Ο Ανδρέας Μπάρκουλης ήταν Έλληνας ηθοποιός του κινηματογράφου, του θεάτρου και της τηλεόρασης. Υπήρξε ένας από τους εμβληματικούς ζεν πρεμιέ του ελληνικού κινηματογράφου .
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης γεννήθηκε στον Πειραιά στις 4 Αυγούστου 1936. Γονείς του ο Βασίλης και η Μαρίκα, διδάσκαλοι. Σπούδασε υποκριτική και κατά την αποφοίτησή του χαρακτηρίστηκε εξαιρετικό ταλέντο. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο το 1956 και στον κινηματογράφο το αμέσως επόμενο έτος με την ταινία Μαρία Πενταγιώτισσα.
Ένα μικρό διάστημα της ζωής του ο Ανδρέας Μπάρκουλης το πέρασε στις ΗΠΑ, όπου ασχολήθηκε επαγγελματικά με το τραγούδι. Υπήρξε ένας από τους γοητευτικότερους ζεν πρεμιέ της δεκαετίας του ’60.
Για χάρη του δημιουργήθηκε το θρυλικό σλόγκαν «Κορίτσια ο Μπάρκουλης!» και η φωτογραφία του υπήρχε σε κάθε κοριτσίστικη σχολική τσάντα τη δεκαετία του ‘60.
Η πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο έγινε το 1956 με τον “Κορυδαλλό” του Ζαν Ανούιγ και στον κινηματογράφο ένα χρόνο αργότερα στην ταινία του Κώστα Ανδρίτσου “Μαρία η Πενταγιώτισσα“, δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το θελκτικό παρουσιαστικό του, η ευγενική φυσιογνωμία και η φυσική του γοητεία, γρήγορα τον καθιέρωσαν ως τον πιο δημοφιλή πρωταγωνιστή του ελληνικού κινηματογράφου της εποχής εκείνης.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έπαιξε σε περισσότερες από εκατό ταινίες, ερμηνεύοντας σπουδαίους ρόλους σε δραματικές ταινίες, όπως “Κοινωνία ώρα Μηδέν” (1966), “Κοντσέρτο για πολυβόλα” (1967), “Όλγα Αγάπη μου” (1968), αλλά και κωμωδίες, όπως “Ο Μιμίκος και η Μαίρη (1958), “Μια Ιταλίδα στην Ελλάδα” (1958), “Διακοπές στην Αίγινα” (1958), “Η Μουσίτσα” (1959), “Μην είδατε τον Παναή” (1962), “Το Δόλωμα” (1964), “Τζένη Τζένη” (1965), “Ησαΐα μη Χορεύεις” (1969), “Μια τρελή τρελή σαραντάρα” (1970) και η “Θεία μου η χίπισσα” (1970).
Σε άλλο σημείο του βιβλίου ο Ανδρέας Μπάρκουλης αναφέρεται στην εμπειρία του στην Αμερική και αποκαλύπτει “γιατί δεν ξαναφόρεσα ποτέ την περούκα. Εκεί μόνο αισθάνθηκα άντρας. Έμπαινα στη μαυράδικη ντισκοτέκ και δεν γύριζε κανένας να δει τον “Κορίτσια ο Μπάρκουλης”. Γύριζαν να δουν αυτόν που ήμουνα, και είχα, δόξα τω Θεώ, πολύ νταλαβέρι εκεί.
Όταν ζούσα στην Αμερική έκανα παρέα σχεδόν αποκλειστικά με έγχρωμους. Τότε φορούσα ακόμα περούκα και όλοι με αποκαλούσαν “silver man”. Ένα βράδυ, λοιπόν, που έπινα σε ένα μαγαζί, βλέπω ένα υπέροχο θηλυκό με ξυρισμένο κεφάλι να με… παίζει.
Δεν τολμούσα να πλησιάσω μη βρεθώ ξαφνικά με κανένα μαχαίρι καρφωμένο στην πλάτη μου. Στο τέλος μού κάνει νόημα και πάμε στην τουαλέτα. Της είπα πως ήταν κούκλα και πως θέλω να της κάνω έκπληξη. Τράβηξα την περούκα και τα έχασε. Την έβαλα στην τσέπη και από τότε δεν την ξαναφόρεσα ποτέ. Άρχισα να βρίσκω κάτι βαθύτερο μέσα μου, μάλλον έναν εαυτό που μόλις μου συστηνόταν. Γεια σου μάγκα μου. Είσαι πιο πολλά από όσα νόμιζες…”.
Το 1973, ο Ανδρέας Μπάρκουλης είχε μία υπόθεση με ναρκωτικά τον έφερε αντιμέτωπο με τη δικαιοσύνη. Προφυλακίστηκε, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και το 1974 έφυγε στην Αμερική.
Εκεί ο Ανδρέας Μπάρκουλης ασχολήθηκε με το τραγούδι και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, το 1983, αφοσιώθηκε στο ποιοτικό θέατρο, ερμηνεύοντας με μοναδική ευαισθησία σπουδαίους ρόλους μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ‘80. Προβλήματα υγείας, όμως, τον απομάκρυναν σχετικά νωρίς από το θέατρο, ενώ συνέχισε με σποραδικές εμφανίσεις στην τηλεόραση τη δεκαετία του ‘90.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης είχε παντρευτεί τέσσερις φορές κι είχε αποκτήσει τρία παιδιά τη Βίκυ τον Ανδρέα και το Νικόλαο – Γεώργιο. Ζούσε με την τελευταία του σύζυγο, την Μαρία και τον γιο τους Νικόλα στο Νέο Ηράκλειο, και τα τελευταία χρόνια αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας.
Ο γάμος του με την Αλέκα Στρατηγού
Καλό κορίτσι, μεγάλη Αγάπη, τα πάθη μας χώρισαν… Έζησα καλά με την Αλέκα, ήταν από τους νεανικούς έρωτες αυτούς που ξυπνάς και πιστεύεις πώς όλα είναι αγνά, όμορφα και μεθαύριο θα καλυτερεύσουν κι άλλο. Ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερή μου. Την λάτρεψα την Αλέκα!
Μετά την ταινία “Η χαρτοπαίχτρα” άρχισε να μοιάζει με την καθημερινότητά μας. Η Αλέκα έπαιζε μερόνυχτα κι εγώ βολτάριζα με γκομενίτσες, αθώα φλερτ, χωρίς να επιδιώκω το σεξ, μήπως και την ταρακουνήσω…. ‘Ενα βράδυ το τελευταίο μας, την προσκάλεσα για φαγητό, της ανακοίνωσα πώς δεν αντέχω άλλο να αναμετριέμαι με την τράπουλα κι έφυγα…” αναφέρει στην βιογραφία του ο Ανδρέας Μπάρκουλης για την Αλέκα Στρατηγού!
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης και το άδοξο τέλος της σχέσης του με την Καίτη Γκρέη
Όσο για την Καίτη Γκρέη, σύμφωνα με το περιοδικό CIAO έζησαν μαζί ένα χρόνο και την ζήτησε από την μαμά της την ώρα που τηγάνιζε ψάρια. “Ο αρραβώνας μας αποτέλεσε μεγάλο γεγονός της εποχής… Μέχρι που οι επόμενες ασωτίες μου μας απομάκρυναν πλέον οριστικά. Πριν οριστικοποιηθεί αυτή μου η απόφαση το ναι της Καίτης και το διαζύγιό μου, με συνέλαβαν με την γνωστή κατηγορία του χασίς…”.
Η Καίτη Γκρέυ στην αυτοβιογραφία της, “Αυτή είναι η ζωή μου”, που κυκλοφόρησε το 1983, αποκαλύπτει τον δεσμό της με τον Ανδρέα Μπάρκουλη και όπως φαίνεται, παρά τις φήμες που κυκλοφορούσαν τότε για το… μακρύ χέρι του, της φέρθηκε τρυφερά! Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το ειδύλλιό τους άρχισε με το… κυνηγητό του δημοφιλούς πρωταγωνιστή.
Συγκεκριμένα, η λαϊκή τραγουδίστρια αναφέρει ότι ο Μπάρκουλης διέδιδε στο καλλιτεχνικό περιβάλλον πως τα είχε μαζί της, γεγονός που μόλις το πληροφορήθηκε την έβγαλε από τα ρούχα της και του παρήγγειλε μέσω του κοινού τους φίλου Κώστα Κακκαβά πως δεν είναι άντρας… Μια βραδιά, την εποχή που η Γκρέυ τραγουδούσε στο κέντρο “Καλαμίτσα” της Θεσσαλονίκης, μπήκε ξαφνικά στη σάλα ο Ανδρέας Μπάρκουλης και της ζήτησε να βγουν έξω να μιλήσουν.
Μόλις είχα τελειώσει την παράσταση με πλησίασε ένας σερβιτόρος και μου είπε πως ο Μπάρκουλης με περίμενε στο αμάξι του να μου μιλήσει” αναφέρει η τραγουδίστρια. “Βγήκα έξω από το κέντρο και πήγα κοντά στο αμάξι του. Έσκυψα πάνω από το παράθυρο και του ζήτησα να μου εξηγήσει γιατί είπε αυτό το πράγμα στον Κώστα Κακκαβά. “Δεν είμαι ανθρωποφάγος” είπε εκείνος “έλα μέσα στο αυτοκίνητο να καθίσεις και τα λέμε”. Μόλις άνοιξα την πόρτα και δεν είχα καθίσει καλά-καλά, έβαλε μπρος -είχε ένα MG- και έφυγε από το μαγαζί.
Επειδή είχα ακούσει πολλά για τον Μπάρκουλη, ότι δέρνει γυναίκες και άλλα τέτοια, φοβήθηκα… Είδα ότι με έβγαζε έξω απ’ τη Θεσσαλονίκη. Σταμάτησε σε μια ερημιά κι εκεί μιλήσαμε. Τον ρώτησα γιατί διαδίδει τέτοια πράγματα για εμένα και μου είπε ότι είναι ερωτευμένος.
Από την ζωή του όμως πέρασαν και πολλές άλλες, επώνυμες γυναίκες ανάμεσά τους η Ματούλα, η Τζένη Καρέζη και η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Στην αυτοβιογραφία του αναφέρεται και στο χαστούκι που του είχε δώσει η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία “Έρωτας στους αμμόλοφους. Το χαστούκι ήταν τόσο φυσικό, που ο ηθοποιός έφυγε από το πλάνο -όπως έπρεπε- από την δύναμη της Αλίκης.
Η σχέση του με την Τζένη Καρέζη δημιουργήθηκε στην ταινία “Τζένη, Τζένη“.Ο έρωτας τους τελείωσε όταν η ηθοποιός πήγε στην Γαλλία για σπουδές και απομακρύνθηκαν.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έχει αποκαλύψει για την Τζένη Καρέζη: “Το 1966 έπαιξα στην ταινία “Τζένη Τζένη”. Η ταινία είχε εκπληκτική επιτυχία εισπρακτικά κόβοντας πάνω από 560.000 εισιτήρια κατά τις πρώτες προβολές της. Στην ταινία ερωτεύθηκα και ενώθηκα με την Τζένη στην σπηλιά του Μπεκίρη.
Το κινηματογραφικό της όνομα είναι σπηλιά της νεράιδας. Κούκλα μου, κούκλα μου… Τρύπωνα στο σκάφος και έλιωνα στα χείλη της και στις ματάρες της, πέρασαν έτσι κάποιοι μήνες και κυκλοφορούσαμε σαν ζευγάρι και το παραμύθι ζωντάνευε. Όταν έφυγε στην Γαλλία για σπουδές ηθοποιίας απομακρυνθήκαμε”.
Με την Ματούλα γνωρίστηκαν όταν εκείνη ήταν 13 χρονών και ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε γυρίσματα κοντά στο σπίτι της. Ήταν ο πρώτος άντρας που μπήκε στην ζωή της.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε ακόμη δυο γάμους. Έναν με άδοξο τέλος και έναν ακόμη το 2001 (παντρεύτηκαν με θρησκευτικό γάμο) με την Μαρία, τη γυναίκα που τον στήριξε τα τελευταία χρόνια. Με την Μαρία έχουν αποκτήσει και ένα γιο, ενώ ο ηθοποιός έχει και δυο ακόμη παιδιά εκτός γάμου.
Η τελευταία επιθυμία Aνδρέα Μπάρκουλη
Η σύζυγος του Aνδρέα Μπάρκουλη, Μαίρη μίλησε στην εκπομπή Αποκαλυπτικά το 2017 για τις τελευταίες στιγμές του αείμνηστου ηθοποιού, αλλά και την τελευταία επιθυμία του πριν φύγει από τη ζωή έχοντας πει:
Άνοιξε τα μάτια κάποια στιγμή, τους έδιωξε όλους από το δωμάτιο και μείναμε οι δυο τους. Του λέω “τι θες; θες κάτι να μου πεις;” και μου λέει “Μαρία θέλω να κάνουμε έρωτα, ξάπλωσε δίπλα μου να σε αγγίξω. Του λέω Αντρέα δεν γίνεται γιατί αναπνευστικά δεν είσαι καλά δεν κάνει. Εκεί κατάλαβα ότι θα έφευγε. Πάω στο σπίτι να μαγειρέψω κάτι στο Νίκο. Με το που έφυγα εγώ άρχισε να παρουσιάζει επιδείνωση. Με παίρνει ο γιατρός τηλέφωνο, μου λέει “Που είσαι Μαρία; Έλα γρήγορα.” Με το που φτάνω στο νοσοκομείο, μου λένε “έφυγε.
Μπήκα μέσα και έτσι όπως τον είδα ακούνητο λέω “Μπα, θα ξανασυνέλθει, θα μιλήσει. Έπεσα κάτω, κατέρρευσα, άρχισα να τον φωνάζω, να του λέω “Γιατί έφυγες, εγώ δεν κουράστηκα να σε φροντίζω, κι άλλα τόσα χρόνια να ζούσες εγώ πάλι εκεί θα ήμουν”. Αλλά εκείνος δεν με άκουγε. Πήρα το παιδί μου, του λέω “Νίκο ο μπαμπάς έφυγε”.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών τo 2016 έπειτα από σκληρή μάχη που έδωσε νοσηλευόμενος στο νοσοκομείο “Αγία Όλγα”.Η τελευταία του σύζυγος του Ανδρέα Μπάρκκουλη, Μαίρη πόσταρε το 2017 ένα συγκινητικό μήνυμα στο facebook και αποκάλυψε τις τελευταίες ώρες του αγαπημένου της.
“23/8/2016…Γύρω στις .11.30 π.μ ευδιάθετος τραγουδάς στο γιατρό σου Γιάννη Ιωαννίδη το συγκεκριμένο τραγούδι που είχες ζητήσει το προηγούμενο βράδυ να στο πει η Ρένα η Κουμιώτη που είχε έρθει να σε επισκεφτεί για άλλη μία φορά μαζί με τη Μάρω τη Μπουρδάκου… σε κάνουμε μπάνιο με τον Ανδρέα το νοσοκόμο ενώ ζητάς επίμονα εξιτήριο…. δύο ώρες μετά η ψυχή σου πέταξε ελεύθερη μακριά μας…
Ανδρέας Μπάρκουλης: Εργολαβία
Έτος | Τηλεοπτική σειρά | Ρόλος |
---|---|---|
1973 | Οι έμποροι των εθνών | Μάρκος Σανούτος |
1986 | Το δίλημμα | |
1990 | Το μυστικό του Άρη Μπονσαλέντη | Άρης Μπονσαλέντης – Βασίλης Μαυρίδης |
1991 | Το γαλάζιο διαμάντι | |
1993 | Αμαρτίες γονέων | Τιμολέων Κλέαρχος |
Έτος | Ταινία | Ρόλος |
---|---|---|
1957 | Μαρία Πενταγιώτισσα | Δημήτρης Τουρκάκης |
1957 | Τρία παιδιά βολιώτικα | |
1958 | Όλα για το παιδί της (Είμαι το παιδί σου μανούλα) | |
1958 | Ο Μιμίκος και η Μαίρη | Μιχάλης Μιμίκος |
1958 | Μια Ιταλίδα στην Ελλάδα | Νίκος Μακρυγιάννης |
1958 | Μακριά από τον κόσμο | Ευγένιος Καρμής |
1958 | Το κορίτσι της αμαρτίας | Γιώργος |
1958 | Οι καβγατζήδες | |
1958 | Έρωτας στους αμμόλοφους | |
1958 | Διακοπές στην Αίγινα | Jean |
1958 | To τρελοκόριτσο | |
1959 | Ο Θύμιος τα’ κανε θάλασσα | Λάκης Βρανάς |
1959 | Πσιτ…κορίτσια! | |
1959 | Το παραστράτημα μιας αθώας | Δημήτρης |
1959 | Όταν το μίσος κυβερνά | Ανδρέας Δημόπουλος |
1959 | Ναυάγια της ζωής | Νίκος |
1959 | Η μουσίτσα | Δημήτρης |
1959 | Η λίμνη των στεναγμών | Μουχτάρ |
1959 | Ο Γιάννος και η Παγώνα | Γιάννος |
1959 | Ένας βλάκας και μισός | Αντώνης |
1959 | Έγκλημα στο Κολωνάκι | Δημήτρης Φλωράς |
1959 | Μπουμπουλίνα | |
1959 | Ανθισμένη αμυγδαλιά | Γεώργιος Δροσίνης |
1960 | Τσακιτζής, ο προστάτης των φτωχών | |
1960 | Στρατιώτες δίχως στολή | |
1960 | Η Σταχτοπούτα | |
1960 | Το νησί της αγάπης | Ανδρέας |
1960 | Δον Ζουάν για κλάματα (Μωρό μου) | Γιώργος |
1960 | Μετά την αμαρτία | Γιώργος |
1960 | Λύτρωσε με αγάπη μου | Άλκης |
1960 | Το κορίτσι του δρόμου | |
1960 | Κασσιανή υμνωδός | Θεόφιλος |
1960 | Χριστίνα (ταινία) | Δημήτρης Χρυσόπουλος |
1960 | Το αγόρι που αγαπώ | Δημήτρης Ραζής |
1960 | Η Χιονάτη και τα επτά γεροντοπαλίκαρα | |
1961 | Στο κατώφλι της αμαρτίας | |
1961 | Τα νιάτα θέλουν έρωτα | Μιχάλης Μαρκεζής |
1961 | Μην κλάψεις για μένα | |
1961 | Ματωμένα στέφανα | Δήμος |
1961 | Μάνα μου, παραστράτησα | Πέτρος |
1961 | Καραγκούνα | Γιώργης |
1961 | Ήρθες αργά | Μιχάλης Περώτης |
1962 | Πεζοδρόμιο | Γιώργος |
1962 | Όταν ξυπνά το παρελθόν | Στέφανος Γαϊτης |
1962 | Κλάψε φτωχή μου καρδιά | |
1962 | Υπέροχη οπτσία | |
1962 | Ο γερο-Δήμος (Καταραμένη γενιά) | |
1962 | Εξομολογήσεις μιας μητέρας | Ανδρέας Βλάδης |
1962 | Η ελληνίδα και ο έρωτας | Αφηγητής |
1962 | Έγκλημα στην Ομόνοια | |
1962 | Ο διάβολος και η ουρά του | |
1962 | Αγνή και ατιμασμένη | Πέτρος |
1962 | Αγάπη γραμμένη με αίμα | |
1962 | Μην είδατε τον Παναή; | |
1963 | Τον βρήκαμε τον Παναή | |
1963 | Μάνα, γιατί με γέννησες (Έτσι ήταν η ζωή μου) | Κυριάκος Βάγιας |
1963 | Λίγο πριν ξημερώσει | Νίκος |
1963 | Η καρδιά της μάνας | Κώστας |
1963 | Φυγή | |
1964 | Τρία κορίτσια από το Αμέρικα | |
1964 | Σχολή για σοφερίνες | |
1964 | Ενωμένοι στη ζωή και στο θάνατο | Δρόσος |
1964 | Το δόλωμα | |
1964 | Αλύγιστη στη ζωή | ‘Άκης |
1965 | Και οι… 14 ήταν υπέροχοι | |
1966 | Ο ξυπόλητος πρίγκιπας | Ελ Ρασίντ |
1978 | Κρουαζιέρα του τρόμου | Χάρης |
1966 | Κοινωνία ώρα μηδέν | Σέργιος |
1966 | Τζένη-Τζένη | Νίκος Μαντάς |
1967 | Βίβα Ρένα | Αντόνιο |
1967 | Ο σπαγκοραμμένος | Γιώργος |
1967 | Μιας πεντάρας νιάτα | Δημήτρης Βαλάσκος |
1967 | Κονσέρτο για πολυβόλα | Ιταλός κατάσκοπος |
1968 | Πολύ αργά για δάκρυα | Αλέξης Βρεττός |
1968 | Όλγα, αγάπη μου | Αλέκος |
1968 | Το μαύρο στάχυ (Παλάτια στην άμμο) | |
1968 | Στα σύνορα της προδοσίας | |
1969 | Το σταχολόγιο | |
1969 | Όταν η πόλις πεθαίνει | Θωρής |
1969 | Ησαΐα μη χορεύεις | Χάρης |
1969 | Γυμνοί στο δρόμο | |
1969 | Ένας άφραγκος Ωνάσης | Ιάσονας Ζούμπερης |
1969 | Αστέρια στο βούρκο της ακολασίας | |
1969 | Ο Άγιος Νεκτάριος | |
1970 | Η ζούγκλα των πόλεων | |
1970 | Η θεία μου η χίπισσα | Στέφανος Κριεζής |
1970 | Πρόκλησις | |
1970 | Ο προδότης πρέπει να πεθάνει | |
1970 | Μια ζωή χωρίς αγάπη | Άγγελος |
1970 | Μια τρελή τρελή σαραντάρα | Τάκης |
1970 | Κρίμα το μπόι σου | Δημήτρης Ροδανάς |
1970 | Ένας τρελός γλεντζές | Ντίνος Καλιαμπέσης |
1971 | Ζητείται επειγόντως γαμπρός | Άγγελος Φλωράς |
1971 | Υπερήφανοι αετοί | |
1971 | Ιδιωτική μου ζωή (Μεγάλη ζωή) | Αστυνομικός ερευνητής |
1971 | Ένας υπέροχος άνθρωπος | Νίκος |
1971 | Η εφοπλιστίνα | Τζακ |
1972 | Πιο θερμή και απ’ τον ήλιο (Μπρος πίσω, Επιστροφή στην μοναξιά) | Γιώργος Σταύρου |
1972 | Έρωτας και προδοσία | Αλέξης Μουρούζης |
1972 | Ο εχθρός του λαού | Βλαχόπουλος |
1972 | Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα (Διαμάντια στο γυμνό κορμί της) | Γκρέκος |
1973 | Τα παιδιά των λουλουδιών (Ληστεία στο καζίνο της Ρόδου) | Άντι |
1973 | Ένα ελεύθερο κορίτσι (Ένα φανταστικό κορίτσι) | |
1973 | Οι απάνθρωποι | Κερτ |
1974 | Σπίτι στους βράχους | |
1978 | Η βαλίτσα του παπά | Άλκης |
1982 | Η ερωμένη | Άρης Πλάτωνας |
1989 | Μ’ αγαπάς; | |
2001 | Αλέξανδρος και Αϊσέ |