ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΠΕΡΕΤΑ

«Φίλησε με Μαρίτσα»: Η πρώτη αποκλειστικά κινηματογραφική οπερέτα

Μόλις δύο εβδομάδες πριν εκπνεύσει το 1930, η «Νταγκ Φιλμ» παρουσίασε το έργο «Φίλησέ με Μαρίτσα», την πρώτη ελληνική ταινία, που κατά το μεγαλύτερο μέρος κινηματογραφήθηκε σε στούντιο. Διαφημίστηκε ως «η πρώτη ελληνική ταινία οπερέτα» (με πρωτότυπο σενάριο και όχι διασκευή, όπως οι «Απάχηδες των Αθηνών»), «ηχητική και άδουσα», γεμάτη «δεξιώσεις, σαλόνια, χωρικούς, πλούσιους, έρωτες, χορούς, μπαρ, πικ νικ, αυτοκίνητα, μεγαλοβιομήχανους, γλεντζέδες, δασκάλους, μουσικούς, μπαλέτα, γάμους κλπ.».

Το σενάριο έγραψαν οι Δημήτρης Μπόγρης και Μ. Γαζιάδης, η σκηνοθεσία έγινε από το Δημήτρη Γαζιάδη, ενώ τα τραγούδια συνέθεσε ο Γρ. Κωνσταντινίδης. Συνοπτικά, η υπόθεση είχε ως εξής:
Ένα χαριτωμένο και τετραπέρατο κορίτσι, η Μαρίτσα, ανιψιά του κ. Πράπα, προέδρου της κοινότητας Πιπέρι, ασφυκτιά στο χωριό της. Καταλαβαίνει ότι δεν είναι πλασμένη για το συντηρητικό περιβάλλον του Πιπεριού. Θέλει να πάει στην πρωτεύουσα, όπου ονειροπολεί να ζήσει μια ζωή πιο ελεύθερη και πιο ευτυχισμένη.
Η κατάλληλη ευκαιρία δεν αργεί να της παρουσιασθεί. Μια μέρα, εμφανίζεται στο χωριό με την ελπίδα ν’ ανακαλύψει πετρελαιοπηγές ένας τολμηρός κοσμοπολίτης επιχειρηματίας, ο συμπατριώτης της κ. Βράμης μαζί με το γιο του, Άρη, ένα νεαρό γλεντζέ, η μόνη απασχόληση του οποίου είναι να ξεκοκαλίζει με το φίλο του Μίμη και τη φιλενάδα του Σούζι, όσα χρήματα κέρδιζε από τις επιχειρήσεις ο πατέρας του.
Μπενάκη-Καντιώτης, Βραδυνή 15.12.1930
Η Μαρίτσα κατορθώνει μ’ ένα πονηρό τέχνασμα να την πάρει ο Άρης μαζί του στην Αθήνα. Έτσι, η πρώτη επιθυμία της μικρής επαρχιωτοπούλας πραγματοποιείται. Στο μεταξύ η Μαρίτσα αντιλαμβάνεται ότι άρχισε να τον αγαπά. Το πράγμα δεν ήταν πολύ εύκολο. Πώς θα ξεφορτωνόταν τη Σούζι, αυτήν την επικίνδυνη αντίπαλο, και ύστερα τον Μίμη, τον οποίο χρησιμοποίησε για να εξεγείρει την ζηλοτυπία του Άρη;
Ύστερα από μια σκηνή σ’ ένα κέντρο διασκεδάσεως, οι δυο νέοι καταλαβαίνουν πως δεν μπορούν να ζήσουν ο ένας δίχως τον άλλο. Στην ευτυχία τους όμως τώρα αντιδρούν άλλοι, σπουδαιότεροι παράγοντες, οι γονείς τους. Αλλά ο έρωτας δεν γνωρίζει εμπόδια. Επιβιβάζονται σ’ ένα αυτοκίνητο και τραβούν για την εκκλησία…
Στους βασικούς ρόλους εμφανίστηκαν:
Μαίρη Σαγιάνου-Κατσέλη ……
Μαρίτσα
Άρης Μαλλιαγρός ………………..
Άρης Βράμης
Μίμης Καντιώτης …………………
Μίμης
Λίτσα Λαζαρίδου …………………
Σούζη
Νέστωρ Παλμύρας ……………….
κ. Βράμης
Maritsa_2
Η αρχική πρόθεση ήταν τα γυρίσματα να ξεκινούσαν τον Ιανουάριο του 1931, όταν υποτίθεται ότι θα είχαν ανεγερθεί τα στούντιο της «Νταγκ», η οποία είχε συνάψει συμφωνία με βαλκανικές κινηματογραφικές εταιρίες για τη δημιουργία ενός τραστ, που θα γύριζε στην Ελλάδα ομιλούσες ταινίες στη γλώσσα του κάθε έθνους, απευθυνόμενες στα Βαλκάνια, την Τουρκία, την Αίγυπτο, τη Συρία, την Παλαιστίνη κλπ. Η προοπτική ήταν να γυρίζονται κάθε χρόνο δώδεκα ταινίες (έξι ελληνικές και έξι βαλκανικές), εκ των οποίων οι έξι θα ήταν κωμωδίες. Μάλιστα, οι Έλληνες ηθοποιοί θα τύχαιναν προνομιακής μεταχείρισης, καθώς θα είχαν την ευκαιρία να εμφανίζονται και σε δεύτερους ρόλους των ξένων ταινιών, που θα γυρίζονταν στα ελληνικά στούντιο.
Ωστόσο τα σχέδια ναυάγησαν και τα γυρίσματα όχι απλά επισπεύστηκαν, αλλά ολοκληρώθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Έτσι, το «Φίλησέ με Μαρίτσα» ξεκίνησε να προβάλλεται στο «Σπλέντιτ» της Αθήνας από τις 15 Δεκεμβρίου 1930 και για δύο εβδομάδες μαζί με ελληνικά επίκαιρα της Νταγκ, το ποδοσφαιρικό ματς των εθνικών ομάδων Ελλάδας και Βουλγαρίας κλπ.
Μαρίτσα, διαφήμιση Αίγυπτος
Για «σοβαρωτάτην πρόοδο της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής», που απομακρυνόταν «από το παληό μονότονο τύπο των «συγκλονιστικών δραμάτων» και των περιωρισμένων ηθογραφιών» έκανε λόγο η Πατρίς. Τα σκηνικά κρίνονταν «επιμελημένα» και ο «αέρας» της ταινίας, «κοσμοπολιτικός». «Εξυπνότατος» χαρακτηριζόταν ο Άρης Μαλλιαγρός, ενώ υμνητικά ήταν τα σχόλια για τη Μαίρη Σαγιάνου-Κατσέλη, η οποία περιγραφόταν ως «η πρώτης Ελληνίς καλλιτέχνις, που παίζει σε τρία συνεχώς φιλμ, ολονέν τελειοποιουμένη. Το παίξιμό της, άλλοτε σοβαρό και συγκρατημένο και άλλοτε λυρικό και παράφορο, η εκφραστικότης του προσώπου της, το πλαστικό της σώμα, η «ευφυία» της την καθιστούν μοναδικό στοιχείο για τον ελληνικό κινηματογράφο».
Η Ίρις Σκαραβαίου μέσω της Βραδυνής έκανε λόγο για μια ταινία που «εκτυλίσσεται γοργά», όμως θα είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αν δεν γινόταν «κατάχρηση παληατσισμών, στους οποίους μετείχε και η Σαγιάνου, μια «τόσο φίνα στην εμφάνισι όσο και στις εκδηλώσεις της» καλλιτέχνιδα, που μόνο στο τέλος κατάφερε ν’ αναδείξει τα χαρίσματά της ως ενζενί. «Συμπαθής και φυσικώτατος» ο Μαλλιαγρός, όπως και ο Καντιώτης (αν και με καταχρήσεις στις χειρονομίες), λάθος επιλογή η Λαζαρίδου, σχετικά καλός ο Χέλμης («αν και χονδροειδής κάποτε»). Ο μουσικός συγχρονισμός ήταν «ικανοποιητικός», η σκηνοθεσία παρουσίαζε «κάποια ποικιλία που μας ξεκουράζει ύστερα από την μονοτονία και την σκηνοθετική φτώχεια των εντοπίων ταινιών», η φωτογραφία όμως «δεν ήταν πάντοτε καθαρή», ενώ αρνητικά αξιολογήθηκε η… έλλειψη πολλών εξωτερικών γυρισμάτων. «Γιατί αυτό; μήπως η ελληνική φύσις έπαυσε να είνε ωραία και την αγνοούμε;» ήταν το αναπάντεχο σχόλιο της
Μαρίτσα_φωτο, Βραδυνή 10.12.1930
Φίνος τύπος, πικάντικη φυσιογνωμία, με μια έκφρασι συναρπαστική, τελεία κάτοχος του μυστικού της κινήσεως των σκιών του φιλμ, που δεν έχει βέβαια καμμία σχέσι με την κίνησι του ηθοποιού του θεάτρου, φωτοζενίκ όσο ελάχιστες η κ. Σαγιάνου (Κατσέλη), υποσχότανε με την πρώτη της ταινία, ν’ αποζημιώση αδρά την τέχνη και το κοινόν για την αδικία που επροξένησαν και στα δύο αι προκάτοχοί της.
[…] Μετριόφρων και φιλομαθής όπως είνε, ακούει με συγκατάβασι όλους. Ξέρει πως αυτό δεν βλάπτει, όπως πιστεύει ότι δεν εγεννήθηκε παντογνώστρια. […] Μ’ άλλα λόγια δηλαδή, καταλήγω στο συμπέρασμα ότι η νεώτερη αυτή επιτυχία της κ. Σαγιάνου την καθιστά την μοναδική «ενζενύ» πρωταγωνίστρια του ελληνικού κινηματογράφου, ο οποίος μας επιφυλάσσει πολύ γρήγορα και την δραματική Ελληνίδα βεντέτ του, που προορίζεται ωρισμένως να καταστή μια δόξα του ολονέν εξε­λισσομένου εντοπίου κινηματογράφου».
Προσχέδιο Επεξεργασία Αλλαγή κατάστασης
Readability: Needs improvement
SEO: Not available
Μορφές άρθρων










Μαρίτσα, διαφήμιση 2

Κάντε κλικ στην εικόνα για επεξεργασία ή ενημέρωση

Αφαίρεση επιλεγμένης εικόνας

Optimal size for post shared images on Facebook, Google+ and LinkedIn is 1200px x 630px. Aspect ratio 1.9:1

95 Characters Remaining

This title is used by the open graph meta tag og:title and will be used when users share your content on Facebook, LinkedIn, or Google+. Leave this blank to use Yoast Facebook / SEO title

297 Characters Remaining

This description is used by the open graph meta tag og:description and will be used when users share your content on Facebook, LinkedIn, and Google Plus. Leave this blank to use Yoast Facebook open graph description or the post excerpt.


Pinned images need to be more vertical than horizontal in orientation. Use an aspect ratio of 2:3 to 1:3.5 and a minimum width of 600 pixels. So an image that is 600 pixels wide should be between 900 and 2100 pixels tall.

Place a customized message that will be used when this post is shared on Pinterest. Leave this blank to use the Yoast SEO title

117 Characters Remaining

Based on the shortened post url and the current content above your tweet has a maximum of 140 characters. If this is left blank the Yoast Twitter Title or post title will be used.


δημοσιογράφου!

Σχόλια

Ο ellinikoskinimatografos.gr σέβεται όλες τις απόψεις, με χιούμορ και όχι με ύβρεις. Γι αυτό σας παρακαλούμε να μην αναρτάτε σχόλια που είναι υβριστικά ή άσχετα με το περιεχόμενο του άρθρου.