Ένα Δόλωμα σαν πορτραίτο του Ρενουάρ

Δόλωμα
Advertisement

«Το Δόλωμα» είναι μια από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του ’60, που αποτέλεσε και έναν ρόλο-πρόκληση για την Εθνική μας σταρ, στον οποίο ανταποκρίθηκε με το παραπάνω! Είναι μια αμαρτωλή σαντέζα της Τρούμπας, χωρίς τίποτα επάνω της να θυμίζει την μαθητριούλα από το «Ξύλο βγήκε από το παράδεισο» ή τα «Χτυποκάρδια».

Advertisement

Απλή και  αληθινή η Αλίκη Βουγιουκλάκη γυρίζει αυτή τη ταινία το καλοκαίρι του 1964, ενώ έχει αποχωρήσει από τη Φίνος Φιλμ δεσμευμένη από συμβόλαιο που είχε υπογράψει με το Φίνο

«Το Δόλωμα» γυρίστηκε από τον Αλέκο Σακελλάριο, επάνω σε δικό του σενάριο, με φόντο τα όμορφα τοπία της Ρόδου, και με έξοχη έγχρωμη φωτογραφία από το Νίκο Καβουκίδη. Ισορροπώντας καταπληκτικά ανάμεσα στον σκληρό ρεαλισμό και τον ανέμελο ρομαντισμό, το φιλμ ξεκινά με το χορευτικό της Αλίκης στο τραγούδι «Μου αρέσουνε τα αγόρια».
Βασισμένο στο «My heart belongs to daddy» που ερμήνευσε η Μέριλιν Μονρό στη ταινία της «Έλα ν’ αγαπηθούμε».

vougiouklaki doloma

Το σάουντρακ της ταινίας…

Το σάουντρακ του έργου υπογράφει ο Κώστας Καπνίσης, στο οποίο συμμετέχει τραγουδιστικά και η Κλειώ Δενάρδου, ενώ η Αλίκη μαζί με τους Δημήτρη Μουζά και Λευτέρη Λιγνό ερμηνεύουν  το θρυλικό πλέον «Άστο το χεράκι σου».
Στην ταινία το τραγούδι το ντουμπλάρουν οι: Γιάννης Ιωαννίδης και Κώστας Φυσούν  (αδελφός του Πέτρου).

Το συγκεκριμένο τραγούδι θα ερμηνεύσουν αρκετά χρόνια αργότερα ο Γιάννης Πάριος (στο δίσκο του «Τα ερωτικά») και η Αλέξια στο δίσκο «Τα κλασικά». Ολοκληρωμένο το σάουντρακ θα κυκλοφορήσει το 1991, σε LP από τη δισκογραφική εταιρεία Lyra, περνώντας στην αιωνιότητα την υπέροχη ρομαντική και τζαζίστικη μουσική του Κώστα Καπνίση.

Το καστ της ταινίας…

Δίπλα στην Αλίκη στο «Δόλωμα» βλέπουμε τον Αλέκο Αλεξανδράκη, ο οποίος στη βιογραφία του, με τίτλο «Ευχαριστώ» (Εκδόσεις Άγκυρα, 2003) θυμάται:
«…Στα γυρίσματα που έγιναν στη Ρόδο, γνώρισα τη γυναίκα μου Βερένα, με την οποία απέκτησα και τα δύο παιδιά μου.
Τότε κάναμε όλο γλέντια με την Αλίκη και τον Φίνο.
Είναι από τις ταινίες που ευχαριστιέμαι να βλέπω κάθε φορά που προβάλλεται…».

Ο Ντίνος Ηλιόπουλος αφήνει εποχή προσπαθώντας να εκπαιδεύσει την πρωταγωνίστρια ώστε να απαγγείλει σωστά τους ακόλουθους  στίχους:
«Λύσε τα μαλλιά σου και τρέξε με γυμνά μοσχάρια,στην επιστροφή του γυρισμού…
Έδεσα την ανάμνηση σου με δυο κορδέλες σιωπής,και κάθισα στη βροχή για να στεγνώσω..».

Ο Ανδρέας Μπάρκουλης, με τον περιορισμένο ρόλο του στο «Δόλωμα»,ξεκινάει μια δεύτερη καριέρα ως ρολίστας δεύτερων, αλλά χαρακτηριστικών ρόλων στο σινεμά.

Όσο για τον Βαγγέλη Βουλγαρίδη ακόμη και σήμερα θυμάται με νοσταλγία τα γυρίσματα:
«…Το μόνο που μπορώ να πω με όλη μου την καρδιά είναι η εκπληκτική -και απρόβλεπτη σε σχέση με τα όσα γράφονταν τότε- συνεργασία μου με την Αλίκη Βουγιουκλάκη».

Σε μια σκηνή του Καμπαρέ ο κονφερασιέ αναγγέλλει τη Νότα Φιοράκη, χορεύτρια Ανατολίτικων χορών.
Οι πιο παρατηρητικοί θα την έχουν προσέξει και σε μικρούς ρόλους στις ταινίες: «Ο παπατρέχας»(1966) και «Πάρε κόσμε» (1967).

«Το Δόλωμα» είναι πλημμυρισμένο από τα αξιοθέατα της Ρόδου, με έμφαση στο τοπίο της Καλλιθέας.
Κάθε εξωτερικό πλάνο του φιλμ μαγεύει το θεατή καθώς πρόκειται για ένα νησί διαμάντι της φύσης.
Στο φινάλε όταν η πρωταγωνίστρια γλυτώνει από τη φυλακή και τρέχει στην αγκαλιά του έρωτά της, τον οποίο υποδυόταν ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης, η Αλίκη κλαίει πραγματικά.
Η σκηνή γυρίστηκε πολλές φορές, γεγονός που επιβεβαίωσε αρκετά χρόνια αργότερα ο ίδιος ο Αλέκος Σακελλάριος.

“Το Δόλωμα” βγήκε στις αίθουσες ως ακατάλληλο…

Η ταινία θεωρήθηκε προκλητική και τολμηρή για τα δεδομένα της εποχής, επειδή  έδειχνε τη ζωή μιας αρτίστας σε κακόφημο μπαρ της Τρούμπας.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχαν ερωτικές σκηνές, προέβαλε μία περιοχή με οίκους ανοχής, καμπαρέ και αιματηρές συμπλοκές μεθυσμένων ανδρών και γι’ αυτό θεωρήθηκε ακατάλληλη.
Για τα ήθη της τότε Ελλάδας μια ταινία με θέμα την κακόφημη περιοχή της Τρούμπας απευθυνόταν μόνο σε ενήλικους.

Η πρεμιέρα έγινε στις 28 Οκτωβρίου 1964, συγχρόνως με τη ταινία της Αλίκης «Η σοφερίνα» (συμπαραγωγή του κινηματογραφικού οργανισμού Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης με την Αιγαίον Φιλμ).
«Το Δόλωμα» ξεπέρασε σε εισπράξεις τη «Σοφερίνα» συγκεντρώνοντας 557.302 θεατές.

Για την ιστορία ίσως θα έπρεπε να αναφέρουμε τα ονόματα των χορευτών που συνόδευαν την Αλίκη στο «Μου αρέσουνε τα αγόρια»:
Γιώργος Ρούσσης, Μιχάλης Μεταξάς, Χαράλαμπος Καράμπελας, Λεωνίδας Ιωαννίδης και Δημήτρης Βερώνης.
Η ιστορία της ταινίας, με την μορφή σινε-ρομάντζου, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Θησαυρός” για 12 εβδομάδες.
«Το Δόλωμα» έκανε καριέρα και στο εξωτερικό με τους αγγλικούς τίτλους «The bait» και «Ace of spades».

Του Ηλία Δ.Τάσκου.
Προηγούμενο άρθροΈνα κινηματογραφικό αριστούργημα
Επόμενο άρθροΗ Φίνος Φιλμ και το ελληνικό σινεμά εκτός συνόρων