22.1 C
Athens
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ:

Ηλέκτρα 1962-1963

Πληροφορίες ταινίας

Ετος:1962
Κυκλοφορία: 01 Μαΐου 1962
Διάρκεια: 110'
Είδος: Ιστορική
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης
Σενάριο: Μιχάλης Κακογιάννης
Συγγραφέας: ***
Φωτογραφία: Walter Lassally
Μουσική συνθεση: Μίκης Θεοδωράκης
Εταιρία παραγωγης: Φίνος Φιλμ
Παραγωγός: Μιχάλης Κακογιάννης
Τραγούδι: ***
Χορευτές: ***

Ηθοποιοί: Ειρήνη Παππά, Μάνος Κατράκης, Αλέκα Κατσέλη, Γιάννης Φέρτης, Τάκης Εμμανουήλ, Νότης Περγιάλης, Θεανώ Ιωαννίδου, Φοίβος Ραζής, Ανθή Καρυοφύλλη, Θόδωρος Δημήτριεφ, Έλλη Βοζικιάδου, Petros Ampelas, Ρίτα Λαγοπούλου, Έλλη Φωτίου, Κώστας Καζάκος, Αφροδίτη Γρηγοριάδου, Θόδωρος Έξαρχος, Γιάννης Κάσδαγλης, Κίττυ Αρσένη, Ελένη Καρπέτα

Η Ηλέκτρα είναι μία από τις γνωστότερες παραγωγές της Φίνος Φιλμ σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη. Γυρίστηκε το 1962 και βασίστηκε στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη.

-Η ταινία προβλήθηκε τη σαιζόν 1962-1963 και έκοψε 76.846 εισιτήρια. Ήρθε στην 6η θέση σε 82 ταινίες.

-Κέρδισε 3 βραβεία στο “Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1962″ (“Καλύτερης Ταινίας”, “Σκηνοθεσίας”, “Α’ Γυναικείου Ρόλου”).

Ηλέκτρα 1962-1963
Σκηνή από την ταινία, “Ηλέκτρα”.

-Υπήρξε υποψήφια για “Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας” το 1962, ενώ κέρδισε το “Βραβείο Καλύτερης Κινηματογραφικής Μεταφοράς” στο “Φεστιβάλ Καννών”.

-“Αργυρή Δάφνη” στο “Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βερολίνου 1963”.

-“Ειδικό Βραβείο Σκηνοθεσίας” στο “Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ακαπούλκο 1962”.

-Δύο βραβεία στο “Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αμβέρσας 1964” (“Κριτικής Επιτροπής” & “Κινηματογραφικού Τύπου”).

Συνολικά κέρδισε περισσότερες από 24 τιμητικές διακρίσεις και βραβεία. Πρόκειται για την πιο άρτια και υποδειγματική μεταφορά αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στον κινηματογράφο.

-Η μουσική επένδυση της ταινίας έγινε από τον Μίκη Θεοδωράκη, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν δουλειά του Σπύρου Βασιλείου.

Περίληψη της ταινίας, “Ηλέκτρα”

Ο Αγαμέμνων επιστρέφει θριαμβευτής απ’ τον πόλεμο της Τροίας, αλλά δολοφονείται από την άπιστη και δόλια γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο. Ο γιος του Ορέστης φυγαδεύεται από τον παιδαγωγό του, αλλά η κόρη του Ηλέκτρα παραμένει στις Μυκήνες και βλέπει τον Αίγισθο να παντρεύεται τη μητέρα της.

Με τον καιρό φουντώνει μέσα της το μίσος και ζητά εκδίκηση. Αναγκάζεται όμως να παντρευτεί, με λευκό γάμο, έναν απλό χωρικό και πηγαίνει να ζήσει στο καλύβι του, μέχρι που επιστρέφει ο Ορέστης μαζί με τον φίλο του Πυλάδη. Τα δύο αδέλφια σχεδιάζουν μαζί τη δολοφονία του Αίγισθου, κι ο Ορέστης τον σκοτώνει κατά τη διάρκεια μιας γιορτής.

Η Ηλέκτρα του υπενθυμίζει ότι πρέπει να τιμωρηθεί και η Κλυταιμνήστρα και ο Ορέστης, αν και απρόθυμος, την σκοτώνει. Οι Μυκηναίοι, τρομοκρατημένοι από το άγριο έγκλημα, εξορίζουν απ’ το Άργος τα δύο αδέλφια.

Κριτικές

Οι κριτικές της ταινίας υπήρξαν ενθουσιώδεις και με θετικά σχόλια αναφέρθηκαν στο συγκεκριμένο έργο του Μιχάλη Κακογιάννη.

NY Times & Le Monde εκθιάζουν την Ηλέκτρα.
Οι «New York Times», που θεωρούν την «Ηλέκτρα» «εκθαμβωτική εκμετάλλευση του κινηματογραφικού μέσου που μετουσιώνει το χρυσάφι της προφορικής ποίησης σε μια άλλη μορφή τέχνης». Για τη «Le Monde» το συνολικό έργο «ήταν ένα εκπληκτικό κατόρθωμα, μια ταινία συγκλονιστική, που βγάζει από τον καθένα μας ό,τι καλύτερο έχει μέσα του».

Το κορυφαίο επίτευγμα του ελληνικού κινηματογράφου.
Γιάννης Σολδάτος, Ενας αιώνας ελληνικός κινηματογράφος, Ά τόμος, Σελ. 255, 2000
“Χωρίς δυσκολία και χωρίς δισταγμό, η ταινία τούτη μπορεί να λογαριαστεί σαν το κορυφαίο – για την ώρα – επίτευγμα του πολυταλαίπωρου κινηματογράφου μας.” – Μάριος Πλωρίτης.

“Η ταινία ασφαλώς η πιο σημαντική της ιστορίας της ελληνικής κινηματογραφίας, άρπαξε το κοινόν από τα σπλάχνα από την πρώτη εικόνα και το εκράτησε με κομμένη την ανάσα ως την τελευταία.” – Κώστας Σταματίου.

“Όπως οι ψυχές στον ομηρικό Άδη, έτσι και τα έργα ενός μικρού πολιτισμού δεν μας μιλούν παρά αν τους δώσουμε να πιούνε αίμα – το δικό μας αίμα. Αυτό πιστεύω είναι το θεμέλιο του επιτεύγματος του Μιχ. Κακογιάννη και της Ειρήνης Παππά, στην απίστευτη κινηματογραφική νεκρανάσταση της Ηλέκτρας του Ευριπίδου”. – Γ.Π. Σαββίδης.

Μια ταινία καθαρό χρυσάφι.
Κ. Σταματίου, Εφημερίδα
Η Ηλέκτρα, οργανική εναρμόνισις της τραγικής συλλήψεως του Ευριπίδη με το αμετάλλακτο ελληνικό τοπίο και την γλώσσα του κινηματογράφου, με ιδανική ερμηνεύτρια την πιο ώριμη από ποτέ Ειρήνη Παππά και βασικό συντελεστή τον Μίκη Θεοδωράκη, δεν είναι μόνο ένα τεράστιο κινηματογραφικό επίτευγμα. Είναι ένας σταθμός ελληνικής πολιτιστική ενότητος, μια πνευματική γέφυρα ανάμεσα στον αρχαίο και τον σύγχρονο κόσμο.

Γενική, ομόφωνη ήταν χθες η γνώμη: Η «Ηλέκτρα» είναι άλλο πράγμα, μία ταινία που δεν μπορεί με κανένα τρόπο να συγκριθή με τις άλλες που συνθέτουν το πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Είναι το καθαρό χρυσάφι και οι άλλες είναι κοινά μέταλλα, ωρισμένες από τα πολύ ευτελή. Με δυο λόγια: Η «Ηλέκτρα» είναι το αριστούργημα του Κακογιάννη και γενικά το αριστούργημα της ελληνικής κινηματογραφίας.

Περισσότερα απο αυτη την κατηγορία

61,845ΥποστηρικτέςΚάντε Like
10,761ΑκόλουθοιΑκολουθήστε

Στην ίδια κατηγορια

Επιλέξαμε για εσας

Όμηρος Αθηναίος 1928-2015

Ο Όμηρος Αθηναίος ήταν κονφερασιέ και στιχουργός που διέπρεψε από την δεκαετία του '50.Γεννήθηκε γύρω στο 1928 και η καριέρα του ξεκίνησε απρόσμενα, όταν...