Ορατότης μηδέν: Ένα διαμάντι του Ελληνικού κινηματογράφου

Ορατότης μηδέν
Advertisement

Σε μια συζήτηση που είχα πρόσφατα με έναν φίλο μου τον Παύλο μου είπε πως ξαναείδε πριν από λίγες την ταινία, “Ορατότης μηδέν” του Νίκου Φώσκολου.

Advertisement

Οπότε έγραψα κάποια μικροπράγματα γι’ αυτό το διαμάντι του Ελληνικού κινηματογράφου που όταν προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1970 τερμάτισε δεύτερο με 640.720 εισιτήρια.

Εκτός από την Άννα Βαγενά που είναι γνωστό πως σε αυτή τη ταινία κάνει την παρθενική της εμφάνιση στον κινηματογράφο είναι και για την Βίλμα Τσακίρη το ντεμπούτο της. Η αγαπητή ηθοποιός στα χρόνια που ακολούθησαν διέγραψε μια εξαιρετική πορεία στον χώρο της υποκριτικής και αγαπήθηκε από το κοινό. Ενώ με τη Φίνος Φιλμ συνεργάστηκε άλλη μια φορά τρία χρόνια αργότερα στην κωμωδία του Γιάννη Δαλιανίδη, “20 γυναίκες κι εγώ“.

oratotis miden 1

Εν τω μεταξύ αυτή ήταν η τέταρτη και τελευταία συνεργασία του Νίκου Κούρκουλου με την πολυαγαπημένη του φίλη και νονά του γιού του Μαίρη Χρονοπούλου. Η πρώτη του συνύπαρξη μπροστά από τις κάμερες ήταν το 1965 στην κοινωνική ταινία του Ντίνου Κατσουρίδη, “Οι αδίστακτοι”. Μια ταινία για την οποία ο Νίκος Κούρκουλος τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το βραβείο του 1ου ανδρικού ρόλου.

Η περιβόητη και ίσως η πιο χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας είναι αυτή με τον Νίκο Κούρκουλο να φωνάζει, “Όχι άλλο κάρβουνο” η οποία γυρίστηκε όχι μια, όχι δύο άλλα τέσσερις φορές προκειμένου ο σκηνοθέτης Νίκος Φώσκολος να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τα γυρίσματα άρχισαν στις αρχές του φθινοπώρου το 1969 και ολοκληρώθηκαν περίπου δύο μήνες αργότερα. Να σημειώσω εδώ ότι όλες οι εσωτερικές σκηνές γυρίστηκαν στα στούντιο της Φίνος Φιλμ στους Αγίους Αναργύρους και όχι στα νέα υπερσύγχρονα στα Σπάτα. Καθώς αυτά εγκαινιάστηκαν τέσσερις μήνες μετά την πρεμιέρα της ταινίας.

Φοβούμενος μη τυχόν τραυματιστεί ο Φίνος ήταν αντίθετος στο να γυρίσει ο ίδιος ο Νίκος Κούρκουλος τη σκηνή της διάσωσης του από το ελικόπτερο. Ήταν άλλωστε γνωστή η αδυναμία που του είχε.

Ο αγαπημένος ηθοποιός όμως επέμενε πάρα πολύ και οι όποιες αντιρρήσεις του παραγωγού κάμφθηκαν μετά τη διαβεβαίωση όλων ότι θα λάμβαναν τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. Επίσης αυτή ήταν και η πρώτη φορά που ένα ελικόπτερο εμφανίζεται σε ταινία της Φίνος Φιλμ.

Τέλος για να είναι όσο το δυνατόν γινόταν έντονη η σκηνή όπου ο Άγγελος (Νίκος Κούρκουλος) καίει όλα του τα υπάρχοντα επιλέχθηκε να ακουστεί το τραγούδι, “Βρέχει φωτιά στη στράτα μου” από ένα γραμμόφωνο το οποίο είναι κι αυτό μέσα στη φωτιά.

Η αλήθεια όμως είναι ότι αυτό ακουγόταν από ένα κασετόφωνο προκειμένου να ολοκληρωθεί σωστά η σκηνή δίχως τυχόν προβλήματα από το κάψιμο του γραμμοφώνου.

oratotis miden 2

Επίσης ο Νίκος Γαλανός είχε πει…

-Ό,τι ξύλο έχετε δει με εμένα και τον Κούρκουλο στις ταινίες ήταν πέρα ως πέρα αληθινό! Στη ταινία, “Ορατότης μηδέν” την πιο σκληρή σκηνή τη γυρίσαμε στη Χαλυβουργική κατακαλόκαιρο. Το σενάριο έλεγε πως έπρεπε να κυλιστούμε παίζοντας ξύλο από έναν λόφο.

Ο λόφος αυτός ήταν από ρινίσματα σιδήρου, που έκαιγαν από τον ήλιο. Ο Κούρκουλος φορούσε ένα παντελόνι κι ένα μπλουζάκι. Εμένα, όμως, ο Φώσκολος με ήθελε γυμνό από τη μέση και πάνω. Όταν τελείωσα και πήγα σπίτι μου, όλο το σώμα μου ήταν καμένο από τον καυτό σίδηρο όπου κυλιόμασταν και η πλάτη μου ήταν γεμάτη αμυχές, σαν να με είχαν γδάρει. Έκανα πολλές μέρες για να φορέσω μπλούζα.

Προηγούμενο άρθροΟ Σωτήρης Μουστάκας και οι δύο πρώτες ντίβες του Ελληνικού κινηματογράφου
Επόμενο άρθροΑλίκη Βουγιουκλάκη: Το ατύχημα στην Σκωτία και η κρουαζιέρα στην Ύδρα
Χρήστος Κωνσταντίνου
Για μένα ο κινηματογράφος είναι ένα ταξίδι σε κάποιον μαγικό κόσμο μιας άλλης εποχής. Νιώθω ευγνώμων γιατί έχω την τύχη να γνωρίσω και να με τιμούν με την φιλία τους αρκετοί καλλιτέχνες της χρυσής εκείνης περιόδου όπου τα αστέρια ήταν αληθινά κι όχι κάλπικα.