Πρόσωπα Λησμονημένα: Η μεγαλύτερη αποτυχία του Γιώργου Τζαβέλλα

 

Ήταν το 1946, όταν η Ελλάδα έβγαινε από τον εφιάλτη του εμφυλίου πολέμου και προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές της.

Η Τέχνη και ο Πολιτισμός, για άλλη μια φορά στην ιστορία, είχαν αναλάβει να δώσουν πνοή στην ελληνική κοινωνία και να την κρατήσουν όρθια.

Ο Φίνος αποφασίζει να γυρίσει μια ταινία με ενδιαφέρουσα πλοκή, εμπνευσμένη από τα φιλμ νουάρ του αμερικανικού κινηματογράφου, που εκείνη την εποχή έκαναν «θραύση» στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Έτσι, καλεί τον Γιώργο Τζαβέλλα και συμφωνούν να γυρίσουν την ταινία «Πρόσωπα λησμονημένα», η οποία ήταν και η πρώτη ταινία της Finos Film που σκηνοθέτησε ο Τζαβέλλας. (Να σημειωθεί ωστόσο ότι η ταινία ήταν συμπαραγωγή με την κινηματογραφική εταιρεία της εποχής Ωρίων).

Μάλιστα, ο σκηνοθέτης που εμφανίζεται σε μια σκηνή του έργου ως οδηγός ενός αυτοκινήτου, θεωρούσε την ταινία αυτή, ως την μεγαλύτερη αποτυχία του.

«Και να φανταστεί κανείς πως από τους κριτικούς χαρακτηρίστηκε, τουλάχιστον σκηνοθετικά, η καλύτερη της χρονιάς», αναφέρει χαρακτηριστικά η Finos Film, στον επίσημο ιστότοπό της.

Ακολουθήστε μας στο Facebook.
Ακολουθήστε μας στο Facebook.

Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν κορυφαίοι ηθοποιοί, που σήμερα θεωρούνται πλέον «ιερά τέρατα» του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου: Αιμίλιος Βεάκης, Μιράντα Μυράτ, Γιώργος Παππάς, Ζινέτ Λακάζ, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Αθανασία Μουστάκα, Δήμος Σταρένιος, Μαρίκα Φιλιππίδου, Τζόλυ Γαρμπή, Κούλης Στολίγκας, Νάσος Κεδράκας.

Για τον τελευταίο μάλιστα, ήταν η πρώτη κινηματογραφική του εμφάνιση.

Όσον αφορά στην υπόθεση, ένας άνθρωπος του υποκόσμου, ο Τώνης, τυχοδιώκτης που έχει γυρίσει από την Αμερική, συναντά σε ένα καμπαρέ της Τρούμπας του Πειραιά μια παλιά του ερωμένη, τη Μαρία, η οποία έχει εγκαταλείψει για χατίρι του τον άνδρα και το παιδί της και έχει γίνει πόρνη.

Η κόρη της όμως, η Αλίκη, που θεωρεί τη μάνα της πεθαμένη, ετοιμάζεται να παντρευτεί έναν νέο της καλής κοινωνίας κι αυτό θέλει να το εκμεταλλευθεί ο Τώνης, επιχειρώντας να εκβιάσει τον πατέρα της, αλλά η Μαρία τον σκοτώνει για χάρη της ευτυχίας της κόρης της.

Η μουσική ήταν του Γιώργου Μαλλίδη και στην ταινία τραγουδούσε η Στέλλα Γκρέκα.

Η πρώτη της προβολή έγινε στις 8 Απριλίου 1946.

Παρά την τεχνική της αρτιότητα – για τις τότε δυνατότητες του ελληνικού κινηματογράφου -, η ταινία «Πρόσωπα λησμονημένα» κατηγορήθηκε πολύ από τους κριτικούς της εποχής.

Ένας βασικός λόγος ήταν ότι ο Τζαβέλλας είχε χρησιμοποιήσει ηθοποιούς αριστερών φρονημάτων (Αιμίλιος Βεάκης, Γιώργος Παππάς, Μιράντα Μυράτ κ.α.), κάτι που δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτό απο το πολιτικό κατεστημένο της εποχής.

Αυτός ήταν και ο λόγος που η ταινία δεν πήγε καλά εμπορικά και γρήγορα τέθηκε στο περιθώριο.

Ωστόσο αποτελεί ταινία σταθμό στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, η οποία εκτιμήθηκε πολλά χρόνια αργότερα, τόσο για τις ερμηνείες των ηθοποιών της (εκπληκτική η ερμηνεία του Γιώργου Παππά στο ρόλο ενός ανθρώπου της παρανομίας), όσο και για την εξαιρετικά ρεαλιστική απεικόνιση της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας της ελληνικής κοινωνίας εκείνης της εποχής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1946 γυρίστηκαν μόλις 3 ακόμα ελληνικές ταινίες: Το «Παπούτσι απο τον τόπο σου», «Οι αδούλωτοι σκλάβοι» (με την πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση της Έλλης Λαμπέτη) και η «Καταδρομή» του Μ. Καραγάτση, με πρωταγωνιστές τον Μάνο Κατράκη και την Ελένη Χατζηαργύρη.

Αναδημοσίευση άρθρου απο το:

gazzetta.gr


Σχόλια

Ο ellinikoskinimatografos.gr σέβεται όλες τις απόψεις, με χιούμορ και όχι με ύβρεις. Γι αυτό σας παρακαλούμε να μην αναρτάτε σχόλια που είναι υβριστικά ή άσχετα με το περιεχόμενο του άρθρου.