Η Επανάσταση του 21 στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

Η Επανάσταση του 21 καρέ – καρέ!!!

Του Ηλία Δ.Τάσκου.

Υπήρξε μια εποχή του ελληνικού κινηματογράφου που οι μεγάλοι σταρ φόρεσαν φουστανέλες και παραδοσιακές στολές,

πήραν τα τουφέκια στα χέρια τους και μετέφεραν στη μεγάλη οθόνη την επανάσταση του 1821.

Για κάποιους σήμερα οι ταινίες αυτές παραποιούν την ιστορική αλήθεια, ενώ δεν είναι  λίγοι εκείνοι  που υποστηρίζουν

ότι  τα φιλμ αυτά ήταν  προπαγανδιστικού περιεχομένου, και είχαν την έγκριση του χουντικού καθεστώτος.

Έτσι το 1971 ο Τζέιμς Πάρις, ο οποίος διατηρούσε φιλικές σχέσεις με το καθεστώς των Συνταγματαρχών,

γυρίζει σε συμπαραγωγή με το Φίνο τον «Παπαφλέσσα» και ο Κώστας Καραγιάννης τη «Μαντώ Μαυρογένους».

Η δεύτερη επικεντρώνεται στον έρωτα της Εθνικής ηρωίδας με τον Αλέξανδρο Υψηλάντη.

Κάθε ταινία ένας Ύμνος στον αγώνα των Ελλήνων!

Το 1972 ο σκηνοθέτης Δημήτρης Παπακωνσταντής, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Μιχάλη Περάνθη «Οι Σουλιώτες»

με πρωταγωνιστές τους Χρήστο Πολίτη, Κάτια Δανδουλάκη, Γιάννη Κατράνη, Αλέκα Κατσέλη(τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση),

Λαυρέντη Διανέλλο, Χρήστο Καλαβρούζο και Φερνάντο Σάντσο.

Στο φιλμ, οι Σουλιώτες πληροφορούνται ότι ο Αλή Πασάς ετοιμάζεται να τους επιτεθεί και να πατήσει το Σούλι.

Ο Φώτος Τζαβέλλας όμως, και τα παλικάρια του είναι έτοιμοι να υπερασπιστούν την ελευθερία τους.

Ο Αλή Πασάς αποφασίζει να πολιορκήσει το Σούλι, αλλά οι γενναίοι Σουλιώτες δεν πρόκειται να πέσουν στα χέρια των Τούρκων ζωντανοί.

Το δράμα κορυφώνεται βρίσκοντας τις Σουλιώτισσες στο Ζάλογγο, να τραγουδούν «Στη στεριά δεν ζει το ψάρι»

και να θυσιάζονται χορεύοντας και πέφτοντας στον γκρεμό. Το σενάριο φέρει την υπογραφή του  λογοτέχνη Πάνου Κοντέλη.

Το 1974 η Φίνος Φιλμ παρουσιάζει τη «Δίκη Των Δικαστών». Μια ιστορική ταινία που αφορά τη δίκη του επαναστάτη οπλαρχηγού και λαϊκού ήρωα, Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.

Από τις πρώτες ταινίες με θέμα την Επανάσταση του 21 υπήρξαν η «Μπουμπουλίνα»(1959) του Κώστα Ανδρίτσου , «Ζάλλογο, το κάστρο της Λευτεριάς»(1959) του Στέλιου Τατασόπουλου,

«Η λίμνη των Στεναγμών»(1959) του Γρηγόρη Γρηγορίου, «Σαράντα Παλικάρια»(1961) του Γιώργου Πετρίδη και «Η Έξοδος του Μεσολογγίου»(1964) του Δημήτρη Δούκα.

Αναφορά ίσως θα έπρεπε να γίνει και στην «Κόρη του Ήλιου» που γυρίστηκε το 1971

και σεναριακά μας μεταφέρει στον καιρό των τσιφλικάδων, κάπου στη Βόρεια Θεσσαλία, όμορη τότε με την Οθωμανική αυτοκρατορία.

Κάπως έτσι καταγράφηκε η επανάσταση του 21 στα κινηματογραφικά καρέ, και είναι κρίμα που τα τηλεοπτικά κανάλια δε τις προβάλουν πλέον

ενώ κάποιοι τις αντιμετωπίζουν ως καλτ παραγωγές.

Οι ταινίες αυτές προσπάθησαν να ιχνογραφήσουν τη μεγάλη περίοδο της ελληνικής ιστορίας με τεράστιες μορφές συντελεστών.

 

Σχόλια
Loading...