Αντώνης Ρεπάνης 1933-2019

Αντώνης Ρεπάνης

Ο Αντώνης Ρεπάνης γεννήθηκε στο Περιστέρι της Αττικής στις 14 Αυγούστου του 1933. Μεγάλωσε με ακούσματα του, επίσης Περιστεριώτη, Γρηγόρη Μπιθικώτση, ο οποίος μάλιστα ήταν φίλος του αδελφού του και πήγαινε συχνά σπίτι τους. Ο αδελφός του έπαιζε κιθάρα και σιγά – σιγά τον μιμήθηκε κι ο ίδιος.

Ερμηνευτής, δεξιοτέχνης της κιθάρας, συνθέτης, καθιερώθηκε την δεκαετία του 60 με τραγούδια των Τσιτσάνη, Χιώτη, Μπακάλη κ.ά. και αργότερα με μεγάλες επιτυχίες σε δική του σύνθεση και σε ερμηνεία των Διονυσίου, Γαβαλά (Χτες το βράδυ στην ταβέρνα, Παλιατζής, Αγάπη μου επικίνδυνη) αλλά και σε δικές του ερμηνείες (Η διπρόσωπη, Δυο γυναίκες-δυο αγάπες).

Ασχολήθηκε από μικρός με τη βυζαντινή μουσική, η οποία τον επηρέασε πολύ. Ξεκίνησε να εμφανίζεται σε διάφορα μαγαζιά στο Περιστέρι, μαζί με τον Δημήτρη Γκούτη, ενώ συνεργάστηκε και με τον μεγάλο Γρηγόρη Μπιθικώτση. Παράλληλα εργαζόταν ως ξυλοτορναδόρος, ως κορνιζοποιός κλπ. Το μεγάλο του πάθος όμως, ήταν η μουσική. Το 1958, ηχογράφησε το πρώτο του τραγούδι.

repanis
Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Μανώλης Χιώτης, Μαίρη Λίντα, Γιώτα Λύδια, Στράτος Διονυσίου , Πόλυ Πάνου, Μανώλης Αγγελόπουλος, Αντώνης Ρεπάνης και Ρία Κούρτη.

Ήταν μια δημιουργία του Μπάμπη Μπακάλη, με τίτλο «Τα Μάτια μου θα Πάρω». Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία όμως, ήρθε λίγο αργότερα με το τραγούδι «Όλος ο Κόσμος με Μισεί», των Μπάμπη Μπακάλη – Κώστα Βίρβου. Σύντομα άρχισε να συνεργάζεται με μεγάλα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού (Τσιτσάνης, Παπαϊωάννου, Καζαντζίδης κ.ά.). Παράλληλα, άρχισε και να γράφει τραγούδια, τα οποία, σχεδόν όλα, συνέθετε στην κιθάρα του. Μερικά από αυτά ερμήνευσε ο ίδιος, άλλα όμως, τα περισσότερα, έγιναν επιτυχίες από άντρες και γυναίκες συναδέλφους του.
Ο Αντώνης Ρεπάνης, είχε δύο παιδιά: ένα γιο, χημικό τροφίμων και μια κόρη, μηχανολόγο. Κουμπάρος και καλός του φίλος, ήταν ο αξέχαστος Πάνος Γαβαλάς.

Ο Αντώνης Ρεπάνης, έγραψε εκατοντάδες τραγούδια. Τα περισσότερα από αυτά, έγιναν επιτυχίες. Θα αναφέρουμε εδώ αρκετά. Μέσα σε παρένθεση, αναφέρουμε τον στιχουργό του κάθε τραγουδιού, καθώς ο ίδιος έγραψε στίχους σε ελάχιστα τραγούδια και τον ερμηνευτή – ερμηνεύτριά του. Όταν δεν αναφέρουμε τον ερμηνευτή, αυτό σημαίνει ότι ο ίδιος ο Αντώνης Ρεπάνης, τραγούδησε τη δημιουργία του.

«Αγάπη μου Επικίνδυνη» (Δ. Γκούτης – Σ. Διονυσίου), «Απόψε Γλυκιά μου θα Φύγω» (Γ. Γαβαλάς), «Άστε με Απόψε Μοναχό» (Μ. Τουτουντζής – Σ. Διονυσίου), «Δυο Γυναίκες, Δυο Αγάπες» (Κ. Κατσίπης), «Είναι η Σκέψη Μου Τρελή» (Μ. Τουτουντζής), «Βαριά Κουβέντα ο Χωρισμός» (Τ. Οικονόμου – Κ. Κόλλιας), «Γιατί Κοντά μου Κάθεσαι Ακόμα» (Μ. Τουτουντζής), «Διπλή Ζωή» (Δ. Γκούτης), «Δυο Χέρια Έχεις Βρε Ζωή» (Μ. Γαβριηλίδης – Π. Γαβαλάς), «Ένας Αιτός Γκρεμίστηκε» (Ε. Παπαγιαννοπούλου – Σ. Διονυσίου), «Η Διπρόσωπη» (Ε. Παπαγιαννοπούλου), «Μα τι Λέω» (Χ. Πετράκη – Γ. Μαργαρίτης), «Ο Άσωτος» (Έ. Θεοδοσίου – Γ. Μαργαρίτης).

Επίσης «Ο Παλιατζής» (Δ. Γκούτης – Σ. Διονυσίου), «Όταν ο Έρωτας Χτυπά» (Κ. Πανάγου – Γ. Μαργαρίτης), «Παράνομος Δεσμός» (Δ. Γκούτης – Β. Ισιδώρου), «Περιεχόμενο Μηδέν» (Έ. Θεοδοσίου – Κ. Κόλλιας), «Ποια Είσαι Εσύ» (Π. Καμηλιέρης – Λ. Μυτιληναίος), «Ποιος Είν’ ο Χαμένος» (Α. Ροδίτη – Δ. Κοντολάζος), «Πού να Γυρνάς, πού να Γυρνάς» (Ν. Γκούμας – Π. Γαβαλάς), «Πώς Πίστεψες στον άνεμο» (Μ. Τουτουντζής – Λ. Μυτιληναίος), «Σε Χρειάστηκα» (Τ. Οικονόμου – Κ. Κόλλιας), «Στης Αγάπης μας το Στέκι» (Π. Καμηλιέρης – Σ. Διονυσίου), «Τ’ Αγκάθια της Καρδιάς σου» (Μ. Τουτουντζής – Σ. Διονυσίου), «Χτες το βράδυ στην Ταβέρνα» (Π. Καμηλιέρης – Σ. Διονυσίου), «Στην Καρδιά μου σ’ Έχω Πάντα» (Ν. Καραστατήρης) κ.ά.

Δημιουργίες του Αντώνη Ρεπάνη, ερμήνευσαν μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού. Πιστεύουμε όμως, ότι αναδείχθηκαν χάρη σ’ αυτόν, κάποιοι ερμηνευτές. Τόσο ο Άκης Πάνου, όσο κι ο Αντώνης Ρεπάνης έγραψαν πολλά από τα τραγούδια με τα οποία καθιερώθηκε ο μεγάλος Στράτος Διονυσίου. Ο Λευτέρης Μυτιληναίος, σίγουρα του οφείλει πολλά. Ο πρόωρα χαμένος Κώστας Κόλλιας, μετά το θρυλικό «Έρωτά μου Αγιάτρευτε» των Τ. Σούκα – Η. Παπασιδέρη, ηχογράφησε έξι τραγούδια σε μουσική Αντώνη Ρεπάνη.

Δεν πρόλαβε να ηχογραφήσει περισσότερα, γιατί, όπως έχουμε ξαναγράψει, βρήκε τραγικό θάνατο σε τροχαίο (4/6/1980). Ήταν μόλις 35 ετών. Ο Γιώργος Μαργαρίτης, ερμήνευσε πολλά τραγούδια του Α. Ρεπάνη που έγιναν επιτυχίες. Όπως είπε ο Αντώνης Ρεπάνης και σε συνέντευξή του στο ogdoo.gr και τον Γιάννη Αλεξίου (31/8/2018), «Είχα μέσα μου να δώσω, όχι μόνο να πάρω».

Αν και όπως είπε στην ίδια συνέντευξη, είχε «στο συρτάρι» πολλά ακόμα, ακυκλοφόρητα τραγούδια, η πολιτική των δισκογραφικών εταιρειών (όσων απέμειναν…) τα τελευταία χρόνια, έχει αλλάξει: «Δεν μπορώ να επέμβω και να επιβάλλω τι θέλω σε μια εταιρεία. Δικαίωμά τους είναι»…Νομίζω ότι έχω προσφέρει κι εγώ ένα λιθαράκι στο ελληνικό τραγούδι…». Μόνο λιθαράκι; Αγκωνάρια έβαλε στο οικοδόμημα του ελληνικού τραγουδιού ο Αντώνης Ρεπάνης.

Ανάμεσα στα τραγούδια του Αντώνη Ρεπάνη που αναφέραμε, υπάρχουν πολλά, που είναι γνωστά σχεδόν σε όλες και όλους. Υπάρχουν όμως και κάποια, που ίσως δεν ακούστηκαν πάρα πολύ. Αυτά θα προβάλλουμε εδώ. Το «Άστε με Απόψε Μοναχό», το θεωρούσε κι ο ίδιος, και είναι πιστεύουμε, ένα από τα κορυφαία του τραγούδια.

Το «Πώς Πίστεψες τον Άνεμο», ένα από τα ωραιότερα κομμάτια του Λ. Μυτιληναίου. Επίσης, το «Δυο Χέρια Έχεις Βρε Ζωή», που έχει μια ξεχωριστή ιστορία. Τους στίχους του τραγουδιού, έχει γράψει ο Μιχάλης Γαβριηλίδης. Εξαίρετος βιολιστής και αδελφός του σπουδαίου ηθοποιού Γιώργου Γαβριηλίδη.

Έγραψε τους στίχους λίγων σχετικά τραγουδιών, που άφησαν όμως εποχή: «Πού να’ Ναι ο Ίσκιος σου Θεέ», σε μουσική Ζακ Ιακωβίδη, που πήρε το Α’ Βραβείο στην Ολυμπιάδα Τραγουδιού το 1969 και «Το Πουλί» («Θα ζήσω ελεύθερο πουλί κι όχι κορόιδο στο κλουβί»), πάλι σε μουσική Ζακ Ιακωβίδη.

Το «Δυο Χέρια Έχεις Βρε Ζωή», ερμήνευσε πρώτος ο μεγάλος Πάνος Γαβαλάς. Στο YouTube, ανακαλύψαμε μια live εκτέλεσή του από τον αδικοχαμένο Κώστα Κόλλια. Πρόκειται για ζωντανή ηχογράφηση που έγινε στις 4/6/1980. Η ερμηνεία του; Ανατριχιαστική…Λίγες ώρες αργότερα, ο Κώστας Κόλλιας έχανε τη ζωή του σ’ ένα περίεργο τροχαίο…Όσο για «Τ’ Αγκάθια της Καρδιάς σου», ο ίδιος ο Αντώνης Ρεπάνης στη συνέντευξή του στον Γιάννη Αλεξίου, είπε ότι είναι ένα από τα κορυφαία του τραγούδια.

Αντώνης Ρεπάνης: Φιλμογραφία

ΈτοςΤίτλος ταινίας
1963Είναι σκληρός ο χωρισμός
1964Σε ποιον να πω τον πόνο μου
1965Παίξε μπουζούκι μου γλυκό

Πληροφορίες άρθρου eurohoops.net

Προηγούμενο άρθροΚουίζ Ελληνικού Κινηματογράφου Μέρος 783ο
Επόμενο άρθροΧριστουγεννιάτικο παζλ