13.4 C
Athens
Κατηγορία:

Το προξενιό της Άννας 1972-1973

Πληροφορίες ταινίας

Έτος: 1972
Κυκλοφορία: 01 Ιανουαρίου 1972
Διάρκεια: 82' Λεπτά
Είδος: Κοινωνική
Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης
Σενάριο: Μένης Κουμανταρέας
Συγγραφέας: Μένης Κουμανταρέας
Φωτογραφία: Νίκος Καβουκίδης
Μουσική συνθεση: ***
Εταιρία παραγωγης: ***
Παραγωγός: Ντίνος Κατσουρίδης
Τραγούδι: Θάλεια Σπανού
Χορευτές: ***

Ηθοποιοί: Άννα Βαγενά (Άννα Βλασσοπούλου), Σμάρω Βεάκη (Κυρά), Κώστας Ρηγόπουλος (Θόδωρος Μανωλόπουλος), Σταύρος Καλάρογλου (Κοσμάς Ράπτης), Αλίκη Ζωγράφου (Ελισάβετ), Μαρία Μαρτίκα (Καίτη Μανωλοπούλου), Αλέκος Ουδινότης (Κωστής Ευσταθίου), Ειρήνη Εμιρζά (Βάσω), Μίκα Φλωρά (Χαρούλα), Νίκος Γαροφάλλου (Γιώργος), Λούλα Χρησταρά (κυρα-Λένη), Γιώργος Μόρτου (θείος), Αθηνά Λαμπροπούλου (μικρή Τάνια), Αντώνης Σπανός (στα όργανα), Κώστας Ζιώγας (γκαρσόνι), Γιώργος Σαϊτης (τρομπέτα), Νάσος Κατακουζηνός (κονφερασιέ)

Η ταινία, “Το προξενιό της Άννας” προβλήθηκε τη σαιζόν 1972-1973 και έκοψε 114.071 εισιτήρια. Ήρθε στην 18η θέση σε 64 ταινίες.

-Η ταινία κάνει πρεμιέρα στις 26 Σεπτεμβρίου 1972 και για πολλούς θεωρείται μαζί με την “Ευδοκία” του Αλέξη Δαμιανού, η αρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.

-Το ρόλο της Άννας ερμηνεύει η Άννα Βαγενά, ο πρώτος πρωταγωνιστικός της ρόλος αφού ήδη είχαν προηγηθεί οι εμφανίσεις της στα φιλμ: “Ορατότης Μηδέν”, “Γιακουμής”, “Μια Ρωμέικη Καρδιά” και η “Αλίκη Δικτάτωρ”.

-Δίπλα της εμφανίζονται η Σμάρω Βεάκη (σύζυγος του Αιμίλιου Βεάκη), σ΄έναν ρόλο που ο σκηνοθέτης το προόριζε για την Κατίνα Παξινού, η Μαρία Μαρτίκα, ο Κώστας Ρηγόπουλος, ο Αλέκος Ουδινότης και ο Νίκος Γαροφάλλου.

Το προξενιό της Άννας 1972-1973
Σκηνή από την ταινία, “Το προξενιό της Άννας”.

-Πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας, Το προξενιό της Άννας” ο Παντελής Βούλγαρης απευθύνθηκε αρχικά στο Φίνο, ο οποίος ζήτησε ωστόσο κάποιες αλλαγές στο στόρι του φιλμ για να γίνει πιο εμπορικό. Ο Βούλγαρης αρνήθηκε και έτσι την παραγωγή ανέλαβε ο Ντίνος Κατσουρίδης. Εισπρακτικά Το προξενιό της Άννας” μπορεί να μην τα πήγε καλά (114.071 εισιτήρια) ωστόσο σάρωσε τα βραβεία στο ΦΕΚΘ αλλά και στο Διεθνές Forum του Νέου Κινηματογράφου στο Βερολίνο 1973.

-Η ταινία, Το προξενιό της Άννας” κέρδισε 3 βραβεία στο φεστιβάλ Βερολίνου και άλλα 5 στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

-Στη ταινία, Το προξενιό της Άννας” συμμετέχουν ακόμα στη σκηνή του άλσους ο κλόουν Κάρλος και το μπαλέτα Νιρβάνα.

-Η κοινωνική αυτή ηθογραφία αποτυπώνει με αρκετή ειλικρίνεια το ελληνικό γίγνεσθαι των αρχών της δεκαετίας του ’70. Μέσα σε ένα στενά ελεγχόμενο πολιτικό πλαίσιο, σε μια εποχή σχετικής αλλά υπό προθεσμία οικονομικής ανάπτυξης οι αντιλήψεις και τα ήθη των νεοελλήνων δεν δείχνουν να έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά.

-Η Αθήνα ως μοναδική διέξοδος στην ανέχεια και την εγκατάλειψη (βλέπε απόσπασμα) της επαρχίας ήδη μορφοποιεί το αστυφιλικό πρόσωπο της χώρας. Η πατροπαράδοτη θέση της γυναίκας στο σπίτι και το σχετικό περιοριστικό πλαίσιο το οποίο βέβαια είναι τόσο περισσότερο ασφυκτικό όσο το άτομο βρίσκεται σε χαμηλή-εξαρτώμενη κοινωνικοοικονομική θέση. Το χάσμα των γενεών υπονοείται ως υπαρκτό βέβαια αν και εκδηλώνεται υπόκωφα και χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις.

-Σε ένα τόσο ασφυκτικό περιβάλλον τα όνειρα και οι φιλοδοξίες (μικρά και τα δυο) των δύο ηρώων μοιάζουν να συνθλίβονται αλύπητα. Η ελπίδα για κάτι καλύτερο αναβάλλεται για το αόριστο μέλλον και η διατήρηση των κρατούντων (να μην αλλάξει τίποτα) αναδεικνύεται σε κυρίαρχο μέλημα.

-Σε κάποια διαφήμιση του ραδιοφώνου ακούγεται η παρουσίαση 4 μανεκέν σε κατάστημα στη γνωστή πλούσια περιοχή Δροσιά των Βορείων Προαστείων που υπονοεί ότι ήδη από εκείνη την περίοδο το προάστιο είχε αρχίσει να ακμάζει.

Περίληψη της ταινίας, “Το προξενιό της Άννας”

Το σενάριο αφορά την Άννα (Άννα Βαγενά), μία υπηρέτρια σε ένα αστικό αθηναϊκό σπίτι για 10 ολόκληρα χρόνια, η οποία συμφωνεί να βγει ραντεβού με ένα νεαρό άντρα που της προξενεύουν τα αφεντικά της. Μετά από μία απλή ολιγόλεπτη αργοπορία,οι επιπλήξεις που ακολουθούν φανερώνουν τον τυραννικό χαρακτήρα των αφεντικών της.

Η ζωή της εκτυλίσσεται μέσα από διάφορα περιστατικά, τα οποία τελικά την αποτρέπουν από την αποδέσμευση της ως ψυχοκόρη. Η οικογένεια προκειμένου να την εκμεταλλεύεται της προσφέρει υποσχέσεις και δώρα, και την ελπίδα της αποκατάστασης της δίνοντας της τον σύζυγο που της επιλέγουν.

Η οικογενειακή καθημερινότητα με τις παραδοσιακές αστικές συνήθειες, οι προσωπικές αντιπαραθέσεις της οικογένειας με άλλους συγγενείς, αντικατοπτρίζουν την απληστία τους, τον εγωκεντρισμό τους, και την χειραγώγηση τους προς αυτήν να τους περιποιείται και συνάμα να την δεσμεύουν σε ένα κοινωνικό χώρο που όμως δεν νοείται ως ισότιμο μέλος, με αποτέλεσμα η ανεξαρτησία της, και η χειραφέτηση της να αναβάλλεται.

Ο χαρακτήρας της ηρωίδας φέρει όλα τα στοιχεία της επαρχιώτικης γυναικείας φυσιογνωμίας που υποτάσσεται, δεσμεύεται με τον λόγο του και ακολουθεί πιστά της παραδόσεις της επαρχιώτικης αντίληψης για την οικογένεια, τα πρότυπα της και την δέσμευση της για το καλό της

Στην ίδια κατηγορια

Εταιρία θαυμάτων 1962-1963

Η ταινία, "Εταιρία θαυμάτων" προβλήθηκε τη σαιζόν 1962-1963 και έκοψε 22.676 εισιτήρια.Ήρθε στην 33η...

Το τεμπελόσκυλο 1963-1964

Η ταινία, "Το τεμπελόσκυλο" προβλήθηκε τη σαιζόν 1963-1964 και έκοψε 233.360 εισιτήρια. Ήρθε στην...

Ρένα να η ευκαιρία 1980-1981

Η ταινία, "Ρένα να η ευκαιρία" προβλήθηκε τη σαιζόν 1980-1981 και έκοψε 221.764 εισιτήρια....

Καπετάν φάντης μπαστούνι 1968-1969

Η ταινία, "Καπετάν φάντης μπαστούνι" προβλήθηκε τη σαιζόν 1968-1969 και έκοψε 291.450 εισιτήρια. Ήρθε...

Περισσότερα απο αυτη την κατηγορία

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο