Το σωφεράκι: Ο μύθος του Γιώργου Τζαβέλλα

«Άμα είναι ο Βάγγος στο βολάν, μη φοβάσαι χάρο» είναι η θρυλική ατάκα του Μίμη Φωτόπουλου στην ταινία «Το σωφεράκι» του 1953, που γυρίστηκε σε σενάριο και σκηνοθεσία του μυθικού Γιώργου Τζαβέλλα.

Στείλε μας το δικό σου άρθρο!!!

Μια υπέροχη ταινία, όπου πέρα από όλα τα άλλα θετικά της στοιχεία, αναδεικνύει και την μαγεία της ελληνικής γλώσσας, όταν με την χρήση των κατάλληλων λέξεων και εκφράσεων μπορείς να προκαλέσεις χαμόγελο και γέλιο, ακόμα και με λέξεις που εκ πρώτης δεν φαίνονται χιουμοριστικές. Πρόκειται για ένα μοναδικό χαρακτηριστικό των σεναριογράφων και συγγραφέων της μεταπολεμικής Ελλάδος, το οποίο σήμερα είναι απολύτως εξακριβωμένο ότι δεν υπάρχει.

Ήδη, από τη δεκαετία του 1980 το γέλιο στο θέατρο και στον κινηματογράφο ήταν συνυφασμένο με τη βωμολογία και την άστοχη χρήση των ελληνικών λέξεων. Σκεφθείτε  τώρα, πόσες φορές στις παλιές ελληνικές ταινίες δεν ακούγατε τις πλέον σόκιν εκφράσεις, αλλά με λέξεις που ούτε κατά διάνοια δεν θα μπορούσε κάποιος να σκεφθεί ότι θα χρησιμοποιούνταν ως τέτοιες. Και στο «Σωφεράκι», αυτό το στοιχείο είναι ιδιαίτερα έντονο.

Ο αγαπημένος των σοφέρ

Η ταινία «Το σωφεράκι» αποτέλεσε ταινία-σταθμό στην καριέρα του Φωτόπουλου. Το 1953 είχαν περάσει λίγα χρόνια μετά την κυκλοφορία των πρώτων ταξί στην Αθήνα και ο Φωτόπουλος υποδυόμενος έναν συμπαθέστατο και απλοϊκό ταξιτζή της εποχής, κατάφερε να χτίσει το πρότυπο του Έλληνα ταξιτζή στην λαϊκή συνείδηση. Αυτό ωστόσο είναι το ένα στοιχείο που αναδεικνύει η συμμετοχή του Φωτόπουλου στην ταινία αυτή. Το άλλο στοιχείο είναι περισσότερο… συνδικαλιστικό: Στο «Σωφεράκι» ο σπουδαίος αυτός ηθοποιός γίνεται ο πρώτος Έλληνα ηθοποιός που υπέγραψε αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με εταιρεία παραγωγής, στην προκειμένη περίπτωση με τη Finos Film.

Η εξέλιξη αυτή διαμόρφωσε εντελώς νέα δεδομένα στις επαγγελματικές σχέσεις των ηθοποιών με τις εταιρείες παραγωγής, δεδομένα που λειτούργησαν θετικά τόσο για τους ίδιους τους ηθοποιούς, όσο και για τις εταιρείες αυτές. Ο Φίνος μάλιστα, ήταν ο άνθρωπος που αποδεχόμενος την απαίτηση του Φωτόπουλου, ουσιαστικά απέκτησε σημαντικό προβάδισμα έναντι των άλλων παραγωγών, αφού με τα κλειστά συμβόλαια που παρείχε στους ηθοποιούς, κατάφερε να δημιουργήσει αριστουργηματικές ταινίες, με τους τελευταίους απαλλαγμένους από το άγχος της περιστασιακής εργασίας να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό.

Η μεγαλοθυμία του αφεντικού 

Η υπόθεση του έργου είναι η εξής: Ο πληθωρικός εργένης Βάγγος δουλεύει ως ταξιτζής με ένα γραφικό αυτοκίνητο – σαραβαλάκι. Η ζωή του είναι βόλτες, ξενύχτια με κοπέλες, ανεμελιά και φυσικά…αφραγκίες. Ένας τύπος μποέμ της ζωής, από εκείνους που η παρέα μαζί τους σου δείχνει τόσο έντονα τη χαρά και την ευτυχία, ωστόσο η συμβίωση με αυτούς αναδεικνύει το πόσο επικίνδυνη είναι αυτή η προσέγγιση. Επειδή όμως, το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται, ο Βάγγος κάποια στιγμή ερωτεύεται μια κοπέλα που παραλίγο να σκοτώσει άθελά του όταν αυτή απρόσεκτη πέφτει στις ρόδες του αυτοκινήτου του.

Η ζωή του θα αλλάξει εντελώς και θα ερωτευτεί σφόδρα την κοπέλα αυτή, τη Λέλα, την οποία υποδύεται η Σμαρούλα Γιούλη. Έτσι, θα εγκαταλείψει τις απόψεις του περί εργένικης ζωής και θα αποφασίσει να αποκτήσει καινούργιο ταξί. Όμως, η μητέρα της Λέλας αντιδρά στη σχέση αυτή. Έτσι, ο Βάγγος και οι φίλοι του θα αναγκαστούν να απαγάγουν τη Λέλα. Φυσικά, στο τέλος όλοι καταλήγουν στην αστυνομία, αλλά η μεγαλοθυμία του αφεντικού του Βάγγου και η άτακτη υποχώρηση της μητέρας της Λέλας θα οδηγήσουν στο αίσιο τέλος, δηλαδή στο γάμο των δύο παιδιών.

Πρώτη ταινία σε εισπράξεις 

Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα οι Σπεράντζα Βρανά, Τζένη Σταυροπούλου, Λόλα Φιλιππίδου, Έλσα Ρίζου, Νίκος Ρίζος, Γιάννης Ιωαννίδης, Γιώργος Βλαχόπουλος, Θανάσης Τζενεράλλης, Γιώργος Λουκάκης, Νίκος Φέρμας κ.α. Αρκετό παρασκήνιο συνοδεύει την ταινία αυτή. Πρώτα από όλα, σε αυτή ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το σουξέ «Μια ζωή την έχουμε», σε μουσική Μιχάλη Σουγιούλ και στίχους Γιώργου Τζαβέλλα, το οποίο πέντε χρόνια αργότερα έδωσε τον τίτλο στην ομώνυμη ταινία του Τζαβέλλα, με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Χορν και την Υβόν Σανσόν.

Επίσης, στην ταινία αυτή κάνει την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση η χορεύτρια τότε και μετέπειτα ηθοποιός, Έλσα Ρίζου. Μάλιστα στους τίτλους της ταινίας η τελευταία εμφανίζεται με το πατρικό της όνομα, Έλσα Λαμπροπούλου, αφού ακόμα δεν είναι παντρευτεί τον Νίκο Ρίζο, η πρώτη επαφή με τον οποίο έγινε στην συγκεκριμένη ταινία. Το «Σωφεράκι» έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους της Αθήνας στις 2 Φεβρουαρίου του 1953 και έκοψε στην πρώτη προβολή 190.589 εισιτήρια, ερχόμενη πρώτη σε πωλήσεις εισιτηρίων από τις 22 ταινίες εκείνης της χρονιάς.

Η μουσική ήταν του Μιχάλη Σουγιούλ και το μοντάζ του Ντίνου Κατσουρίδη. Στο τραγούδι εμφανίζεται ο Μανώλης Χιώτης, σε μια από τις πρώτες εμφανίσεις του σε ελληνικές ταινίες. Ενδιαφέρον έχει να προσέξει κανείς στους τίτλους της ταινίας ότι ως ηλεκτρολόγος αναφέρεται ο Περικλής Χριστοφορίδης, μετέπειτα αγαπημένος ηθοποιός «δεύτερων ρόλων».

Οι ατάκες που αγαπήσαμε

Αξεπέραστος στις ατάκες ο Μίμης Φωτόπουλος, στην ταινία αυτή ξεπερνάει και τον εαυτό του. Αλησμόνητη η ατάκα του «9 η ώρα νταν θα είσαι σπίτι σου», την οποία αναφέρει όταν χαλάει το σαραβαλάκι του στην εκδρομή που έχει πάει με τη Λέλα και τη φίλη της και καθυστερούν να γυρίσουν σπίτι τους. Οι δύο κοπέλες έχουν πει ψέματα στη μητέρα της Λέλας και φοβούνται ότι θα βρουν τον μπελά τους αν αργήσουν. Ωστόσο το αυτοκίνητο χαλάει διαρκώς και από κάτι κατά τη διάρκεια της επιστροφής, με αποτέλεσμα η ατάκα να επαναλαμβάνεται μετά από κάθε ατυχία, έχοντας πάρει…μια ώρα παραπάνω: «10 η ώρα νταν, θα είσαι σπίτι σου», «11 η ώρα νταν θα είσαι σπίτι σου», «12 η ώρα νταν θα είσαι σπίτι σου».

Το αφεντικό του Βάγγου τσακώνεται με μια μποέμισσα φιλενάδα του τελευταίου, την οποία υποδύεται η Σπεράντζα Βρανά:
– Ποιο είναι…το όσπριο;
– Βρε άει κάνε δουλειά σου κυρά μου!
-Α πάενε ρε! Α πάενε να μη σε στείλω στην οδόν Αιόλου για καρίκωμα ε!
-Σεμνάααααα!

Ο Βάγγος πάει στο βενζινάδικο για καύσιμα:
– Άντε, κάνε με επιλοχία!
-Τι;
-Κοπάνα μου τρία γαλόνια!

Ο Βάγγος «συλλαμβάνεται» από τον τροχονόμο στο σταθμό Λαρίσης για υπερβολική ταχύτητα και πρόκληση θορύβου:
– Παράβαση πρώτη: υπερβολική ταχύτης..
– Να προλάβουμε το τρένο κύριε πόλισμαν…
– Παράβαση νούμερο δεύτερο: Κορνάρισμα εντός της πόλης…
– Να προλάβουμε δυστύχημα κύριε πόλισμαν…

 

Αναδημοσίευση άρθρου απο το:

gazzetta.gr


Επεξεργασία ηθοποιών


Επεξεργασία παρασκηνίου

Σχόλια
Loading...