Μαίρη Μεταξά: Η αιώνια Ελληνίδα μάνα στα καρέ των ταινιών της δεκαετίας του ΄60

Μαίρη Μεταξά

Υπάρχουν κάποιοι ηθοποιοί που ποτέ, δε γυρίστηκε ταινία πάνω τους, που ποτέ ή σχεδόν ποτέ, δεν ασχολήθηκαν  μαζί τους τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.Μία από αυτές,τις δευτεραγωνίστριες ήταν η Μαίρη Μεταξά.Η κινηματογραφική μητέρα του Κώστα Βουτσά.Η Πολίτισσα μάνα που έκανε κεφτέδες και χαλβά στον γιόκα της και στη θάλασσα τον συμβούλευε να μην πηγαίνει στα βαθιά.Το 1969 είναι η Πολυξένη Κοπέογλου, η μαμά του Ευτύχιου αλλά και της Ζωζώκας στην ταινία της Φίνος Φίλμ «Το Ανθρωπάκι».Δύο χρόνια πριν είχε μαγέψει το κινηματογραφόφιλο κοινό με την ερμηνεία της στη θεότρελη κωμωδία του Γιάννη Δαλιανίδη «Νύχτα γάμου» ,ως η πολίτισσα μαμά του Βουτσά ,που φροντίζει να του δώσει φουντούκια για την «πρώτη του νύχτα».Το κωνσταντινοπολίτικο αξάν της αφήνει εποχή.

Ποια ήταν όμως αυτή η υπέροχη ηθοποιός που όλοι λατρέψαμε ως υπερπροστατευτική μητέρα που ανατρέφει ένα μαλθακό γιο;

Η Μαίρη Μεταξά γεννήθηκε το 1912(κατά άλλους το 1910) στην Βόρεια Θράκη ,τότε Ανατολική Ρωμυλία.Υπήρξε παιδί αστικής οικογένειας. Οι γονείς της ,της πρόσφεραν πλούσια μόρφωση.Γράφτηκε στο σωματείο Ελλήνων ηθοποιών το 1933,καθώς είχε προηγηθεί το ντεμπούτο της στο θέατρο σε οπερέτα, ως …μπαλαρίνα,το 1928.Στα χρόνια του 30 έκανε αισθητή τη παρουσία της στο νούμερο «Οι νέες γυναίκες» δίπλα στη Νανά Σκιαδά και την Ήρα Μαρκοπούλου.Θα ακολουθήσει μία περιοδεία με το θίασο του Παρασκευά Οικονόμου με την επιθεώρηση «Περιπλανώμενος Αθηναίος».

Ο κινηματογράφος θα αργήσει να μπεί στη ζωή της.Μόλις το 1958, ο Αλέκος Σακελλάριος θα της δώσει ένα μικρό ρόλο στη  «Κυρά μας τη μαμή».Ο ρόλος μιας  απελπισμένης χωριάτισσας μητέρας που έχει φέρει το μωρό της να το κάνει καλά η μαμή (Γεωργία Βασιλειάδου).Θα ακολουθήσουν μικροί ρόλοι στα φίλμς: «Αστέρω», «Το Ξύλο Βγήκε Από Τον Παράδεισο», «Το Κλωτσοσκούφι» και η «Μανταλένα»(όλες στη Φίνος Φίλμ, με πρωταγωνίστρια την Αλίκη Βουγιουκλάκη).Το 1962 είναι η μητέρα της Τζένης Καρέζη στη θρυλική κωμωδία «Η Νύφη Το ‘Σκασε».Ο Γιάννης Δαλιανίδης την ανακάλυψε σχετικά αργά,όταν το 1966 παίζει για πρώτη φορά τη μάνα του Κώστα Βουτσά στο μιούζικαλ «Οι Θαλασσιές Οι Χάντρες».

Η μεγάλη στιγμή όμως για τη Μαίρη θα ρθει το 1967,όταν ο Δαλιανίδης της χαρίζει το ρόλο της Πηνελόπης Ιορδανίδου στη ταινία «Νύχτα γάμου».Η Μαίρη Μεταξά είναι η ιδανική υπερπροστατευτική μάνα με τις αυθόρμητες Πολίτικες λέξεις και φράσεις και δένει απόλυτα με τον κινηματογραφικό γιό της Κώστα Βουτσά,ο οποίος με τη σειρά του αποδίδει τέλεια τον ρόλο τού «μαμάκια».Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου 1967 και σπάει τα ταμεία με 525.647 εισιτήρια,στις αίθουσες πρώτης προβολής. Γοητευμένος ο Φίνος από την επιτυχία του φίλμ, δύο χρόνια αργότερα «βάζει» τους  Μαίρη Μεταξά και Κώστα Βουτσά να επαναλάβουν τους ρόλους της μάνας και του γιού στο «Ανθρωπάκι».Εδώ πλέον μιλάμε για μία αριστουργηματική ταινία,η οποία σατιρίζει την πληθώρα φτηνών ταινιών που γυρίζονταν τότε, όταν ο καθένας πουλούσε ένα οικόπεδο στο χωριό του για να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο.

Τη «μάνα» του Βουτσά θα παίξει και στις ταινίες: «Ο Ψεύτης» , «Το πιο λαμπρό μπουζούκι» και  «Ο άνθρωπος της καρπαζιάς».Μαζί με τον Κώστα Βουτσά έπαιξε και σε αρκετά θεατρικά έργα, ενώ τελευταία ταινία της ήταν «Ο Κώτσος στην ΕΟΚ» το 1980. Αξέχαστη θα μείνει και από την τηλεοπτική σειρά «Ο Ονειροπαρμένος»(1973-ΥΕΝΕΔ),μια σειρά με τεράστια θεαματικότητα, όπου πάλι ως μητέρα του Βουτσά ενθουσιάζει το κοινό. Ο ρόλος της «Κυρίας Τούμπου» γράφει ιστορία… Φυσικά οι εμφανίσεις της και σε άλλες ταινίες αφήνουν εποχή με την πληθωρική της παρουσία και τους χαρακτηριστικούς κραυγαλέους δεύτερους ρόλους της.

Η προσωπική της ζωή δεν απασχόλησε ποτέ τον τύπο της εποχής.Δεν παντρεύτηκε και δεν έκανε ποτέ παιδιά,παρότι ο ρόλος που την καθιέρωσε ήταν αυτός της αιώνιας Ελληνίδας μάνας που της αρέσει να επεμβαίνει στα πράγματα και τη ζωή των παιδιών της.Στα τέλη της δεκαετίας του 70 και μόλις έχει πάρει τη σύνταξη της, αποσύρετε από την καλλιτεχνική ζωή.Λίγο μετά τη Πρωτοχρονιά του 1987 εισήχθη στη Πνευμονολογική Κλινική του Σισμανόγλειου με σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα.Ήταν παθιασμένη καπνίστρια.Χαρακτηριστικό είναι ότι όλες τις μέρες που νοσηλευόταν μέχρι και τη στιγμή που πέθανε δεν την επισκέφτηκε κανείς. Έφυγε από τη ζωή στις 10 Ιανουαρίου έχοντας στο πλευρό της τον λατρεμένο «κινηματογραφικό»  της  γιό ,τον Κώστα Βουτσά και λίγους συναδέλφους της.Στον επικήδειο που εκφώνησε ο σπουδαίος ηθοποιός Αρτέμης Μάτσας είπε μεταξύ άλλων: «Έφυγες τυλιγμένη στη μοναξιά. Αλλά ο θάνατος στην εποχή μας θέλει δημόσιες σχέσεις»!Λίγη ώρα αργότερα στην αίθουσα του κοιμητηρίου δεν προσφέρθηκε καφέςγιατί δεν υπήρχε κανείς συγγενής για συλλυπητήρια!

Κοντούλα και πολύ παχουλή αλλά γεμάτη από ταλέντο,έγινε σύμβολο μάνας και στο δικό της πρόσωπο, όλοι βλέπουμε τη δική μας μάνα που δεν θα χαριζόταν σε κανένα και για τίποτα.

Σχόλια
Loading...