Ο Στέλιος Καζαντζίδης και η σχέση του με τον Ελληνικό Κινηματογράφο

Οι σεναριακές ανάγκες, μοιραία κάποια στιγμή, θα οδηγούσαν τα βήματα των πρωταγωνιστών ηθοποιών σε μια ταβέρνα, σ’ ένα νυχτερινό κέντρο, ή σε μια φτωχική αυλή όπου με χορό και τραγούδι θα έπνιγαν τα μεράκια τους αλλά και θα διασκέδαζαν, γλεντώντας και γιορτάζοντας χαρμόσυνες στιγμές. Το τραγούδι άλλωστε είναι μέρος της καθημερινότητας του ελληνικού λαού και κατά συνέπεια αυτό αποτυπωνόνταν στις ταινίες.

Προς τα τέλη της δεκαετίας του πενήντα ο ελληνικός κινηματογράφος γνώρισε μια πρωτόγνωρη, αριθμητική τουλάχιστον, άνθηση που κράτησε μέχρι και τα τέλη αυτής του εξήντα. Ο λαϊκός κόσμος γέμισε τις σκοτεινές αίθουσες, ο κινηματογράφος έγινε το «ψωμί του λαού», κύρια και λυτρωτική διασκέδασή του.


Φθηνά σχετικά εισιτήρια, προβολές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, απλά – έως και τραβηγμένα απ’ τα μαλλιά – θέματα που μπορούσαν όμως να κατανοηθούν και να συγκινήσουν τις μάζες – αφού ο υποτιτλισμός των ξένων ταινιών δεν μπορούσε να περάσει στο μεγάλο ποσοστό του αγράμματου πληθυσμού-, και βέβαια η απουσία της τηλεόρασης ήταν μερικά απο τα συστατικά που έχριζαν τον κινηματογράφο ως διέξοδο απο τη ρουτίνα, τα προβλήματα και τις δυσκολίες μιας κοινωνίας που πάλευε να αδράξει το νήμα της ζωής, μετά τα δεινά του πολέμου και του ακόμη πιο δραματικού εμφυλίου και τις οδυνηρές προεκτάσεις τους που εξακολουθούσαν να υφίστανται.

Νέες εταιρίες παραγωγής – πέρα των καθιερωμένων – συστήνονταν, άλλες έλαμπαν για λίγο κι έσβηναν αμέσως, άλλες όμως έθεταν τις βάσεις για εντυπωσιακή έστω και βραχύβια διάρκεια, προσπαθώνταςν να εκμεταλλευτούν το γενικότερο κλίμα. Το λαϊκό τραγούδι και οι καλλιτέχνες που το εκπροσωπούσαν έγιναν περιζήτητοί, για να δώσουν αίγλη και λάμψη στις καλοδομημένες ταινίες ενώ σε πάρα πολλές περιπτώσεις αποτέλεσαν το άλλοθι για να στηριχτούν πάνω τους ημιτελείς έως και ανύπαρκτες σεναριακές σκέψεις και ιδέες.
Είναι η περίοδος όπου αντίστοιχη άνθηση παρατηρείται παράλληλα και στην δισκογραφία κι έτσι οι λαϊκοί ερμηνευτές που ασκούν μεγάλη έλξη στο κοινό που τους θαυμάζει αλλά δεν τους έχει χορτάσει – τα ΜΜΕ της εποχής αφιερώνουν σχετικά μικρό χώρο σε αυτούς και η μόνη διέξοδος για να τους παρακολουθήσει απο κοντά είναι τα λαϊκά κέντρα και οι συναυλίες που ξεκινούν να οργανώνονται σε κινηματογράφους και θέατρα.
Ακολουθήστε μας στο Facebook.
Ακολουθήστε μας στο Facebook.
Το δε κοινό της επαρχίας είναι εντελώς διψασμένο και αρκείται στις λίγες και αραιές περιοδείες των καλλιτεχνών. Έτσι οι κινηματογραφικές ταινίες αξιοποιούν το τραγούδι, ενισχύοντας την δυναμική τους και ταυτόχρονα βρίσκουν μια καλή ευκαιρία να καλύψουν πολύτιμο χρόνο, ελλείψεις, αδυναμίες, κενά, προσφέροντας στην πελατεία αυτό που επιζητά. Μελόδραμα, κωμωδία, τραγούδι απο τους αγαπημένους του καλλιτέχνες.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης στο ίδιο χρονικό πλαίσιο ήταν ο απόλυτος βασιλιάς στο χώρο του. Πρώτος μεταξύ ίσων μιας πλειάδας κορυφαίων ερμηνευτών, πείστηκε να συμμετάσχει σε μια σειρά ταινιών, εξαργυρώνοντας τη φήμη και την παθολογική αγάπη που έτρεφαν στο πρόσωπό του τα λαϊκά -και όχι μόνο- στρώματα. Κι ευτυχώς που συνέβη το γεγονός αυτό, γιατί έτσι μπορούμε να τον χαρούμε – όπως και άλλους δημοφιλείς τραγουδιστές, συνθέτες και μουσικούς – στις στιγμές της δόξας και του μεγαλείου τους. Στις περισσότερες απο αυτές πλαισιώνεται απο τη Μαρινέλλα και απο προικισμένους συνεργάτες του: Στέλιο Χρυσίνη, Δημήτρη Τζάρα, Γιάννη Αγγέλου, Γιώργο Κουλαξίδη, Στέλιο Λαζάρου, Πάνο Ιατρού, Στέλιο Ζαφειρίου, Αντώνη Ρεπάνη, Γιώργο Καραθανάση, Μέμο Κυριαζή, Γιάννη Παπαδόπουλο, Σπύρο Ευσταθίου, Μίμη Χριστόπουλο, Μίμη Ξαπλαντέρη, Μπάμπη Μαλλίδη, Χρήστο Νικολόπουλο, Θανάση Πολυκανδριώτη, Βασίλη Βασιλειάδη, Πυθαγόρα κ.ά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Καζαντζίδης κράτησε αποστάσεις απο την μεγάλη οθόνη προστατεύοντας το μύθο του. Ενέδωσε περισσότερο στις πιέσεις μετά το 1965, όταν και αποσύρθηκε – οριστικά και αμετάκλητα – απο τις ζωντανές εμφανίσεις και τα κέντρα διασέδασης, φροντίζοντας να διατηρήσει τη «ζωντανή» επικοινωνία του με το κοινό και κατά κάποιο τρόπο να διαφημίσει τα νέα τραγούδια που εξακολουθούσε να ηχογραφεί. Οι ασπρόμαυρες ταινίες που ομόρφυνε με την παρουσία του δεν ήταν όλες πρώτης γραμμής.

Άλλωστε η συμμετοχή του βασίζονταν περισσότερο σε διαπροσωπικές σχέσεις που είχε με τους συντελεστές τους και λιγότερο, σε έτσι κι αλλιώς δεδομένα υλικά ανταλλάγματα. Κάποιες εμφανίσεις του, χρησιμοποιήθηκαν ταυτοχρόνως σε διαφορετικές ταινίες, ενώ σε μερικές απο αυτές συνομίλησε με τους πρωταγωνιστές, αγκαλιάστηκε και τραγούδησε μαζί τους. Αυτές είναι οι μονάκριβες ζωντανές στιγμές ενός μύθου, την εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του, συνοδευμένες απο τα τραγούδια που διακαιωματικά κατέχουν ξεχωριστή θέση στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού.


 


O Στέλιος Καζαντζίδης εμφανίζεται στις ταινίες:

Η Κυρία Δήμαρχος (1960 Ανζερβός)
Σκηνοθεσία: Ροβήρος Μανθούλης
Σενάριο: Βίων Παπαμιχάλης – Νέστορας Μάτσας
Φωτογραφία: Φώτης Μεσθεναίος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Ηθοποιοί: Γεωργία Βασιλειάδου, Βασίλης Αυλωνίτης, Νίκος Κούρκουλος, Αλέκα Στρατηγού κ.ά.
Εισιτήρια: 35.919, 22η την περίοδο 1959/1960 σε σύνολο 52 ταινιών, στην ‘Α προβολή σε Αθήνα, Πειραιά και προάστεια.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Για μας ποτέ μην ξημερώσει. Ζιγκουάλα

Κλάψε Φτωχή Μου Καρδιά (1962)
Σκηνοθεσία – Παραγωγή: Κώστας Στράντζαλης
Σενάριο: Γιάννης Ιωαννίδης
Φωτογραφία: Θανάσης Σπηλιώτης
Ηθοποιοί: Μπεάτα Ασημακοπούλου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Γιώργος Καμπανέλλης, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος κ.ά.
Εισιτήρια: 9.142, 1962/1963, 64η στις 82.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Φεύγω με πίκρα στα ξένα

Παίξε Μπουζούκι Μου Γλυκό (1965)
Σκηνοθεσία – Παραγωγή – Σενάριο: Κώστας Στράντζαλης
Φωτογραφία: Γιάννης Πουλής
Ηθοποιοί: Γιάννης Μαλούχος, Σ. Κυριακίδου, Κώστας Μποζώνης
Εισιτήρια: 27.437, 1964/1965, 82η στις 93.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Φεύγω με πίκρα στα ξένα

Αφήστε Με Να Ζήσω (1965, Σ. Πυλαρινός – Ν.Βαρβέρης)
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ανδρέας Κατσιμητσούλιας
Φωτογραφία: Γρηγόρης και Συράκος Δανάλης
Μουσική: Χρήστος Μουραμπάς
Ηθοποιοί: Μαριάννα Κουράκου, Θάνος Λειβαδίτης, Μέμα Σταθοπούλου, Μαλαίνα Ανουσάκη κ.ά.
Εισιτήρια: 82.229, 1964/1965, 58η στις 93.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Εμείς μαζί θα ζήσουμε

Οι Αδίστακτοι (1965, Σ. Πυλαρινός – Ν.Βαρβέρης )
Σκηνοθεσία: Ντίνος Κατσουρίδης
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Φωτογραφία: Δήμος Σακελλαρίου – Ντίνος Κατσουρίδης
Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος
Ηθοποιοί: Νίκος Κούρκουλος, Μαίρη Χρονοπούλου, Δέσπω Διαμαντίδου, Γιώργος Μούτσιος, Σπύρος Καλογήρου, Βούλα Χαριλάου κ.ά.
Εισιτήρια: 239.152, 1965/1966 23η στις 101.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα – Νίκος Κούρκουλος: Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός


Προδομένη (1965, Αφοί Κυριακόπουλοι)
Σκηνοθεσία: Χρήστος Κυριακόπουλος
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Φωτογραφία: Γιάννης Πουλής
Μουσική: Χρήστος Μουραμπάς
Ηθοποιοί: Μάρθα Βούρτση, Γιώργος Καμπανέλλης, Ίλυα Λυβικού, Θόδωρος Μορίδης κ.ά.
Εισιτήρια: 164.680, 1965/1966, 37η στις 101
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Μες της αγάπης μας το τζάκι, Τώρα που σ’ έχω ανάγκη

Τιμωρία (1965, Ανδρέας Κατσιμητσούλιας)
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Κατσιμητσούλιας
Σενάριο: Πυθαγόρας
Φωτογραφία: Νίκος Μήλας
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Ηθοποιοί: Ελένη Ανουσάκη, Κώστας Κακαβάς, Λαυρέντης Διανέλλος, Γιώργος Μούτσιος κ.ά.
Εισιτήρια: 44.401, 1965/1966, 84η στις 101
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Να φύγω, να φύγω, Προδομένες καρδιές

Οι Καταφρονεμένοι (1965, Ν. Βαρβέρης – Γ. Αντωνιάδης)
Σκηνοθεσία: Νίκος Βαρβέρης
Σενάριο: Πυθαγόρας
Φωτογραφία: Συράκος Δανάλης
Ηθοποιοί: Μέμα Σταθοπούλου, Δέσπω Διαμαντίδου, Κώστας Καρράς, Ορέστης Μακρής, Πυθαγόρας, Λυκούργος Καλλέργης, κ.ά.
Εισιτήρια: 153.594, 1965/1966, 39η στις 101
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Ορκίζομαι στην αντρική τιμή μου


Δεν Μπορούν Να Μας Χωρίσουν (1965, Αφοί Κυριακόπουλοι)
Σκηνοθεσία: Χρήστος Κυριακόπουλος
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Φωτογραφία: Γιάννης Πουλής
Μουσική: Χρήστος Μουραμπάς
Ηθοποιοί: Γκέλυ Μαυροπούλου, Γιώργος Καμπανέλλης, Λαυρέντης Διανέλλος, Έφη Οικονόμου, Σπεράντζα Βρανά, Στέφανος Στρατηγός, Νίκος Φέρμας, κ.ά.
Εισιτήρια: 102.210, 1965/1966, 52η στις 101
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Με το Βοριά / Στέλιος Καζαντζίδης: Τα μουντζουρωμένα χέρια

Άγγελοι Της Αμαρτίας (1966, Ανδρέας Κατσιμητσούλιας)
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Κατσιμητσούλιας
Σενάριο: Θάνος Λειβαδίτης
Φωτογραφία: Νίκος Μηλάς
Μουσική: Γιάννης Βέλλας
Ηθοποιοί: Μέμα Σταθοπούλου, Θάνος Λειβαδίτης, Λαυρέντης Διανέλλος, Νίκος Τσαχιρίδης, Γιώργος Μούτσιος, κ.ά.
Εισιτήρια: 74.092, 1966/1967, 72η στις 117.
Στέλιος Καζαντζίδης – Μαρινέλλα: Να φύγω, να φύγω

Αδικη Κατάρα (1967, Κλακ Φιλμ)
Σκηνοθεσία: Απόστολος Τεγόπουλος
Σενάριο: Χρήστος Κυριακός
Φωτογραφία: Δημήτρης Καράμπελας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας
Ηθοποιοί: Νίκος Ξανθόπουλος, Λαυρέντης Διανέλλος, Κατερίνα Βασιλάκου, Άντζελα Ζήλεια, Στέφανος Στρατηγός, Καίτη Πάνου κ.ά.
Εισιτήρια: 422.060, 1966/1967, 11η στις 99
Στέλιος Καζαντζίδης: Με ξυπνάς χαράματα

Ο Γεροντοκόρος (1967, Καραγιάννης – Καρατζόπουλος)
Σκηνοθεσία: Ορέστης Λάσκος
Σενάριο: Λάκης Μιχαηλίδης – Γιώργος Κατσαμπής
Φωτογραφία: Βασίλης Βασιλειάδης
Ηθοποιοί: Λάμπρος Κωνσταντάρας, Μάρω Κοντού, Πόπη Λάζου, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Σταύρος Ξενίδης, Κώστας Πρέκας, Ορφέας Ζάχος, Γιώργος Μούτσιος κ.ά.
Εισιτήρια: 340.868, 1966/1967, 10η στις 117.
Στέλιος Καζαντζίδης: Δεν σε πιστεύω

Σαπίλα Και Αριστοκρατία (Η Ντροπιασμένη) (1967, Καραγιάννης – Καρατζόπουλος )
Σκηνοθεσία: Κώστας Καραγιάννης
Σενάριο: Γιάννης Παπακυριακής
Ηθοποιοί: Μαριάννα Κουράκου, Ανδρέας Ντούζος, Δέσπω Διαμαντίδου, Σταύρος Ξενίδης.
Εισιτήρια: 203.230, 1966/1967, 26η στις 117.
Στέλιος Καζαντζίδης: Έφυγε έφυγε.

Τα Ψίχουλα Του Κόσμου (1968, Κλακ Φιλμ)
Σκηνοθεσία: Απόστολος Τεγόπουλος
Σενάριο: Χρήστος Κυριακός
Φωτογραφία: Τάκης Καλαντζής
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας
Ηθοποιοί: Νίκος Ξανθόπουλος, Λαυρέντης Διανέλλος, Κατερίνα Βασιλάκου, Στέφανος Στρατηγός, Θόδωρος Έξαρχος κ.ά.
Εισιτήρια: 357.847, 1967/1968, 18η στις 99.
Στέλιος Καζαντζίδης: Τι φταίω εγώ

Οι Άνδρες Δε Λυγίζουν Ποτέ (1968, Καραγιάννης – Καρατζόπουλος)
Σκηνοθεσία: Κώστας Ανδρίτσος
Σενάριο: Νέστορας Μάτσας
Φωτογραφία: Δήμος Σακελλαρίου
Μουσική: Γιώργος Κατσαρός
Ηθοποιοί: Γιάννης Βόγλης, Τζένη Ρουσσέα, Λυκούργος Καλλέργης, Χρήστος Τσαγανέας κ.ά.
Εισιτήρια: 233.744, 1968/1969, 30η στις 108.
Στέλιος Καζαντζίδης: Στα βράχια της Πειραϊκής

Ο Γίγας Της Κυψέλης (1968, Καραγιάννης – Καρατζόπουλος)
Σκηνοθεσία: Κώστας Καραγιάννης
Σενάριο: Γιώργος Λαζαρίδης
Μουσική: Γιώργος Ζαμπέτας
Ηθοποιοί: Νίκος Ρίζος, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Αλέκος Τζανετάκος, Λαυρέντης Διανέλλος κ.ά.
Εισιτήρια: 305.468, 1968/1969, 21η στις 108.
Στέλιος Καζαντζίδης: Η πιο μεγάλη αμαρτία


Ερμηνείες του Καζαντζίδη που απλώς ακούγονται σε ταινίες:

Έχω Δικαίωμα Να Σ’ αγαπώ (1966, Κλακ Φιλμς) – Απ’τα ψηλά στα χαμηλά
Φτωχογειτονιά Αγάπη Μου (1966, Κλακ Φιλμς) – Προδομένες καρδιές
Σεισμός (2003, Ντοκιμαντέρ) – Κάποτε κάποια μέρα

*Τα παραπάνω περιλαμβάνονται στο δίσκο ακτίνας Στέλιος Καζαντζίδης – Τα Κινηματογραφικά (Minos / EMI), σε επιμέλεια του Κώστα Μπαλαχούτη.

 

Αναδημοσίευση άρθρου απο το:

ogdoo.gr

 

Σχόλια

Ο ellinikoskinimatografos.gr σέβεται όλες τις απόψεις, με χιούμορ και όχι με ύβρεις. Γι αυτό σας παρακαλούμε να μην αναρτάτε σχόλια που είναι υβριστικά ή άσχετα με το περιεχόμενο του άρθρου.