Κώστας Πρετεντέρης

Διαπρεπής, δημοφιλής και διαχρονικός θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και δημοσιογράφος ο Κώστας Πρετεντέρης, σατίρισε με τον δικό του χαρακτηριστικό τρόπο, αλλά κυρίως με ήθος και σεβασμό, τον ελληνικό λαό των δεκαετιών του ’50, ’60 και ’70. Τα ανεκτίμητα αυτά χαρίσματά του εκτίμησε το ελληνικό κοινό, γι’ αυτό και αγάπησε τόσο πολύ το έργο του στο θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, αλλά και στους στίχους αθάνατων τραγουδιών.

Γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1926, φοίτησε στο Πειραματικό γυμνάσιο και μαθητής ακόμα, άρχισε να γράφει νούμερα για επιθεωρήσεις. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον Γιώργο Οικονομίδη στο γράψιμο ραδιοφωνικών εκπομπών και επιθεωρήσεων. Το 1953 παρουσιάστηκε από το θίασο Αρνίδη στο θέατρο Περοκέ, το έργο του «Και ο μήνας έχει Εννιά». Μέχρι το 1961 ανέβηκαν στο θέατρο 15 επιθεωρήσεις του – που γράφτηκαν είτε μόνο από τον ίδιο, είτε από τη συνεργασία του με τον Γιώργο Θίσβο, ή τον Γιώργο Οικονομίδη – από τους θιάσους Ντιριντάουα, Μπουρνέλη, Καλουτά κ.α.

Το 1962 ξεκινάει να γράφει έργα πρόζας σε συνεργασία με τον Ασημάκη Γιαλαμά. Πρώτη τους επιτυχία το έργο «Τα παιδιά μας οι κέρβεροι» που ανέβασε ο θίασος της κ. Κατερίνας. Τα επόμενα δέκα χρόνια ο Κώστας Πρετεντέρης και ο Ασημάκης Γιαλαμάς έγραψαν είκοσι κωμωδίες που παρουσιάστηκαν από τους καλύτερους θιάσους και μεταφέρθηκαν με μεγάλη επιτυχία και στον κινηματογράφο. Τη μεγαλύτερη απήχηση είχαν οι ταινίες: «Δεσποινίς Διευθυντής» (1963), «Μιας Πεντάρας Νιάτα» (1965), «Τζένη Τζένη» (1966),  «Κάτι Κουρασμένα Παληκάρια» (1967), «Ένας Ιππότης για τη Βασούλα» (1967).

Εκτός από τα 55 συνολικά θεατρικά του έργα και παράλληλα με τη συγγραφική του δραστηριότητα, ο Κώστας Πρετεντέρης  εργάστηκε ως χρονογράφος στον ημερήσιο τύπο, όπως: Βραδυνή, Αθηναϊκή, Καθημερινή, Ελευθεροτυπία.

Αναδημοσίευση άρθρου απο το:

Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε σαν σεναριογράφος μαζί με τον Γιώργο Οικονομίδη και τον Ασημάκη Γιαλαμά το 1954 στην ταινία «Χαρούμενο Ξεκίνημα»  για να γυριστούν μέχρι το τέλος της καριέρας του 30 ταινίες με δικά του σενάρια, εκ των οποίων οι πέντε στη Φίνος Φιλμ.

Τη δεκαετία του ’60, οι ραδιοφωνικές εκπομπές του «Το Ημερολόγιο ενός Θυρωρού», «Τα καθημερινά του καθημερινού» με τον Δημήτρη Χορν, «Το Νυφικό Κρεβάτι» με την Έλλη Λαμπέτη και τον Δημήτρη Χορν κ.α. είχαν πολύ μεγάλη απήχηση, κάνοντας τον γνωστό και αγαπητό σε ένα ευρύτερο κοινό.

Τεράστια όμως ήταν και η επιτυχία του στην τηλεόραση, την οποία όχι μόνο σφράγισε με την τέχνη του με δέκα αξέχαστες σειρές, αλλά αποτέλεσε και δίδαγμα για τους μεταγενέστερους. Οι σειρές του «Ο Κύριος Συνήγορος» (1970) – η πρώτη σειρά που γράφτηκε ειδικά για την τηλεόραση – «Η Κοκορόμυαλη», «Η Γειτονιά μας» (1972) και «Ο Ονειροπαρμένος» (1973) κράτησαν χρόνια και έκαναν πρωτιές τηλεθέασης.

Το 1998, με αφορμή τα 20 χρόνια από το θάνατό του, κυκλοφόρησε ένας τιμητικός τόμος για το έργο του, από τις εκδόσεις ΕΣΤΙΑ, που περιέχει και τρία θεατρικά του έργα (Κουνενές, Η Κόμισσα της Φάμπρικας, Ενας Ιππότης για τη Βασούλα).

Καρπός του γάμου του με την Άννα Βέννη είναι ο γνωστός δημοσιογράφος Γιάννης Πρετεντέρης. Ο πρόωρος θάνατός του στέρησε πολλά το θέατρο και γενικότερα τα γράμματα και την τέχνη.

Σχόλια

Ο ellinikoskinimatografos.gr σέβεται όλες τις απόψεις, με χιούμορ και όχι με ύβρεις. Γι αυτό σας παρακαλούμε να μην αναρτάτε σχόλια που είναι υβριστικά ή άσχετα με το περιεχόμενο του άρθρου.