O Σταύρος Παράβας αποτελεί μία ιδιαίτερη πάστα ηθοποιού, ο οποίος μπορούσε με την ίδια ευκολία που υποδύονταν έναν λαϊκό άνθρωπο, να υποδυθεί και έναν «σαλονάτο».
Η έμφυτη λαϊκή του προδιάθεση, που όμως ήταν τόσο «εξευγενισμένη», αληθινή και ντόμπρα, του έδωσε σημαντική ώθηση στην καριέρα του.
Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της προδιάθεσης αποτυπώθηκε στο κινηματογραφικό πανί το 1972, με την ταινία «Ο μάγκας με το τρίκυκλο», στην οποία πρωταγωνιστούσε ο ίδιος, μαζί με την Τόνια Καζιάνη.
Τη χρονιά εκείνη ο Γιάννης Δαλιανίδης αποφασίζει να μεταφέρει στον κινηματογράφο το θεατρικό του μιούζικαλ «Το σεξ και πως να το αποκτήσετε», έργο που είχε αντικαταστήσει στη σκηνή στο θέατρο «Πάνθεον» τη σεζόν 1970-71, το «Μαριχουάνα Στοπ», αλλά με διαφορετική διανομή ρόλων.
Ο Σταύρος Παράβας έπαιξε το ρόλο που στο θέατρο είχε παίξει πρώτα ο Γιώργος Πάντζας, ενώ η Τόνια Καζιάνη αντικατέστησε τη Ζωή Λάσκαρη και η Μάρθα Καραγιάννη την Δέσποινα Στυλιανοπούλου.
Όπως οι περισσότεροι ηθοποιοί της γενιάς του, ο Σταύρος Παράβας πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, κάνοντας πολλές και διαφορετικές δουλειές για να ζήσει.
Γεννήθηκε το 1935 από γονείς Μικρασιάτες, ήταν το μικρότερο από τα 5 παιδιά της οικογένειας και μεγάλωσε στα Προσφυγικά, στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.
Το ντεμπούτο του στο θέατρο το έκανε το 1955 δίπλα στην Κατερίνα, υποδυόμενος έναν αστυνομικό στο «Πρώτο ψέμα» του Γιώργου Ρούσσου, παράσταση που μερικά χρόνια αργότερα έγινε ταινία με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, η πασίγνωστη σήμερα «Σωφερίνα».
Ο Παράβας έμεινε στην ιστορία του κινηματογράφου ως ο πρώτος ηθοποιός που τόλμησε να ενσαρκώσει ρόλους θηλυπρεπών ανδρών, με την πρώτο σχετικό ρόλο να είναι εκείνος του Φίφη, στην ταινία «Μικροί-μεγάλοι εν δράση», το 1963.
Η επιτυχία ήταν μεγάλη και από εκεί και πέρα ακολούθησαν πολλές προτάσεις προς τον ίδιο για παρόμοιους ρόλους, σε ταινίες όπως «Φίφης ο αχτύπητος», «Η Χαρτορίχτρα», «Ο Μόδιστρος», «Κλεοπάτρα εν δράσει», «Η Κλεοπάτρα ήταν Αντώνης» και πολλές άλλες.
Όπως επισημαίνει σε σχετικό του σχόλιο ο Ιάσωνας Τριανταφυλλίδης, «όσες φορές δοκίμασε στα χρόνια του ´60 ο Παράβας να παίξει έναν ρόλο… με περισσότερη αρρενωπότητα έπεφτε στο κενό και το ίδιο συνέβαινε και στο θέατρο, στις επιθεωρήσεις όπου οτιδήποτε άλλο και να έπαιζε, έπρεπε να υπάρχει και ένα νούμερο όπου έπαιζε είτε το κορίτσι, είτε τη γυναίκα ή κάποιον θηλυπρεπή άντρα» Κάποιες απο τις «θηλυπρεπείς» ερμηνείες του στο θέατρο προκάλεσαν πάταγο, όπως π.χ. όταν έπαιξε την Αλίκη Βουγιουκλάκη σε ένα νούμερο το 1968 στην επιθεώρηση «Και μη χειρότερα».
Υποδύθηκε τόσο ρεαλιστικά την Βουγιουκλάκη που η τελευταία έκανε μήνυση τους συγγραφείς του έργου Αλέκο Σακελλάριο και Γιώργο Τζαβέλλα γιατί αισθάνθηκε πως θίγεται. «Κύριε πρόεδρε Παράβας υπάρχει, παράβαση δεν υπάρχει» είχε πει ο Γιώργος Μουζάκης ο μουσικός της παράστασης στο δικαστήριο ως μάρτυς υπερασπίσεως.
Ο Σταύρος Παράβας, ντυμένος μαθήτρια με ξανθιά περούκα, υποδυόταν την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αποκαλούσε χοντρό σαν «βαρελάκι» και στραβοπόδη τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και τραγουδούσε: «Δημήτρη μου, Δημήτρη μου, σου το ‘δωσα το σπίτι μου. Δημήτρη μου, Δημήτρη μου, σου πήρα κι αυτοκίνητο…».
Κατά τη διάρκεια της παράστασης ακούγονταν ατάκες, όπως: «Θέλω να καταπιώ δέκα σαν την Καρέζη για να κάνω κέφι», ενώ αναφέρονταν και στην ηλικία της πρωταγωνίστριας και στο γεγονός πως δεν μπορούσε να κάνει παιδί.
Το ζευγάρι των αγαπημένων πρωταγωνιστών θεώρησε απαράδεκτο τον τρόπο με το οποίο τους παρουσίαζαν στην παράσταση. Πάνω από όλα, όμως, ενοχλήθηκαν για τα σχόλια που αφορούσαν το θέμα της εγκυμοσύνης, καθώς η Αλίκη Βουγιουκλάκη εκείνη την περίοδο είχε δύο αποβολές και προσπαθούσε να μείνει έγκυος.
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ κατέθεσαν μήνυση για εξύβριση σε βάρος των Γιώργου Τζαβέλα και Αλέκου Σακελλάριου αλλά και του επιχειρηματία και κουμπάρου της πρωταγωνίστριας, Τάκη Μακρίδη.
Η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια της οδού Σανταρόζα τον Ιούλιο του 1968, όπου παραχωρήθηκε η μεγαλύτερη αίθουσα για να συνεδριάσει το Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Αθηνών. Σε μια ασφυκτικά γεμάτη δικαστική αίθουσα, από θαυμαστές του λαμπερού ζευγαριού, η Αλίκη Βουγιουκλάκη εξήγησε από το βήμα του μάρτυρα τι ήταν αυτό που τους εξόργισε.
Σημεία-σταθμοί στην πορεία του Παράβα στον κινηματογράφο ήταν οι ταινίες «Το κοροϊδάκι της πριγκηπέσας» και «Ο μάγκας με το τρίκυκλο», τις οποίες γύρισε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 με τον Γιάννη Δαλιανίδη.
Μάλιστα, ο χαρακτηρισμός «μάγκας με τον τρίκυκλο» τον ακολούθησε μέχρι το τέλος της ζωής του, το 2008.
Στα χρόνια της δικτατορίας, ενώ η καριέρα του ήταν στα καλύτερά της, ένα θεατρικό νούμερο που έπαιξε στο θέατρο Ρέξ ήταν η αιτία να συλληφθεί και να φυλακιστεί στη Γυάρο. Μάλιστα, ήταν στους τελευταίους 44 ανθρώπους που αποφυλακίστηκαν από το νησί αυτό, μετά την πτώση της δικτατορίας.
Με την επιστροφή του από την εξορία έκανε στροφή σε πιο κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο.
Μεταξύ των έργων που έπαιξε ήταν ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Λούκα Ρονκόνι, οι «Ιππείς» του Αριστοφάνη με το Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου, οι «Εκκλησιάζουσες», οι «Ψύλλοι στ΄ αφτιά» του Φεντό με τον θίασο Καλογεροπούλου, το «Μόνο ζευγάρι» με συμπρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο, στα «Σκουπίδια», στα «Χριστούγεννα των Κουπιέλο» κ.ά.
Ο Σταύρος Παράβας από το γάμο με τη σύζυγό του Άννυ απέκτησε τρία παιδιά: Δύο κόρες, τη Μάρθα και τη Βανέσσα, κι ένα γιο, τον Τζόναθαν.
Την περίοδο της δικτατορίας, όμως, η σύζυγός και τα παιδιά του επέστρεψαν μόνιμα στην Αγγλία και έμεινε μόνος του στην Ελλάδα.
Το 2002 ο γιος του Τζόναθαν πέθανε και ο θάνατός αυτός του στοίχισε πολύ.