Η απόπειρα δολοφονίας και η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη

Photo7 gymnoi dromo
Photo7 gymnoi dromo
Advertisement

Πέρα από την αναμφισβήτητη τόλμη που διέθεταν τόσο ο Φιλοποίμην Φίνος, όσο και ο Γιάννης Δαλιανίδης, είναι σαφές ότι είχαν και έναν μοναδικό τρόπο να αφουγκράζονται τον παλμό και τα «θέλω» του κινηματογραφικού κοινού, κάτι που αποδεικνύει και η αποδοχή των καινοτομιών που λάνσαραν στον ελληνικό κινηματογράφο. Το 1968 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την ελληνική κοινωνία, η οποία στέναζε κάτω από το χουντικό καθεστώς που της είχε επιβληθεί.

Advertisement

Κάθε τι που θύμιζε ελευθερία ήταν εκείνη την εποχή μαγικό. Όπως και η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, η οποία βέβαια παραμένει μαγική διαχρονικά. Εκείνη τη χρονιά λοιπόν, ο Γιάννης Δαλιανίδης αποφασίζει να χρησιμοποιήσει μουσική του Μίκη στην ταινία «Γυμνοί στο δρόμο», την οποία σκηνοθέτησε ο ίδιος, γράφοντας και το σενάριο.

Είχε ήδη μιλήσει με τον Θεοδωράκη, ωστόσο τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως ήθελε. Παραμονές της έναρξης των γυρισμάτων, έγινε η απόπειρα δολοφονίας του δικτάτορα Γιώργου Παπαδόπουλου από τον Αλέκο Παναγούλη και έτσι η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη απαγορεύτηκε αυστηρά.

Τότε, ο Δαλιανίδης απευθύνθηκε στον Σταύρο Ξαρχάκο, ο οποίος έγραψε υπέροχα τραγούδια για την ταινία, όπως «Τα Ρολόγια», που ερμήνευσε ο Νίκος Κούρκουλος και αργότερα ηχογράφησε και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Η ταινία «Γυμνοί στο δρόμο» αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Η Γειτονιά των Αγγέλων», το οποίο είχε ανέβει αρχικά στο θέατρο, το 1963, από την Τζένη Καρέζη και τον Νίκο Κούρκουλο.

Εκτός από τον Νίκο Κούρκουλο, στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Ζωή Λάσκαρη,  Χρόνης Εξαρχάκος, Ανδρέας Μπάρκουλης, Βαγγέλης Σειληνός, Σοφία Ρούμπου, Μαρία Φωκά, Έλλη Ξανθάκη, Κία Μπόζου, Νίκος Παπαναστασίου, Δήμητρα Σερεμέτη, Πόπη Γιαμαρέλου, Νάσος Κατακουζηνός, Λεωνίδας Νικολαϊδης, Ελπιδοφόρος Γκότσης, Κώστας Τσιάνος, Βαγγέλης Παύλου, Τούλα Λιακοπούλου, Έφη Αρβανίτη, Όλγα Λούη, Κόκα Στυλιανού κ.α.

Η υπόθεση του έργου,  ήταν η εξής:

Η πλούσια κόρη του ιδιοκτήτη μιας περιοχής που κατοικείται από πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, συναντά ένα βράδυ τον Ανδρέα, έναν εργάτη που μένει στην περιοχή τους, και τον ερωτεύεται. Ο κεραυνοβόλος έρωτας είναι και για τους δύο πολύ δυνατός, αλλά ο Ανδρέας έχει να αντιμετωπίσει τόσο τις κοινωνικές προκαταλήψεις, όσο και την καχυποψία του Χρήστου, του αδελφού της αγαπημένης του.

Ο Χρήστος θα προσπαθήσει να χωρίσει το ζευγάρι, αλλά τα σχέδιά του θα έχουν τραγικά αποτελέσματα. Πρόκειται για άλλη μια ταινία, όπου η σφραγίδα του Δαλιανίδη είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού. Γεμάτη υπέροχη μουσική και τραγούδια, εξαιρετικές χορογραφίες, νευρώδες σενάριο, ενδιαφέρουσα φωτογραφία.

Παρά τη δύσκολη συγκυρία που επέλεξε να κάνει πρεμιέρα, η εμπορική της πορεία ήταν πολύ καλή. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 24 Μαρτίου του 1969 και στην πρώτη της προβολή έκοψε 335.054 εισιτήρια. Στο τραγούδι εμφανίζεται η Μαρινέλλα, ενώ τις χορογραφίες είχε επιμεληθεί ο Βαγγέλης Σειληνός.

Προηγούμενο άρθροΜίτσυ Καρρά: Η άγνωστη σωσίας της Αλίκης Βουγιουκλάκη
Επόμενο άρθροΤο πρώτο ελληνικό κινηματογραφικό μιούζικαλ