Ο Ελληνικός Κινηματογράφος της κλασικής περιόδου ανέδειξε ελάχιστες “Femme Fatale” ή αλλιώς “Μοιραίες” γυναίκες στην μεγάλη οθόνη.

Αναφερόμαστε φυσικά στο συγκεκριμένο στυλ και όχι στην Γυναικεία παρουσία συνολικά, όπου είναι και αυτή τεράστια.

Αυτό ειλικρινά είναι δύσκολα αποδεκτό. Γιατί δεν έλειψαν οι μεγάλες δημιουργίες στον Ελληνικό Κινηματογράφο αλλά για έναν ιδιαίτερο λόγο δεν ανέδειξαν αυτό το είδος της Γυναίκας Ηθοποιού μαζικά.

Είναι επίσης και το θέμα ότι ο Ελληνικός Κλασικός Κινηματογράφος επέμεινε στην Κωμωδία, στο ελαφρύ musical, και στο ερωτικό δράμα, στο οποίο όμως σε ελάχιστες ταινίες αποτόλμησε να εμφανίσει το πρότυπο της “Γυναίκας αράχνης”, τον κλασικό δηλαδή Noir χαρακτήρα που είδαμε στον Αμερικάνικο αλλά και στον Γαλλικό Κινηματογράφο.

Ο Έντονος κοινωνικός συντηρητισμός στην Ελληνική κοινωνία της περιόδου 1950-1970 άσκησε τη δική του επιρροή και το πνίξιμο αυτής της σχολής.

Φυσικά υπήρξαν δημιουργοί, που σμπαράλιασαν αυτό το πρότυπο με μεγάλο καλλιτεχνικό θόρυβο.

Όταν π.χ. ο Γιάννης Δαλιανίδης έριχνε το 1961 τον “ΚΑΤΗΦΟΡΟ” στην κυριολεξία ρίσκαρε πάρα πολλά με τη θεματολογία του γιατί σμπαράλιασε την ψεύτικη ηθικοπλαστική θρησκόληπτη νιρβάνα του μικροαστικού νοικοκυριού. 

Ας αφήσουμε όμως τα πολλά …λόγια και ας πάμε στην παρουσίαση

Εκ των πραγμάτων και των ερμηνευτικών προτύπων θα πρέπει να χωρίσουμε την παρουσίαση σε δύο άτυπα μέρη.

Στις Ηθοποιούς εκείνες που τυλίχτηκαν στο άρωμα της “Μοιραίας” Γυναίκας και σε εκείνες που γοήτευσαν με την παρουσία τους στην ευρεία έννοια του όρου Γυναίκα στη σκηνή 

Πάμε λοιπόν σήμερα στο 2ο Μέρος

**************** 

ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Τι να πει τώρα κανείς για την Ελληνίδα “Θεά” της έβδομης τέχνης.

Για την πανέμορφη, γοητευτική, απαράμμιλη αυτή ερμηνεύτρια της τέχνης, που το γλυκό, απέριττο, μελαγχολικό της πρόσωπο, δέσποσε στα κινηματογραφικά μας δρώμενα με μορφή “καταλύτη”

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Γεννημένη στις 13 Απρίλη 1926 στα Βίλια Αττικής, έφυγε από κοντά μας στις 3 Σεπτέμβρη 1983, στην Ν. Υόρκη, σε ηλικία 57 μόλις ετών.

Η Έλλη Λαμπέτη είχε το γνώρισμα της εκτυφλωτικής ερμηνείας σε όσες ταινίες έπαιξε στο Ελληνικό Σινεμά.

Ερμηνεία χαμηλών τόνων, μελαγχολική, χωρίς εκρήξεις και το έντονο πάθος, είχε έναν τρόπο να σε μαγεύει με την παρουσία της.

Η Φιλμογραφία της ξεκίνησε το 1946 και τελείωσε το 1968. Έπαιξε σεδέκα (10) Κινηματογραφικά έργα, τα οποία απογείωσαν τον Ελληνικό Κινηματογράφο στα ουράνια και στην διεθνή καταξίωση.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

“Αδούλωτοι σκλάβοι”, “Τα παιδιά της Αθήνας”, “Διαγωγή μηδέν”,  “Τα ματωμένα Χριστούγεννα” και μετέπειτα η τετράδα που άφησε εποχή και συγκλόνισε:

“Κυριακάτικο ξύπνημα”,  “Η Κάλπικη Λίρα” του μεγάλου Γιώργου Τζαβέλλα, “Το κορίτσι με τα μαύρα” και “Το τελευταίο ψέμμα” του Μιχαλη Κακογιάννη.

Μια Γυναίκα Ηθοποιός με απαράμιλλο ερωτικό πάθος στην προσωπική της ζωή, με απίστευτη δραματική συγκρότηση στις ερμηνείες της, δυστυχώς έφυγε νωρίς και βασανισμένη τόσο σε θέματα υγείας όσο και σε θέματα προσωπικά, όπου η ζωή και οι άνθρωποι της φέρθηκαν με μεγάλη σκληρότητα.

************************

 

ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΠΑ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Μια ακόμα μεγάλη Ντίβα της Ελληνικής αλλά και Διεθνούς Κινηματογραφικής σκηνής, καθώς η μεγάλη μας ερμηνεύτρια είχε κουρελιάσει τα όποια σύνορα στη φήμη της και οι επιχυτίες της γράφτηκαν στην κλασική Κινηματογραφική Ιστορία.

Είναι γεννημένη στις 3 Σεπτέμβρη 1926 στο Χιλιομόδι Κορινθίας, με απλή ζωή και καταγωγή που τιμάει ακόμα τώρα στα στερνά της.

Γεννημένη την ίδια χρονιά με την Έλλη Λαμπέτη (1926), κρατά ως γεννέτειρα την 3η Σεπτέμβρη, ημέρα του θανάτου της μεγάλης της συναδέλφου. Ω συμπτώσεις της ζωής θα πει κανείς.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Η Γοητεία της και η προσωπικότητά της ως Γυναίκα είχε κάτι ατόφια λες βγαλμένο από το Αρχαίο Ελληνικό δράμα το οποίο και τίμησε με επικό τρόπο στην θητεία της δίνοντας στον Ελληνικό Κινηματογράφο την βαρύτητα που ανέκαθεν άξιζε.

Μεγάλη Φιλμογραφία που ξεκινάει το 1948 με το “ΧΑΜΕΝΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ”και κλείνει το 2003 στα “ΛΟΓΙΑ ΜΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ”.

29 συνολικά Κινηματογραφικές ταινίες, Ελληνικές και ξένες κοσμούν την ιστορία της.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Να σταθούμε επιγραμματικά σε τεράστιες ταινίες διεθνούς απήχησης:

1959 “ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ” του ΚΩΣΤΑ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

1959 “Η ΛΙΜΝΗ ΤΩΝ ΣΤΕΝΑΓΜΩΝ” του ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

1961 “ΑΝΤΙΓΟΝΗ” του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΖΑΒΕΛΛΑ

1961 “ΤΑ ΚΑΝΟΝΙΑ ΤΟΥ ΝΑΒΑΡΡΟΝΕ” του J. LEE THOMPSON

1962 “HΛΕΚΤΡΑ” του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

1964 “ΑΛΕΞΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ” του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

1969 “ΖΗΤΑ” του ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ

1971 “ΤΡΩΑΔΕΣ” του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

1977 “ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ” του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

1977 “Ο ΛΕΩΝ ΤΗΣ ΑΡΑΒΙΑΣ

1979 “Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΕMPOLI” του FRANSESCO ROSI

και πολλές ακόμα διεθνείς παραγωγές.

Η Ειρήνη Παππά είναι μία από τις κλασικές Ιέρειες του Ελληνικού Κινηματογράφου και κράτησε πολύ ψηλά τα επίπεδά του.

*********************

 

ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Μεγάλος σταθμός και εδώ για τα πιο Λαμπερά Μάτια της Μεγάλη Οθόνης στην πατρίδα μας.

Μία ακόμα πολύ μεγάλη καλλιτέχνιδα, μια ακόμα ΓΥΝΑΙΚΑ που ξεχείλιζε από γοητεία,τσαχπινιά, τρυφερότητα, μια γυναίκα που σου άνοιγε τα ερωτικά φτερά χωρίς δεύτερη κουβέντα και με μια παρουσία που σημάδεψε τον κλασικό Ελληνικό Κινηματογράφο.

Γεννημένη στις 12 Γενάρη 1932 στην Αθήνα, έφυγε στις 27 Ιούλη 1992 πρόωρα σε ηλικία 60 ετών και εκείνη σαν την Έλλη Λαμπέτη.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Στο διάστημα αυτό πρόλαβε να μεταλαμπαδεύσει τη λάμψη της και την ερμηνεία της σε δεκάδες ταινίες που άφησαν κάθε μια τη σφραγίδα τους στο Ελληνικό Σινεμά.

Και μάλιστα με μεγάλο ερμηνευτικό εύρος, από το κλασικό ερωτικό δράμα, τις ιστορικές βιογραφίες, μέχρι τις γλυκές ερωτικές comedy.

Από το 1955 η Φιλμογραφία της με τις εμφανίσεις της στις θρυλικές ….Λατέρνες του Αλέκου Σακελλάριου μέχρι το 1972 στον αλησμόνητο δραματικό της διπλό ρόλο σε δικό της Σενάριο και Σκηνοθεσία του άντρα της ζωής της Κώστα Καζάκου “ΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ”.

Την απολαύσαμε σε 32 ταινίες, από τις οποίες επιγραμματικά σταχυολογούμε:

το 1955 και 1957 στις δύο “ΛΑΤΕΡΝΕΣ” του ΑΛΕΚΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ.

Το 1959 στο πολεμικό δράμα του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ “ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΝΑΙΩΝ”

Το 1960 στην κωμωδία του ΓΙΑΝΝΗ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗ “ΤΟ ΚΟΡΟΪΔΑΚΙ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΙΔΟΣ”

Το 1960 στην αισθηματική comedy του ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ “Η ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΤΑ ΓΕΡΟΝΤΟΠΑΛΙΚΑΡΑ”

Το 1963 στο συγκλονιστικό δράμα του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ “ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ” μια ερμηνεία πραγματικά ζωής.

Το 1964 δεσπόζει ως “ΛΟΛΑ” στο κλασικό noir του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ “ΛΟΛΑ”

Το 1964 δίνει ρεσιτάλ ερωτικής ευαισθησίας στο δράμα του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ “ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΡΩΤΑΣ”

Δίνει στην κυριολεξία “ρέστα” σε τρεις συνεχόμενες κλασικές κωμωδίες που έμειναν αλησμόνητες:

1964 “ΔΕΣΠΟΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ”,  1965  “ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ” και 1966  “ΤΖΕΝΗ ΤΖΕΝΗ”

Επανέρχεται στο πολεμικό δράμα με το καταπληκτικό “ΚΟΝΣΕΡΤΟ ΓΙΑ ΠΟΛΥΒΟΛΑ” του ΝΤΙΝΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ το 1967

Ενώ το 1971 ξεχωρίζει ως ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ στην ομώνυμη ιστορική βιογραφία του ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Από τις πιο γοητευτικές Γυναίκες που πέρασαν ποτέ από τον Ελληνικό και όχι μόνο Κινηματογράφο

**********************

 

ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Μια ακόμα γλυκύτατη Ελληνίδα Ηθοποιός με μετρημένες μεν αλλά σοβαρές παρουσίες στον Ελληνικό κλασικό Κινηματογράφο.

Γλυκύτατη, διακριτική, μετρημένη στην όλη της καλλιτεχνική διαδρομή, ενδεικτικό ότι απουσιάζει προσωπικό της φωτογραφικό υλικό.

Νεώτερης γενιάς από τις προηγούμενες, γεννημένη στις 30 Σεπτέμβρη 1939 στον Πειραιά,

θεατρική κατά βάση ηθοποιός αλλά δεν μπορούν να περάσουν εύκολα έστω οι μετρημένες κινηματογραφικές της εμφανίσεις.

 Απόφοιτη της δραματικής σχολής του Εθνικού θεάτρου, με τις παρουσίες της στον Κινηματογράφο διακρίθηκε σε διεθνές επίπεδο, τόσο στις Κάννες, στο Βερολίνο αλλά και στη Μόσχα.

Θεωρείται επίσης μια Γυναίκα με πανέμορφα και λαμπερά μάτια χαρακτηριστικό που σφράγισε την προσωπικότητά της.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

H Φιλμογραφία της αποτελείται από 12 ταινίες, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζουν αριστουργηματικά οι:

1964  “Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ” του ΚΩΣΤΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ, ταινία με άπειρες διεθνείς διακρίσεις και αναγνώριση

1965 “Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ” του ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ για το ρόλο της βραβεύτηκε μακράν με Α’ Γυναικείο ρόλο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

1966 “Ο ΦΟΒΟΣ” του ΚΩΣΤΑ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ

1966 “Η ΕΒΔΟΜΗ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ” του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, πραγματικά ταινία με βαρύτατο κοινωνικό προφίλ

και το 1967 με την γεμάτη φρεσκάδα κωμωδία του ΝΤΙΜΗ ΔΑΔΗΡΑ“ΜΙΑΣ ΠΕΝΤΑΡΑΣ ΝΙΑΤΑ”

Μια πολύ Ποιοτική Ελληνίδα Ηθοποιός, μια Γυναίκα που στόλισε τις Οθόνες των Κινηματογράφων μας με τη γοητεία της και την ποιότητά της.

************************

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΕΛΜΗ

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Συνεχίζω φίλες και φίλοι, με μια ακόμα γοητευτικότατη, αρχοντική αλλά συνάμα και πολύ μεγάλη ερμηνευτική μορφή του Κινηματογράφου μας.

Η Κατερίνα Χέλμη, κοσμεί το Ελληνικό Σινεμά αλλά και το θέατρο, δεκαετίες, κλασικό και σύγχρονο, χωρίς φανφάρες και διαφήμιση.

Γεννημένη στις 12 Αυγούστου 1939 στην Αθήνα, εξαίρετος άνθρωπος, παντρεμένη χρόνια ολάκερα με τον μοναδικό μεγάλο έρωτα της ζωής της και είναι και συγγραφέας.

alt Η γυναικεία γοητεία στον Ελληνικό Κινηματογράφο μέρος 2ο

Πανέμορφη, γοητευτική, με τα υπέροχα εκφραστικά της μάτια και τη φωνή της.

Πλούσια Φιλμογραφία που ξεκινάει το 1957 στο “ΩΠΟΥ ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ” και κλείνει το 2007 στο γνωστό “EL GRECO”

Συνολικά έχει εμφανιστεί σε 28 Κινηματογραφικές ταινίες.