Τον Ιούνιο του 1959, λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας “Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο”, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, που ήδη θεωρείτο η δημοφιλέστερη κινηματογραφική ηθοποιός της χώρας, βρέθηκε στο Βερολίνο.
Στα πλαίσια του ετήσιου κινηματογραφικού φεστιβάλ της γερμανικής πόλης προβαλλόταν η ταινία “Αστέρω” του Ντίνου Δημόπουλου, όπου η ίδια είχε τον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο. Εκεί βρισκόταν και η βραβευμένη με Όσκαρ (β γυναικείου ρόλου για τη συμμετοχή της στην ταινία “Για ποιον χτυπά η καμπάνα” το 1943) σπουδαία ελληνίδα τραγωδός Κατίνα Παξινού, η οποία ήταν μέλος της επιτροπής που θα έκρινε τις ταινίες μικρού μήκους.
Από τη μια η ανερχόμενη ηθοποιός, γνωστή εκείνη την εποχή ως “Μουσίτσα”, που επρόκειτο να εξελιχθεί σε εθνική σταρ κι από την άλλη η σημαντικότερη εν ζωή ελληνίδα ηθοποιός της εποχής.
Τι έκβαση θα μπορούσε να έχει μια τέτοια συνάντηση κορυφής;
Οι πρώτες ανταποκρίσεις έκαναν λόγο για ελαφρές, σχεδόν μητρικές, επιπλήξεις της τραγωδού προς την άμαθη από διεθνή φεστιβάλ Αλίκη, επειδή η τελευταία εμφανίστηκε στην επίσημη προβολή της ταινίας με ανοιχτόχρωμο φόρεμα, αλλά κι επειδή άρχισε να κλαίει συγκινημένη από την πρωτόγνωρη αυτή εμπειρία.
“Μα σοβαρά πράγματα είναι αυτά, να κάθεσαι να κλαις;” φέρεται να της είπε η Παξινού.
Εξάλλου, σύμφωνα με δημοσιεύματα, κύκλοι της σπουδαίας μας τραγωδού μεταφέροντας την άποψή της για το γεγονός ότι η “Αστέρω” δεν απέσπασε κανένα βραβείο στο φεστιβάλ, σχολίαζαν ότι “ήταν μεν έκτακτη η μικρή”, αλλά η ταινία, αν και ήταν “καλογυρισμένη και καλής ποιότητας”, ήταν “ακατάληπτη” για το ξένο κοινό, που δεν ήταν εξοικειωμένο με τα φουστανελάτα δράματα.
Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, “ύστερα από την προβολή της κάθε ταινίας τα μέλη έβγαιναν, έπιναν ουισκάκι ή καφεδάκι και τα κουβέντιαζαν”, ενώ “μετά την προβολή της Αστέρως, όλοι είχαν γίνει… καπνός” (εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ, 18 Ιουλίου 1959).
Στη συνέχεια, οι ήδη ψυχρές σχέσεις μπήκαν οριστικά στην κατάψυξη με αφορμή μια δήλωση της Αλίκης Βουγιουκλάκη μετά την επιστροφή της στην Ελλάδα, ότι κατά τη διάρκεια της παραμονής της στο Βερολίνο είχε παρακολουθήσει στο Μπερλίνερ Ανσάμπλ τη θεατρική παράσταση “Μάνα κουράγιο” του Μπέρτολντ Μπρεχτ και ότι μάλιστα είχε βρει την ερμηνεία της Έλεν Βάιγκελ, της χήρας του Μπρεχ που κρατούσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της παράστασης, “μοναδική κι εξαίρετη”.
Σε συνέντευξη της σε εβδομαδιαίο περιοδικό, η Κατίνα Παξινού το αμφισβήτησε δηλώνοντας ότι την περίοδο του φεστιβάλ δεν παιζόταν στο Βερολίνο το θεατρικό έργο του Μπρεχτ, αλλά “Η Μάνα” του σοβιετικού συγγραφέα Μαξίμ Γκόργκι, υπογραμμίζοντας ότι αν παιζόταν η “Μάνα Κουράγιο” θα την παρακολουθούσε οπωσδήποτε, καθώς επρόκειτο να την ερμηνεύσει στη Νέα Υόρκη το φθινόπωρο.
Η Αλίκη απάντησε λίγες ημέρες αργότερα με επιστολή που έστειλε σε απογευματινή εφημερίδα, στην οποία σημείωνε ότι το συγκεκριμένο θέατρο του Βερολίνου παρουσιάζει μόνο έργα του Μπρεχτ, αλλά και ότι έχει τα πειστήρια να το αποδείξει, διότι έλαβε στο πρόγραμμα της παράστασης ιδιόγραφη υπογραφή της χήρας του Μπρεχτ.
Δημοσιεύματα των εφημερίδων αμφισβητούσαν την ύπαρξη της εν λόγω υπογραφής, ενώ άλλοι έπαιρναν το μέρος της Αλίκης υποστηρίζοντας ότι είδαν την υπογραφή της Βάιγκελ με τα ίδια τους τα μάτια.
Η αλήθεια ποτέ δεν ξεκαθαρίστηκε, αλλά εν τέλει λίγη σημασία έχει.
Και μόνη αυτή η μίνι κόντρα των δύο ηθοποιών που συμβόλιζαν δύο διαφορετικές εποχές για το ελληνικό θέατρο, το παλιό και το καινούριο, έχει τη δική της μικρή, πικάντικη αξία.
Για να χρησιμοποιήσετε την κοινωνική σύνδεση πρέπει να συμφωνήσετε με την αποθήκευση και το χειρισμό των δεδομένων σας από αυτόν τον ιστότοπο. % privacy_policy%
Enter your account data and we will send you a link to reset your password.
Your password reset link appears to be invalid or expired.
Σύνδεση
Privacy Policy
Για να χρησιμοποιήσετε την κοινωνική σύνδεση πρέπει να συμφωνήσετε με την αποθήκευση και το χειρισμό των δεδομένων σας από αυτόν τον ιστότοπο. % privacy_policy%
Here you'll find all collections you've created before.
Πολιτική απορρήτου ρυθμίσεις
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί λειτουργικά cookie και εξωτερικά σενάρια για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Ποια cookie και σενάρια χρησιμοποιούνται και πώς επηρεάζουν την επίσκεψή σας καθορίζεται στα αριστερά. Μπορείτε να αλλάξετε τις ρυθμίσεις σας ανά πάσα στιγμή. Οι επιλογές σας δεν θα επηρεάσουν την επίσκεψή σας.
Σημείωση: Αυτές οι ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν μόνο στον περιηγητή και την συσκευή που χρησιμοποιείτε αυτή τη στιγμή.
Google Analytics
Τα cookies της υπηρεσίας Google Analytics είναι cookies ανάλυσης/καταγραφής απόδοσης που μας επιτρέπουν να συλλέγουμε ανώνυμες πληροφορίες για το πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπό μας.
Cookies επίσκεψης
Πρόκειται για προσωρινά cookies που παραμένουν στο αρχείο των cookies του προγράμματος πλοήγησης της συσκευής σας μόνο κατά τη διάρκεια της επίσκεψής σας και διαγράφονται όταν κλείσετε το πρόγραμμα πλοήγησης