δουλειές που έκανε και τα ελληνικά του ελάχιστα. Εκείνη την εποχή, ο Φίνος και η ομάδα του γύριζαν την πρώτη τους ταινία, «Το Τραγούδι του Χωρισμού» – και τη μοναδική που σκηνοθέτησε ο Φίνος – και χρειαζόταν ανθρώπους κάθε ειδικότητας.

Σταύρος Κελεσίδης

Ο Φίνος τον συμπάθησε από την πρώτη στιγμή και προσπάθησε, εις μάτην, με τις ερωτήσεις του, να δει πού θα μπορούσε να του φανεί χρήσιμος. Αφού διαπίστωσε ότι δεν γνώριζε ούτε από φωτογραφία, ούτε από ηλεκτρικά, κάποια στιγμή τον ρώτησε αν ήξερε από μακιγιάζ.

Εκείνος του απάντησε ότι αυτό ακριβώς είχε σπουδάσει στη Ρωσία και ο Φίνος τον κάλεσε να κάνει δοκιμαστικό την επόμενη μέρα.

Με μοντέλα την Τζέλλα Φίνου – τότε Τζέλλα Βανάκου – και τον Αλέκο Λειβαδίτη, ο Κελεσίδης «πέρασε τις εξετάσεις» και προσελήφθη άμεσα από τον Φιλοποίμενα Φίνο.

Το 1940, όταν ιδρύθηκε η Φίνος Φιλμ, ο Σταύρος Κελεσίδης εγκαταστάθηκε στα στούντιο της οδού Στουρνάρα ως μόνιμος μακιγιέρ της εταιρίας. Στη διάρκεια της καριέρας του, συμμετείχε ως μακιγιέρ σε 55 ταινίες, ενώ ήταν και ο αγαπημένος μακιγιέρ της Αλίκης Βουγιουκλάκη.

Το 1974 και με αφορμή την ταινία «Η Δίκη των Δικαστών», τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για το σύνολο της συνεισφοράς του στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

Advertisement

Ο Θανάσης Βέγγος και οι λόγοι της πτώχευσης του

Θανάσης Βέγγος

Το 1964, ο Θανάσης Βέγγος αποφάσισε να φτιάξει τη δική του εταιρεία παραγωγής, που ονόμασε «ΘΒ – ταινίες γέλιου». Ο ηθοποιός ίδρυσε την εταιρεία, για να είναι ελεύθερος να φτιάχνει τις ταινίες με απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία.

Στην αρχή όλα πήγαιναν καλά και ο Βέγγος πέτυχε αυτό που ήθελε. Την ελευθερία έκφρασης. Σύντομα όμως, άρχισαν τα πρώτα οικονομικά προβλήματα. Ο Θανάσης Βέγγος ήταν ένας πολύ ταλαντούχος ηθοποιός, που σημάδεψε με τις ερμηνείες και το στυλ του τον ελληνικό κινηματογράφο. Στην οικονομική διαχείριση όμως, δεν είχε καθόλου ταλέντο. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, η εταιρεία απέκτησε μεγάλα χρέη, τα οποία ο ηθοποιός αδυνατούσε να καλύψει.

Θανάσης Βέγγος

“Ένα από τα λάθη του ήταν, ότι για να ολοκληρώσει τις ταινίες του, προπωλούσε μετοχές, που συχνά ξεπερνούσαν το 100% της πραγματικής αξίας. Έφτανε στο σημείο, να πουλήσει το 120% με 130% της ταινίας και στη συνέχεια να είναι υποχρεωμένος να πληρώνει το 30% ή το 20% επιπλέον”.

Η φήμη του για την κακοδιαχείριση των οικονομικών, γρήγορα εξαπλώθηκε και όσοι ήθελαν να βγάλουν άμεσα χρήματα, αγόραζαν μετοχές από τον Βέγγο. Ακόμα και παλιοί συνεργάτες του, έσπευσαν να εκμεταλλευτούν την αδυναμία του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό ενός ηλεκτρολόγου, στον οποίο ο Βέγγος δώρισε ποσοστά από μία ταινία του, όταν πληροφορήθηκε ότι η γυναίκα του ήταν έγκυος. Όταν προβλήθηκε η ταινία, ο ηθοποιός δεν είχε χρήματα για να δώσει στον ηλεκτρολόγο. Εκείνος τότε, τον κατήγγειλε για χρέη και τον οδήγησε στα δικαστήρια.

Για όλα έφταιγε η τελειομανία του

Οι άνθρωποι που γνώριζαν καλά τον Θανάση Βέγγο, πιστεύουν πως αιτία της οικονομικής του καταστροφής, ήταν η παροιμιώδης τελειομανία του.

Ο ηθοποιός, όταν έγινε ο ίδιος παραγωγός, δηλαδή χρηματοδότης των ταινιών του, δε λογάριαζε τα χρήματα. Το μόνο που τον ενδιέφερε, ήταν να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ήταν ικανός να επαναλάβει την κάθε σκηνή αμέτρητες φορές, μέχρι να ικανοποιηθεί.

Ακόμα και για μια μικρή λεπτομέρεια, μπορούσε να σταματήσει το γύρισμα και να το ξεκινήσει από την αρχή. Όλα αυτά, σε μια εποχή που το φιλμ ήταν πολύ ακριβό. Οι ιδιοτροπίες του είχαν κόστη, τα οποία έπρεπε να πληρώσει από τα λεφτά που δεν είχε.

Σε μια συνέντευξή του, αναγνώρισε το κόστος των επιλογών του: «Θα ξέρεις βέβαια, ότι κάποτε έβαλα όλο το συνεργείο και ξεσκόνισε τις Θερμοπύλες! Ναι μα τον Θεό! Καθαρίσαμε τις Θερμοπύλες για ένα γύρισμα. Αυτή η τελειότητα μόνο στο δικό μου κεφάλι υπάρχει.

Αυτή η τελειότητα με έχει οδηγήσει δύο φορές στην καταστροφή» είπε ο ηθοποιός. Παρόλο που επιχειρηματικά ο Βέγγος είχε αποτύχει, οι ταινίες του σημείωναν πάντα επιτυχία. Δυστυχώς όμως, η απήχηση των ταινιών δεν ήταν αρκετή, για να τον σώσει από την ολική καταστροφή.

Η πτώχευση

Ο Βέγγος οδηγήθηκε σε αδιέξοδο. Οι δανειστές του τον πίεζαν, η εφορία τον κυνηγούσε και οι περισσότεροι φίλοι και συνεργάτες, του είχαν γυρίσει την πλάτη. Ο ηθοποιός έχασε ακόμα και το σπίτι του στην Κυψέλη, όπου ζούσε ο ίδιος και η οικογένειά του. Το διαμέρισμα ήταν το μόνο του περιουσιακό στοιχείο, το οποίο είχε αποκτήσει από την πετυχημένη καριέρα του. Κάποια στιγμή όλοι οι άσοι που είχε ο Βέγγος στο μανίκι του τελείωσαν και έφτασε η στιγμή να δηλώσει χρεοκοπία.

Το κλείσιμο της εταιρείας του, όπως είχε αναφέρει ο ίδιος σε συνέντευξή του, του στοίχισε πολύ. «Η στιγμή που ξεβίδωσα την πινακίδα με το όνομα της εταιρείας από τον τοίχο, δεν περιγράφεται. Ένιωθα σαν να ξηλώνω τα όνειρα μου. Όλα».

Η ανάκαμψη για τον Βέγγο ήρθε πολλά χρόνια αργότερα, όταν τα οικονομικά του ανέλαβε ο παλιός του φίλος και συνεργάτης Ντίνος Κατσουρίδης, ο οποίος τον ενέπνευσε και καλλιτεχνικά, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν από κοινού σημαντικές ταινίες, που βραβεύτηκαν.

Advertisement

Ποιοι ηθοποιοί ήταν ζευγάρι και το γνώριζαν ελάχιστοι

Κωνσταντίνου, Ναθαναήλ

Κατά την χρυσή εποχή του Ελληνικού κινηματογράφου, πολλά ζευγάρι απασχολούσαν τα μέσα της τότε εποχής. Οι δυνατοί έρωτες κράτησαν πολλά χρόνια, ενώ πολλοί εξ αυτών και σε γάμο.

Εκτός όμως των πιο διάσημων, που όλοι γνωρίζουμε, υπήρξε και ένας έρωτας που ελάχιστοι είχαν υπ όψη τους. Πρόκειται για δύο αγαπημένους ηθοποιούς, των οποίων η σχέση ξεκίνησε από ταινία στην οποία συμπρωταγωνίστησαν παίζοντας τα αδέρφια.

Κι όμως, ο Γιώργος Κωνσταντίνου, λοιπόν, υπήρξε ζευγάρι με την Έλενα Ναθαναήλ. Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ του Νίκου Παρτσώλη στο ΦΜ Live. Η σχέση τους κρατούσε από την ταινία, “Ξύπνα Βασίλη”, στην οποία υποδύονταν τα αδέρφια. Εκείνος ήταν 35 ετών και η εκείνη 22. Ήταν πολύ ερωτευμένοι και έμενα μαζί σε ένα διαμέρισμα στην οδό Ασκληπιού.

Δείτε το βίντεο με το ρεπορτάζ.

Advertisement

Μία ματιά και εδώ..

Παντελής Ζερβός 1908-1982

4
Ο Παντελής Ζερβός του Δημητρίου υπήρξε δημοφιλής Έλληνας ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου.Χαρακτηριστική φυσιογνωμία της «χρυσής εποχής» του ελληνικού κινηματογράφου (δεκαετίες '50, '60...

Είσαι στην ΕΟΚ πάθε για την ΕΟΚ 1980-1981

Είσαι στην ΕΟΚ πάθε για την ΕΟΚ
Η ταινία, "Είσαι στην ΕΟΚ πάθε για την ΕΟΚ" προβλήθηκε τη σαιζόν 1980-1981 και έκοψε 102.671 εισιτήρια. Ήρθε στην 13η θέση σε 25 ταινίες....