Τηλεοπτικές αναμνήσεις από τον Γιάννη Δαλιανίδη

16299026 948462585288734 7053305635240616700 n
16299026 948462585288734 7053305635240616700 n
Advertisement

Εμβληματική φυσιογνωμία του Ελληνικού σινεμά, ο Γιάννης Δαλιανίδης σφράγισε τον Ελληνικό πολιτισμό με μοναδικές ταινίες.Ήταν ο μετρ των μιούζικαλ και ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης ταινιών που άγγιζαν θέματα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας και των ανθρώπινων σχέσεων. Με το τέλος της χρυσής εποχής του εγχώριου σινεμά, κουβαλώντας εκατομμύρια εισιτήρια, στράφηκε στη μικρή οθόνη έτοιμος για να γράψει και εκεί τη δική του ιστορία.

Advertisement

Η αρχή έγινε με το, θρυλικό πλέον, «Λούνα Πάρκ». Η σειρά ξεκίνησε το βράδυ της 11ης Ιουλίου του 1974, με αρχικό τίτλο «Λούνα Παρκ-Το μεγάλο παιχνίδι». Η μουσική των τίτλων ήταν ένα ορχηστρικό κομμάτι του σπουδαίου Μίμη Πλέσσα, που αρχικά είχε ακουστεί στο μιούζικαλ της Φίνος Φιλμ «Οι Θαλασσιές Οι Χάντρες»(1967).

Γιάννης Δαλιανίδης
Ο Γιάννης Δαλιανίδης.

Η σειρά ήταν ταυτόχρονα σίριαλ, μουσικό σόου και τηλεπαιχνίδι με την υποδοχή του κοινού να είναι μέτρια στα πρώτα επεισόδια.Ο Γιάννης Δαλιανίδης το αντιλαμβάνεται και αλλάζει γρήγορα τη δομή της σειράς δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στη πρόζα.

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος αφήνει εποχή ως αθεράπευτα γκρινιάρης, παράξενος και νευρικός «κυρ-Γιώργης».Ο Γιάννης Δαλιανίδης εκμεταλλευόμενος τη τηλεοπτική ρέντα του Παπαγιαννόπουλου, δίνει στη τελευταία του ταινία στο Φίνο το τίτλο «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», στοχεύοντας να προσελκύσει περισσότερους θεατές.

Μαζί του μια πλειάδα ηθοποιών, ανάμεσα τους οι:Ρένα Παγκράτη,Νίκος Δαδινόπουλος, Αλέκα Στρατηγού, Κάτια Αθανασίου, Μαίρη Ευαγγέλου,Καίτη Ιμπροχώρη, Σπύρος Φασιανός,Ελένη Κριτή και ο Βασίλης Τσιβιλίκας. Επτά χρόνια μετά τη πρώτη προβολή του, το «Λούνα Πάρκ», έριξε τίτλους τέλους το Σάββατο 9 Μαΐου του 1981.

Η επιτυχία του πρώτου σίριαλ του Δαλιανίδη ήταν τόσο μεγάλη που το 1976 μεγάλη δισκογραφική εταιρεία κυκλοφόρησε το σάουντρακ της σειράς με 13 τραγούδια και σκετς των ηθοποιών της σειράς.

Η Κάτια Αθανασίου αφήνει εποχή ως η Τούλα που έλεγε τη χαρακτηριστική φράση: «Πέντε κρίκοι, ένα τάλιρο, για περάστε παρακαλώ, πλούσια δώρα!». Δυστυχώς, από αυτή τη σειρά έχει σωθεί μόνο το τελευταίο επεισόδιο.Κάποιοι «έξυπνοι» κατέστρεψανμια εποχή που δε θα ξανάρθει ποτέ.

Μετά το τέλος της σειράς οι υπεύθυνοι της ΕΡΤ, ζητούν από το Γιάννη Δαλιανίδη να ξανακάνει σίριαλ . Ο κορυφαίος σκηνοθέτης  ξεκινά τα γυρίσματα της σειράς «Τ’ ανάποδα» με πρωταγωνιστή τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο.

Μετά τις εκλογές του 1981 η νέα διοίκηση της κρατικής τηλεόρασης καθηλώνει τη σειρά στα αρχεία της Αγίας Παρασκευής.

Φήμες λένε ,ότι ,οι νέοι υπεύθυνοι της ΕΡΤ, με επικεφαλής τον Βασίλη Βασιλικό,κράτησε στο συρτάρι τη σειρά καθώς θεωρούσε ότι οι σειρές του Δαλιανίδη υποβίβαζαν  το πνευματικό επίπεδο των Ελλήνων. Η εμπάθεια κάποιων ψευτο – διανοούμενων σε όλο το μεγαλείο!!!

Το 1983 και ενώ η κρατική τηλεόραση έχει μείνει χωρίς σειρές μυθοπλασίας, ζητείται η συνδρομή του Δαλιανίδη. Αυτοί που δύο χρόνια πριν τον «άδειασαν» τώρα του ζητούσαν να σώσει τη κατάσταση. Έτσι γεννήθηκαν τα «Καθημερινά» με πρωταγωνιστές τη Ξένια Καλογεροπούλου και το Γιώργο Κωνσταντίνου. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που ενώ αρχικά είχαν εγκριθεί 13 επεισόδια τελικά γυρίστηκαν και προβλήθηκαν 62.

Για την ιστορία να πούμε ότι από τη σειρά αυτή σώζονται τα 12 πρώτα επεισόδια τα οποία είχαν κυκλοφορήσει τότε σε τρεις βιντεοκασέτες, ενώ η μουσική των τίτλων του Γιώργου Θεοδοσιάδη είχε γραφτεί αρχικά για τη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Βασικά καλησπέρα σας»(1982).

Το 1985 ο αξέχαστος σκηνοθέτης και σεναριογράφος υπογράφει άλλη μια μεγάλη επιτυχία στη μικρή οθόνη , τα «Τα λιονταράκια του κυρ Ηλία». Τα ποσοστά τηλεθέασης αγγίζουν το 60% και καθιερώνουν τους πρωταγωνιστές Πάνο Μιχαλόπουλο,Βάσια Παναγοπούλου,Παύλο Ευαγγελόπουλο, Σταμάτη Γαρδέλη, Γιολάντα Μπαλαούρα και ο πιτσιρικάς Λαέρτης Μαλκότσης.

Η τελευταία δουλειά του Δαλιανίδη στην κρατική τηλεόραση ήταν η «Οδός Ανθέων»(το δημοφιλέστερο τηλεοπτικό πρόγραμμα της σεζόν 1987-1988,που προβλήθηκε το 1991-92 στην Αυστραλία από το Network 0-28/SBS με Αγγλικούς υπότιτλους με τον τίτλο «Flowerstreet».

Με την εμφάνιση της ιδιωτικής τηλεόρασης ο Δαλιανίδης ξεκινά από το Mega το «Ρετιρέ»(1990-92) και ακολουθούν οι «Μικρομεσαίοι»(1992-93). Δύο σειρές που έχουν χαρακτήρα ηθογραφικό και κοινωνικής σάτιρας. Σεναριακά και τα δύο σίριαλ αποτελούν προσπάθεια περιγραφής της ελληνικής κοινωνίας όπως προέκυψε μετά την μεταπολίτευση του 1974.

Από το 1993 και για 4 χρόνια περίπου ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης θα βρεθεί στον Αντένα γυρίζοντας αρχικά τη κωμωδία «Στραβά και ανάποδα»(1993), ενώ μαζί με τον ηθοποιό Γιώργο Γεωργίου γράφουν το σενάριο της κωμικής νεανικής σειράς «Αραχτοί και λάιτ».

Το επόμενο τηλεοπτικό του βήμα θα είναι η μεταφορά του μυθιστορήματος του Κώστα Ταχτσή «Το τρίτο στεφάνι». Ένα λογοτεχνικό αριστούργημα που καθήλωσε το τηλεοπτικό κοινό χάρη στη σκηνοθετική επιμέλεια του Δαλιανίδη. Αξίζει να αναφερθεί ότι η σειρά ήταν αρχικά να γυριστεί στα τέλη της δεκαετίας του 80 από τη κρατική τηλεόραση με την υπογραφή του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.

Και η επόμενη σειρά του, είναι «παρμένη» από σελίδες μυθιστορήματος. Πρόκειται για την τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος  της Αλκυόνης Παπαδάκη «Το Χρώμα του Φεγγαριού», η οποία ολοκληρώθηκε σε 18 επεισόδια ενώ το τραγούδι των τίτλων ερμήνευε μοναδικά η Αλέξια.

Στις 13 Μαρτίου 1998 κάνει πρεμιέρα η δραματική σειρά του Δαλιανίδη «Απιστίες» με την Ελένη Ερήμου και το 2000 στο τηλεοπτικό κανάλι Star θα προβληθεί το κύκνειο άσμα του εμβληματικού σκηνοθέτη.Είναι οι «Μικρές αμαρτίες» με τις Άννα Παναγιωτοπούλου, Κατιάνα Μπαλανίκα και Ζωή Ρηγοπούλου.

Το τηλεοπτικό έργο του Γιάννη Δαλιανίδη είναι πραγματικά σπάνιο. Οι σειρές του έχουν  συντροφέψει και ψυχαγωγήσει γενιές Ελλήνων και κρίμα που από τα πρώτα σίριαλ ελάχιστα πράγματα έχουν σωθεί .Αν το «Λούνα Παρκ» ή τα «Καθημερινά» είχαν σωθεί  και προβάλλονταν η θεαματικότητά τους θα είχε εκτιναχθεί στα ύψη…

Κείμενο: Ηλίας Δ.Τάσκου

Προηγούμενο άρθροΠρωτοχρονιάτικες αναμνήσεις από την Αλίκη
Επόμενο άρθροΚέλλυ Σακάκου 1945-2017