Ο Παναγιώτης Καραβουσιάνος γεννήθηκε το 1908. Απόφοιτος του Εθνικού Θεάτρου. Μέλος του Σ.Ε.Η. από το 1936. Στην αρχή της σταδιοδρομίας του έπαιξε «πρόζα», συνεργαζόμενος με κορυφαίους θιάσους («Εθνικού Θεάτρου», Μ. Κοτοπούλη, κ.λπ.).
Κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου στρατεύτηκε και πολέμησε.
Στην Κατοχή ήταν οργανωμένος στο ΕΑΜ. Κατά τη διάρκεια των “Δεκεμβριανών” κι όταν η Πολιτοφυλακή του ΕΛΑΣ είχε συλλάβει την μεγάλη ηθοποιό της εποχής Ελένη Παπαδάκη, αυτός το έμαθε τυχαία και την επισκέπτηκε στα κρατητήρια ενώ δεν μπόρεσε να αποτρέψει την εκτέλεσή της.

Μάλιστα λέγεται ότι όταν την αντίκρυσε της φίλησε το χέρι (η Παπαδάκη είχε φροντίσει ώστε το παιδί του να μπει στα κατοχικά συσσίτια κι έτσι να επιβιώσει). Μεταπολεμικά μεταπήδησε στο λυρικό θέατρο και διετέλεσε για πολλά χρόνια στέλεχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ανήκε στην ιδρυτική ομάδα χορωδών της νεοσύστατης ΕΛΣ. Κατά την περίοδο 1940/61 ερμήνευσε επίσης δευτερεύοντες και βοηθητικούς ρόλους σε περισσότερες σε 12 όπερες και οκτώ οπερέτες, σε 45 παραγωγές ή/και αναβιώσεις παραγωγών, οι περισσότερες των οποίων ήσαν πρώτες παρουσιάσεις έργων από την ΕΛΣ.
Εμφανίστηκε, μεταξύ άλλων, στις όπερες Η νυχτερίδα “Die Fledermaus” (εναρκτήρια παραγωγή του θεσμού), Μαντάμα Μπαττερφλάι “Madama Butterfly”, Η απαγωγή από το σεράι “Die Entführung aus dem Serail”, Ο κουρέας της Σεβίλλης “Il barbiere di Siviglia”, Τζάννι Σκίκκι “Gianni Schicchi”, Ναμπούκκο “Nabucco”, Μανόν “Manon”, Μποέμ “La bohème”, Ναμπούκκο “Nabucco”, Ο Βασιλιάς Ανήλιαγος, Η πουλημένη μνηστή “Prodaná nevěsta”, Μπορίς Γκοντουνόφ, Τόσκα “Tosca”, Χοβάντσινα (Υπόθεση Χοβάνσκι). Επίσης στις οπερέτες: Στα παραπήγματα, Η Ολλανδέζα “Das Hollandweibchen”, Παγκανίνι “Paganini”, Η πριγκίπισσα της Σασσώνος, Ο βαρώνος ατσίγγανος “Der Zigeunerbaron”, Το ρόδο του Τυρόλου “Der Vogelhändler”, Το σπίτι των τριών κοριτσιών “Das Dreimädelhaus”
Στον κινηματογράφο ερμήνευσε δεύτερους και τρίτους ρόλους και πάντα το ρόλο του “σκληρού”. Το γιγαντιαίο παράστημά του και η επιβλητική του παρουσία είχαν σαν αποτέλεσμα να προκαλεί τον κινηματογραφικό φόβο των πρωταγωνιστών.
Σε πολλές ταινίες εμφανίζεται και ως Παναγιώτης Καραβουσάνος.
Σύζυγός του ήταν η ηθοποιός Παρασκευή (Βιβή) Καραβουσιανού που πέθανε το 1967.
Ο Παναγιώτης Καραβουσιάνος έφυγε από τη ζωή το 1973(με επιφύλαξη) σε ηλικία 65 ετών.
Παναγιώτης Καραβουσιάνος: Φιλμογραφία
Έτος | Τίτλος ταινίας |
---|---|
1948 | Μαρίνος Κοντάρας |
1950 | Οι απάχηδες των Αθηνών |
1951 | Προ παντός ψυχραιμία |
1952 | Δυο κοθώνια στο ναυτικό |
1953 | Γενίτσαρος |
1953 | Το σωφεράκι |
1954 | Γκολ στον έρωτα |
1954 | Το κορίτσι της γειτονιάς |
1955 | Τζο ο τρομερός |
1956 | Γραφείο συνοικεσίων |
1956 | Δολλάρια και όνειρα |
1959 | Όσο Υπάρχουν Γυναίκες |
1959 | Η λίμνη των στεναγμών |
1959 | Κρυστάλλω |
1959 | Ο Ηλίας του 16ου |
Έτος | Τίτλος ταινίας |
---|---|
1960 | Never on Sunday |
1960 | Για την αγάπη μιας ορφανής |
1960 | Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες |
1960 | Μανταλένα |
1960 | Τα Ντερβισόπαιδα |
1960 | Τα κίτρινα γάντια |
1960 | Το Κλωτσοσκούφι |
1960 | Το αγρίμι |
1961 | Για σένα την αγάπη μου |
1961 | Ζητείται ψεύτης |
1962 | Δέκα μέρες στο Παρίσι |
1962 | Δουλειές του ποδαριού |
1962 | Του Κουτρούλη ο γάμος |
1963 | Ο Ιππόλυτος και το βιολί του |
1963 | Οι σκανδαλιάρηδες |
1963 | Πολυτεχνίτης κι’ Ερημοσπίτης |
1963 | Τρίτη και 13 |
1963 | Τύφλα νάχη ο Μάρλον Μπράντο |
1964 | Έξω φτώχεια και καλή καρδιά |
1964 | Ο καταφερτζής |
1964 | Τα 201 καναρίνια |
1964 | Χωρίς γονείς κι αδέλφια |
1965 | Είναι ένας τρελλός τρελλός τρελλός Βέγγος |
1965 | Κάλλιο πέντε και στο χέρι |
1965 | Ο Μετανάστης |
1965 | Ο ουρανοκατέβατος |
1965 | Πράκτορες 005 εναντίον χρυσοπόδαρου |
1965 | Το βλακόμουτρο |
1966 | Επιχείρησις όρμα χοντρέ |
1966 | Η Κόρη μου η Σοσιαλίστρια |
1966 | Ο μπαμπάς μου ο τέντι μπόις |
1966 | Οι κυρίες της αυλής |
1966 | Φίφης ο ακτύπητος |
1967 | Μανωλάκης ο Τέντυ Μπόυ |
1967 | Τι κι αν γεννήθηκα φτωχός |
1968 | Ο γίγας της Κυψέλης |
1968 | Ο φιγουρατζής |
1969 | Ο άνθρωπος της καρπαζιάς |
Ευχαριστούμε θερμά το greekactor.blogspot.gr για τις πληροφορίες.